Takspotter i kinorommet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Takspotter i kinorommet

Heisann

Tenkte jeg skulle ha led spotter i "kinorommet". Tanken er å ha litt lys på mens man ser film når det ikke er så veldig "ordentlig kinofølelse" man er ute etter.
    Noen som har erfaring fra å bruke led spotter slik sammen med prosjektor?

- tek

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TEK
    Heisann

Tenkte jeg skulle ha led spotter i "kinorommet". Tanken er å ha litt lys på mens man ser film når det ikke er så veldig "ordentlig kinofølelse" man er ute etter.
    Noen som har erfaring fra å bruke led spotter slik sammen med prosjektor?

- tek
    Hvis du skal ha lys på i kinoen med projektor, vil dette ødelegge mye for sortnivå. I tillegg blir kontrasten dårligere, og farger blir utvasket.
    Hvis du allikevel vil gå for dette, anbefaler jeg å bruke lys som ikke er for nær lerret. Du kan også belyse området bak lerret hvis du har mulighet til dette. Jeg ville uansett ha brukt en lystype som kan dimmes ned mye, slik at bildekvaliteten ikke blir totalt ødelagt.
    Husk også på at mange LEDlamper ikke lar seg dimme helt ned (typisk ned til 10-20% av full styrke) med feil dimmer. Gå for dimmertype/LED som kan dimmes mest mulig ned til 0.
    Mange dimmere virker ikke før de får en bunnlast på 20-40W. Under dette må man inn med bunnlast. Sjekk dette med lokale elektikere, er man ikke elektriker selv så kan man i verste fall risikere at dimmere kan ta fyr.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har spotter over sofaen som lyser mot bakveggen. Ikke noe problem å ha dem litt på mens man ser film hvis man, som du sier, ikke er ute etter ordentlig kinofølelse :-) Det blir fort litt asosialt å ha det helt stupmørkt, synes jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du matt malte vegger så trur jeg det skal gå helt fint hvis du velger Jupiter Exclusive LED fra SG. Her er selve pæren plassert 3-4cm oppi selve "ramma" dermed kan du justere belysningen direkte mot veggen og da vil lyset kun lyse opp veggen. Har du lys på veggen vil rommet virke lyst så dette er hva jeg kan anbefale.

Legger ved et lite bilde fra mitt hjem. her er Jupiter Exclusive montert og rettet mot vegg. hvis du ser på gulvet så stopper belysningen rundt 30-40 cm fra vegg... Hadde jeg slått av alt annet lys ville du sett at veggene og gulvet rundt er helt mørke. Er også mulig og justere de enda mer mot vegg enn det jeg har gjort

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •