noen som har 10cm rockfon med ramma rundt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

noen som har 10cm rockfon med ramma rundt?

Edit: skiftar namn på denne tråden i staden for å oppretta ny for kvart spørsmål.

Hei!

Har no eit film og musikkrom i kjellaren, som eg vurderer å gjera nokte akustiske tiltak i. Planen var i utgangspunktet å bruka nokre 50mm rockfon plater på ramma og kle med stoff. Men var anbefala å bruka minimum 100mm med mylje luft bak.

Ser no at avshop har tilbud på Auralex sonoflat 112 system. Er dette noko å vurdera?

Har null peiling på demping/akustikk, og rommet er ubehandla. Det er ca. 6x3.5x2.1m med mdf plater på 3 veggar og ein murvegg. Golvet er laminat og taket et spon takplater. Har ein stor stoffsofa.

Pris på dette settet og på å laga eigne plater vert ikkje så ulik...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Voldsom aktivitet her ser eg...

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta og bestill en pakke med 100mm rockfon industrial plater, også har du rammer 5cm luft bak dem. Kle dem med høyttalerstoff fra biltema.

Et enkelt triks for å vite hvor du skal sette dem opp er at du får en person til å gå rundt med et litt stort speil på veggen mens du sitter i sweetspot og så setter du opp en plate der du kan se en høyttaler i speilet. Dette er refleksjonspunkter. Viktig å huske tak/bakvegg også!

Om du ikke har så god plass på veggene fungerer 50mm plater bra også, men vil anbefale absolutt 100mm om du har mulighet, siden det blir bare 5cm ekstra. akustikkplater vil gi deg mye mer bredde og høyde i lydbile.

Skal du gjøre noe med bassen, hvor de fleste har problemer krever det mer drastiske tiltak, Men du vil nok merke god forskjell på lyden med noen sånne plater.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takkar for tipset! 100mm rockfon har gått igjen som tips, så får prøva meg med ein slik pakke og speglmetoden. Har sjølvsagt opning i venstre sidevegg og eit 50x50 vindu på høgre sidevegg, omtrent der eg vil tru førsterefleksjon er.

Bassen bør nog gjerast noko med og, men den tid den sorg. Tvilar på eg får plass til feks trekantbassfeller i hjørnene.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil få mye bedre løsning med 100 mm Rockfon-plater, og antagelig selv 50 mm Rockfon-plater er bedre enn Auralex-settet. Ellers så er jo speilmetoden thohaug nevnte mye brukt.

Og så er det mye bra lesestoff her RealTraps - How To Set Up a Room

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt 50mm Rockfon + 30mm luft i mitt rom på veggene samt 50mm nedsenket ca 15cm i taket. Det løftet lydbildet vanvittig mye hos meg. Om jeg hadde mulighet ville jeg nok gått for 10cm plater, men rommets størrelse begrenser. Hvis du har plass er det nok smart å gå for 10cm plater som det blir anbefalt. I tillegg til akustikkplatene har jeg cornerchunks hvor det er mulig samt en antimode, er svært fornøyd med resultatet. Ikke sikkert målinger vil vise at dette er "gulle godt", men det er på et nivå hvor jeg virkelig kan nyte lyden til tross for ganske så beskjedent utstyr.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100mm vert nok absolutt ikkje estetisk fint eller praktisk i rommet, men får prøva med det. Er jo ikkje irreversibelt. Er det heimalaga rammer folk brukar på baksida for å få luft?

Kva vil cornerchunks sei? Er det trekantar med stabla glava? Det har eg muligens plass til nokon små i hjørnene bakerst i rommet...

Antimode er subkalibterings saken som koplast inn før subbane?

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    100mm vert nok absolutt ikkje estetisk fint eller praktisk i rommet, men får prøva med det. Er jo ikkje irreversibelt. Er det heimalaga rammer folk brukar på baksida for å få luft?

Kva vil cornerchunks sei? Er det trekantar med stabla glava? Det har eg muligens plass til nokon små i hjørnene bakerst i rommet...

Antimode er subkalibterings saken som koplast inn før subbane?
    Jeg brukte bare standard 48x48mm plank og kappa klosser som jeg drillet hull i og skrudde bare platene i via klossene rett inn i veggen. ville vært mindre arbeid og lage rammer da men tror jeg.

Cornechunks er glava i trekanter ja, men for at de skal ha noe spesiell effekt nedover i frekvens bør det være mye av det. en solid cornertrap er vel rundt 50-60cm dyp. Jeg bygget mine fronthøyttalere inn i en stor bassfelle, så jeg "sparte" litt plass siden jeg putter ikke noe vedsiden av høyttalerne allikevel. Se gjerne tråden min så ser du hvordan jeg gjorde det.

linken som tols1 la ut er veldig fin å lese for å få en god start på emnet ihvertfall.

Antimode er en romkorreksjon/eq for sub ja, som fjerner peaker i bassen. Dipper gjør den fint lite med.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takkar då mykje for gode svar!

Har lest litt på dei sidene Tidlegare. Men no ser det ut som eg har ein plan framover. Skal sjekka ut tråden.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har fått 8stk 10cm Rockfonplater i hus!

MEN det ser ikkje ut som det er mulig å henga dei på veggane i 1. refleksjon (har ikkje sjekka "nøyaktig" med spegl endå), pga opning og vindu. I taket ser det ut som det går an å få hengt opp 2 plater i 1. refleksjon.

To spørsmål:

Kor viktig er det at dei heng i 1. refleksjon? Gjer eg vondt verre med å henga opp plater som ikkje er i 1. refleksjon?

Kor mykje har det å sei om ramma er på baksida eller rundt platene? Var først tenkt å ha ca. 5cm ramma bak platene. Men dette gjer at platene vert 15cm firkant boksar som ikkje ser ut i måneskinn... Vurderer derfor rett på vegg med ramma rundt i staden. Då får eg og skrå profil på dei, som gjer det mykje finare.

Sjekk gjerne bilder av rommet her: http://avforum.no/forum/showthread.p...33#post1919233

Newcomer PureHifi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    288
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slik det ser ut med deg nå, var omtrent slik det såg ut hos meg med det samme jeg fekk rommet i orden, etter jeg fekk opp 6 akustikkplater, floss teppe på gulv å tykke gardiner ble det en helt annen klang i romet mitt, hengte meg ikke så mye opp 1 refleksjon, men hengte di opp der di passet inn, målet var å fjerne ekko og gjenklangen å det funket greit, brukte 50mm plater med 50mm luft bak. for å dempe mest mulig ned anbefalest det like mye luft bak som tykkelsen på platen, men flere som har bygt ramme rundt, ser mye bedre ut når du trekker stoffet da og tviler på du hører så mye forskjell, men mulig det kan målest

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar! Det var omtrent det eg ville høyra, PureHifi:-)
    Då tar eg sjansen på å henga opp nokre plater med ramma rundt i ulik storleik der det er plass.

Ser ut som det vert ei sor ved pipa på venstre vegg og to små mellom vindua på høgre vegg. I tillegg til der eg får plass på bakvegg. Og sikkert 2s på 120x60 i taket. Dersom eg har meir igjen, vert desse kappa til og plassert i vinduskarmen for å unngå lys inn.

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tilleggspørsmål:

Som det går an å sjå på bileta i linken lenger oppe, har eg surround back høgtalarane plassert innerst i hjørnene. Desse (RB-61) skal bytast ut med RS-62. Det eg lurer på er om dei bør henga same plassen, eller om dei bør flyttast litt lenger inn mot midten av veggen/nermare døra? Feks. rett over disken? Ser dei fleste med 7.1 system plasserer desse ganske tett på bakvegg. Må få plassert desse før eg evt. kan henga opp akustikkplater...

Sweetspot er forøvrig ca midt i rommet (6m langtx3.5m breidt).

Synspunkt?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har no funne ca plassering og størrelse på platene. Det vil forøvrig og sei at rs-62 må henga lika klint inni hjørnene som rb-61 gjer i dag.

spørsmålet:

Sidan eg droppar ramma og luft bak akustikkplatene av estetiske hensyn, lurar er litt på korleis eg skal gjera det no. Kunne tenkt meg rammer rundt platene med vinkla profil (ca 45 grader kanskje) for å unngå skarpe hjørner. Vil tru dei vert mindre sår i aucene og paddar betre inn i eit rom då. Det einaste eg kan komma på å laga rammene av då er 2x4 boksar. Dette virkar litt vel sort og massivt... Det gir jo i tillegg 10 cm ekstra leng og breidd på kvar plata.

Forslag?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er faktisk mulig å trekke platene med stoff uten ramme i det hele tatt. På IKEA får man kjøpt et bånd man legger mellom stoffet og underlaget, så bruker man strykejern til å smelte sammen emnene. Du finner det i gardinavdelingen. Det finnes også noe som heter Vlisofix, det er noe av det samme men man får kjøpt det i flak. Jeg har gjort et forsøk med denne metoden, og det fungerte fint. Hvis du vil ha skrå kanter, kan du kanskje skråskjære kantene på platene før du limer på stoffet.

Utfordringen er få hengt de opp...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tipset! Skal ha 2 plater i taket. Der var planen å montera utan ramme. Det stoffet frå Ikea skal testast på dei då. Problemet vert som sagt å få hengt dei opp. Men det skal vel gå på eit vis. Myligens noko snor/ståltråd og krokar på dei i taket.

Har vurdert, som du nevner, skråskjæring av sjølve platene og. Kan det fungera å bruka rammeverk på feks 2x2" i bakkant av plata? Då vil jo stoffet skrå seg frå hjørnet av plata ut til ramma.

Har desverre ikkje mulighet til å sjekka kor stive desse platene er endå pga andre prosjekt i huset.

Newcomer Hansa1807 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er Kenti`s løsning for å få avstand til vegg. Mulig disse dørstopperne kan brukes rett på plate uten ramme, hvis en bruker noen store skiver?
    http://avforum.no/forum/1436758-post1273.html

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg tenkte litt på dette med oppheng. Hvis du bruker stoff-lime-teknikken, så kan man kanskje en stikke tråd av noe slag gjennom plata fra fremsiden til baksiden før man trekker med stoff? Da kan man kanskje henge de opp som Kenti har gjort i linken til Hansa1807.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Platene i taket vert nok med enkel ramma bak, trekt med høgtalarstoff og hengt opp med krokar eller beslag (er det det det heiter?)

Rammene på veggen har eg endå ikkje greidd å finna noko god løysing på. Stoffet med motiva er bestilt, og det vert 20cm svartkant rundt alle motiva. Enkel 98mm plank rundt ser ut til å vera det enklaste. Men veit ikkje kor stor negativ effekt det vil ha å ha ramma rundt.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •