Male mur, hvilken maling?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Male mur, hvilken maling?

Jeg skal male en mur og ei pipe som står inni "kino`n" Hvilken maling skal jeg bruke? Jeg vil selfølgelig ha det så matt som overhodet mulig, og fargen skal være sort. Jeg stoler ikke på en byggevarebutikk, så jeg trenger noe konkret her=)

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil ha matt maling som er lett å få pen så kan jeg anbefale Jotun Pure Color Supermatt (1 i glans). Helt fantastisk å jobbe med og du kan omtrent kaste den på veggen uten å få skjolder. Har malt 60 liter med den selv. Malingen koster jo litt mer enn de rimeligste alternativene da. (3 l ca 600 10 liter ca 1300.)

(Du må jo selvfølgelig gå inn for at det skal være så nøye som mulig, regner med du skjønte hva jeg mente over.)

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Hvis du vil ha matt maling som er lett å få pen så kan jeg anbefale Jotun Pure Color Supermatt (1 i glans). Helt fantastisk å jobbe med og du kan omtrent kaste den på veggen uten å få skjolder. Har malt 60 liter med den selv. Malingen koster jo litt mer enn de rimeligste alternativene da. (3 l ca 600 10 liter ca 1300.)

(Du må jo selvfølgelig gå inn for at det skal være så nøye som mulig, regner med du skjønte hva jeg mente over.)
    Ok. Hvis ingen har noen andre altrrnativer så går jeg for denne:-) Det er rundt 5 kvm med mur som skal males,så det kan da ikke skje det går all verden med maling da..

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De blander så man får den i svart?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    De blander så man får den i svart?
    Ja. Du får jo andre alternativer også, ofte har de billigmaling som koster halvparten, men er usikker på om du får så lite glans. Hør med dem?

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Du får jo andre alternativer også, ofte har de billigmaling som koster halvparten, men er usikker på om du får så lite glans. Hør med dem?
    Ja, og hvis ikke dem har no alternativer så er det ikke så mye å lure på. 5 kvm er jo "ingenting" Nå skal det sies at muren sikkert er litt drøy å male, ettersom den ser slik ut: Hva slags utstyr tror dere er best på sånn underlag?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg malte en enda mer grovpusset murvegg (ca.17kvm) enn det der i kjellerstua mi, med nettopp Lady Pure Color. Brukte en helt vanlig 20cm rosa (langhåret) rull Du må dog være forberedt på at veggen suger noe infernalsk med maling

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil nok annefale å grunne med en helt billig vannbasert maling før man bruker 100-vis av kroner på en dyr maling. Resultatet blir neppe noe dårligere.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være greit å ha på et strøk med f.eks. Jotaplast først ja. De blander jo den i samme farge også

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å hekkan! Struktur-gørre! Hvem fant opp den dritten?

Bruk hva som helst med lite glans. Fint blir det jo ikke uansett. Støvsug veggen godt først.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å hekkan! Struktur-gørre! Hvem fant opp den dritten?

Bruk hva som helst med lite glans. Fint blir det jo ikke uansett. Støvsug veggen godt først.
    Tjah, synes da ikke veggen min (sees såvidt på bildet under) er helt håpløs, men hver sin smak, osv.
    Skikkelig støvsuging er helt klart nødvendig ja.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, tok i litt godt. Neida, ser bra ut det, men er en voldsom støvsamler etter egen erfaring og med så grov struktur så har det jo ikke så mye å si hvordan du maler bare det ikke blir så mye renn og glans.

Du kan jo gå for Jotaplast, den er jo glans 7. Ikke så mye skinn i det heller.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stikkordene er for min del at det skal bli svart, lite glans/så matt som mulig, og at det skal koste så lite som mulig. Hvis det f.eks er kun Lady Pure color som duger, så bruker jeg den. Jotaplast, er det en type maling? Glans 7 sier meg ganske lite. Er ikke akkurat noen maler

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TG1
    Jeg malte en enda mer grovpusset murvegg (ca.17kvm) enn det der i kjellerstua mi, med nettopp Lady Pure Color. Brukte en helt vanlig 20cm rosa (langhåret) rull Du må dog være forberedt på at veggen suger noe infernalsk med maling
    Husker du omtrent hvor mye maling som gikk med?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stikkordene er for min del at det skal bli svart, lite glans/så matt som mulig, og at det skal koste så lite som mulig. Hvis det f.eks er kun Lady Pure color som duger, så bruker jeg den. Jotaplast, er det en type maling? Glans 7 sier meg ganske lite. Er ikke akkurat noen maler
    Glans 7 er lite. Silkematt. Normalt har man 10-15 i tak. 40 på listverk. Pianolakk-aktig er rundt 80.

Pure Color er nok den med lavest glans med 1. Den er matt og føles som skurt papir å dra handa over.

Tror man regner å kunne male 8 kvm per liter med de fleste typer maling, men vanskelig å si til veggen din.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker du omtrent hvor mye maling som gikk med?
    Husker ikke antall liter, men jeg husker det gikk h**vetes mye maling Sikkert 2-3 ganger mer enn på vanlig vegg.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glans 7 er lite. Silkematt. Normalt har man 10-15 i tak. 40 på listverk. Pianolakk-aktig er rundt 80.

Pure Color er nok den med lavest glans med 1. Den er matt og føles som skurt papir å dra handa over.

Tror man regner å kunne male 8 kvm per liter med de fleste typer maling, men vanskelig å si til veggen din.
    Jeg klarer meg sikkert med 3 liter fra Pure Color også da, ettersom jeg har ca 5 kvm som skal males? Hvor mye ligger en 3 liter på? 500

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg brukte vanleg gjøko vatntynnbar ineriørmaling på min murvegg. Det fungerte heilt fint. Den har nok litt meir glans enn det du er ute etter. Trur det kosta rundt omkring 100kr/l.

Skal du ha så matt som mogleg, er nok pure color tingen. Start med eit spann på 3l.det er forhåpentligvis nok...

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Eg brukte vanleg gjøko vatntynnbar ineriørmaling på min murvegg. Det fungerte heilt fint. Den har nok litt meir glans enn det du er ute etter. Trur det kosta rundt omkring 100kr/l.

Skal du ha så matt som mogleg, er nok pure color tingen. Start med eit spann på 3l.det er forhåpentligvis nok...

Jeg går for det tror jeg=) Så slipper jeg irritere meg for at jeg ikke gjorde det...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok ganske sikkert du klarer deg med et trelitersspann til to strøk ja, løp og kjøp

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •