noen som har 10cm rockfon med ramma rundt? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    No har endelig stoffet komt i hus!
    Har fått opna pakkane med rockfon, og kikka på fei. No gjekk det opp for meg kor tjukt 10cm er. Holdt ei plata inntil veggen for å sjekka korleis det blei. Det blei IKKJE fint! Så ramma på baksida, så dei stikk endå lenger ut i rommet, vert uaktuelt.

Einaste løysinga eg kan sjå for meg for at platene ikkje skal stikka seg sånn ut i rommet, er laga ei form for skrå ramma rundt. På denne måten vert det ikkje så skarpe kantar. Forhåpentligvis vil dette dempa inntrykket litt.

Men korleis gjer eg dette?

Alternativ 1:
    Løysingane eg kan sjå for meg er ramma av 2x4 boksar som eg skråskjærer. Problema med dette er at ramma vert veldig stor og tung. I tilleg er desse kun 98mm tjukke, mens plata er 100mm.

Alternativ 2:
    Bruka 34x68mm boksar til ramma. Dersom desse er i bakkant (inn mot veggen), vil dette laga naturleg skrå i framkant der stoffet går frå ramma til plata. Ser ut som akusikkplata kan vera stiv nok til at det vert jevn nok kant. Kva trur folket?

Andre alternativ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke kle rammene, å så ta 4stk klosser, sette de litt inn fra kantene, maler/sprayer de i samma ferge som stoff/veggen, å da skru gjennom plata, inn i kloss å inn i veggen? Bare lakke skruen å skiva i sort. Så slipper man en tykk ramme, men ser da kun litt av klossene, som da er i samme farge som stoff eller vegg.

x.til.døden

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo alltids Rotofast Panel Anchors - Installation Instructions Da kan man i prinsippet smette plata rett på veggen. Så kan du bruke Vlisofix eller liknende til å lime fast stoffet på baksiden av plata.

Voila: null ramme og usynlig oppheng

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av x.til.døden
    Hvorfor ikke kle rammene, å så ta 4stk klosser, sette de litt inn fra kantene, maler/sprayer de i samma ferge som stoff/veggen, å da skru gjennom plata, inn i kloss å inn i veggen? Bare lakke skruen å skiva i sort. Så slipper man en tykk ramme, men ser da kun litt av klossene, som da er i samme farge som stoff eller vegg.

x.til.døden
    Forstår desverre ikkje heilt kva du meiner her...

Tols1: dei festene var slett ingen dum ide. Trur kanskje det må bli løysinga for taket.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De festene så smarte ut ja.
    De må da vel kunne festes i gipsen vil jeg tru.

Er det kun fra USA/Canada man får kjøpt disse tru? eller er det noen steder i Europa/norge?

Noen som veit pris på disse?

YNWA

Newcomer Swiffer sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotofast Snap on Anchors | eBay

Litt skeptisk til at de greier å holde platene på 10cm. De så ikke ut til å gå dypere enn 3-4cm. Koster ikke mye å prøve da.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som veit åssen Tremco MS540 lim/fugemasse fra Jula er?, og bruke til å lime 5 å 10cm akustikkplater på tak/vegg?

Eller burde man gå for f.eks No more nails?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur eg skal testa med ramma av 34x68mm på ei av platene. Blir det bra, så gjer eg det sama på alle.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Swiffer
    Rotofast Snap on Anchors | eBay

Litt skeptisk til at de greier å holde platene på 10cm. De så ikke ut til å gå dypere enn 3-4cm. Koster ikke mye å prøve da.
    Ett anker skal holde 45 pund, så jeg tror nok det holder til 100 mm plater også.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trenger man 2 eller 4 anker pr plate da tru?

Kanskje man må bestille en drøss med slike da, for det blir vel noen plater i rommet etter hvert.

YNWA

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok meningen man skal bruke 4 pr. plate.

Newcomer Swiffer sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ett anker skal holde 45 pund, så jeg tror nok det holder til 100 mm plater også.
    Hvis rockfonen ikke er stiv nok så jeg for meg at pluggen rives ut etterhvert, siden den ikke skrues særlig langt inn. Har ikke pakket ut mine rockfons enda, men jeg liker å bekymre meg.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, tror ikke det er grunn til å bekymre seg på forhånd.

Jeg er ganske overbevist om at Rockfon-platene er tettpakket og stive nok til at de holder sin egen vekt med ett slikt anker i hvert hjørne.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotofast snap on ser ut til å vera eit ganske bra system. Eg fann ingen som selger det her i landet, eller på ebay som sender til Norge. Har sendt mail til firmaet no om sending til norge.

Eg har vert så korttenkt at alle motiva mine er 60cm i breidda. Det vil sei at det ikkje vert mulig å skrå sjølve rockfonplata før eg monterer stoffet på den utan at det ser dumt ut.

Ser ut som eg må prøva meg med 34x68 lekt ramma rundt dei platene det er mulig, og ha kun platene rett på vegg med rotofast snap on anchor på resten.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har no fått satt saman 3 rammer. Då gjenstår kun 4. Eg gjekk for 36x48mm lekt, for å få skrå på platene. Litt spent på å sjå om det var tabbe eller ikkje. La merke til at Rockfon platene ikkje er 120x60cm likavel, men 119x59cm. Dette passa jo jæv... dårleg, sida motiva mine er 120x60, 90x60 osv. Det vil sei at 1/2cm av bildet kjem utanfor kanten. Det vil jo sjå veldig amatørmessig ut.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som har behov for å kjøpe ferdig produkter. :-D
    Bass Traps | Sound Control | Studio Acoustics
    | Sounds of Science

Og da må man vel også nevne at acoustimac ikke sender direkte til Norge, men man må sende via Jetcarrier e.l.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen jeg lagde med ramme en gang. Er litt mer arbeid med en ytre ramme. Spesielt hvis man skal legge stoff inni og feste det skikkelig.

I dag bruker jeg ikke slike rammer lengre, men legger en liten ramme på baksiden på platene og trekker lydtransparent stoff rundt. Det er mye enklere og gir også litt bedre demping. Slike rotofast ankere, vil jeg anta kan ødelegge platene den dag man skal ta de ned.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    For de som har behov for å kjøpe ferdig produkter. :-D
    Bass Traps | Sound Control | Studio Acoustics
    | Sounds of Science

Og da må man vel også nevne at acoustimac ikke sender direkte til Norge, men man må sende via Jetcarrier e.l.
    Hadde eg visst om denne sida før veit eg ikkje om eg hadde gidda å laga meg akustikkpanel....
    Veit du forresten om dei bassfellene dei har er bra?

No vert det stoff rundt heile plata og ramma på mine. Å få ramma fin rundt, slik du gjorde det, vert for mykje arbeid for ein som er så lat som meg. Hadde nok vert enklare å få til med ramma bak, men det vwrt desverre for tjukk panel for meg.

Rotofast ankera har eg slått frå meg no. Platene vert nok hengt opp med tråd/vire på baksida og ei skrua i veggen. Dei i taket skrur eg fast i taked med fester, eller brukar krokar, sidan det blir ramma på alle.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil ikke kalle bassfellene deres som bassfeller. Mer absorbenter. De er ikke store nok til å ha særlig virkning under 100 Hz.
    Da må de enten være større eller bygges på et annet prinsipp.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •