Bygge kino til ungene

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge kino til ungene

Hei.
    Da vi nylig var på husjakt var vi innom ett hus med hjemmekino, vi har tre unger som falt pladask for denne (huset forøvrig var dårlig så det ble ikke dette).
    Vi har snakket litt om hva vi ånsker i nyhuset etter at vi fant det. Vi har 100kvm kjeller å ta av og ungene ønsker seg en liten hjemmekino.
    Etter litt frem og tilbake har vi havnet på at det er plass for ett rom der de kan boltre seg. Da jeg liker å slå med hammeren og ordne ting tenkte jeg å prøve å få til en miniatyr kino.
    Vi har satt av 75.000,- til dette prosjektet. (Skjønner at dette ikke er voldsomt mye når jeg ser rundt her inne) men vil det la seg gjøre?
    På avshop ser jeg at det går fort 20.000,- bare i kinostoler. 10-15.000 i videokanon. og fort 20.000,- i stereo. da begynner det å bli stramt for å få resten ihop.
    Hvordan er det å handle brukt audio video? Er fjorårets modeller helt ute? eller kan de duge i mange år enda?
    Og hva bør jeg tenke på mht konstruksjonen?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du går litt utenfor AVshop sine møbler så kan du se på stoler her:
    Hjemmekinomøbler - Fnky furniture | Fnky
    Folk sier de får mye mer kvalitet enn de tror for pengene og det er gratis frakt! da havner du nok ikke på 20 tusen

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemmekino på budsjett er absolutt mulig, og bruktmarkedet er stort sett trygt å bruke. Spørsmålet er hvor langt du vil ta det. Mitt tips er å tenke gjennom hva du/dere trenger, og hva dere ikkje trenger. Eit enkelt 5.1 oppsett kan kjøpes nytt for 10000, og kan fungere veldig godt for familien, og skulle behovet melde seg så kan man jo oppgradere seinere.
    Møbler får du også tak i på bruktmarked, og dei er ofte fint brukt. Tradisjonelle kinostoler blir avogtil gitt bort.

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert greit å holde av en liten post til lydisolering av rommet. Hvis det er ungene som primært bruker rommet så slipper du støy selv samt at det er hensiktsmessig for en evt voksende hjemmekinointeresse skulle den melde seg for din del

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    Hvis du går litt utenfor AVshop sine møbler så kan du se på stoler her:
    Hjemmekinomøbler - Fnky furniture | Fnky
    Folk sier de får mye mer kvalitet enn de tror for pengene og det er gratis frakt! da havner du nok ikke på 20 tusen
    Tenkte å ha to rekker 3på førse og 4 på andre rekke. totalt 7 stoler. Ser ut for at prisen havner rundt 20.000,- der også, men når det er sagt så så de behagelig ut i forhold til de vanlige kinostolene.
    Takker for tipset.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt mulig og få kjemperom ut av dette, og om du kan kjøpe brukt ville jeg sånn sett på og bruke 50 000 på rommet, om ikke mer, er alltids lettere og bytte høytaler/projektor senere enn det er og rive opp tak og vegger siden man ikke gjorde lydisolasjonen bra nok.

Og angående utstyr så er det hovedsaklig kun receivere og bilde viser som har noen spessiel utvikling, men om man f.eks ikke må ha det aller nyeste er det mange penger og spare på brukten.
    Og en god høytaler for 5 år siden vil fortsatt være en god høytaler om 5 år også.

Det som er nøkkelen til suksess er ikke nødvendigvis pengene man legger i utstyret men at man skaffer utstyr (særdeles lyden) som passer hverandre, også bruke tiden som trengs for og finstille anlegg og en bevisst plassering av høytalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres logiskt ut.
    Så om jeg kjøper feks Epson EH-TW6100W som bildefremviser nå så har de den i flere år, samt at jeg og kona kan se film også uten å gremmes.
    Har sett litt på finn.no Hvordan er Cervin Vega i hjemmekino? De er billige og husker fra da jeg var ung at det var gode greier.
    Ser det er flere som selger slikt her inne også.
    Da kan jeg kjøpe en litt billigere forsterker og bruke en effektforsterker til å drive de store høytalerene, og sånn sett går den i arv til neste forsterker?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

oppsett.

kanskje dette her kan se lovende ut?
    med to stk XTZ 10.16 subber, Subbene vil komme på 4980,-

Bygge kino til ungene-uten-navn-jpg

Newcomer taita sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor gamle er ungene dine. Jeg har på 4, 6 og 9 år. De synes ofte det er skummelt med helt mørk rom og mye bass. Om det samme er tilfelle for dine barn så vil du uansett ikke få utnyttet finessene i en dyr projektor og du trenger kanksje heller ikke tryket/punshen fra en større sub.

Merkelig nok så virker det også som de er mer opptatt av innholdet som vises og ikke om der er FullHD og høyoppløst lyd. Forstå det den som kan

Tror nok jeg ville lagt mest mulig penger i rommet. Som nevnt tidligere så er det jo enkelt å bytte utstyr etter hvert.

Ville sterkt vurdert brukte høyttalere da du få mye godt her til ca. halvparten av nypris.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av taita
    Hvor gamle er ungene dine. Jeg har på 4, 6 og 9 år. De synes ofte det er skummelt med helt mørk rom og mye bass. Om det samme er tilfelle for dine barn så vil du uansett ikke få utnyttet finessene i en dyr projektor og du trenger kanksje heller ikke tryket/punshen fra en større sub.

Merkelig nok så virker det også som de er mer opptatt av innholdet som vises og ikke om der er FullHD og høyoppløst lyd. Forstå det den som kan

Tror nok jeg ville lagt mest mulig penger i rommet. Som nevnt tidligere så er det jo enkelt å bytte utstyr etter hvert.

Ville sterkt vurdert brukte høyttalere da du få mye godt her til ca. halvparten av nypris.

4-6-11
    Er nok størstemann som kommer til å bruke det mest.
    De to minste ser en barnefilm i ny og ned, men de var også giret på det hær med kino. Men der var det inntrykket som teller vil jeg tro, stor skjerm og kinostoler med popcorn og brus, lyden og bildekvaliteten tror jeg som du sier har liten betydning.
    Men så tenkte jeg jo å bruke det selv med gutta og når kjerringa er på kveldsvakt etc.

Klipsch ser jo spennende ut, fant en som solgte en stor klipsch kino rf83 rc64?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    kanskje dette her kan se lovende ut?
    med to stk XTZ 10.16 subber, Subbene vil komme på 4980,-

Bygge kino til ungene-uten-navn-jpg
    Hvem selger dette?
    Er rf83 rc 64 ok høytalere?
    (Føler kanskje det blir budsjett sprekk før jeg starter her.....)

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geiroo
    Hvem selger dette?
    Er rf83 rc 64 ok høytalere?
    (Føler kanskje det blir budsjett sprekk før jeg starter her.....)
    Jeg har sånn sett aldri gitt meg ut på en lyd/bilde oppgradering som ikke endte med en budsjett sprekk av statlige dimensjoner :P
    Sånn ca 75%-125% over planlagt....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Jeg har sånn sett aldri gitt meg ut på en lyd/bilde oppgradering som ikke endte med en budsjett sprekk av statlige dimensjoner :P
    Sånn ca 75%-125% over planlagt....
    Fått kjenne på det selv nå, skulle ha et anlegg til rundt 15.000. Endte med Cyrus PreXP, X-power og mest sannsynlig PMC Twenty 23. Total utsalgspris ligger vell på 47.000.. Livsfarlig interesse

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres logiskt ut.
    Så om jeg kjøper feks Epson EH-TW6100W som bildefremviser nå så har de den i flere år, samt at jeg og kona kan se film også uten å gremmes.
    Har sett litt på finn.no Hvordan er Cervin Vega i hjemmekino? De er billige og husker fra da jeg var ung at det var gode greier.
    Ser det er flere som selger slikt her inne også.
    Da kan jeg kjøpe en litt billigere forsterker og bruke en effektforsterker til å drive de store høytalerene, og sånn sett går den i arv til neste forsterker?
    Har selv Cerwin Vega XLS 12 og de er konge på film. Er også morro høyttalere vis du vil spille høyt :P
    De er også ganske lettdrevne, men krever en del effekt for å makses.
    Og hvis ungene dine ikke er så gamle enda så blir de jo det en dag og da blir de vel "bassgale" som de aller fleste ungdommer inkludert meg :P

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bygge inn høyttalere i veggen? De trenger ikke mer enn 80-90mm klaring bak vegg, og fjerner mange lydmessige utfordringer. Har vært borti mange løsninger som låter langt bedre enn gulvstående alternativer i samme prisklasse. Det gir også større rom og færre ting å tørke støv av. Ikke kan de veltes heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andersen88
    Hva med å bygge inn høyttalere i veggen? De trenger ikke mer enn 80-90mm klaring bak vegg, og fjerner mange lydmessige utfordringer. Har vært borti mange løsninger som låter langt bedre enn gulvstående alternativer i samme prisklasse. Det gir også større rom og færre ting å tørke støv av. Ikke kan de veltes heller.

Har innebygget ett større B&W anlegg i huset vi nå solgte/bor i enda. Og det blir nok ikke en sånn løsning igjen. Du blir veldig låst fast, det er dyrt om det skal være bra kvalitet, det økte ikke prisen på salget av bolig. Så ble ett rent tap for meg å selge med høytalere til 30.000,-.
    Ikke gadd jeg ta det ned og fikse 7 hull i veggene rundt om i stuen heller, så da fikk de bare følge med.
    Så nei, ikke igjen. Neste gang tar jeg med meg det jeg har brukt penger på av utstyr.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du som "liker å slå med hammeren", du har ikke lyst å bygge høyttalere selv da...?

Hva med 5 Econowave?

Eller Pi?

Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 0 forståelse for oppbyggingen av en høyttaler.
    Så blir ofte disse hjemme prosjektene dyrere en å kjøpe noe, kjenner til snøballen som ruller fort.

Men må si jeg liker klipsch høyttalerene. Lurer på om det ikke blir ett autosøk på finn på disse.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting. Er det egentlig lurt med recliner-stoler i en barnekino? Min erfaring er at unger synes det er morsomt å leke med fothvileren, særlig når sukkeret begynner å slå inn, så jeg ser for meg at fothvileren kan gå dukken etter hvert. Personlig ville jeg satse på helt vanlige sofaer i sort skinn.
    Da kan de krype opp i armkroken hvis det blir skummelt også

Newcomer MortenTS sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 0 forståelse for oppbyggingen av en høyttaler.
    Så blir ofte disse hjemme prosjektene dyrere en å kjøpe noe, kjenner til snøballen som ruller fort.

Men må si jeg liker klipsch høyttalerene. Lurer på om det ikke blir ett autosøk på finn på disse.
    Akustisk beaurau selger mange modeller med rundt 40% avslag, nå kom det også en melding at de tar inn noen RF 63 og 83 om du ønsker de største.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •