MMLs lytterom: 100% ferdig - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  6
Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 142
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du stifter fast tynne lister i midten av hver langsgående ribbe (fra gulvet og til toppen av rammen), og trekker så stoff over hele rammen.
    Listene bør stikke så langt ut at stoffet ikke kommer borti rammen mellom hver list. Bare toppkanten på listene blir da synlig (blir penest hvis du freser listene runde slik jeg gjorde på søylene).
    Sist endret av Hunsbedt; 10-22-2014 kl 20:03 Begrunnelse: Forandret svaret...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding! Hvor stor avstand har du mellom disse listene for at buen skal bli fin?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gjort litt mer i kinoen. Begynt plateleggingen i rammen i taket. Har også fått opp rammen til dekslene foran subbene. Brukte opp et blad på båndsagen til dette...
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder MMLs lytterom: 100% ferdig-1-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-2-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-4-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-3-jpg  

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MML Vis post
    Takk for tilbakemelding! Hvor stor avstand har du mellom disse listene for at buen skal bli fin?
    Beklager seint svar, har vært opptatt med kassebygging!
    Buene ser kjempefine ut! Jeg ville kanskje ha hatt minst to lister til slik at det blir tre lister mellom sidene (du har kanskje tenkt å sett på lister utenpå, og bildet bare viser "rammen"?) Når du spenner høyttalerstoffet opp nå vil det muligens bli litt kantete siden stoffet bare går rundt midtlista. Buen vil se mer ut som en bue hvis den går over flere lister, hvis du forstår hva jeg mener.
    Et bilde av mine søyler forklarer kanskje:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4563-jpg

Husker ikke helt avstanden mellom hver list, i ytterkant var det vel ca 9cm fra senter til senter.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar igjen. Jeg har ikke montert de runde listene ennå. Hadde sett for meg ca 10 cm og det er vel ca det samme som deg det da.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MML Vis post
    Taket begynner å ta form. Jeg har valgt å legge systemhimling i midten. Bruker sorte plater som dekker opphengssytemet.
    En liten oversikt under konstruksjonen.
    MMLs lytterom: 100% ferdig-5-jpg
    Ser jo veldig bra ut dette da :-)
    Du har samme takplater som jeg har ser det ut til.

Hvordan har du tenkt å løse ventilasjonskanalene?
    (eller hvordan har du løst det, du er kanskje ferdig nå?)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ventilasjonskanalen skal jeg løse med en liten skjøt tenkte jeg. Monterer da ventilen i akustikkplaten.

Du spurte om dimmer og LED i edin egen tråd: Jeg har Eltako elektronisk dimmer og Juno COB LED. Dette dimmer så lavt at det er vanskelig å se at de faktisk lyser..

Det har gått tregt i det siste. Alt er ferdig platelagt og sparklet. Må demontere hele kinoen før pussing og blir vel ferdig å male i løpet av februar. Skal ta et skippertak å bli ferdig i løpet av våren.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter diverse ferier og andre avbrekk, er jeg endelig i gang igjen! Har ferdigstilt dekslene for basstårnene. Vet ikke helt om jeg skal trekke dem med høyttalerstoff eller annet type stoff. Har demontert kinoen i dag og skal pusse og male i løpet av helgen.

Monterte spilene ved hjelp av laservater. Hadde da hele kontruksjonen skrudd fast i veggen.
    MMLs lytterom: 100% ferdig-spiler-jpg

Deretter ble hele kontruksjonen montert opp med magneter. Brukte vel ca 20 stk pr side. Dette er nok så lenge den også "henger" på to stendere.
    MMLs lytterom: 100% ferdig-magnet-jpg

Malte hele stasen. Enorm jobb med mange små sider. MMLs lytterom: 100% ferdig-malt-jpg

Lite oversiktsbilde
    MMLs lytterom: 100% ferdig-oversikt-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder MMLs lytterom: 100% ferdig-spiler-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-magnet-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-malt-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-oversikt-jpg  

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    653
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir helt rått !!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nærmer seg slutten

Har lagt ned et betydelig antall timer i kinoen siste uken. Begynte med å tømme hele rommet og dette tok jo sin tid. Brukte deretter forrige helg på pussing. Med ordentlig støvsuger fungerte dette fint uten for mye støv på avveie. Resten av uken ble brukt til maling og nå til slutt oppkobling av rommet. Bilder sier mer enn 1000 ord...

Det siste jeg gjorde før jeg begynte malingen var å montere rammen rundt akustikkhimlingen. Monterte ferdig rammen på gulvet og heiste den på plass med 2 gipsheiser. Dette ble mye enklere enn å montere rammen direkte i taket.
    MMLs lytterom: 100% ferdig-1-jpg

Et lite oversiktsbilde av takkonstruksjonen. Det hadde vært svært mye lettere å lage akustikkhimling i hele taket, men synes dette ble litt penere. Lyset er lagt opp med 6 spotter rundt i rammen og 2 spotter direkte over sitteposisjon. Har ikke montert de 6 hovedspottene ennå, men de to i midten gir overraskende mye lys. I tillegg kan de dimmes helt ned så jeg er veldig fornøyd med dimmerene.
    MMLs lytterom: 100% ferdig-2-jpg

Ferdig malt. Brukt Lady Purecolor "Solid" både på vegger og tak. Den lille nisjen valgte jeg å male sort for å få litt brytning på veggen. Nisjen ble opprinnelig lagd for å få tilstrekkelig kasteavstand på prosjektoren. Det skal også bli en hylle for plater og sokkel for platespiller. Surroundhøyttalerne er selvlagd. Det var planen å felle disse inn i vegg, men valgte on-wall. Synes dette fungerer bra. Hadde også noe Dreamscreen akustikkplater liggende og fylte opp rammen med disse. Dette tiltaket er ikke så gjennomtenkt og vet ikke om det har noe effekt.
    MMLs lytterom: 100% ferdig-3-jpg

Bakhøyttalere med prosjektor. Den gamle sofaen skal snart skiftes ut med en Stressless 4-seter.

MMLs lytterom: 100% ferdig-4-jpg

Et lite bilde av hjemmekontoret. 2x24" veggmonterte skjermer og trådløs mus/tastatur og en MacPro som står sammen med den andre elektronikken. Ikke noe profesjonell bruk, men er ivrig amatørfotograf og redigerer mye film. Bildet er tatt på Jæren og delt vertikalt i 3 deler. Printet på lydtransparent stoff og skjuler høytalerne perfekt.

Bakveggen.
    MMLs lytterom: 100% ferdig-6-jpg

Videre plan:
    Jeg skal lage 3 rammer til bildene rundt surroundhøyttalerne. Vinkellister er allerede kjøpt inn og det går fort å skjære til dette.
    Trekke rammene foran subtårnene. Noen tips om hvor jeg kan få tak i høyttalerstoff på rull som er bred nok (115cm)? Jeg har funnet disse på partexpress, men litt upraktisk å bestille derfra (mye frakt osv) https://www.parts-express.com/mellot...-wide--260-332

Ellers så har jeg forsøkt å gjøre noen instillinger i dag. Har en Denon AVR 4520, men er skuffet over instillingsmulighetene. Audussy XT32 gjør kun korte impulser og det er tydelig for meg at dette ikke korrigerer noe på bassene. Det er mulig jeg gjør noe helt feil, men foreløpig er dette skuffenede og jeg må nok se meg etter andre prosessorer som gjør det slik som jeg vil - romkorreksjon for alle kanaler på en ordentlig måte. Jeg har en Velodyne SMS 1 som må kobles opp igjen på bassenen, men håpet var at forsterkeren skulle klare dette på egenhånd. HiFi Klubben påsto iallefall at denne korrigerte for 2 uavhengige subber.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder MMLs lytterom: 100% ferdig-1-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-2-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-3-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-4-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-5-jpg  

Sist endret av MML; 02-21-2015 kl 00:45

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    653
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smarte løsninger og da spesielt med bildene, mulig du har nevnt det tidligere men hvor stort er rommet?

Min Marantz 8801 med Audyssey XT32 gjør en god jobb også i bunnen men jeg korrigerer mine to 3x12 som "en" sub da jeg har en Antimode 8033 som gjør en korrigering før dette. Audyssey gjør siste finpussen etterpå og syntes det fungerer veldig bra, tidkorrigeringen fungerer også utmerket. Prøvde å lete opp målingene her men fant ikke de i farten.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er 5,4m bredt og 4,1m dypt= 22kvm. Takhøyden er nå 2,3. Egentlig en fin størrelse nå det kun skal så en Stressless 4-seter og en pall i rommet.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    653
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp har en 3 seter selv i ett rom som er 3.9x4.9 og det funker som bare det.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg nærmest nesten ferdig med rommet (skal legge ut bilder av noen småprosjekter etterhvert) og var en runde for å bestille Ekornes stressless hjemmekinosofa i dag. Ser jo at en del andre også har denne typen og lurte på om noen har et tips til hvor man kan kjøpe dette med noe rabatt? Koster ca 50 000 den jeg vil ha og hadde jo vært fint med noe avslag. Var ikke mye rabatt å få i dag i allefall... For meg er jo ikke dette noe hast da bestillingstiden var 8 uker. Dvs at jeg uansett ikke får den før midten av mai. Da er det forhåpentligvis en del andre ting å gjøre enn å sitte inne i kinoen og jeg kan like godt vente til juli med å bestille. Uansett takknemlig for om noen har tips til kampanjer eller lignende.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    653
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis av meg kjøpte før Jul og fikk vel 25% avslag på en 3-seter + palle. Bare å smøre seg med tålmodighet da Flotte saker de Ekornes sofaene!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen bilder fra ventilasjonsmodifiseringen. Ikke så veldig spennende, men det måtte nå gjøres..

Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder MMLs lytterom: 100% ferdig-1-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-2-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-3-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-4-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-5-jpg  

17. Liker Gunnar har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen bilder av rommet som er 98% ferdig.

Bakveggen med bildenen mine som skjuler surroundhøyttalerne.

Vanlig belysning

Her er kun lysene over sittegruppen på. Det virker som om rommet står i flomlys, men disse to spottene kan dimmes helt ned.

Frontveggen. Venter kun på at Part Express skal få inn igjen av det tykke gode høyttalerstoffet slik at jeg får trukket buene.

Her et bilde av taket som viser innrammingen.

En liten detalj av IR-senderen. Styrer kun prosjektoren.
    MMLs lytterom: 100% ferdig-7-jpg

MMLs lytterom: 100% ferdig-8-jpg

MMLs lytterom: 100% ferdig-6-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-7-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-8-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lagde rammene rundt bildene av vinkllister. Det er svært praktisk med gjerdesag i stativ ved slike anledninger.

MMLs lytterom: 100% ferdig-7-jpg

MMLs lytterom: 100% ferdig-8-jpg

Etter et par strøk maling
    MMLs lytterom: 100% ferdig-9-jpg

MMLs lytterom: 100% ferdig-10-jpg

Planen var hele tiden å styre lyset via fjernkontroll/App og lage ulike aktiviteter. Kom så til å tenke på at dette passer nesten aldri med det lysnivået man ønsker. Det geniale med disse dimmerene er at man kan montere flere brytere på dem og da har jeg et kontrollpanel i sitteposisjon. Enkelt og greit.
    MMLs lytterom: 100% ferdig-11-jpg

Montert kabelgjennomføring i hyllen.
    MMLs lytterom: 100% ferdig-12-jpg

Clearaudio Emotion
    MMLs lytterom: 100% ferdig-13-jpg

Elsa og Anna er også fornøyde!
    MMLs lytterom: 100% ferdig-14-jpg

Videre planer:
    * Trekke buene med høyttalerstoff
    * Finne egnede elementer for midbass
    * Lage nye kasser til bass og mellomtone, sannsynligivs på snekkerverkstedet som Hunsbedt har benyttet
    * Finne egnede forsterkere - heller nå mot Hypex PSC2.700D med aktiv deling og romkorreksjon
    * Lage RIAA - har et DIY kit fra http://bottlehead.com/bottlehead-products/
    * Kjøpe kvalitetsstoler fra Ekornes
    * Bruke mye tid på videre instillinger
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder MMLs lytterom: 100% ferdig-6-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-7-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-8-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-9-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-10-jpg  

MMLs lytterom: 100% ferdig-11-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-12-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-13-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-14-jpg  

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow, for et fantastisk vakkert rom! Meget inspirerende!

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott rom
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •