Utlekting/isolering mot ISO-leca - lime gips rett på 30cm iso-leca?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Utlekting/isolering mot ISO-leca - lime gips rett på 30cm iso-leca?

Jeg har lest i mange tråder at man etter dagens regler skal ha en luftspalte på ca 25-30mm mellom murvegg og isolasjon på innsida. Men hvordan stiller det seg med leca, og spesielt ISO-leca? Det jeg finner av info på leca sine egne sider, tyder på at lekter og isolasjon legges direkte mot leca-veggen. Men for alt jeg vet kan jo dette være utdatert informasjon. På den annen side virker det logisk at det ikke er samme kondens-problematikk med en leca-vegg som har kjærneisolasjon. Uansett tenkte jeg det kunne være greit å spørre her da det er utrolig mye kunnskapsrike mennesker på dette forumet.

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg har lest i mange tråder at man etter dagens regler skal ha en luftspalte på ca 25-30mm mellom murvegg og isolasjon på innsida. Men hvordan stiller det seg med leca, og spesielt ISO-leca? Det jeg finner av info på leca sine egne sider, tyder på at lekter og isolasjon legges direkte mot leca-veggen. Men for alt jeg vet kan jo dette være utdatert informasjon. På den annen side virker det logisk at det ikke er samme kondens-problematikk med en leca-vegg som har kjærneisolasjon. Uansett tenkte jeg det kunne være greit å spørre her da det er utrolig mye kunnskapsrike mennesker på dette forumet.
    Jeg spurte nettopp utbygger hos meg om noe slikt. De anbefalte å bruke f.eks Tyvek papp på vegger under terreng og ingenting på vegger over terreng. Det var visst bare å legge rett på veggen.
    Saint Gobain Byggevarer/Weber/Leca (samme firma) vet sikkert mer om dette.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral
    Jeg spurte nettopp utbygger hos meg om noe slikt. De anbefalte å bruke f.eks Tyvek papp på vegger under terreng og ingenting på vegger over terreng. Det var visst bare å legge rett på veggen.
    Saint Gobain Byggevarer/Weber/Leca (samme firma) vet sikkert mer om dette.
    Takk for svar, Delthral!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gipse rett på iso-leca? lime gips rett på leca?

Så neste spørsmål: Kan man lime gips rett på iso-leca?
    Jeg har sett flere steder at folk limer gips rett på leca med fliselim. Men dette har kun dreid seg om innvendige leca-vegger. Hvordan er det med 30 cm iso-leca som yttervegg/grunnmur. Hvis denne slammes og grovpusses, kan man da lime gips rett på. Hva da med veggpappen som anbefales under bakkenivå?

Opprinnelig så jeg for meg 48x98mm stendere inntil leca-veggen, isolasjon og plater utenpå det. Men så har jeg tenkt å ha akustikkplater mellom en del av stenderne. Og da blir det kun rammer med høyttalerstoff utenpå dette, altså store huller i gipsplatelagene. Det er derfor jeg kunne tenke meg å ha gipsplater innenfor stenderne rett på leca'n. Men dette er kanskje ikke noen spesielt god idé?
    Et kompromiss kunne kanskje vært å lektet ut gipsplatene med tynne sløyfer? Da kunne det være et lite luftlag bak gipsplatene også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •