Akustikk i kjeller kino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Akustikk i kjeller kino

Har akkurat bygget meg en liten kino i kjelleren, men er ikke helt fornøyd med lyden og mistenker at rommet kan ha mye av skylden.

Lyden kan beskrives som litt ullen og kjedelig i toppen.

Rommet er formet som vedlagte figur viser. Høyttalere i rødt, subwoofer i blått, sitteposisjon i grønt. På venstre vegg finnes en mur med en åpen peis merket i grått. Veggene ellers i rommet er gips+mdf panel. Belegg på gulv og panel i tak.

Følgende utstyr benyttes: front- Klipsch rf25, center- rc35, bak - r3650s, sub - rt10d, forsterker rotel rsx1550.

Følgende akustiske tiltak er allerede utført. Tykt teppe på gulv mellom sitteposisjon og frontrekke. 4 stk. DIY akustikkplater 60 x 60 av rockwool markplate (da det var disse jeg hadde for hånden) plassert i første refleksjonene (to i tak og en på hver sidevegg). DIY bassfeller (Glava ruller) er plassert i hjørnene bak fronthøyttalerne.

Tips til å forbedre akustikken, evt. andre tips mottas med stor takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har tips til hva jeg bør foreta meg?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som om du er ganske godt igang allerede.

Hva føler du er feil?

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Virker som om du er ganske godt igang allerede.

Hva føler du er feil?

Geir Arne
    Føler jeg mangler endel i toppen, spesielt på høyre front høyttaler (se figur). Har vært inne på tanken å investere i et slikt akustikk kit som de selger på avshop.

Det blir litt "dust" lydbilde, mangler detaljer i toppen.

Har også forsøkt endel med rom korreksjon (Yamaha RX-V3900), men det ble jeg heller ikke fornøyd med.

Gøran

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke sprengt en diskant vel?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Utifra din beskrivelse av rommet har jeg følgende kommentarer:

Vegger: gips eller Mdf plater- Spesielt Mdf plater vil ikke gi en god akustikk, de er harde og vil gi mye refleksjoner.

takanel- igjen et hardt materiale- det burde vært gips her igjen. Tak og gulv er spesielt kritiske steder for riktig romakustikk.

Gulv: belegg- igjen et glatt og relativt hardt materiale. Det ideelle er teppe selv om dette demper mye så vil gulv- tak refleksjoner dempes drastisk som vil gi dramatisk mye bedre lyd som vil virke mye mer fokusert og rolig istedenfor skrikete og rotete ved for mye gjenklang som vil være en utfordring i din kino.

Jeg regner med at du har sjekket ut diskanten din i forhold til om den spiller eller ikke. For å si det på en annen måte; ved mer korrekt dempet rom ville du hørt at den var sprengt umiddelbart, litt avhengig av hvor den er delt men allikevel.

Rommet ditt trenger bedre demping , da vil du også få en helt annen opplevelse av vanlig stereo som vil være mye mer fokusert og riktig i forhold til lydbildet og plassering. Nå tipper jeg det låter rimelig rotete og slitsomt å lytte til i lengden. Veldig mange ( nesten alle) undervurderer rommets påvirkning av lyden. Lærer man leksen sin her kan man få dramatisk forbedring med et svært rimelig anlegg! Rom korreksjonen i 3900 kan hjelpe litt på ting i frekvensgangen som er helt på trynet men ofte ende opp med andre problemer andre steder. Hvis du starter med rommet har du et fantastisk utgangspunkt!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Juster opp diskanten i Yamahaen, fjern akustikkplatene på veggene eller prøv andre høyttalere er nok mine første tanker.

Hvor tykke er forresten platene på veggene? Og er det noen luftrom bak disse?

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Du har ikke sprengt en diskant vel?
    Alle elementer er i god stand.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Juster opp diskanten i Yamahaen, fjern akustikkplatene på veggene eller prøv andre høyttalere er nok mine første tanker.

Hvor tykke er forresten platene på veggene? Og er det noen luftrom bak disse?

Geir Arne
    Yamahaen forsvant ut av huset etter det overnevnte forsøket. Ble aldri helt det samme med romkorreksjon/equalizer. Fikk justert opp toppen, men da mistet jeg dynamikk og trykk. Med andre ord kjedelig lyd.

Meget fornøyd med "Klipsch-lyden". Dynamisk!

Var veldig fornøyd med dette anlegget oppe i stuen, men det ble dessverre ikke det samme nede i kjellerstua.

Platene er 50 mm. Med rundt 30 mm. Luft bak.

Mulig jeg hadde tjent mer på å skaffe plater som var ment for dette formålet?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klipschrf35
    Platene er 50 mm. Med rundt 30 mm. Luft bak.

Mulig jeg hadde tjent mer på å skaffe plater som var ment for dette formålet?
    Om du mener platene jeg tror burde dette være en god løsning. Men tykkere plater gjør jo ingenting.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lotus72
    Utifra din beskrivelse av rommet har jeg følgende kommentarer:

Vegger: gips eller Mdf plater- Spesielt Mdf plater vil ikke gi en god akustikk, de er harde og vil gi mye refleksjoner.

takanel- igjen et hardt materiale- det burde vært gips her igjen. Tak og gulv er spesielt kritiske steder for riktig romakustikk.

Gulv: belegg- igjen et glatt og relativt hardt materiale. Det ideelle er teppe selv om dette demper mye så vil gulv- tak refleksjoner dempes drastisk som vil gi dramatisk mye bedre lyd som vil virke mye mer fokusert og rolig istedenfor skrikete og rotete ved for mye gjenklang som vil være en utfordring i din kino.

Jeg regner med at du har sjekket ut diskanten din i forhold til om den spiller eller ikke. For å si det på en annen måte; ved mer korrekt dempet rom ville du hørt at den var sprengt umiddelbart, litt avhengig av hvor den er delt men allikevel.

Rommet ditt trenger bedre demping , da vil du også få en helt annen opplevelse av vanlig stereo som vil være mye mer fokusert og riktig i forhold til lydbildet og plassering. Nå tipper jeg det låter rimelig rotete og slitsomt å lytte til i lengden. Veldig mange ( nesten alle) undervurderer rommets påvirkning av lyden. Lærer man leksen sin her kan man få dramatisk forbedring med et svært rimelig anlegg! Rom korreksjonen i 3900 kan hjelpe litt på ting i frekvensgangen som er helt på trynet men ofte ende opp med andre problemer andre steder. Hvis du starter med rommet har du et fantastisk utgangspunkt!

Gode forslag!

Blir nok til at jeg forsøker med - Mer demping!

Muligens gå til anskaffelse av et Auralex kit på Avshop?!

Forøvrig så kan lyden beskrives som motsatt av skrikete og pågående, men heller altfor tilbakelent og kjedelig. Kan også beskrive den som litt rotete.

Håper ikke mer demping vil gjøre lyden enda mer tilbakelent!?

Gøran

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir jo ikke friskere av å dempe mer, så det høres ut som en dårlig ide.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir jo ikke friskere av å dempe mer, så det høres ut som en dårlig ide.

Geir Arne
    Tok å flyttet litt på dempeplatene i dag.

Den beste løsningen hittil:

Fjernet dem i taket, fant frem 2 markplater jeg hadde liggende, og fordelte alle 6 platene på sideveggene (3 på hver vegg).

Må si at det ble en smule bedre.

Muligens blir det bedre med mer demping?

Gøran

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •