Jeg har Klipsch til test i hjemmekinoen min. Det er gøy, men nå er lydisolering enda mer aktuelt enn før. På et tidspunkt i Kon-Tiki slo faktisk lyden ned i gulvet, og det er uten sub tilkoblet. :shock:

Jeg har topp- og endeleilighet i en lavblokk fra 50-tallet. Stua/hjemmekinoen er helt i enden. Det er derfor naboen rett under jeg er mest bekymret for (og de to under der igjen). Jeg tenker da det er mest kritisk å få lydisolert gulvet i stua hvor hjemmekinoen er som er et ca. 20 cm tykt betonggulv.

Planen er å få tak tre lag med plater (trinnlyd og to lag gips evt. et lag spon og et lag gips) for å legge rett oppå gulvet slik det er uten modifisering for å måle/høre dempingseffekt i første omgang (ikke noe fjerning av lister, belegg og fuging langs vegg).

Deretter tenker jeg å kanskje sette inn to lyddører på stua. Hvis dette ikke blir bra nok så må jeg evt. gå løs på veggene også. Taket bør være unødvendig siden det bare er loft over?

Innspill mottas med takk. Nedenfor ser dere bilder av hjemmekinoen/stua...

Denne veggen vender ut mot gata. Det er en tynn teglesteinsvegg på antagelig ca. 12 cm. Hvis du banker på den med knokene så høres det godt. Unødvendig å isolere? Hadde for øvrig vært fint med et akustisk nedtrekkslerret her så jeg kan få enda større bilde. Finnes det slike?

Her ser dere TV-en bak lerrettet. Selv om jeg kvitter meg med TV-en så synes jeg for øvrig det er fint med nedtrekks- kontra rammelerett. Jeg får bildet litt lengre fram og på linje med frontrekka. I tillegg kan jeg rulle opp lerrettet i motsetning til rammelerrett som vil være synlig hele tiden.

Denne veggen er inn mot soverom hvor nabo har soverom under. Døra slipper gjennom masse lyd. Jeg tenkte å slippe unna med en lyddør her. Veggene er massive og er ca. 25 cm med teglestein og murpuss. Unødvendig å isolere?

Denne veggen går mot trappoppgang og mitt soverom nummer to med nabo på andre siden der igjen. Her håpet jeg også å slippe unna med lyddør. Det er en tynn teglesteinsvegg på ca. 12 cm med murpuss, men mot nabo blir det da to slike totalt (med mitt soverom mellom). Den nærmest nabo er også antagelig tykkere. Unødvendig å isolere?

Denne veggen vender ut mot innglasset balkong som går ut mot parkerings- og lekeplass. Det er tre lags vindu. Unødvendig å isolere?

Som dere skjønner så hadde jeg håpet å slippe unna med kun lydisolering av gulv i stua, evt. i hele leiligheten, pluss lyddører. Jeg vet at bass forplanter seg i veggene, men jeg er usikker på hvor stor effekt/plagsomt det er nedover etasjene hvis gulvet blir isolert.