Himling av akustikkplater mot bass?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Himling av akustikkplater mot bass?

Bygde min hjemmekino i kjelleren våren 2012. Jobbet en del med lydisoleringen. Det er nok bassen som sprer seg oppover i huset (tomannsbolig) best. Har kasser med innfelte downlights i hjørnene.

Lurer på om det har noe for seg å lage en himling av akustikkplater i taket mellom lyskassesne mot spredning av bassen til etasjene over?

Og er det plater å anbefale som tar de lave frekvensene bedre enn andre?

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må opp i en ekstrem tykkelse på platene for at de skal ha noen effekt på bassen, og bassen sprer seg som regel gjennom grunnmuren, så platene vil ikke ha noe for seg..
    Har hørt om folk som har hengt opp subwoofere med vaier eller brukt trillebordekk under den, det skal ha hjulpet en god del på bass spredningen..
    Stereo/hjemmekino : Yamaha rxv1800, Monitor Audio GS10, Xtz 99 w10.16.
    Headfi : Hifiman he-400, Shure srh940, Shure se425, Avid mbox mini.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beste alternativ er nok å bygge nytt tak som henger i lydbøyler. Himlingen som det linkes til over er nok primært beregnet til å bedre akustikken inne i rommet, ikke lydisolasjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!

Jeg har allerede himling i lydbøyler. Isolasjon i rommet mellom. Deretter 1 lag med tak-ess plater. Så green glue før et lag med 6mm gipsplate, nytt lag med green glue og siste lag med 6mm gipsplate. Malt mørk grå. Vurderer da om jeg skal bygge et lag med akustikkplater under der igjen? Mulig lyden går opp gjennom veggen uansett og at det har lite for seg. Men uansett vil det kanskje gjøre noe med akustikken i rommet.

Det eneste jeg har av akustiske tiltak til nå er en 3 seter reclinersofa og en tung gardin langs den ene veggen som skjuler en gjesteseng.

Veggene er bygd noen mm ut fra murveggen med samme lag som i taket bortsett fra at det første laget etter 5cm isolasjon er sponplater istedet for tak-ess. Svart hvit tapet av Brooklyn bridge på den motsatte veggen av den mørke gardina. Den feilen jeg gjorde da jeg bygde veggene var at jeg skudde lektene opp i taket og gulvet med bare en tynn remse isolasjon imellom. Burde sikkert funnet en løsning slik at lyden ville blitt overført mindre fra veggen. Men uansett føler jeg det er lite lyd i etasjen over. Bassen er vel den som vandrer best.

Hadde vært interresant å høre om akustiske tiltak i rommet ville gitt bedre lyd i rommet også

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte i dag en pakke med akustikkplater fra Rockfon via Byggmaker Proff i Trondheim. Skal ta et par dager å få de hit og jeg kan hente de på Rockwool og slipper å betale noe for frakt. 8 plater a 75kr blir 600kr for en pakke.

Platene er svarte, 5cm tykke og 60cm x 120cm.

Tenker å lage et panel i taket med 3-4 plater og 2 plater på bakveggen.
    Burde jeg bestillt 2 pakker og dekt hele taket lystkassene med disse 5cm platene, eller vil det være nok med disse feltene på 3-4 plater?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er bassen du er ute etter å temme kommer du nok desverre til å bli skuffet, men du vil nok få bedre akustikk i rommet. Du må gå mye mer drastisk til verks for å ta bassen, særlig nedover i frekvens.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for at du advarer mot å ikke ha for store forhåpninger om demping av bass mot andre rom. Men forbedring av akustikk i selve rommet er egentlig hovedgrunnen til akustikkplatene, så blir spennende å høre hvordan det blir :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betalte platene nå og typen som ble bestilt heter industrial black 50 x 600 x 1200 om andre vil bestille samme plater. Den hjelpsomme ansatte hos Byggmakker hadde ringt til Rockfon og de var klare på at det var disse platene de anbefaler til hjemmekinorom. Kan faktisk skru rett i platene sa han så lurer på jeg kommer til å skru de til veggen og taket med små klosser mellom til å lage et lite lufterom.

Platene kommer trolig på torsdag og jeg henter de hos Rockwood Leangen. Frakt til Byggmakker ville kostet 900kr.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende. Du får si ifra når du har fått testet dette. Kanskje jeg og kan bruke disse!

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser en på databladet så daler desverre effekten ganske fort under 1000hz så som andre har vært inne på så er det nok svært begrenset med effekt for å hindre bass, men mot høyere frekvenser har det nok endel fuknksjon!

Normalt blir Rockfon montert i systemhimling men vet også om andre som har skrudd det direkte på tak/vegger, bl.a. ett par som sliter med akustikken i funkishus med mye gips hvor det har hjelpt litt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert at du skriv pris på platene, og at dei er i svart. Skal bestilla ein pakke med same plater, men 10cm, frå lokal byggmakker i Finnmark. Reknar med det kjem på ca 1200kr då. Men 900kr. i frakt?!? Tør Ikkje tenka på kva fraktprisen her vert då...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom Rockwool har fabrikk i Trondheim og de får daglige leveranser med lastebil så er frakt for Rockfon-platene gratis dit. Kun den ekstra frakten fra Fabrikken til Byggmakker proff som tar under 10min med bil ville kostet meg 900kr, så da lønner det seg for meg å kjøre innom fabrikken

Han jeg snakket med mente at det ikke var veldig mye å hente i de lave frekvensene med å gå opp i tykkelse på platene. Fra det jeg ser så virker det som effekten daler raskt først ved under 500hz men ikke sikkert jeg ser samme datablad.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har no fått pris på 8x100mm plater frå Byggmakker i Finnmark. Rett under 1100kr of platene og 1 500Kr I frakt!! Det er jo heilt sjukt...

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Har no fått pris på 8x100mm plater frå Byggmakker i Finnmark. Rett under 1100kr of platene og 1 500Kr I frakt!! Det er jo heilt sjukt...
    Det er helt vanlig. Det man gjør er å bestille det inne med deres egen leveranse fra rockwool. Da får man kraftig redusert frakt.
    Spør om det.
    Finnes det Neumann bygg i Finmark, så har de ofte leveranser fra rockwool.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har desverre ikkje Neumann i nærleiken. Skal høyra med dei om å få det i saman med leveranse frå Rockwool. Takkar for tipset!

Har kika litt på rommet mitt, og desverre funnet ut at det ikkje går an å henga opp akustikkplater der det ser ut til å vera 1. refleksjon på sideveggar eller bakvegg. Venstre sidevegg er det opning til ein liten gang, høgre sidevegg er det eit 50x50 vindu, bakvegg er ei dør og ein bardisk. Rimelig irriterande.

Edit: det var visdt ikkje mulig å få billigare frakt frå Rockwool, desverre. Så det ser nok ut som eg må betala 1100 for platene og 1500 for frakt... Med trykk på stoffet, så vert det ca. 10 600kr til daman for 8 plater. Altså ca. 1 300kr pr. plata.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •