Isolering mellom etasjeskiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Isolering mellom etasjeskiller

Jeg holder på å lage kjellerstue, og skal til med å isolere taket i kjelleren. Problemet er at det går noen 5x5cm lekter litt på kryss og tvers som er skrudd oppunder gulvplatene i etasjen over. Dermed blir det mye ekstra arbeid å spesialtilpasse isolasjonen for å fylle de øverste 5cm. Hvor viktig er det at hele hulrommet er fyllt med isolasjon? Vil det gå utover lyddemping eller varmeisolering dersom det er 5cm hulrom mellom 15cm isolasjon og gulvet i 2. etasje?

Siden det skal inn et par RF82 i kjellerstuen senere, tenkte jeg at det var lov å spørre på dette forumet:P Det er mye bra byggekunnskaper ute og går her

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Jeg holder på å lage kjellerstue, og skal til med å isolere taket i kjelleren. Problemet er at det går noen 5x5cm lekter litt på kryss og tvers som er skrudd oppunder gulvplatene i etasjen over. Dermed blir det mye ekstra arbeid å spesialtilpasse isolasjonen for å fylle de øverste 5cm. Hvor viktig er det at hele hulrommet er fyllt med isolasjon? Vil det gå utover lyddemping eller varmeisolering dersom det er 5cm hulrom mellom 15cm isolasjon og gulvet i 2. etasje?

Siden det skal inn et par RF82 i kjellerstuen senere, tenkte jeg at det var lov å spørre på dette forumet:P Det er mye bra byggekunnskaper ute og går her
    Jeg ville fylt i overalt,og så mye arbeid er det vel ikke når du først holder på? Viktig å gjøre det skikkelig med en gang for det blir for sent å angre i ettertid....

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville vurdert et gipslag mellom bjelkene mot de lektene du beskriver, kanskje til og med dobbelt lag. Dette må fuges godt. Så isolasjon og deretter nye lag med gips.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg ville vurdert et gipslag mellom bjelkene mot de lektene du beskriver, kanskje til og med dobbelt lag. Dette må fuges godt. Så isolasjon og deretter nye lag med gips.
    Spørs åssen takhøyden blir da......

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Spørs åssen takhøyden blir da......
    Gipsing mellom bjelkene opp mot gulvet i etasjen over går ikke utover takhøyden...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Gipsing mellom bjelkene opp mot gulvet i etasjen over går ikke utover takhøyden...
    Nei tenkte på det i ettertid,he he. Var litt rask på avtrekkeren :-) Men uansett så er det ikke alltid at flere lag nødvendigvis betyr bedre lyddemping. Jo flere skruer og spiker man bruker jo verre kan det bli. Er vel bedre å bruke lydbøyler? Eller? På hjemmesidene til isolasjonsprodusentene er det ofte mye gode tips om lydisolasjon,pluss her på forumet selvsagt. Hjemmekino og musikkrom

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det blir ihvertfall lydbøyler, men er usikker på antall lag med gips. Tenker ihvertfall å tak-ess eller lignende, så jeg slipper å sparkle og male. Holder det med ètt lag med gips da mon tro?

Når jeg leser på glava sine sider står det at det er veldig viktig å fylle alle hulrom med glava når man isolerer mot yttervegg eller krypkjeller. Er bare usikker på om det gjelder mellom to varme rom også. Det må isåfall skjæres spesialtilpassede 5x5cm spor i hver enkelt isolasjonsplate, på ca 50kvm tak. det blir en del timers ekstraarbeid.

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det blir ihvertfall lydbøyler, men er usikker på antall lag med gips. Tenker ihvertfall å tak-ess eller lignende, så jeg slipper å sparkle og male. Holder det med ètt lag med gips da mon tro?

Når jeg leser på glava sine sider står det at det er veldig viktig å fylle alle hulrom med glava når man isolerer mot yttervegg eller krypkjeller. Er bare usikker på om det gjelder mellom to varme rom også. Det må isåfall skjæres spesialtilpassede 5x5cm spor i hver enkelt isolasjonsplate, på ca 50kvm tak. det blir en del timers ekstraarbeid.
    hvorfor ikke kjøpe 5 cm isolasjon og skjære til mellom lektene, bør gå endel raskere enn å skjære spor i tykkere isolasjonsmatter, så er det bare å fylle opp med tykkere matter under.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel angitt en minimumsvekt per lydbøyle. Kort fortalt er vel dette minimum to lag gips eller sponplater. Trepanel, tak-ess osv, skal oppå disse lagene igjen. Som jeg har forstått er dette fordi at lydbøylene krever X antall kg/lødbøyle for å virke i henhold til spesifikasjon.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo tyngre konstruksjonen er, jo bedre demper den lyden. Jeg ville valgt lydbøyler med 2 lag gips + eventuelle takplater. Jeg synes det høres ut som en god idé å benytte 5cm isolasjon som skjæres til mot lektene og gulvet i etasjen over. Jeg ville så hatt to lag gips som overlapper hverandre slik at skjøter ikke kommer på samme sted. Begge lag må fuges godt. Så fylle på med isolasjon ned til lydbøylene. Disse vil spise litt av takhøyden din. Dette blir litt jobb. Men resultatet kan bli veldig bra. På sikt vil du være glad for at du legger litt i det.
    Se denne tråden hvordan kenti gjør det med gips mellom bjelkene i etasjeskillet:
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ggelogg-5.html

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •