Lydisolering av rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydisolering av rom

Har tenkt å prøve å lydisolere kino rommet, eller rettere sakt holder på!

Det er tømmer vegger i huset, som jeg har lektet ut 50mm og isolert samt lagt kabler i, så har jeg gipset veggene og hatt acryl i skøytene tok noen mm klaring mellom hver plate. Uten på platene har jeg ferdig malte huntonitt plater. På gulvet tenkte jeg eg skulle ha et lag gips oppå sponplatene og så vegg til vegg teppe oppå der igjen. samt montere lyd dør og tette godt rundt.

Vil dette fungere noen lunde?

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen profersjonelle preferanser på området, men vil gips oppå sponplatene være optimalt? Tenker på slag og hvis noen mister noe på gulvet. Du kan jo også virdere trinnlydsplater under sponplatene. Du skriver ingenting om taket. Hva skal du gjøre der?
    Uansett hva du gjør så vil det du gjør nå være uendelig bedre enn å ikke gjøre noenting. Det har ihvertfall jeg erfart

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stroker18
    Har tenkt å prøve å lydisolere kino rommet, eller rettere sakt holder på!

Det er tømmer vegger i huset, som jeg har lektet ut 50mm og isolert samt lagt kabler i, så har jeg gipset veggene og hatt acryl i skøytene tok noen mm klaring mellom hver plate. Uten på platene har jeg ferdig malte huntonitt plater. På gulvet tenkte jeg eg skulle ha et lag gips oppå sponplatene og så vegg til vegg teppe oppå der igjen. samt montere lyd dør og tette godt rundt.

Vil dette fungere noen lunde?
    Gips på spon er vel ikke det smarteste. Blir alt for mykt og SØLER du noe så smuldrer gipsen opp hvis det trenger gjennom teppet og eventuelt lim....
    Hvis det er for lydisolering til etasjen under så bruk heller trinnlydplater.
    Trinnlydplate / Veggtopplate

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingenting i veien for å bruke gips som en del av gulvet (gulvgips). Det gjøres som regel når man bygger mer avanserte flytende gulv, men da skal ikke gipsen være i topplaget, men under gulvsponen.

Selv har jeg pleid å legge flytende gulv med 20mm trinnlydplater fra Glava, som det lenkes til over. Avslutter da med gulvspon, og laminat/parkett eller teppe. Du kan isolere enda bedre med gulvgips i tillegg under gulvspon, men da vil gulvet bygge enda mer (65mm).

Hvis du skal legge Glava-plater, husk kantavstivning, fugelist og mye akryl.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har du tenkt å gjøre med taket?

Newcomer Ullaen sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Det er ingenting i veien for å bruke gips som en del av gulvet (gulvgips). Det gjøres som regel når man bygger mer avanserte flytende gulv, men da skal ikke gipsen være i topplaget, men under gulvsponen.

Selv har jeg pleid å legge flytende gulv med 20mm trinnlydplater fra Glava, som det lenkes til over. Avslutter da med gulvspon, og laminat/parkett eller teppe. Du kan isolere enda bedre med gulvgips i tillegg under gulvspon, men da vil gulvet bygge enda mer (65mm).

Hvis du skal legge Glava-plater, husk kantavstivning, fugelist og mye akryl.

Si at man legger disse trinnlydplatene helt etter boken. Vil f.eks lyd som kommer fra under etasjen og opp også dempes?? eller vil platene kun fjerne støy fra etasjen over??
    ------------------------------------------------------------------------------
    B&W 683, 603 S3, HTM61, XP610 & ASW675
    Denon X4000, Rotel 993
    DreamScreen Phantom Vertical Masking 106
    Sony HW50

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •