Plassering av bakhøyttalere i ugunstig rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av bakhøyttalere i ugunstig rom

Stua i det nye huset mitt er ikke optimal for kino, men man får gjøre det beste ut av det. Hvor skal jeg sette høyre bakhøyttaler her? Som jeg ser det så har jeg 3 valg, sketchet på bildet.

Til info er bakhøyttalerne Dali Concept 1, jeg har fester for å ha de enten stående eller liggende. Jeg har receiver med mikrofon for å gjøre romkalibrering.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg personlig ville nok godt for alt.1. Også ville jeg hengt den venstre bakhøyttaleren i samme høyde. Regner med den hvite firkanten i bilde er den venstre høyttaleren

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tobby84
    Jeg personlig ville nok godt for alt.1. Også ville jeg hengt den venstre bakhøyttaleren i samme høyde. Regner med den hvite firkanten i bilde er den venstre høyttaleren
    Stemmer :]
    Joda, men det blir veldig nær øret, pluss at høytalleren bygger en god del ut fra veggen.. så spør vel strengt tatt om tilgivelse for alt.2 eller 3 her...heheh

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville absolutt brukt alternativ 1, men med litt modifikasjon.

Sett venstre og høyre høyttaler i SAMME høyde (dvs. om du må justere høyden på høyttaren ved siden av gardinen noe ned, gjør det). Sett også den andre høyttaleren med ca samme avstand fra sofaen som høyttaleren med gardinene har mot sofaen.

Har du forsterker med romkorreksjon vil mye være gjort her.
    Uansett vil du med høyttalere plassert på nærme lytteposisjon få problem med at de blir enkle å plassere lydmessig, istedenfor surround kommer lyd fra ett punkt. Pass derfor på at du setter høyttalerne på skru bort fra lytteposisjon, så blir opplevelsen bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis alt.1 egentlig ikke er noe alternativ så ville jeg kanskje gått for alt.3.
    Men hengt høyttaleren lavere ned. Begge høyttalerene i samme høyde.
    Romkorreksjonen vil rette opp mye av avstandsforskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte i utgangspunktet å prøve å få samme høyde ja. Men en gluping som tipsa meg om at ved alt 3 så vil skråtaket uansett hjelpe å dytte lyden nedover til lytteposisjon (kosekroken)....? Pluss at jeg har justerbare høytallerfester, så jeg vil kunne vinkle de nedover. (Men det blir jo igjen kanskje litt for direkte vei for lyden for å få optimal surround-følelse)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JooV
    Jeg tenkte i utgangspunktet å prøve å få samme høyde ja. Men en gluping som tipsa meg om at ved alt 3 så vil skråtaket uansett hjelpe å dytte lyden nedover til lytteposisjon (kosekroken)....? Pluss at jeg har justerbare høytallerfester, så jeg vil kunne vinkle de nedover. (Men det blir jo igjen kanskje litt for direkte vei for lyden for å få optimal surround-følelse)
    Jo, det høres flott ut det. Men husk også at du har en høyttaler på ANDRE SIDEN, og disse to skal matche hverandre. Du kommer til å få en rar lytteopplevelse om noe beveger seg fra høyre mot venstre bak deg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •