Multimediarom med begrensninger- Gi gass eller gi opp?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Multimediarom med begrensninger- Gi gass eller gi opp?

„MULTIMEDIAROM“

Hei.

Jeg er ny her og etter mye lesing i diverse tråder har jeg fått inntrykk av at det her befinner seg veldig mye kompetanse og erfaring.

Vi bodde før i en enebolig der plass aldri var et tema når det gjaldt høyttalere / hjemmekino, eller temaet støydempning var heller aldri et tema for den saks skyld, da jeg ikke kunne sjenere naboene ved å spille høyt, siden dem ikke bodde så nærme at det gjorde noe.

Nå bor vi i en liten leilighet som vi leier, i øverste etasje av tre etasjer ( det er med andre ord to andre leiligheter under oss ).
    Rett over oss er det bare et loft som står tomt. Dette disponerer vi allerede til å lagre diverse esker med rot. Jeg har veldig lyst til å sette opp det „gode gamle“ 6.1 anlegget der som det ikke er plass til i leiligheten, samt mini hjemmestudioet mitt til enkle demo opptak osv, med utleiers samtykke selvfølgelig. Loftet må i så tilfelle lydisoleres så mye som mulig for ikke å sjenere de andre beboerne når jeg klemmer til med film og musikk med godlyd. Tingen er den at siden vi bare leier her, så vil jeg investere minst mulig i isoleringen, evt bruke materialer og lage løsninger som gjør at jeg kan ta det „enkelt“ ned igjen og med meg når vi en gang flytter. Alt som ettermonteres må uansett fjernes ved evt utflytting ifølge leieavtalen.

Litt om rommet. Det er som nevnt et loft, og den delen jeg ville bruke blir etter oppsett av en lettvegg 4X6 meter, der det er skråtak uten knevegg i lengderetningen, og en liten skrå i taket i den ene kortenden ( bak tv`n )
    Takhøyden er ca. 1.90m under tverrbjelkene, men noe mer mellom dem, selv om det ikke hjelper så mye da det er tverrbjelkene jeg skaller pannen i om jeg hever gulver for mye.

Selv er jeg 1.83 på sokkelesten, så jeg har litt å gå på før jeg må bøye meg der oppe.
    Taket er isolert med glava og det er plastret på folie / dampsperre. Dette arbeidet ser noe amatørmessig ut, da det ikke er heldekkene og gliper her og der. Jeg er av den oppfatning at det ikke er nok med bare denne glavaen med tanke på lydisoleringen på veggene som her egentlig er taket, eller tar jeg feil?

Anlegget vil bli det jeg har fra før. Dette har vært pakket bort såpass lenge at jeg knapt husker hva det er, men det er i store trekk en 6.1 forsterker fra Yamaha, et sett „normale“ surroundhøyttalere som jeg ikke husker merket på ( front h og v, bak h og v, bak senter og front senter ). En aktiv sub, to passive selvbygde progressive sub`er med henholdsvis en 12” og en 6,5” element i hver og to selvbygde fronthøyttalere med 2X15”, 2X5” og ett horn i hver. Alt dette vil bli satt opp slik som før, altså som to seperate høyttaler oppsett med mulighet for å kombinere begge settene samtidig dersom ønskelig, da med “trinnløs” forholds-justering. Til å se på blir det foreløpig LCD flatskjermen på 40“. Mulig det kommer lerret eller større tv senere, dersom dette prosjektet i det heletatt blir aktuelt og dersom det blir plass under taket til noe større. Ved kjapp oppmåling og ca mål fra høyttalerene etter hukommelsen, så må de store høyttalerene ligge på gulvet, da dem ellers ikke passer stående med tv`n i midten pga skråtaket.
    Det er også to vinduer det må lages "plugger" til.

Her har jeg noen generelle tanker til løsning på lydisolering, etter første runde i tenkeboksen.

Alternativ 1: Dekke over dampsperra slik den er nå med scene molton som demper litt lyd i tillegg til glavaen som allerede er der og i tillegg får det hele til å se mye bedre ut, og ikke gjøre mer enn det med veggene/taket. Dette bygger lite ut og stjeler ikke mer plass fra rommet som allerede er litt lite. Men er det nok med tanke på lydisolering?

Alternativ 2: Lekte ut å klemme inn 10cm tjukke Rockwoolplater utpå dampsperra ( inn i rommet ), dekke over det hele med scene molton. Stjeler mer plass men demper mer. Nok?

Alternativ 3: Samme som Alternativ 1, bare med et lag gipsplater i tillegg.

Alternativ 4: Samme som Alternativ 2, bare med et lag gipsplater i tillegg.

Andre forslag / innspill?

Gulvet:
    Etasjeskilleren er i mur og har et gammelt plankegulv oppå loftet som blir liggende. Her kan jeg ikke klemme på for mye til å isolere med pga allerede lav takhøyde, så tenkte på scene molton rett på plankegulvet, så gulvspon og så et vegg til vegg teppe. Kan dette funke tilstrekkende, eller må det annet/mer til? Rom i rom løsning er det ikke plass til.

Nå er jeg ingen fotograf og heller ikke noen kløpper i å tegne på pc`n, men vedlagt er et dårlig mobilbilde av loftet slik det ser ut nå, og et vanvittig bra paint-modifisert bilde av tankene om hvordan det kunne sett ut;-)

Dette er ikke noe high end opplegg hverken på elektrofronten eller rom-messig, men blir heller en „helt grei“ hjemmekino / multimediarom med de begrensninger og forutsetninger som foreligger.

Setter stor pris på alle tilbakemeldinger og tips!

Mvh
    Bassman1979

Bilder:
    Nå:

http://i1265.photobucket.com/albums/...ps806cd870.jpg

Kan bli ca slik:

http://i1265.photobucket.com/albums/...ps58e80474.jpg

Newcomer Cocoz sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi gass!!!

Men jeg ville tenkt litt annerledes!

Mulig gått for første løsning + gips. Men droppet disse subene du har plassert rundt omkring. Kjøpt 3x jbl 8340 å 2x jbl 8320 å da kjørt et rent 5.0 system. Å hvis dette viser seg gå bra uten naboklager, kompliter med en sub.

Det er hvertfall hva jeg ville gjort med dette rommet om det skulle brukes til hifi/kino.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg hadde gått for å revurdere alle høyttalerene, og få anskaffet deg et skikkelig 5.1(eller kanskje .2)
    fordi så små subber å så store fronter gir veldig dorlig match, hva slags elementer er det i frontene?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cocoz
    Gi gass!!!

Men jeg ville tenkt litt annerledes!

Mulig gått for første løsning + gips. Men droppet disse subene du har plassert rundt omkring. Kjøpt 3x jbl 8340 å 2x jbl 8320 å da kjørt et rent 5.0 system. Å hvis dette viser seg gå bra uten naboklager, kompliter med en sub.

Det er hvertfall hva jeg ville gjort med dette rommet om det skulle brukes til hifi/kino.
    Takker for innspill begge to.
    Det går i første omgang om temaet rommet / isolering, og om jeg ender opp med gode nok løsninger til å kunne sette igang dette prosjektet. Må jo presentere planene for huseier også først, som kan bli spennende nok i seg selv.

Lydoptimalisering kommer i andre rekke, da jeg først vil koble opp det jeg har ståendes i kjelleren som var i bruk for noen år siden, slik det nå igjen er tenkt oppsatt, og det funka "bra nok" for meg, men nå er det jo snakk om et helt annet rom. Det å evt bytte ut diverse komponenter for bedre lyd blir på sikt. Jeg tror ikke jeg har hatt alt av høyttalere i aktivitet samtidig noen gang, annet enn å prøve det for morro skyld.

Dette er egentlig et 6.1 system og ett 2.0 system om en kan kalle det for det, med to ekstra sub`er som kan brukes "der det trengs dersom det trengs". 2.0 systemet er hovedsakelig til musikk, der jeg tidligere "nøyde meg" med kun å bruke de store høyttalerne uten sub´er i tillegg.
    6.1 oppsettet er hovedsakelig til film. Alt på en gang blir litt mye, som dere sikker også siktet til :-)

I frontene ( dem store ) er det billig-elementer, og i dem hjemmesnekra sub´ene er det Seas. Dem andre husker jeg faktisk ikke, men ingenting er high end greier.

mvh
    Bassman1979

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen flere innspill på lydisoleringen? Hva med gulvet og det jeg har tenkt? Vil det hjelpe stort?

mvh
    Bassman1979

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde meg på Sketchup som jeg forøvrig skulle ønske jeg hadde oppdaget tidligere.

ca. slik kan det bli seendes ut. Her har jeg forøvrig droppa to subber, og bare brukt det som ligna mest på mine høyttalere i oppsettet:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •