Halairs Byggelogg // Hjemmekino i bruk - Erfaringer - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 99
    Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vurderer å legge lyskasser langs frontvegg, høyre sidevegg samt bakvegg, skissen viser kassen i profil.

Hvis det blir lyskasse så blir det gjort klart for LED-lyskant og i den anledning lurer jeg på hva er en grei dimensjon på selve kanalen for LED-stripen? Detaljutsnitt vedlagt.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mellomrommet tilpasset LEDstripsene bør ikke være smalere enn 2cm. Stripsene er smalere enn dette, men det er lurt å ha noe "å gå på", spesielt i hjørnene hvis du skal bruke vinklede skjøtestykker.
    Er det en spesiell grunn til at du har vinklet soffitsene oppover? Jeg ville heller gått for en konstruksjon som er paralellt med taket (flat takprofil). Det kan bli problemer med å få vinklet spottene godt nok inn mot vegg hvis du bruker for mye takvinkel...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info Hunsbedt, minimum 2cm mellom avslutningslist og bokskant (verdi y) er notert
    Hva bør høyden (x) være? Antar at hvis denne er for liten vil det bli mye lys på et smalt takfelt?

Vurderer skråstilt soffit da jeg har laget tilsvarende før til et kjøkken og syntes de fungerte fint, både praktisk og estetisk. Spotpunktene kunne vinkles tilsvarende slik at lysvinkel ble parallell med vegg.

Grov skisse så langt er:
    Høyde ned fra tak mot vegg = 20cm mens framkant holdes til 15cm.
    Takhøyden i rommet er 220cm så da blir soffit´s nedre kant på ca 200cm.
    Bredde = 35cm pluss LED-kanalen.
    Intensjonen med skrå bunn er å skape litt mer luft/romlighet - om tanken er god vet jeg ikke sikkert

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halair
    Hva bør høyden (x) være? Antar at hvis denne er for liten vil det bli mye lys på et smalt takfelt?
    Jag testade lite olika varianter och kom fram till att placeringen av LEDslingan i kanalen betydde mest för hur mycket taket skulle lysas upp, och om det skulle bli en skarp ljuskant i taket eller inte.
    Ett x-mått på 10 - 20 cm är nog helt ok, men bygg så att du själv tycker det blir fint. Det finns nog inget facit.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Mr, da har jeg et utgangspunkt å gruble videre på 8)

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kommer elektriker og kobler til ny 16A kurs til rommet samt 1+1bryter for belysning (en for LED-spot'er og en for LED-list) om en uke

Lyskassene/soffits bygges 20cm ned/40cm ut og kan da med disse målene bygges hele veien rundt rommet (går klar av dør) Om det blir skråkant under eller ei har jeg ikke bestemt meg for enda men har litt tid på meg... Selve projektoren får egen kasse på 30x50x60cm eller der omkring.
    De tre neste helgene blir det dessverre lite tid for bygging men håper å få gjort unna det meste av lyskassene++ i løpet av ukedagene :twisted:

Vedlegg viser soffit rundt rommet samt vurderte spotplasseringer. I tillegg er det en 3D-eksport via SketchUp. Utstyret vist her er ikke 100% korrekt ifht hva som skal brukes pga manglende 3D-modeller.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått unna litt småting samt handlet inn materialer for rammeverk til takkassene. Har fått satt opp rammen i riktig høyde og i vater rundt hele rommet slik at nivå er satt. Har valgt å holde bunnen til kassene parallelt med taket for å gjøre det litt enklere for meg selv (korter ned på byggetiden også )

Status per i dag - så langt . (brutte linjer på kasselektene er kun pga kjapp photomerge...dvs ikke reelle)
    Halairs Byggelogg // Hjemmekino i bruk - Erfaringer-ht2-soffit-jpg

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen større oppdatering siden sist utover elektriker er snart ferdig med det elektriske opplegget.

Har fått på plass halvparten av taklektene, vi har en datter på 7mnd som tar kvelden i 19-20tiden og boring i betong etter dette utgår med høye kneløft :twisted: Med andre ord relativt korte tidsvinduer for slikt arbeid etter endt kontortid så det går litt trått... Bare jeg får de på plass kan jeg gjøre alle de andre tingene etter leggetid, håpet er å gjøre taklektingen ferdig i dag :-D

Helgen er full av andre begivenheter men skal da klare å få unna litt mer...

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Middag ute på lørdag, etterfulgt av en konsert som ble rundet av med litt mer rødt når vi kom hjem, etterfulgt av konfirmasjon søndag...helgen forsvant på en måte :twisted:

Fikk dog lektet ferdig lyskassen hele veien rundt så da kan den kles til uken. Kasse til PJ er også laget ferdig og midlertidig montert på plass
    Håper er å få veggene/lyskassene ferdig for maling denne uken samt ferdigstille det elektriske...

Fikk testet lerretet som ble kjøpt inn (4x2m Dreamscreen V1 lydtransparent for DIY-lerret) i rommet og resultatet var kurant, ingen moiré eller andre artifakter som jeg la merke til. Nå som rommet er helgrått (gipsgrå ) så ser jeg at ytterligere demping av lyset må til, testet noen slanter med malingsrester fra i høst og hovedfargen blir Jotun Pure - Storm. Selve frontveggen blir sort.
    Hadde jo opprinnelig håpet på en bafflevegg men pga endringen til å bruke langvegg for lerret gikk ikke det. Men planen nå er om jeg trenger noe absorbsjon på frontvegg kan jeg legge dempematerialet bak lerretet :-D

Fikk hentet et par slette 11mm MDF-plater fra Byggmax, til den nette sum av 0kr (underlagsplater til pallene med veggpanel o.l, går i containeren uansett) Må innom å høre om de har flere da jeg trenger totalt 8 stk...

Får i dag (mandag) litt arbeidsro mellom 16-21 da fruen og ungene er ute, hadde vært deilig å fått platet ferdig undersiden av soffits i dag...

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rammeverk til soffits ferdig, fått ordnet meg med MDF-plater til å kle disse igjen. Kler bunnen nå først for så montere i spotter og legge inn noe isolasjon. Må også bli enig med meg selv ifht ventilasjonspunktene :-D Går også i gang med å få pusset gipsskjøtene slik at malingsbiten kan startes i løpet av uken. Da blir det vel på tide med noen bildeoppdateringer også :-D

Har satt opp en foreløpig plan på antall spotter samt plasseringen av disse, ref tegning under. Noen som har input på antall og type? Vurderer dimbare LED/GU10-pærer.
    De to på hjørnet ved døren sløyfes nok.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny langhelg er overstått, med fire barn i hus og fullt program så ble det lite tid til selvbygg... Fikk derimot tid til overs i går kveld og veggene er nå pusset ferdig og samtlige vegger grunnet et strøk (07 takmaling) 8)

Hvis noen synes sparkling er dritt, vent til du skal pusse...:twisted:
    Uansett, jobben er gjort og håper at veggene er slette nok for tapeten! Kroppen og armene er i alle fall passe støle etter gårsdagens prøvelser...

Elektriker kommer innom i dag for å gjøre ferdig den nye kursen samt oppkoblingen, prøver å få tapetsert i kveld og kan da begynne med malingen i morgen

Det gjenstår nå primært tre faser av byggeprosjektet og målet er å være ferdig innen utgangen av mai:
    1 - Tapetsere/male vegger og tak
    2 - Gjøre ferdig soffits / belysning
    3 - Legge gulv

Newcomer Captain Kirk sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke alltid lett å finne tid eller anledning ....men dette ser ut til å bli bra:-D
    Jeg skal også ha led strips og ønsker masse bilder når du monterer dette ....gjerne linker til utstyret du kommer til å bruke.
    Keep up the good work

Newcomer Cocoz sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på hvilke type ledlister du har tenkt å bruke? Sitter å tenker litt på det samme å skal starte med kassene mine idag.

Bare glem spørsmålet mitt, gikk ned å så på det nå å jeg får ikke hjort det slik da jeg har 2 idiotiske vinduer

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D
    Sitat Opprinnelig postet av Captain Kirk
    Det er ikke alltid lett å finne tid eller anledning ....men dette ser ut til å bli bra:-D
    Jeg skal også ha led strips og ønsker masse bilder når du monterer dette ....gjerne linker til utstyret du kommer til å bruke.
    Keep up the good work
    Right back at ya!

Ifht tid og anledning så er det viktigste for meg å faktisk gjøre litt "hver" dag fremfor alt i en jafs - for DET får jeg aldri tid til hehe! Minstejenta sovner i 19-20tiden og da har jeg som regel et par timer til disp før fruen legger ned arbeidsveto :twisted:

Fikk tapetsert halve rommet i går og gjør ferdig resten av veggflatene i kveld slik at malingen da starter på torsdag.
    Trikkeren gjorde også jobben ferdig i går så da har rommet endelig strøm!!

Angående LED-strips så er ikke noen avgjørelse tatt enda men skal selvfølgelig oppdatere med info når dette foreligger. Hovedformålet med byggeprosjektet er å få en operativ kinosal så veien gjøres så kort som hensiktsmessig mulig...

Sitat Opprinnelig postet av Cocoz
    Lurer på hvilke type ledlister du har tenkt å bruke? Sitter å tenker litt på det samme å skal starte med kassene mine idag.
    Bare glem spørsmålet mitt, gikk ned å så på det nå å jeg får ikke hjort det slik da jeg har 2 idiotiske vinduer
    Har vurdert lignende oppsett som MrMister og Hunsbedt har brukt samt opplegg for en stjernehimmel på sikt. Foreløpig er dette ikke noe prioritert del av prosjektet, lyd&bilde skal opp først og fremst og så tar jeg disse tingene etter hvert. Synd at vinduene ødelegger en ellers god plan da Cocoz!

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk i går kveld tapetsert ferdig rommet (soffitene er ubehandlet enda pga ikke fullført opplegg for ventilasjon/spot'er) og fruen gikk i gang med å male første strøk på det som ble tapetsert dagen før - det er ganske spennende å se rommet begynne å ta form/farge Deilig med litt hjelp :-D

Fra å være stort, luftig og hvitt rom krymper det nå litt mens det blir mye gråere 8) Starter med Lady veggmaling 10 i fargen Storm mens tak blir svart. Direkte ved påføring opplevdes fargen/strukturen lik betong der forskalingen nettopp er plukket ned...

Fortsetter i kveld og fullfører første malingsstrøk, håper jeg har nok maling til å fullføre strøk nummer to uten å må ta en tur i butikken!
    Bilder kommer

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått malt litt videre, fikk dessverre ikke mer maling i går pga defekt blandemaskin hos malingspusheren...:evil: Frontveggen er ferdig malt mens øvrige mangler siste strøket.

Fargen vi har gått for heter Storm, Jotun Lady veggmaling 10.

Status per i dag vist under, akkurat ryddet ut av rommet for kunne starte på malingen i taket. Taklampen skal forøvrig vekk.
    Kameraposisjon er bak i høyre hjørnet av kinoen.

Halairs Byggelogg // Hjemmekino i bruk - Erfaringer-farge-storm-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du skal beholde taklampen

Friskt fargevalg ser meget pent ut

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe - not Den gikk nok på en smell...

Svart tak, gjett om det suger lys eller? Ble overrasket av hvor mye lys som "forsvant" når taket ble svart :roll: Blir spennende å se hvor mye strølys fra projektor/refleksjonene fra lerret vil gjøre av seg!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det mørkes fort

Malt mange strøk?
    Er vel klart for gulv neste?

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frontveggen har fått to strøk, 1x Jotun Interiour (JI) veggmaling og 1x Jotun Pure (JP) mens hjørnet rundt døren har fått 2x JI. Øvrige vegger har kun fått 1x JI. Veggene er tapetsert med Byggmax sin veggfilt, overflaten blir skikkelig fin men jeg likte ikke å jobbe med den :? Suger mye maling gjør den også, med to strøk blir veggen 95% så jeg vurderer om jeg skal kjøre på med totalt 3 strøk for å slippe å ergre meg over de manglende 5%'ene :twisted:

Meningen var at jeg skulle male ferdig i går etter jobb men med flomvarselet som råder gikk turen til Notodden for å pakke ned seilfly (en annen hobby) i tilfelle oversvømmelse... Så da håper jeg veggene får siste strøk nå i kveld 8) Så handler jeg gulv i morgen og starter med den biten da! Blir etter alt å dømme rimelig eikeparkett oppå 6mm depron isolasjonsplater/fuktsperre.

Jobb/familieliv/kinoprosjekt/søvn sjongleres etter beste evne

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •