MMLs lytterom: 100% ferdig - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  6
Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 142
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For en vanvittig flott kino!! Virkelig gjennomført

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nydelig!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Mulig dette synes på ett bilde - men jeg fant det ikke, hvor gjemmer du elektronikken din?
    Har ventet med å svare på denne fordi plassering av elektronikken har vært noe vanskelig. Satt opp et gammel IKEA-skap midlertidig når jeg la opp systemet og denne har blitt stående i 6 mndr... Jeg har tidligere lagt ut bilder der jeg har lagt to par grove trekkrør ut av kinoen. Disse går i taket over trappegangen, ned 2 etasjer og via teknisk rom (kan ikke ha slik elektronikk sammen med varmepumpe, ventilasjon og sentralstøvsuger), for deretter å komme ut under trappen. Dette gjør at jeg må ha 15m HDMI kabler og et ukjent antall meter høyttalerkabler.

Da jeg begynte kino-byggingen hadde jeg fått godkjent et påbygg vegg-i-vegg med kinoen og hadde planer om at elektronikken skulle dit. Desverre trakk kommunen denne godkjenningen og jeg måtte være kreativ angående plassering og kabelstrekk. Uansett er jeg svært fornøyd med å ha all elektronikken ute av kinoen både med tanke på varme og støy.

Forrige plassering. Et salig rot og støvsamlingssystem.
    MMLs lytterom: 100% ferdig-1-jpg

Kabelsalat:
    MMLs lytterom: 100% ferdig-2-jpg

Måtte frem med Sketchup og planlegge. Rett antall hyller og skapdør i begge ender for enkel kobling mm. Satte hele saken på hjul for å gjøre det ekstra praktisk. Valgte denne løsningen etter at jeg hadde sett på utallige løsninger om å bygge om trappegangen/teknisk rom. Er blitt svært fornøyd med dette nå da alternativene nok var litt "overkill".

Jeg har veldig god erfaring av å lage ting der jeg tilpasser IKEAs løsninger. Har her laget en konstruksjon rundt 2 stk 120x60 dører fra kjøkkenavdelingen.
    MMLs lytterom: 100% ferdig-3-png

Platene skåret til og liming i gang.
    MMLs lytterom: 100% ferdig-4-jpg

Hullsag er godt å ha!
    MMLs lytterom: 100% ferdig-5-jpg

En liten runde med fres.
    MMLs lytterom: 100% ferdig-6-jpg

Bakplata med eksenterlåser for stabilitet.
    MMLs lytterom: 100% ferdig-7-jpg

En runde med maling.
    MMLs lytterom: 100% ferdig-8-jpg

En runde til:
    MMLs lytterom: 100% ferdig-9-jpg

Klar for montering:
    MMLs lytterom: 100% ferdig-10-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder MMLs lytterom: 100% ferdig-7-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-8-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-9-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-10-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-1-jpg  

MMLs lytterom: 100% ferdig-2-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-3-png   MMLs lytterom: 100% ferdig-4-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-5-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-6-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utstyret på plass:
    MMLs lytterom: 100% ferdig-11-jpg

En grei orden (selv om det ikke kan måle seg med de mest nevrotiske..)
    MMLs lytterom: 100% ferdig-12-jpg

Bakdøren igjen. Jeg har senere vært nødt til å legge inn ventiler i denne døren. Ble akkurat litt for varmt uten.
    MMLs lytterom: 100% ferdig-13-jpg

Måtte også tilpasse en ekstra hylle under en bærebjelke i gangen. Elendig rekkevidde på håndkontrollene til PS4 gjorde at jeg måtte kline maskinen opp i taket - dvs rett under meg - for å unngå lagg under spilling.
    MMLs lytterom: 100% ferdig-14-jpg

Døren trukket med høyttalerstoff. Lite støv i komponentene og gode forhold for IR-blasteren.
    MMLs lytterom: 100% ferdig-16-jpg

Finito!
    MMLs lytterom: 100% ferdig-17-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder MMLs lytterom: 100% ferdig-11-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-12-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-13-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-14-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-15-jpg  

MMLs lytterom: 100% ferdig-16-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-17-jpg  

5. Liker lygren, Johnnygrandis har likt denne posten
    Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En meget fin & ryddig løsning ! Bruker du harmony fjernkontroll?

absolutt deilig å slippe å se/høre på elektronikken når man nyter film eller musikk.

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig pent!
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smart løsning på skapet. Likte at døra er trukket i høyttalerstoff, er jo nesten som matt sotet glass. I tillegg får komponentene luft gjenom stoffet, meget lurt dette!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    En meget fin & ryddig løsning ! Bruker du harmony fjernkontroll?

absolutt deilig å slippe å se/høre på elektronikken når man nyter film eller musikk.
    Jeg bruker Harmony Ultimate. Har også forsøkt noen løsninger for å styre via App/nettbrett/IR-Wifi osv. Dette fungerte ikke optimalt synes jeg da det er en klar fordel å ha fysiske knapper på en fjernkontroll. Dette systemet kan også styres via App/telefon/nettbrett dersom fjernkontrollen er til lading eller liknende.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har ikke skjedd så mye i kinoen i sommer. Det har imidlertid kommet på plass en Stressless kinosofa som er veldig behagelig. Bilder kommer etterhvert.

Jeg har sett litt på REW. Er det noen som har tips til noen innføringsbøker om emnet måling/tolkning?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MML Vis post
    Jeg har sett litt på REW. Er det noen som har tips til noen innføringsbøker om emnet måling/tolkning?
    Masse tråder både her og andre steder for den som orker å søke litt:

http://avforum.no/forum/forum82/

http://avforum.no/forum/kalibrering-...-ling-hva.html

Bibelen: REW Forum at Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda - har lest litt av disse trådene tidligere. Skulle nok uansett ønsket meg en bok eller liknende som kunne gitt en forståelig, kronologisk innføring for en nybegynner. Var forresten noen greie youtube-tutorials på HomeTheaterShack

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kinoen er nå helt ferdig. Vi bruker den stort sett hver kveld til en serie, film eller litt musikk. Det hjelper selvfølgelig også på bruken at jeg har rigget meg med hjemmekontoret i kinoen.

Legger ved noen bilder av den ferdige kinoen.

Valgte en stoffutgave av Stresslessen. Sort, grovt stoff. Jeg er veldig fornøyd med at jeg droppet planen om skinn. Regner med at dette er en mye bedre akustisk løsning og ikke minst mye bedre å sitte i.
    MMLs lytterom: 100% ferdig-1-jpg

MMLs lytterom: 100% ferdig-2-jpg

MMLs lytterom: 100% ferdig-3-jpg

Hjemmekontoret
    MMLs lytterom: 100% ferdig-4-jpg

Nisjen med prosjektor og platespiller.
    MMLs lytterom: 100% ferdig-5-jpg

Den sorte prosjektoren er nesten usynlig.
    MMLs lytterom: 100% ferdig-6-jpg

Spottene over sitteposisjon gir et behagelig lys uten at dette gir noe særlig strølys til lerretet. Veldig praktisk når vi skal spise!
    MMLs lytterom: 100% ferdig-7-jpg

Frontveggen
    MMLs lytterom: 100% ferdig-8-jpg

Lys av og bilde på.
    MMLs lytterom: 100% ferdig-9-jpg

Var på kino for første gang på et par år i helgen (Bridges of Spies - bra film). Forstod da at jeg hadde blitt relativt bortskjemt med min egen kino, for "alt" er bedre her hjemme. Det var kaldt og vi hadde dårlige plasser, så selv om vi var i Luxussalen, var vi enige om at det nok er best hjemme...

Det går ikke så fort fremover i en travel hverdag. Ref forrige post, har jeg nettopp bestilt UMIK-1 og er klar for nye prosjekter!
    Har startet tråd her med oppgraderingsprosjektet: http://avforum.no/forum/diy-do-it-yo...beregning.html
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder MMLs lytterom: 100% ferdig-1-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-2-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-3-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-4-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-5-jpg  

MMLs lytterom: 100% ferdig-6-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-7-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-8-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-9-jpg  

14. Liker lygren har likt denne posten
    Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig lekkert ut og gøy at du bruker det så mye. Absolutt digg med noe egent. Hadde vi hatt 16:9 lerret så hadde vi nok sett mer serier der også. Neste lerret blir en kombi løsning med både 2:35:1 og 16:9, tror jeg.

Sofaen ser skikkelig digg ut.

16. Takk MML takket for denne posten
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulere med råflott resultat!!

Det du skriver om midbass var vell egentlig som forventet, mener å huske at jeg også kommenterte det for en stund siden at jeg var skeptisk til å bruke kun BG og W15GTI. Kan skrive litt mer i andre tråden om dette

18. Takk MML takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer at jeg har vært klar over dette mulige problemet i lang tid. Det blir som alltid en avveing av forskjellige hensyn som tid, design og praktiske begrensninger - samt håpet om at den enkleste muligheten ville fungere optimalt... Slik det er nå, fungerer det veldig bra på noe musikk, mens det blir litt tamt på annen. Film fungerer OK og ingen andre har reagert på at noe er feil med lyden. Dvs et relativt lite problem, men må jo ha noe å drive med nå som kinoen er helt ferdig..
    Sist endret av MML; 01-07-2016 kl 17:18

Newcomer lifoidua sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow meget flott rom! Likte spesielt det med lydtransparent lerret over bakhøytalerne!

21. Takk MML takket for denne posten
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig flott og gjennomført kino du har bygget. Meget imponert!!

23. Takk MML takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemeldinger!

Det er en enorm jobb å planlegge kino. Tekniske ønsker og muligheter er ofte ikke helt forenlig. I tillegg skal man også lage noe som ser pent ut. I tillegg skal dette gjerne gjøres i tillegg til jobb, barn, andre husprosjekter osv. Som regel er det også slik at andre prosjekter "må" prioriteres før kinoprosjektet. Totalt sett har dette gjort at jeg har valgt en del snarveier når det gjelder det tekniske. Allikevel har dette alltid vært tanken min - få det til å fungere bra og så gjøre oppgraderinger senere.

Jeg er veldig fornøyd med designet og atmosfæren som er i kinoen. Derfor har jeg begynt å se på forbedringer når det gjelder det tekniske. Det første prosjektet blir ny forsterker til subene. En Crown iTech 6000 er på vei og skal settes opp. Deretter skal det lages nye kasser til subbene, nye mellomtoner og ny forsterker med DSP til frontrekken også. Altså prosjekt som nok vil strekke seg utover de neste par årene.. Heldigvis blir man aldri helt ferdig!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott kino du har bygget. Ser ut som er behagelig rom å være i. Har lest gjennom tråden i kveld og må si jeg er imponert over løsningene dine.
    Hvem er det som leverer løsningen med bilder på transparent duk? Fikk lyst på det samme selv.

Armand.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant det her: Spoonflower: Shop, design custom fabric, wallpaper & gift wrap

Fikk tipsene fra en annen byggetråd her inne. Duken heter "Performance knit".

Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •