Mr_Stian sin kjellerkino. Nesten ferdig. Nye bilder.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 82
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mr_Stian sin kjellerkino. Nesten ferdig. Nye bilder.

Hei. I løpet av sommeren så skal vi overta leiligheten som vi har i kjelleren igjenn da jeg trenger ett ekstra soverom. Planen da er og bygge en kino i kjellerstuen. Trenger da litt innspill og hjelp fra dere som har gjort dette før.

Kan begynne med litt info og bilder av rommet. Bakveggen på dette bildet blir hvor tv og lerret skal plasseres.

Veggen her er en lydvegg som skiller vår del av huset mot naboens (vertikaldelt tomans bolig). Siden jeg ikke har lov og skru i denne veggen så blir det og lekte ut denne veggen med så mye som 10 cm. Litt pga demping men og for og få god plass i veggen til strøm og lyd.

Her ser man bakdelen av rommet. Hele eller deler av kjøkkenet skal vekk. Har ikke bestemt meg helt enda.

Hele rommet er 5,4M langt og 4,1/4,8m bredt. Totalt ca 24m2. Skulle bli ett ok rom dette vil jeg tro.

Så litt til utstyret. Har allerede fått tak i KEF iQ90, 60 og 30. i tillegg til 2 stk PSW2500 subber. Har ikke kjøpt forsterker enda, men tror kanskje valget faller på Pioneer LX-86. Sammen med en Pioneer BD spiller. Noen med formening om en annen forsterker? Har forstått det sånn at KEF og Pioneer er en god kombo.

Når det kommer til PJ og lerret har jeg ikke bestemt meg helt enda. Som dere ser av bildene så er det 3 små vinduer. Disse skal blendes sånn at det vil bli helt mørkt. I tillegg så skal tak og vegger mest sannsynlig males mørke. Har ikke helt bestemt meg enda. Har vurdert scene molton, men dette blir fort dyrt!

Hvor stort lerret kan jeg ha på veggen? Vil 120" bli for stort for dette rommet? Har i så fall sett på Dreamscreen Tab tension V3 D65 (mener det heter det). Sammen med Sony HW30. Vil dette fungere bra i dette rommet på så stort lerret?

Så en annen ting. Når jeg skal lekte ut veggen, holder det da med og lime stenderen fast til bakveggen? Dette er da gipsplater. Eller må jeg få festet det på en annen måte? Rammen kan jeg skru i sidevegger og tak/gulv, men vil helst ikke dette. Eneste som skal henge på veggen er en 50" plasma av tynn type. Med slim veggfeste.

Andre alternativer?

Ellers har jeg PS3, Apple TV, altibox og skal bygge inn en media pc. Dette skal puttes i en hjemmelaga stereobenk, da jeg ikke finner noen som er dype nok og som ser bra ut. Alt dette og lyset skal styres via iRule fra en iPad.

Vil bruke denne tråden til og få innspill og tips nå i planleggingsfasen. Vet det er en stund til det blir og bygge, men greit og starte tidlig!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen med kommentarer?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Stian
    Ingen med kommentarer?
    Joda,kan godt kommentere,he he :-) Alltid spennende med nye kinorom. Vil vel bare tipse om at de siste nummerene av Lyd og bilde og Watt har gode artikler om hvordan man skal bygge kinorom. Verd å lese for tips.Står også litt i HiFiKlubbavisen.Pluss en masse på nett.... Ellers så er det skrevet så mye om dette her allerede at du bør bare gå igang å lese igjennom her på forumet. Har ikke noe erfaring selv med å bygge dedikert hjemmekinorom,men har da en formening om hvordan jeg selv ville hatt det,men det kommer jo an på hvilke muligheter man har.
    Når det gjelder utlekting av veggen så hadde ikke jeg turt å bare lime. Ville i hvertfall skrudd fast i topp og bunn og eventuelt et par steder på midten. Til dette kan du f.eks bruke vinkelbeslag. Hvis ikke så kan det bli vanskelig å få veggen rett og fin,siden limet kan løsne over tid og veggen da kan bule litt hvis du er max uheldig.Eller ramle ned he he. For å bare repetere litt av det jeg har lest så er det nok lurt å planlegge grundig hvordan man vil ha det,med arbeidstegninger og det hele. Alt etter hvor avansert man vil ha det og hvor mye penger man legger i det. Et budsjett er sikkert også lurt å ha.

Newcomer phylloscopus sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slutter meg til edguys råd! Istedenfor utlekting kan du vurdere å heller henge opp to lag med gips på lydbøyler ala RC-8 resilient channels (link her). Dette vil stjele bare 3cm av veggen, evt sette opp 48x48mm stendere og så bruke RC8 og dobbel gips som vil ta 8cm av veggen.

Ellers ser planene gode ut, blir bra bilde med den Sonyen!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest mange av disse trådene, og de går for det meste om lyddemping og akustiske tiltak. Lydisolering har jeg veldig begrensede muligheter for og få til.

Når det gjelder utlekting av vegg så gjør det ingen ting at jeg bruker 2"x4" lekter. Hadde planer om og ha alt av strøm og kabler inne i veggen sånn at det blir skjult, samt og bygge inn tv benken sånn at alt av kabler blir skjult.

Vil Sonyen funke bra på det lerretet i den størrelsen som jeg har satt opp i dette rommet? Eller er det noen andre jeg bør vurdere?

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første jeg tenkte på (om jeg tenker rett da) angående å sette opp en ny vegg opp mot skilleveggen, er å feste topp- og bunnsvill med skruer. Lekter og sviller av 2x4" bør være minimum dimensjon for å motstå vridning og at det blir stivt nok. Ville lagt, og evt limt, type U boat floaters eller annen lydabsorbent mellom stender og skillevegg. Da kan ihvertfall ikke veggen bues innover, og jeg innbiller meg at den vil bli stiv nok for ditt tiltenkte bruk.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Mye spennende planer på gang.
    Hvor stort budsjett har du på byggekonstruksjonen og hvor mye tiltak har du mulighet for å gjøre eller er villig til å gjøre? Ser jo at utgangspunktet er rimelig nytt rom.

1.Første tiltak som må vurderes er jo lydspredning til respektive rom. Et kinorom vil aldri komme til sin rett dersom du må ta hensyn til at lyden sprer seg til resten av huset. Iom at du trenger ett ekstra rom vil jeg tro det er småttiser på gang og således viktig å få gjort grep på å få rommet så lydtett som mulig. Finnes mange måter å løse dette på, men "rom i rom" er utgangspunktet for å løse dette. Så kommer det estetiske & praktiske utover det.
    2. Akkustikkmessig. Hvordan vil du løse dette. Mange velger å integrere akkustikk tiltak i konstruksjonen, eksempelvis lydhimling eller akkustikkplater integrert i vegg. Andre velger å først bygge vegger for så å dempe etterhvert. Teppe er også smart mtp akkustikk.
    3. Løsning på rommet. Ser at du skal både ha projektor og 50" flatskjerm. Skal du ha nedtrekkslerret da?
    4. Du har allerdede lagt vann til rommet, kanskje en barløsning i tilknytning til rommet er noe å tenke på?

Uansett så finnes det mange løsninger og eksempeler og tips på forumet. Mitt viktigste tips er: planlegging. Det er ofte for sent å endre på konstruksjonen i etterkant. I din situasjon nå ville jeg lagt ned litt tid på å finne en god løsning for hvordan du skal forhindre at lyden forplanter seg til resten av huset.

Lykke til.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med lyddemping av rom står det masse nyttige tips om på GLAVA (isolasjon) sine hjemmesider!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer nok ikke til og dempe så veldig mye av rommet. Er litt begrenset hva jeg kan gjøre for og få dempet.

2 av veggene er betong så de trenger jeg ikke gjøre noe med. Den veggen som blir lektet ut er allerede en lydvegg så denne kommer det veldig lite lyd igjennom sånn som den er i dag. Så skal jeg jo lekte ut denne i tillegg.

Da gjenstår taket og den siste veggen. Taket vil være vanskelig og få gjort noe med da alle vinduene går helt opp til taket. Eller noen som har noen ideer om hvordan jeg kan gjøre dette? Når vi bygde huset så var jo alltid planen at vi skulle leie ut denne kjellerstuen og da ble det sagt at det var lite vits og legge ett ekstra lag gips i taket grunnet spottene i taket. De ville slippe gjennom for mye lyd. Hvordan ungå dette?

Den siste veggen kan nok med fordel dempes og sette i en lyddør. Det er i dag ganske mye lyd som slipper gjennom den veggen. Så her kan jeg nok vurdere og lekte ut og sette ny dør.

Når det kommer til akustikken så har jeg ekstremt lite peiling på dette så det kommer jeg til og ta litt etter litt. Tepper på gulvet vil det komme, men ikke vegg til vegg teppe.

Lerretet skal være ett elektrisk tab tension lerret. Dette rommet vil også bli tv stuen vår så vil bruke tv til vanlig tv titting og PJ til film og spill...

Barløsning har jeg tenkt på så får kikke litt på det og når det nermer seg ja!

Anngående budsjettet så er ikke det definert helt enda. Må nesten se hvor mye penger jeg har når det nærmer seg, men 30.000 på konstruksjonen må jeg vel komme langt med!

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer nok ikke til og dempe så veldig mye av rommet. Er litt begrenset hva jeg kan gjøre for og få dempet.
    Jeg vet ikke helt hvor langt du er villig til å gå når det gjelder demping, det ser ikke ut til at du får gjort særlig mye med verken tak eller vegger for 30.000,- i hvertfall. De subbene som du har vil uansett veldig lett høres hos naboen når du kjører de litt over 100dB. Skal du stoppe de laveste frekvensene disse subbene gir, må hele rommet rives og bygges opp på nytt. Bare elektrikerjobben vil komme på over 30.000,-, så da begrenser det hele seg en god del...

Hvis betongsålen i gulvet (om du har det da) er delt mellom leilighetene er det en fordel. Da vil ikke de laveste frekvensene spre seg så lett. Er det brannvegg i betong mellom leilighetene? I tilfelle ja, så er også dette en fordel. Mange hus som er bygget på denne måten har ikke annet enn luft mellom veggene i leilighetene, og da vil mye lyd lekke for eks gjennom taket siden du bare har ett gipslag, som i tillegg er punktert med spotter...

2 av veggene er betong så de trenger jeg ikke gjøre noe med. Den veggen som blir lektet ut er allerede en lydvegg så denne kommer det veldig lite lyd igjennom sånn som den er i dag. Så skal jeg jo lekte ut denne i tillegg.
    Jeg ville ha satt opp en vegg med 98 x48mm stendere, og plassert denne et par cm fra eksisterende vegg. Så ville jeg ha isolert med 100mm, og brukt minst to lag gips. Hvis du har planer om å montere bokser til strøm i denne veggen, burde disse tettes etter trekking av kabler. Veggen må fuges og tettes godt langs tilknyttede vegger, gulv og tak.

Da gjenstår taket og den siste veggen. Taket vil være vanskelig og få gjort noe med da alle vinduene går helt opp til taket. Eller noen som har noen ideer om hvordan jeg kan gjøre dette? Når vi bygde huset så var jo alltid planen at vi skulle leie ut denne kjellerstuen og da ble det sagt at det var lite vits og legge ett ekstra lag gips i taket grunnet spottene i taket. De ville slippe gjennom for mye lyd. Hvordan ungå dette?
    Fjern spottene, tett hull og legg på ett lag gips til. Det bygger minimalt ned og er ikke noe problem for vinduene. Bygg nye spottkasser langs veggene oppunder taket. I disse kan du også trekke kabler til anlegget. Gjør du det på denne måten vil ikke taket lekke så mye lyd til verken andre rom eller naboleilighet.

Den siste veggen kan nok med fordel dempes og sette i en lyddør. Det er i dag ganske mye lyd som slipper gjennom den veggen. Så her kan jeg nok vurdere og lekte ut og sette ny dør.
    Utlekting av denne veggen føler jeg blir litt bortkastet, siden resten av veggene og taket allikvel vil lekke lyd. Jeg ville med ditt busjett heller sjekke om den er isolert, og så legge på to lag gips til for å få den så stiv og død som mulig. Det er mye viktigere å gjøre noe med taket og frontveggen. Lyddør er ikke dumt, men det vil koste deg 5-6000 av et allerede stramt budsjett. Hvis du er litt nevenyttig kan du bygge den selv for en tusenlapp, det finnes oppskrifter på dette i mange byggetråder.

Når det kommer til akustikken så har jeg ekstremt lite peiling på dette så det kommer jeg til og ta litt etter litt. Tepper på gulvet vil det komme, men ikke vegg til vegg teppe.
    Her kan du bruke samme oppskrift som nesten alle andre her på forumet: Et tykt og godt teppe på gulvet, og akustikkplater på veggene på førsterefleksjonspunktene. Disse kan du lett lage selv, og trekke de med høyttalerstoff. Dette vil hjelpe mye som førstetiltak. Senere kan du vurdere akustikkplater på andre steder, absorbenter i hjørnene og akustikkramme i taket...

Lerretet skal være ett elektrisk tab tension lerret. Dette rommet vil også bli tv stuen vår så vil bruke tv til vanlig tv titting og PJ til film og spill...

Barløsning har jeg tenkt på så får kikke litt på det og når det nermer seg ja!

Anngående budsjettet så er ikke det definert helt enda. Må nesten se hvor mye penger jeg har når det nærmer seg, men 30.000 på konstruksjonen må jeg vel komme langt med!
    Langt og langt, fru Blom...
    Når jeg ser på bildene så tenker jeg at det nesten er for fint til å allerede nå bygge om. Med ditt budsjett har du ikke så store muligheter heller. Skal du legge inn ekstra kurser til anlegg og lys selv? Uansett må en elektriker koble alt til, og det blir ikke billig. Du kan komme et stykke på vei med ett eller to lag gips på vegger og tak, men anlegget vil nok allikevel høres godt hos naboen når du kjører på litt eller har fest. Den eneste måten for å fjerne mye av lydlekkasjen er rom-i-rom. Da snakker vi minst hundre tusen, men da vil du få et virkelig bra rom...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt nytt år folkens!

Og takk for ett godt svar Hunsbedt.

Når det gjelder elektriker så har jeg det i familien så skal få det billig. Mye av trekkingen og opplegget kan jeg gjøre selv. Og bare så det er sagt, rom i rom er ikke ett alternativ i denne omgang. Blir og gjøre så mye som mulig med det jeg har.

Huset her er en vertikaldelt 2mans bolig. Skilleveggen mellom disse 2 husene (som er frontveggen min) er godt dempet som det er. Hører subben til naboen når han spiller høyt, men ikke noe mer enn det.

Som du også sier så er dette ett nokså nytt hus så har egentlig ikke lyst og gjøre så veldig mye med rommet. Men det lekker en god del lyd oppover. Så noe må jeg gjøre.

Den veggen som er ut mot resten av kjelleren er ikke isolert i det heletatt.

Kan ett alternativ være og rive gipsen på denne veggen, legge i isolasjon og så legge på 2 lag med gips?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt nytt år folkens!

Og takk for ett godt svar Hunsbedt.

Når det gjelder elektriker så har jeg det i familien så skal få det billig. Mye av trekkingen og opplegget kan jeg gjøre selv. Og bare så det er sagt, rom i rom er ikke ett alternativ i denne omgang. Blir og gjøre så mye som mulig med det jeg har.

Huset her er en vertikaldelt 2mans bolig. Skilleveggen mellom disse 2 husene (som er frontveggen min) er godt dempet som det er. Hører subben til naboen når han spiller høyt, men ikke noe mer enn det.

Som du også sier så er dette ett nokså nytt hus så har egentlig ikke lyst og gjøre så veldig mye med rommet. Men det lekker en god del lyd oppover. Så noe må jeg gjøre.
    Taket blir veldig viktig for dempingen, så jeg råder deg til å følge forslaget mitt med å tette spotthullene og legge på ett ekstra lag gips. Spottene plasserer du i nye nedkassinger rundt veggene. Evt kan du rive gipstaket, bygge tette lyskasser i gips der spottene er i dag, og så legge på to lag gips igjen.

Den veggen som er ut mot resten av kjelleren er ikke isolert i det heletatt.

Kan ett alternativ være og rive gipsen på denne veggen, legge i isolasjon og så legge på 2 lag med gips?
    Absolutt det beste, ja! Siden det ikke blir rom i rom må alle vegger i hvertfall være isolert. Er det en lettvegg med tretoms støtter bør du vurdere pålekting slik at veggen blir minst firetoms. Og med dobbel gips.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir nok det svaret på veggen. Anngående taket så tror jeg ikke jeg får gjennomslag for og gjøre så mye med det. Men vi får se når det nermer seg hvertfall. Men nå har jeg hvertfall gode alternativer!

Men når det kommer til PJ. Vil sonyen funke bra i dette rommet på 120" lerret? Dremascrean Tab V3 D65 mener jeg den heter... Eller er der andre tab tension lerret som vil være bedre til ca samme pris?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    120" lerret vil nok være litt stort for HW30. Ville heller ha brukt litt mer av byggebudsjettet ditt da, og gått for HW50, som er mye mer lyssterk. Men skal du få utnyttet det bra sortnivået på denne, må du maskere med scenemolton. Mørk maling, uansett hvor matt den er, vil ikke kunne gi deg sortnivået noen av disse projektorene har.

Evt en Epson TW9000. Har ikke fullt så bra bildekvalitet som HW50, men har mye lys til en rimeligere penge. Ser på projektorforumet at det er en som vil vurdere å selge en nesten ny TW 9000...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har faktisk vurdert Epsonen og ja. Får kanskje gå for den da. Har sendt en melding til han som skulle selge.

Men trenger litt info om forsterkeren. Jeg har lyst på Pioneer LX86. Grunnen til dette er at denne skal være en god kombo med KEF høyttalerne, samt at den har 9 kanaler, og mulighet for og Bi wire center samt front høyttalere. Frem til jeg får 7 kanaler hvertfall.

Denne har 2 sub utganger, men jeg har hørt at det ikke er individuell korigering av disse to. At det egentlig bare er en utgang med ett intertn Y-ledd. Stemmer dette? Og har det noe og si at det ikke er separat korigering? Hva er eventuelt alternatvet hvis jeg MÅ ha korrigering på begge kanaler? Ser man kan få pioneeren heilt ned i 13.000 kroner, noe som må være knallpris for denne forsterkeren!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er forsterker kjøpt inn: Pioneer SC-LX86

Hvordan kan jeg få stengt vinduene på en grei måte? Tenker ikke på gardiner, men noe som stenger 100% men som kan tas vekk igjenn når man ønsker det!

Newcomer PureHifi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    288
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan kan jeg få stengt vinduene på en grei måte? Tenker ikke på gardiner, men noe som stenger 100% men som kan tas vekk igjenn når man ønsker det!
    bygg en "kassett" som du setter i hvert vindu, som enkelt kan taest ut når du ønsker det, har sett flere på forumet som har denne løsningen, bare å søke.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette kan bli fantastisk bra! :-D

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt lystette rullegardiner?

Newcomer phylloscopus sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det jeg gjorde på min gamle minikino var å kjøpe TUPPLUR rullegardin fra IKEA (hvite så det ikke blir så varmt når solen steker) - disse er billige og helt lystette. Deretter kjøpte jeg strimler med borrelås med 3M lim på baksiden (fps kjøpt i gardinbutikker) som jeg stiftet fast til rullegardinstoffet og limte til vinduskarmene. Det ble helt mørkt for å si det sånn!

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •