Lyddempende bilder fra Sumopix - tett duk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyddempende bilder fra Sumopix - tett duk

Har akkurat fått et 60x80 lyddempende bilde fra Sumopix i posten. Leser at det går an å blåse gjennom lydtransparent stoff, noe som er mulig med høyttalerstoffet jeg har brukt på akustikkplatene i kinoen. Imidlertid er bildeflaten på bildet fra Sumopix det jeg oppfatter som nesten tett - jeg klarer ikke å presse noe særlig med luft gjennom det med egne lunger ihvertfall. Bildet ble veldig fint, men jeg ble litt i tvil på om det har noen effekt når lyden muligens aldri når akustikkplata inne i bildet.

Erfaringer med slike bilder eller synspunkter?

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Våre lerret er av 100% bomull og lyden trenger derfor enkelt igjennom og treffer den lydabsorberende platen. Platen absorberer en god del av lyden, og reflekterer derfor minimalt med lyd tilbake i rommet"

Her står det også noe, har du valgt lakkert overflate? De har også et telefonnummer der du kan ringe hvis du lurer på noe.
    Støydemping - Kjøp støydempende bilder - SUMOpix.no (god akustikk)

Les også mer her Hvordan virker lydabsorberendeÂ*plater? « fotoakustikk

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel og bra det. Det var jo på bakgrunn av informasjonen under linkene at det ble besluttet å kjøpe et bilde. Ikke lakkert overflate. Men jeg merker godt når jeg plasserer øret nær en av de egenprodusertakustikkplatene mine, mens jeg ikke merker noe som helst når jeg lytter nær bildet. Nå er bildet riktignok bare halvparten så tykt, men likevel...blir litt skeptisk. Planen er å kjøpe flere bilder om det første ble bra.

Noen som har tatt målinger med/uten slike bilder i rommet?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyfrekvente lydbølger vil reflektere på den overflaten og dermed vil bildet ikke ha noen effekt på de frekvensene.

For lavere frekvenser; de går gjennom - men med såpass tynt bilde / dempemateriale - vil jeg anta effekten er next to nothing.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sumopix sier de bruker 2cm tykk absorbent. Hm. Det betyr at den da effektivt demper ca. 4.3kHz - hvis de 4.3kHz klarer å komme forbi den tette duken på fremsiden.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    syns da uansett prisen var rimelig stiv. 3 tusen spenn for et slikt bilde på 80x120?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har advart mot disse flere ganger. Bruk søkefunksjonen. Dette er nesten penger ut av vinduet.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100% bomull!
    Det er jo ikke lydtransparent! I tillegg trykker de bilder på vanlig måte som gjøre at trykket reflekterer. Og 2 cm med porøs materiale er alt for lite. Det demper stort sett bare over 700-1000 Hz. Og her mister man enda mer p.g.a. stoffet og printet.

Dette produktet har ingenting å gjøre i forhold til akustikk til anleggsbruk. Hovedskakelig så fjerner det flutter-ekko. Men det gjør jo også nesten hva som helst som man henger opp på en vegg.
    Synd du ikke googlet litt på dette først Muffinman. Skal man ha bilde absorbenter, så er GIK, Acoustimac eller Sounds of Science mye bedre valg. Og helst bruke det som de kaller bassfeller.
    Stock Art Bass Traps | Corner Bass Traps | Bass Traps

| Sounds of Science

Newcomer PureHifi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    288
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Diy

laget 6stk DIY akustikkplater med trykk , kostet meg 500kr stk (100x60x10cm)

www.serigrafi.com - Chr. Brynildsen & co AS på internett trykker på en tynn polyesterduk som er perfekt til akustikkplater.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PureHifi
    laget 6stk DIY akustikkplater med trykk , kostet meg 500kr stk (100x60x10cm)

www.serigrafi.com - Chr. Brynildsen & co AS på internett trykker på en tynn polyesterduk som er perfekt til akustikkplater.
    Vet du hvilke metode de trykker på?
    Et vanlig print, som de fleste bruker, vil reflektere.

Newcomer PureHifi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    288
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen problem med refleksjon, kanskje litt vanskeleg å se på bilde, men duken er noe blass/matt i trykket og ikke sylskarpt bilde akkurat, men det er det som gjør det perfekt til akustikkplater.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PureHifi
    ingen problem med refleksjon, kanskje litt vanskeleg å se på bilde, men duken er noe blass/matt i trykket og ikke sylskarpt bilde akkurat, men det er det som gjør det perfekt til akustikkplater.
    Hvis ikke det er dye-sublimation printing de bruker, så vil trykket reflektere noe. Det fungerer alikevel, men det er ikke ideelt og mister noe av absorpsjonseffekten. Tolker deg slik at du ikke vet. Det er en fordel å undersøke slikt på forhånd. Slikt har større betydning enn mye annet i anlegget.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det nokon som veit kven som leverer trykk av den typen ein bør bruka? Eg skal til å laga meg ein del panel no. Har fått tilbud på 500kr pr. trykk, men har ingen aning på korleis dei gjer det.

Er rockfon forresten tingen å bruka til platene? Tenker på 5cm tjukkelse. Rockwool såg veldig upraktisk ut.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det bare er meg, men jeg tolker PureHifi dithen at han snakker om lysrefleksjon...?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Mulig det bare er meg, men jeg tolker PureHifi dithen at han snakker om lysrefleksjon...?
    Aah. Det stemmer sikkert.

Komlo:
    GIK Acoustics og Acoustimac kan levere det. Prisen er muligens derimot såpass høy, at det er kanskje greit å kjøpe ferdige absorbenter med trykk. Kjenner ikke til noen i Norge som gjør dette, men det er jo bare å spørre rundt etter metoden.

Ja, det er Rockfon industrial plater som er det beste valget. 5 cm er derimot i tynneste laget IMO. Du bør i alle fall ikke bruke for mange av den tykkelsen. Da overdemper du diskanten i forhold til resten av frekvensområdet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første innlegget på AVforum! 8-)

Har fulgt med på forumet i flere år og brukt flere titalls tusen på utstyr anbefalt her inne, men har ikke registrert meg før jeg så denne tråden.

For 1/2 år siden gikk jeg gjennom samme vurderingsrunden med sumopix, serigrafi og GIK acoustics.

Var blandt annet innom bildene av hjemmekinoen til PureHifi:
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/PureHifi

Disse er sikkert fine til prisen, men for meg ble bildet for blasst.

Jeg endte tilslutt på GIK sine ArtPanels:
    GIK Acoustics, Europe GIK Acoustics ArtPanelâ„¢

Ferdig levert og tollet kostet disse meg ca 2000kr per bilde når jeg bestillte 6 stk.

Disse ser veldig bra ut, og skal være printet på riktig måte for best mulig akustisk resultat. Kan legge inn bilder senere i kveld hvis noen er interessert :wink:

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om bildet har en begrenset funksjon akustisk er jeg ikke med på at det er 100% penger ut av vinduet. Bildet, som viser et portrett av barna i sort/hvitt ble faktisk veldig fint - og jeg synes ikke at i underkant av 1500,- ferdig levert er ille for et bilde i 60x80. Regner med at det ville blitt en annen pris hos fotografen.

Å ha noe tykkere enn 4cm (2cm plate, 2cm luft), som tilsvarer et noenlunde normalt bilde i stua er uaktuelt. Har en konefri sone i kjelleren hvor slike hensyn ikke må tas, men i stua må hun nesten få et ord med i laget ;-)

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1500 spenn for et bilde av barna i bra kvalitet er langtifra bortkastede penger

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1

Orso: kva tjukkelse bil du anbefala? Det vert mindre pent, og vanskelegare å få til (breidde på stoff frå serigrafi), jo tjukkare det vert.

Beklagar viss eg stjeler tråden din litt for mykje, Muffinmann...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    +1

Orso: kva tjukkelse bil du anbefala? Det vert mindre pent, og vanskelegare å få til (breidde på stoff frå serigrafi), jo tjukkare det vert.

Beklagar viss eg stjeler tråden din litt for mykje, Muffinmann...
    Minst 10 cm som allerede nevnt. Ideelt sett 15-20 cm. 10 cm med 5 eller 10 cm luftrom er forøvrig nesten like bra som tilsvarende tykkelse rett på veggen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •