MMLs lytterom: 100% ferdig

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  6
Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 142
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

MMLs lytterom: 100% ferdig

Har lest disse byggetrådene til den store gullmedaljen og det er utrolig mye inspirerende arbeid som medlemmene har lagt ned! Tenkte derfor å legge ut en tråd med min plan for kinobyggingen.

Utgangspunktet er et helt nytt rom i et nytt hus. Husbyggeprosjektet ble så omfattende at lytterommet ikke ble prioritert da huset ble bygget. Og det angrer jeg jo litt på nå... Derfor har jeg lyst å gjøre en liten "custom installasjon" for å optimalisere rommet.

Vedlegg 97871

Jeg vil lage frontveggen buet. I denne vil jeg så lage en "inn-wall" frontrekke med 3 linjekilder med elementet Bohlender Graebener RD75 Planar Transducer. I tillegg skal subbene bygges inn. Det blir en løsning med JBL 15GTi enten 2 eller 3 stk pr side i lukket kasse.

Jeg tenker også å bygge et skap til komponentene på den ene siden av denne veggen. Jeg har troen på at dette vil spille meget bra og som en bonus så blir hele annlegget usynlig!

Utførelsen av tak og vegger har jeg ikke bestemt meg for ennå. Har sett et tak med eikespiler som jeg likte veldig godt, men er fortsatt i tenkeboksen her.

Det jeg gjerne skulle hatt litt inspill på nå er hvordan jeg skal konstruere denne veggen. Hadde tenkt å bygge den som en vanlig vegg med reisverk og plater, men hvordan konstruere kassene? Altså bør de festet i denne veggen eller lages med en liten luftlomme rundt? Hvordan ville dere festet veggen? Det er nemlig slik at det er fliser på gulvet..
    Sist endret av MML; 01-05-2016 kl 22:41

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt! Moro med en litt annen løsning på frontveggen, som kan bli veldig stillig. Og spennende valg med linjekildene.

Det er sikkert flinkere byggmestre enn meg som kan komme med forslag til kontruksjon av frontveggen, men tynn mdf eller gips er mulig å bøye til.

Kontruert riktig trenger du antageligvis ikke feste reisverket for frontveggen i gulvet, kun på sidevegger og eventuelt i tak.

Hva er målene på rommet?

Linjekildene må du nok feste i frontveggen, mens subbene ville jeg bygd inn bak i egen kasser. Regner med at det vil være plass til det? Nå er jeg ikke direkte hardcore når det kommer til DIY, mildt sagt, så andre må gjerne korrigere meg her. Går du får en slik løsning bør selvfølgelig ikke frontveggen din være helt tett, og da utgår mdf og gips. En mulighet er å trekke reisverket med scenemolton, det får man i forskjellige farger.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemelding!

For å bygge veggen tenkte jeg å skjære til buen i MDF. Legge en på gulvet (med noe gummi mot flisene?) og skru en i taket. Deretter feste stendere langs kanten og kle veggen med tynne MDF i flere lag. Kassene blir også konstruert i MDF, men det jeg lurer litt på er hvordan feste dem i veggen. Feste i bakkant av platene og skjære ut fronten, eller motsatt ved å skjære ut hull slik at hele kassen når til fremsiden av veggen. Vanskelig å forklare hva jeg mener, men kanskje noen forstår...? For subbene er jeg også i tvil om det samme prinsippet. Feste kassen i bakkant av veggen og skjære ut hull til elementene, eller skjære ut hull til hele kassen?

Vedlegg 97889

(Hvordan får jeg forresten til å legge inn større bilder?)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan, strøkent når alt av høytalere er skjult )

Tenkte og gi deg min løsning på problemet dit. jeg ville nå ha lagd kassene ferdige, med frontplate hvor du borrer hull. deretter borret hull i selve "veggen" og så skrudd hele kassen fast i veggen. Mest sansynlig da må du jo lage fronten av kassen med samme bue som veggen. hvis ikke du fester elementet i selve kassen og ikke på veggen. håper dette var forståelig !

Jeg har ikke peiling på dette, men det var den løsningen som falt inn i hue på meg ;p

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemeldinger!

Nok et spørsmål: Hva tror dere blir best av stående vs liggende senterhøyttaler? Tror nok at det ville være en lydmessig fordel med 3 identiske linjekilder, men på den andre siden vil jo en liggende senter "fylle" hele lerretet og at jeg kan velge et lerret som ikke må være lydtransperant.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spennende prosjekt

Buet vegg med litt utenom det vanlige høyttalere, det liker jeg. De høyttalerne så såpass smale ut at det kanskje ikke er noe problem å få bygget dem inn i en buet vegg. Regner med du skal ha buet lerret også, eller? Jeg ville gjort som det står over her, skjære ut bunn og topp i MDF, feste stendere tett langs kanten og legge flere lag tynn MDF over. (Hvis det går an å bøye MDF. Usikker og har aldri prøvd det selv om jeg har bygget mye med MDF)

Jeg ville definitivt valgt ståene elementer og lydtransparent lerret.

Skal følge med denne tråden.

Du kan legge inn store bilder ved å kopiere URL'en du får på vedleggene og bruke "sett inn bilde"-funksjonen i meldingen.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MML
    Takker for tilbakemeldinger!

Nok et spørsmål: Hva tror dere blir best av stående vs liggende senterhøyttaler? Tror nok at det ville være en lydmessig fordel med 3 identiske linjekilder, men på den andre siden vil jo en liggende senter "fylle" hele lerretet og at jeg kan velge et lerret som ikke må være lydtransperant.
    Tre helt like eller for den sak skyld syv helt like høyttalere i en hjemmekino vil gi et mye mere sømløst lydbilde en hva forskjellige modeller vil gi. Grunnen til at en senterhøyttaler er konstruert liggende er for at den skal bygge minst mulig under et lerret eller TV. En vanlig stående høyttaler har samme spredningsmønster.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i at identiske høyttalere vil være å foretrekke, men som alltid handler det om å veie fordeler og ulemper. Liggende vil gjøre at jeg kan ha høyttaleren under lerretet og derfor slippe å bruke en lydtransperant duk. Billigere og bedre etter hva jeg har forstått, men lyden blir da ikke optimal.

Har mest lyst på buet lerret pga det visuelle inntrykket i rommet, men regner med at jeg safer med flatt. Prøvde meg på buet med nåværende prosjektor og det ble svært dårig geometri selv om det kun var svak buet.

En skisse med flatt lerret. Tenker det blir bedre å felle lerretet inn enn å ha det slik fremskutt, men dette klarer jeg ikke å tegne i SketchUp..
    MMLs lytterom: 100% ferdig-lerret-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det være noen lydmessig gevinst av å kle taket i scenemolton? Ser for meg at dette vil dempe mest i diskanten og at jeg derfor uansett bør ha inn litt akustikkplater. I så fall: er det noen som kan gi meg en link til litt utvalg av dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan lage platene selv med rockwool akustikkplater. men ønsker du ferdige plater har både AVshop.no / Velkommen og PROLYD AS godt utvalg

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosjektet går fremover, men er fortsatt ikke kommet i gang. Jeg ønsker å ha alle detaljene på plass før jeg begynner.

Heller nå mot en løsning med 4 subber, 2 kanaler så hvert par blir seriekoblet. Jeg har to alternative plasseringer. En i hvert hjørne i frontrekken (altså nede ved gulvet og oppe i taket) evt 2x2 subber plassert i hvert hjørne ved gulvet. Det siste alternativet vil det være mest praktisk å lage en kasse der elementene står ved siden av hverandre horisontalt.

Det kan vel tenkes at man får en jevnere respons i rommet dersom jeg plasserer en i alle hjørner, men dette er en løsning jeg aldri har hørt selv.

Angående frontveggen, tror jeg at jeg vil konstruere den med reisverk og høyttalerstoff. Tenkte på store rammer som festes med magnet ala Hunsbedts patent. Kan da montere akustikkplater bak veggen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosjektet går fremover, men som sagt tidligere kommer jeg ikke til å begynne før alle planer er spikret. Begynner til uken med en løsningen for elektronikken. Alt vil stå i et skap i et annet rom. I den forbindelse lurte jeg på om det finnes noen lure løsninger for fjernstyring? Skal selvfølgelig ha IR-extender, men det hadde jo vært genialt å ha en enkelt liten skjerm som viser infoen på forsterkeren. Finnes det noe sån som kobles i RB 25 (eller hva det heter...) som er på de fleste forsterkere?

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende løsning og idéer som jeg gleder meg til å følge med på. Legg ut noen bilder av rommet sånn som det er nå også. Vi liker bilder og så er det kjekt for deg å ha i tråden så du kan mimre tilbake når du er ferdig
    Lykke til videre med planlegging og byggestart!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MML
    Prosjektet går fremover, men som sagt tidligere kommer jeg ikke til å begynne før alle planer er spikret. Begynner til uken med en løsningen for elektronikken. Alt vil stå i et skap i et annet rom. I den forbindelse lurte jeg på om det finnes noen lure løsninger for fjernstyring? Skal selvfølgelig ha IR-extender, men det hadde jo vært genialt å ha en enkelt liten skjerm som viser infoen på forsterkeren. Finnes det noe sån som kobles i RB 25 (eller hva det heter...) som er på de fleste forsterkere?
    Ang. styring kan du sjekke ut denne tråden. Har brukt denne i noen år nå og er kjempefornøyd. http://avforum.no/forum/av-gadgets/1...s-android.html

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker. Dette så veldig spennende ut! Har ikke tid til å sette meg detaljert inn i dette, men jeg forstår det slik at boksen settes inn i teknisk skap og styrer produktene via IR. I tillegg er det mulig å koble en RS232 i forsterkeren slik at iPaden vil vise kilde, volum osv? Da det i tillegg virker å være mulig med lysstyring og diverse annen hjemmeautomatikk (ser ut til at det blir Elko Wireless og motoriserte rullgardiner) blir nok dette løsningen for meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer. Bruker det slik selv, med tilbakemeldinger fra receiver. Andre fordeler med RS232 er ofte en mer detaljert protokoll som gir muilighet til å endre innstillinger på produktet du ellers måtte inn i menyen for å endre. Merk at en god del nyere receivere kan styres direkte på nettverksporten, gjerne med samme muligheter som med RS232, som gjør at du kanskje ikke trenger en boks i mellom. Lysstyring skal ikke være noe problem, uten at jeg har noen erfaring med dette enda. Alt kan styres så lenge du har et grensesnitt som passer mot iRule.

Virker forresten ut som et kult prosjekt du har på gang.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skapet for utstyret er nå nesten ferdig. Skal bli bra å få alt ut av rommet og frigjøre litt plass. Ikke minst er dette viktig mtp støy. Min erfaring er at selv om enkeltkomponenter ikke støyer mye, blir det mer enn nok til sammen. HDR, MacMini og PS3 lager faktisk en del irriterende bakgrunnsstøy.

Neste delmål er nå å fokusere på belysningen. Har sett på slike: LED FLEXILIGHT 5m. RGB Fargeskift Trafo ... | Elektroimportøren AS. Jeg har imidlertid ingen erfaring med slike strips og lurer litt på hvor mye lys dette gir. Heldigvis driver jeg for tiden med belysning i et annet rom og tenkte å bestille overnevnte strips for å teste de her. Uansett setter jeg pris på tilbakemelding av noen med erfaring med slike lister. Blir det nok lys?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosjektet går sakte videre. Skapet til teknisk utstyr er helt ferdig og har så smått begynt flyttingen av utstyret. iRule er opp og går og fungerer veldig bra til fjernstyringen. Etterhvert blir prosessoren byttet ut med en ny Denon reciever som også kan settes opp med feedback mot iRule. Perfekt når man ikke har frisikt til displayet!

Jeg trenger uansett å legge om nettverket i huset. Dette er ikke min sterkeste side så jeg kan kanskje få noen innspill her. Det trådløse aksesspunktet skal nå stå i skapet sammen med utstyret. Har aldri fått god dekning i dette huset før så nettverket består pt av 3 stk Apple Airport Extreme (2 i bridge). Heldigvis er plasseringen av utstyrsskapet optimalt mtp dekning og jeg vil kunne klare med meg en Airport der. Dette skaper imidlertid noen andre utfordringer da den første Airporten pr i dag er selve sentralen for det kablede nettverket i huset. Denne skal nå fjernes og jeg lurer på om denne kan erstattes av en switch som denne? Komplett.no - Netgear 5 x Gigabit Unmanaged Switch Eller må det brukes ruter? 3 av utgangene skal gå til kablet nettverk og en utgang skal gå til Airporten. Legger ved en tegning for å illustrere.. Noen innspill?

Newcomer perkforr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En router bør være den som står øverst i skjemaet(etter modemet selvsagt). Deretter switch og airporter.

Når du skriver internet, så antar jeg det er et modem/router fra internet leverandør. Dersom denne kan setter i "router mode", altså at den deler ut lokale ip adresser, så kan du fint plassere en switch der aiporten stod. Og deretter router osv. Da kan router settes til "bridge mode" og blir da en slags switch.

Jeg har satt opp mitt system i denne rekkefølgen: modem - router - switch(er i et annet rom hvor knutepunktet er)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting-tar-tid... Rommet planlegges heftig, men det blir desverre lite tid til bygging... Har vel nå bestemt meg for å gå for Rockwool akustikkhimling da det virker som om mange har god erfaring med dette. Forhåpentlig oppstart med dette rett over jul.

Har i dag bestilt 3 stk Bolhender Graebler RD75 til bruk som R/C/L. Siden jeg allerede har 3 stk JBL 15" GTi elementer, kommer jeg også til å supplere disse med 3 til slik at jeg får to tårn a 3 elementer i lukket kasse for bass. Har fortsatt ikke helt bestemt meg for hvordan jeg skal felle disse inn i baffelveggen, men regner med at ankomsten av linjekildene vil gi desto større grunn til å komme opp med en brukbar løsning!

Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •