Akustikkplater. Hvordan er disse?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Akustikkplater. Hvordan er disse?

Noen med erfaring på disse?

Dynavoice Akustikkplater Sort 4 STK - Surround

Hvordan er prisen?

Hvordan er overflaten? Bilder kan ofte ljuge, så jeg tenker mest på om dem er matte eller "blanke"

Innspill?

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg har fått med meg blir dette for tynt til å ha noen særlig god effekt. Bruk vanlig 5 cm isolasjon plater og kle de med for eks høyttaler stoff

Eller få trykket hvilket motiv du vil fra et firma som heter serigrafi som du trekker over

Lykke til!
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med frakt så nærmer jo denne prisen seg 8 stk 60x120 Rockfon i 5cm tykkelse eller 4 stk i 10 cm (mener det er innholdet i en pakke). Slik sett får du lite for pengene med denne pakka. Jeg har grei effekt av 5cm+3cm luft i ramme, men det blir anbefalt plater med 10cm tykkelse om man skal ha skikkelig virkning. 2-3 cm vil dempe minimalt, og ikke spesielt langt ned i frekvens. Litt jobb med å lage rammer og trekke med stoff, men tar du med i betraktningen hva du får for pengene har du grei timelønn for jobben.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Da er det vel ikke så mye å lure på. Men disse må i ramme? Hvordan fester man dem i ramma? Slik prismessig er det vel ikke så mye å lure på..

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal jeg straks bestille meg Rockfon akustikkplater. 120*60*50. Jeg leser meg opp og ned på hvordan rammene skal lages, men blir ikke riktig klok på hva som er korrekt!! Skal man lage en ramme som er 5cm dyp som måler det samme som akustikplaten, og legge den utenpå ramma, eller skal akustikplaten inni ramma? Uansett, hvordan festes denne i ramma? Jeg skal trekke dem med HT stoff fra biltema. Takker for alle innspill=)

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    Da skal jeg straks bestille meg Rockfon akustikkplater. 120*60*50. Jeg leser meg opp og ned på hvordan rammene skal lages, men blir ikke riktig klok på hva som er korrekt!! Skal man lage en ramme som er 5cm dyp som måler det samme som akustikplaten, og legge den utenpå ramma, eller skal akustikplaten inni ramma? Uansett, hvordan festes denne i ramma? Jeg skal trekke dem med HT stoff fra biltema. Takker for alle innspill=)
    Jeg har også seks stykker av denne type plater. Lagde ramme med samme dybde som dybden på platene. Deretter kledde jeg de med Biltema sitt høyttaler-stoff, og brukte noe ståltrådlignende og på tvers av hjørnene, og d stiftet de fast. Mer optimalt er å bruke noen flater vinkler på baksia. Eventuelt mange "tråder" på kryss tvers. Avhenger litt av om det er tak-plassering, og/eller vegg.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Jeg har også seks stykker av denne type plater. Lagde ramme med samme dybde som dybden på platene. Deretter kledde jeg de med Biltema sitt høyttaler-stoff, og brukte noe ståltrådlignende og på tvers av hjørnene, og d stiftet de fast. Mer optimalt er å bruke noen flater vinkler på baksia. Eventuelt mange "tråder" på kryss tvers. Avhenger litt av om det er tak-plassering, og/eller vegg.
    Ok. Jeg skal ha dem både på vegg. Skal ha i tak etterhvert, men det blir ikke på ei god stund. Så du hadde hele akustikplata inn i selve rammen? De på veggen kan man vel bare kle med filt da, og da flytter ikke akustikplaten noe på seg? De man har i taket, bør man vel kanskje sikre litt bedre for at platen ikke skal falle ut?

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men skal jeg ha de som heter SY eller SY XL.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ramme som går utenpå kan være penere, mer firkantet og står på gulvet uten problemer, men selve rammen vil da reflektere. En ramme som legges på baksiden er et bedre alternativ rent lydmessig og luftrommet det skaper øker dempingen nedover i frekvens. Kroker kan da festes i rammen på innsiden og henges opp med ståltråd på stift (siste bildet).

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. På det siste alternativet, legge akustikkplata utenpå ramma.. Hvordan fester man da plata til ramma? Vet du også hvilke akustikkplater fra Rockfon som er riktig å bruke? I den dimmen jeg skal ha er det noen som heter Industrial SY og noen andre som heter Industrial SY XL.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. På det siste alternativet, legge akustikkplata utenpå ramma.. Hvordan fester man da plata til ramma? Vet du også hvilke akustikkplater fra Rockfon som er riktig å bruke? I den dimmen jeg skal ha er det noen som heter Industrial SY og noen andre som heter Industrial SY XL.
    Akustikkplaten utenpå rammen???
    Enten er det ramme i samme størrelse som akustikkplaten og hvor rammen plasseres bakpå (som alle de bildene viser) eller du setter akustikkplater inni i en ramme. Jeg anbefaler det førstnevnte.

Som nevnt et visst antall ganger før (hvorfor kan ikke folk bruke søkefunksjonen?), så er det rockfon industrial plater som er de beste å bruke i disse tykkelsene og jo tykkere jo bedre. Så bruk 100 mm om du kan.
    Industrial Nature : Industri : Spesialområder : Systemhimlinger : Produkter : Rockfon

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit; dobbelpost

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Jeg skal forsøke å forklare meg bedre. På det bildet i midten, hvordan fester du akustikplaten til rammen? Og jeg vet jeg skal ha Rockfon industrial, men skal dem hete SY eller SY XL?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det trådstartar lurer på her, er om produknamnet på dei platene han skal ha er dei som endar på SY eller dei some endar på SY XL.

Eg har desverre ikkje peiling på kva som er forskjellen, men lurar litt på det sjølv... Er det heile system med forskjellig oppheng/montering det kan vera snakk om her?

Edit: ser eg var litt treg, slik at spm kom opp att...

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Det trådstartar lurer på her, er om produknamnet på dei platene han skal ha er dei som endar på SY eller dei some endar på SY XL.

Eg har desverre ikkje peiling på kva som er forskjellen, men lurar litt på det sjølv... Er det heile system med forskjellig oppheng/montering det kan vera snakk om her?

Edit: ser eg var litt treg, slik at spm kom opp att...
    Akkurat det jeg mener. Takk, Komlo! Også lurer jeg på hvordan man fester akustikkplaten til rammen. Der akustikplaten ikke ligger inni rammen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur desse platene skal vera mulig å skru i... Så skru ramma i plata og lima kanskje?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat det jeg mener. Takk, Komlo! Også lurer jeg på hvordan man fester akustikkplaten til rammen. Der akustikplaten ikke ligger inni rammen.
    Vet ikke forskjellen. Den infoen får du sikkert fra byggevarefirmaet som du bestiller ifra.

Du stifter stoffet i rammen på baksiden. Det holder. Bruk alltid lydtransparent stoff. Annet stoff (f.eks bomull) vil reflektere en del.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Vet ikke forskjellen. Den infoen får du sikkert fra byggevarefirmaet som du bestiller ifra.

Du stifter stoffet i rammen på baksiden. Det holder. Bruk alltid lydtransparent stoff. Annet stoff (f.eks bomull) vil reflektere en del.
    Ok. Så man trenger ikke feste plata altså. Veier den omtrent ingenting? . Nå begynner det å gå opp noen lys for meg. Det blir værre å få riktige plater. Jeg var innom 3 forskjellige butikker for å forhøre meg om pris, og det var ingen som visste hva jeg skulle ha. Jeg bør vel ringe Rockfon å høre.

Newcomer Rovik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette firmaet har mye utvalg i akustikkplater og motiver Sounds of Science |

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso

Da har jeg fått akustikkplatene mine fra Monter=) Kjøpte 8 stk 1200*600*50mm. Hvilken dimensjon har du brukt på rammen din?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •