Halairs Byggelogg // Hjemmekino i bruk - Erfaringer - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 99
    Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Halair
    Men - Å bruke øvre kortvegg har fruen lagt ned veto på pga da kommer døren bak rygg og det blir uaktuelt (en følelsesgreie...)
    Da ville jeg heller valgt å ha frontveggen på venstre langvegg. Med sofaen inntil høyre langvegg, kommer døra rett til venstre for sitteposisjon. Det burde kunne bli en bra løsning.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Da ville jeg heller valgt å ha frontveggen på venstre langvegg. Med sofaen inntil høyre langvegg, kommer døra rett til venstre for sitteposisjon. Det burde kunne bli en bra løsning.
    Har vært innom tanken tidligere og liker i utgangspunktet planløsninen, ref. vedlagt skisser.
    Da ryker i alle fall en lydtransparent løsning/bafflevegg for det vil bygge for langt inn i rommet. Maks bildebredde vil derimot bli begrenset til omtrent 275cm. Mulig dette blir det beste kompromisset...:???:
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Halairs Byggelogg // Hjemmekino i bruk - Erfaringer-ht-v2r6-gif  

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er mesteparten av trelasten på plass, begynner å sette opp stenderveggene nå i ettermiddag og regner med disse er oppe i løpet av kommende uke 8)

Dvs at neste handlerunde neste uke blir etter rør/koblingsbokser og jeg lurer derfor hvilke dimensjoner som er mest brukt? Ø16-20mm? (HDMI trenger vel Ø40mm)
    Byggmax hadde rimelige bokser men disse var primært for Ø13mm og dette blir litt vel trangt eller?
    Biltema har primært 16-20mm-utstyr og ligger 2km fra stuedøra...

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg angret meg ihvertfall ikke på at jeg kjøpte K-20 når jeg trakk opp. Manglet noen få meter når jeg skulle trekke strøm til lampene ned trappa så jeg brukte K-16 der og det ble en god arbeidsøkt i forhold til resten.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Nabon, da blir det primært K-20 når veggene er satt opp

Da er byggingen omsider i gang

Først lengdetilpassing av bunnsvill, her måtte jeg skjøte på noen cm for å få full lengde. (Bilde 1 og 2)
    Bilde 3 viser snor som angir rett linje langs langsiden. Avstand til vegg 30-40mm.
    Bilde 4 viser grunnmurspapp som legges under bunnsvill. Her er den lagt opp i forkant av bunnsvill og brettet rundt bak (Bilde 6)
    Bilde 5 viser stenderveggen før skruing mens siste bilde viser veggen montert på plass. Kryssene mellom stenderene er stram byggetråd som skal hjelpe med å holde isolasjonen på plass.
    Bilde 7 viser bilde projisert på samme vegg som nå er oppe når jeg testet rommet. Regner med maks bildestørrelse nå blir 270cm bredt som da tilsvarer 122" 16:9.

Veggen er festet i murgulv og tak med skruer/Tec7, etter at den ble sjekket i lodd.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en helg på reisefot var det jobb og kinobygging som stod på programmet i dag... Fikk opp øvre kortvegg og regner med at resten av stenderverket og dørhjørnet blir ferdig ila uka. Ingen nye bilder, same procedure as friday

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort oppdatering: Tre av fire stendervegger er oppe, så da gjenstår dørhjørnet og høyre langvegg (den bak sofaen). Må handle inn mer reisverk i dag og håper å ha det meste av dette på plass i løpet av morgendagen. Så blir det ny handlerunde etter K-rør og koblingsbokser
    Ingen sexy update så bilder får vente til litt senere... :wink:

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk handlet inn en del materialer til neste fase samt kommet litt videre med reisverket. Ligger i rute til å bli ferdig med den fasen i løpet av uken, for så gå direkte over på rørstrekking/kabeltrekking 8-)
    Bildet er tatt fra øvre høyre hjørne på planskissen og viser rommet i sin helhet.

Blå maskeringtape indikerer maks oppnåelig bildestørrelse og øvre kant er her trukket 20cm ned fra tak. Opp fra gulv blir det ca 50cm til bildekant.
    PJ kommer oppe på veggen, oppe til venstre i bildet. Planlegger å lage en lyskasse for spotter rundt langs veggene, med innfelt plass for PJ.

Halairs Byggelogg // Hjemmekino i bruk - Erfaringer-htv2pano-jpg

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til å kunne bli bra dette her

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Krysser fingra sirant :-D

Rakk ikke å handle inn de siste meterene med 2x2" for å gjøre samtlige vegger 100% ferdige men reisverksrammene er nå i all hovedsak fullført. Skal blant annet legge inn 55cm-lengder av 2x2" oppå bunnsvill som da blir feste for gulvlister og kabelbokser. Dørhjørnet/vinkelvegg er ikke festet til tak/gulv enda for først skal spisebord ut og gipsplater inn

Har gjort ferdig kabelføring/trekking til front/centerrekken samt klargjort bakveggen for det samme. Skal også legge opp rør for en egen krets til 220VAC som vil gå rundt rommet.

Målet for helgen er å ha ferdig reisverk og kabling (A/V-kabling, elektriker får ta resten). Klarer jeg det så blir det isolering/gips neste uke :-D

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort arbeidsøkt før middag

Frontveggen nesten ferdig med flexrør, her mangler nå kun en koblingsboks/rør for HDMI
    Halairs Byggelogg // Hjemmekino i bruk - Erfaringer-bilde-jpg

Fra venstre:
    220V /220V / HT front / HT Surr. / Nettverk
    Halairs Byggelogg // Hjemmekino i bruk - Erfaringer-bilde-1-jpg

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagens oppdatering:
    Boks for HDMI lagt til inkludert kabel, strukket strømkabler for 220V på frontvegg og høyre sidevegg.
    Isolert ferdig frontvegg og høyre sidevegg.

Håper å få ferdig isolert det aller meste av veggene i løpet av søndagen (holder noe av veggene åpne i påvente av elektriker) slik at gipsingen kan starte til uken.

Snapshot etter endt arbeidsøkt, før han far åpner en flaske vin
    Frontvegg til venstre i bildet samt høyre sidevegg.

Halairs Byggelogg // Hjemmekino i bruk - Erfaringer-bilde-2-jpg

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo meget bra ut dette og flaske vin godt fortjent

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Status fra helgen:
    Fått lagt 20kvm isolasjon og strukket ferdig kabling i bakvegg, manglet en del isolasjon for å gjøre akkurat denne ferdig. Plukker opp mer i ettermiddag og vil da fullført 3 av 4 vegger. Dørhjørnet vil ikke bli isolert/kledd før elektriker har vært innom...

Ambisjoner for uka
    - Handle inn resterende isolasjon samt gipsplater
    - Isolere ferdig bakvegg og vegg mot badstu
    - Gipse ferdig de fire hovedveggene og første runde med sparkling

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Coop Bygg har kampanje på ferdigmalte MDF-plater til 119kr/ stk. Det er fristende å droppe sparkling/pussing og heller bare male MDF-platene mørke fremfor å gipse/sparkle/pusse/tapetsere... :twisted:
    Merkosten for MDF til dette rommet er knappe 1500kr kontra gips.

Hvordan stiller de to materialene seg ifht hverandre med tanke på akustikken? Stenderverket er 48x48mm cc60.
    Det planlegges enkle akustiske tiltak uansett løsning (120x60cm absorpsjonsplater blant annet)

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville valgt gips. Men det er bare fordi jeg synes slette gipsvegger er penere enn panel..

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes selv gips (slette vegger) er penest men synes ikke MDF er såpass stygt at fordelen med mindre arbeid lokker... Men, avgjørelsen ble tatt, det blir gips pga muligheten for noe dekortapet etter hvert 8)

15 plater hentet, kappet på høyde og står nå klare i kinorommet

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frontvegg, høyre sidevegg og bakvegg er nå ferdig gipset
    Håper å kommet litt videre i løpet av torsdagskvelden mens fredagen og halve lørdag blir brukt til heeeelt andre ting

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn, da er det byggepause til søndag...

Har i dag puslet litt videre og fått lukket hele veggen mot badstu med unntak av siste gipsplate. Holdes åpent litt til :neutral: Handler inn litt sparkel og skjøtetape på lørdag sånn at jeg har litt å gå i gang med på søndagen. Prøve å få til et innkjøp av en dør også!

Så status per i dag, 2 uker etter oppstart, blir da:
    Samtlige vegger ferdig t.o.m. gips med unntak av dørhjørnet og siste gipsplate inn mot dørveggene.
    (Ferdigstilte vegger markert med mørkegrønt:

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er dørhjørnet og dør ferdig installert, har ikke isolert/gipset dette området enda i påvente av elektriker (befaring på tirsdag).
    Har fått sparklet alle ferdige flater to ganger

Denne uken bør jeg få startet på lyskassene men uka blir travel...

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •