Lyddempende bilder fra Sumopix - tett duk - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Såpass ja. 15-20cm på veggen vert litt vanskeleg, og lite fint... Eg har ingen aning på kva frekvensar eg treng å dempa. Men å dempa bassen har eg forstått er håplaust.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Såpass ja. 15-20cm på veggen vert litt vanskeleg, og lite fint... Eg har ingen aning på kva frekvensar eg treng å dempa. Men å dempa bassen har eg forstått er håplaust.
    Når man demper refleksjoner i et rom, så det ideelle å dempe ned til såkalt schroeder frekvens. Eller sagt på en annen måte, du ønsker å dempe hele den reflekterende energien slik at du ikke endrer det tonale.

Nei, det ikke håpløst å dempe bass. Det trenger du å lese deg opp på nytt på dette. Det er helt essensielt å dempe bassen i tillegg øvre frekvensområdet for et virkelig bra resultat. Men å bruke porøs materiale til dypbass er vanskelig siden det krever enorm dybde. Det finnes dog andre måte å behandle dypbass på. Men det tar vi ikke i denne tråden.

Gjør det du kan. Vi må alle gjøre noen kompromiss. Kan du bruke 10 cm absorbenter, så vil det fungere fint. Kombiner det med bassfeller og eventuelt diffusorer, og anlegget ditt vil låte bedre enn det meste der ute.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då prøver eg meg på tjukkast mulig rockfon plater med litt luft bak til å starta med. Så får eg heller læra meg litt meir om andre tiltak. Takkar for hjelpa, Orso! Godt å få hjelp til dette av nokon som kan det.

Newcomer PureHifi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    288
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Vet du hvilke metode de trykker på?
    Et vanlig print, som de fleste bruker, vil reflektere.
    "Vi printer på ett 110 g flaggstoff med ecosolvent farge

Stoffet er åpent og fargen gror ikke (d.v.s. den tetter ikke porene)"

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk en mail med ønske om en kritikk av Sumopix i etterkant av kjøpet. Jeg imøtekom dette med en saklig kritikk både av det positive med bildet samt at jeg stiller meg noe tvilende til dempeeffekten pga en tilnærmet tett duk.

Det likte de ikke!

Fikk følgende mail:
    Hej *****

SUMOpix har dokumentation for den lyddæmpende effekt af Akustikfirmaet VM Acustic. Vi samarbejder pt. med Teknologisk institut og COWI omkring flere akustik-rapporter. Metoden sikre en høj print-kvalitet og at lyden kan passere igennem lærredet.

Jeg har vedhæftet vores rapport, og men hvis du har flere spørgsmål, må jeg vist snakke med vores akustikmand
    God weekend

Venlig hilsen / Regards
    Alex Høgh Nielsen
    Direktør, SUMOpix A/S
    Har lagt ved rapportene som omtales i mailen. Fint om noen (orso ) kan vurdere innholdet. Så vidt jeg kan se mangler tykkelsen på bilderamme og akustikkplate - noe jeg antar er vesentlig.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Fikk en mail med ønske om en kritikk av Sumopix i etterkant av kjøpet. Jeg imøtekom dette med en saklig kritikk både av det positive med bildet samt at jeg stiller meg noe tvilende til dempeeffekten pga en tilnærmet tett duk.

Det likte de ikke!

Fikk følgende mail:

Har lagt ved rapportene som omtales i mailen. Fint om noen (orso ) kan vurdere innholdet. Så vidt jeg kan se mangler tykkelsen på bilderamme og akustikkplate - noe jeg antar er vesentlig.
    Har ikke så mye å legge foruten det jeg allerede har skrevet.

Det er ulike måter å måle på og noen er mer korrekte enn andre. Det er generelt vanskelig å måle slikt og det er vanlig med en god feilprosent.
    Du kan ikke ta disse målingene for god fisk.

Uansett så er målingene her meget svake. De demper bare bra i et veldig smalt området. Og som jeg antok, så reflekterer de noe oppover i frekvens. Det ser du ved at dempingen avtar. Slik er det ikke med en vanlig absorbent. Den demper mer oppover i frekvens.

Går du inne på et akustikk forum så vil du anbefalinger om å bruke 10 cm eller tykkere fra de som har peiling. 5 cm er et kompromiss og man skal være forsiktig med å bruke for mange i den tykkelsen. 2 cm er under halvparten av det igjen. Slikt fungerer greit til store lokaler for å fjerne flutter-ekko, men har ingenting å gjøre til et musikkanlegg med ambisjoner.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok ned bildet og plasserte øret ganske nær [b]baksiden[b] av bildet. Hører at lydbildet forandrer seg en del der i forhold til samme øvelse på framsiden. Spesielt ved skarpe, korte lyder (gjerne fra egen munn) er forskjellen påtagelig. Uten at dette på noen måte er vitenskapelig indikerer jo dette at akustikkplaten elegant elegant isoleres fra omgivelsene - akustisk sett.

Nå har jeg faktisk kjøpt et bilde til, for jeg synes jo at det er pent å se på. Men denne gangen droppet jeg akustikkplata, riktignok ikke frivillig. Prisen ble påtagelig lav akkurat i den størrelsen etter at jeg hadde valgt etter at jeg hadde endret valgene fram og tilbake et par ganger. Muligens noe den utdaterte nettleseren arbeidsgiveren min insisterer på at jeg bruker er årsak til, ikke alle websider fungerer ikke som de skal i den. Bildet ble ihvertfall levert uten uten akustikkplate selv om jeg har bestilt et akustikkbilde.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •