40m2 kinorom under garasjen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

40m2 kinorom under garasjen

Hei folkens,

Da har jeg fått ryddet rommet og fuget rundt gulvet.
    Rommet består av 4 vegger + tak og gulv av betong, rommet er 40m2.
    Tak høyde er nå 2,45m, bredde 5,8m x 6,8m.

Har en ting jeg må ta hensyn er leilighet i huset, den ligger inn mot den ene langsiden (25cm betongvegg med kjerneisolering av isopor).

Kommer til å bygge rom i rom.
    Bruker 2/4" som reisverk. Tak blir det også brukt 2/4" som kommer til å ligge på veggene (må ha 2-3 lydbøyler å henge de i siden det er nesten 6 meters spenn).
    Dobbelt lag dips i tak og vegger.

12mm Trinnlydplater i gulv + 22mm spon. Tilslutt vil jeg legge teppe/teppefliser.

Spørsmål 1:
    Taket bør det legges helt ut mot betong veggene slik at det går ann å ha ei lita fuge der, eller skal jeg bare sette opp veggene i rom i romet og legge taket inn mot veggene der?

Spørsmål 2:
    Greenglue mellom platene, finnes det noe annet som er like bra?
    Går det ann å bruke tec 7, noen meninger om det?

Spørsmål 3:
    De skinnene som de selger på avshop, RC8 bør jeg bruke de for å få optimal lydisolering?

Spørsmål 4:
    Skal bruke rockwool i vegger og glava i tak, men er itvil om jeg bør isolere betongveggene med støpe isoleringsmattene (komprimerte plater) til rockwool direkte på betongen inn mot leiligheten før jeg setter opp lett veggen til "rom i rommet"? (for mest mulig lyddemping inn mot leiligheten)

Spørsmål 5:
    Hadde en plan om å bruke Klipsch sitt kino thx system, noen som kjenner til dette?
    Noen som har et bedre sytem som annbefales?

Det kommer bildr og tegninger fortløpende.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skisse av kjelleren

Her har dere en skisse av kjelleren min med.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at du har gående minst fire tråder som handler om samme rommet nå. Hvorfor holder du ikke alt i samme tråd? Det vil bli mye greiere for deg å holde oversikten med alt i samme byggetråden, i stedenfor å starte ny tråd hver gang du har nye spørsmål...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser den, må rydde opp litt
    Håpet å få noen flere goe svar, skal beggynne for fult når jeg kommer hjem fra jobb.
    Da må jeg prøve å samle inn mest mulig informasjon før jeg begynner for fult.

Takker for mange goe svar, har fått noen ut av tråden din.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av verdal
    Hei folkens,

Da har jeg fått ryddet rommet og fuget rundt gulvet.
    Rommet består av 4 vegger + tak og gulv av betong, rommet er 40m2.
    Tak høyde er nå 2,45m, bredde 5,8m x 6,8m.

Har en ting jeg må ta hensyn er leilighet i huset, den ligger inn mot den ene langsiden (25cm betongvegg med kjerneisolering av isopor).

Kommer til å bygge rom i rom.
    Bruker 2/4" som reisverk. Tak blir det også brukt 2/4" som kommer til å ligge på veggene (må ha 2-3 lydbøyler å henge de i siden det er nesten 6 meters spenn).
    Dobbelt lag dips i tak og vegger.

12mm Trinnlydplater i gulv + 22mm spon. Tilslutt vil jeg legge teppe/teppefliser.

Spørsmål 1:
    Taket bør det legges helt ut mot betong veggene slik at det går ann å ha ei lita fuge der, eller skal jeg bare sette opp veggene i rom i romet og legge taket inn mot veggene der?
    Nei, takbjelkene legger du på toppen av toppsvill rett over stenderne på rom-i-rom konstruksjonen. De skal ikke trekkes ut til vegg, men avsluttes på toppen av toppsvillen.

Spørsmål 2:
    Greenglue mellom platene, finnes det noe annet som er like bra?
    Går det ann å bruke tec 7, noen meninger om det?
    Har vel svar deg før på dette i en av dine andre tråder om dette rommet, men tar det gjerne om igjen. I tillegg til GG finnes Swedac, som blant andre BEF har brukt. Det går ikke an å bruke Tec7, dette er en helt annen lim/fuge type, som har andre bruksområder. GG og Swedac er viskoelastiske vannbaserte limtyper som aldri tørker helt, og dermed beholder "dempeegenskapene" sine. Nå har det vel i senere tid blitt sådd litt tvil om effekten dempingen har med disse limtypene. De demper blant annet dårlig under 100 Hz. Det kan være bedre med ett lag gips, uten at jeg vil hevde dette sikkert.

Spørsmål 3:
    De skinnene som de selger på avshop, RC8 bør jeg bruke de for å få optimal lydisolering?
    Disse skinnene brukes hvis man skal bygge rom-i-rom direkte på bakenforliggende vegg. Siden du skal bygge eget stenderverk, som er enda bedre, trenger du ikke dette.

Spørsmål 4:
    Skal bruke rockwool i vegger og glava i tak, men er itvil om jeg bør isolere betongveggene med støpe isoleringsmattene (komprimerte plater) til rockwool direkte på betongen inn mot leiligheten før jeg setter opp lett veggen til "rom i rommet"? (for mest mulig lyddemping inn mot leiligheten)
    Har ikke satt meg inn i denne typen plater, så jeg vet ikke bruksområdene. Siden du bygger rom-i-rom vet jeg ikke om dette er særlig nødvendig. Du har godt isolerte betongvegger med isoporkjerne, om jeg husker rett. Tror heller jeg ville ha brukt tre platelag innvendig, for å gjøre veggen tyngre og stivere.

Spørsmål 5:
    Hadde en plan om å bruke Klipsch sitt kino thx system, noen som kjenner til dette?
    Noen som har et bedre sytem som annbefales?
    Hehe, dette kan sikkert andre svare deg på bedre enn jeg. Det er jo et dyrt system, som sikkert er meget bra uansett. Vet ikke om det er stort nok for din romstørrelse. Hva med å bygge selv, InMiles for eksempel? Sjekk BEF sin tråd!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genialt Verktøy

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Strøm

Da var jeg igang med bygginga.
    Så har noen spørsmål. Bilder kommer, må bare få lagt bildene over på pc fra kameraet. Ipaden er ikke så ho til den slags.

Er det noen som vett hvor mange kurser en bør legg opp til kinoen, har noen effekt forsterkere. To på 250w, en på 700w og to på 900w. + resiver og alt anna remedier som må inn i en kino.

Hva mener folk om Onkyo 3010??

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville lagt opp tre kurser, en til effektene, en til resten av stereo og en for lys/varme.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •