Enda en hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Enda en hjemmekino

Holder på å lage meg et lite kinorom i kjelleren i et bolighus. Skal ha projektor og lerret.Alt det gamle i vegger og tak er borte,står bare et skall igjen. Skal ikke ha rom i rom,rommet er lite nok fra før. Det er på ca. 2,5x4 meter og rundt 2,35 i takhøyde. De to kortveggene får 20 cm. isolasjon,mens langveggene får 15 cm. Taket får 20cm. Og takbøyler med to lag gips på. Hadde egentlig tenkt å ha to lag med gips på veggene også,men lurer nå på om jeg skal ha et lag med sponplate eller OBS + et lag gips. Vil jeg miste mye lyddemping med dette? Er jo mye mer praktisk når man skal henge opp høytalere og slikt. Taket skal ellers kles med sort scenemolton,og ha mørk tapet på veggene. To av veggene er yttervegger. Er den isolasjonen de selger på byggmax like bra som Rockwool eller Glava?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder isolasjonen har den noe dårligere isolasjonsevne, også er den forferdelig å kappe. Det er faktisk rimeligere å kjøpe eksempelvis Paroc-isolasjon (både maxbo og smartclub mf har denne). Den demper bedre og er mye bedre å jobbe med. Personlig foretrekker jeg stenull fremfor glassull rett og slett fordi førstnevnte klør mindre, og er noe tyngre.

Lykke til!

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rocko
    Hadde egentlig tenkt å ha to lag med gips på veggene også,men lurer nå på om jeg skal ha et lag med sponplate eller OBS + et lag gips. Vil jeg miste mye lyddemping med dette? Er jo mye mer praktisk når man skal henge opp høytalere og slikt.
    Forutsatt at det er ca samme tykkelse på sponplatene eller MDF, så vil ikke dempefaktoren være særlig dårligere enn om du bare hadde brukt gips. Er det litt forskjell så kan det bare være en fordel siden de forskjellige platetypene har hver sin egenresonans og dermed demper over et større register. Dette er alikevel av mindre betydning, poenget er at det ikke vil dempe dårligere. Og samtidig får du mye bedre hold i veggene med for eks ett lag spon og gips.

Taket skal ellers kles med sort scenemolton,og ha mørk tapet på veggene. To av veggene er yttervegger. Er den isolasjonen de selger på byggmax like bra som Rockwool eller Glava?
    Godt spørsmål. Byggmax sin isolasjon er laget av glassull, svært lik måten Glava lager sin glassull. Jeg vil anta at brann/isolering og lydegenskaper er nokså lik Glavatypene, uten at jeg kan si dette sikkert. Fordelen med glassull foran for eks steinull (Rockwool) er at glassull ekspander igjen etter at det har vært trykket inn. Denne egenskapen er ikke så god for steinull, som er mer statisk. Glassull vil dermed tette bedre i småsprekker.

Steinull tåler høyere temperaturer ved brann. Jeg vil allikevel påstå at glassull er bedre, siden egenskapene i bolighus over 1000 grader er uten interesse, da huset ved denne temperaturen allikevel er fullstendig ødelagt. Da hjelper det lite at isoleringen ligger hel igjen. Som brannvegg mellom for eks rekkehus vil det være en fordel med høyere smeltepunkt.

Lydmessig sett er kanskje Rockwool bedre, da spesielt med tanke på Rockfon til akustikkplater. Jeg kommer til å bruke både steinull og glassull til lyddemping hos meg. Men akustikkplatene blir laget av stinull.

Svaret mitt ble lengre enn tenkt, håper det var oppklarende. Jeg tror ikke det er dårlig kvalitet på produktet Byggmax selger.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar da går jeg for et lag spon og et lag gips,og sjekker etter noen kampanjer på glava . Jeg bør vel fuge alle skjøter og hjørner på sponplatene før gipslaget kommer på? Bør jeg ha sånn greenglue mellom spon og gips? Vil gjøre det så bra jeg kan Har en hvit vanlig pappdør inn til rommet,men har laget plass til en dør til,noen forslag til dør? Har lysåpning på 80x200,døra bør vel være sort matt,eller så kan jeg kanskje lime sort scenemolton på den?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om jeg er helt enig i argumentet om at glassull ekspanderer bedre enn steinull. Eksempelvis er Flexi-A-platene til Rockwool geniale, og ekspandere er akkurat det de gjøre - bedre enn glava. Brukte dette ved forrige tak jeg isolerte, og det var helt genialt.

Flexi A-plate :: Byggisolering :: Produkter :: AS Rockwool

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sammenliknet Flexi-A platene til Rockwool med Glava sine Proff 35, og synes sistnevnte var greiere å bruke hos meg. Men begge typene er jo åpenbart rimelig bra. Rockwool er vel litt dyrere?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar da går jeg for et lag spon og et lag gips,og sjekker etter noen kampanjer på glava . Jeg bør vel fuge alle skjøter og hjørner på sponplatene før gipslaget kommer på? Bør jeg ha sånn greenglue mellom spon og gips? Vil gjøre det så bra jeg kan Har en hvit vanlig pappdør inn til rommet,men har laget plass til en dør til,noen forslag til dør? Har lysåpning på 80x200,døra bør vel være sort matt,eller så kan jeg kanskje lime sort scenemolton på den?
    Alle skjøter bør fuges for å få det så tett som mulig. Små sprekker kan være svært ødeleggende, så bruk så mye at du vet at det blir tett. Er kanskje ikke så lett å fuge den ørlille spekken i overlappingen på veggsponplatene, men bare legg på litt slik at du er sikke på at det blir tett. Du bør jo også selvfølgelig lime skjøtene på sponplatene. Bruker du jevn limfuge tetter jo det også.

Det er delte meninger om viskoelastiske limtyper som GG og Swedac. Er ikke sikkert at de demper så bra som produsentene påstår. Det er jo relativt dyrt også, og noen hevder det er bedre med et ekstra platelag. Selv har jeg brukt GG, men hadde vel i dag gått for tre lag gips, muligens med innerste lag som MDF.

Lyddøra bygger du selv. Oppskrift på dette er enkelt: lekte på døra med 30 x48mm lekter, fyll ut hulrommet med 50mm isolasjon, og legg på dobbel gips. Bruk limte pakninger i karmen. Døra må være hengslet skikkelig for å tåle vekta, plasthengsler duger ikke. Skift disse ut og sett gjerne på en ekstra hengsle i midten. Det finnes forlengere til dørvrieren, så dette er enkelt å ordne.

Må du kjøpe så fåes lyddører fra ca 4000,- 40dB lyddører er nok dyrere. Du kan også være heldig å få kjøptfeilbestilte rimelige lyddører på ditt mål, men da må du belage deg på mye leting.

Og ja, døra kan enkelt kles i sort molton. Dette er MYE bedre enn sort matt maling, og vil ikke reflektere noe lys.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Jeg sammenliknet Flexi-A platene til Rockwool med Glava sine Proff 35, og synes sistnevnte var greiere å bruke hos meg. Men begge typene er jo åpenbart rimelig bra. Rockwool er vel litt dyrere?
    Ja, du har muligens rett i det, og har nok isolert mer enn meg, så du har antageligvis rett. Ble bare så overrasket over hvor bra Flexi-A-platene var i forhold til standard Glava. Proff 35 tror jeg ikke at jeg har erfaring med.

Husker ikke prisen i farta, det er noen år siden jeg monterte det. Og i og med at jeg jobbet på Byggmakker mens jeg studerte (rettelse: mange år siden) fikk jeg dette til ganske greie priser.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Ja, du har muligens rett i det, og har nok isolert mer enn meg, så du har antageligvis rett. Ble bare så overrasket over hvor bra Flexi-A-platene var i forhold til standard Glava. Proff 35 tror jeg ikke at jeg har erfaring med.

Husker ikke prisen i farta, det er noen år siden jeg monterte det. Og i og med at jeg jobbet på Byggmakker mens jeg studerte (rettelse: mange år siden) fikk jeg dette til ganske greie priser.
    Nå skal jeg ikke stjele tråden til Rocko her, men kan jo nevne at da vi bygde garasjen vår i 2007 ble det brukt rimelige ruller fra Glava. Jeg angrer nok på det i ettertid, for kvaliteten var nok etter prisen. Her hadde nok Rockwoolplater vært mye bedre, spesielt i taket opp fra garasjen.

Proff 35 erstatter A 37 og kom på markedet på nyåret, og setter en ny standard for glassull, isolerer 6% bedre ved samme tykkelse, og er ypperlig til lydisolering.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken isolasjon som er best vet jeg ikke, men den jeg har kjøpt fra Byggmax har i hvert fall vært veldig fin å jobbe med. Lett å skjære i og med mye mindre støv enn fra Glava-isolasjonen jeg brukte først.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •