MMLs lytterom: 100% ferdig - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  6
Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 142
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ble jo meget bra dette her! Kinoen blir også mye penere når man fullfører med slike detaljer.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig med skryt fra forumets byggekonge!

Sitter å tegner opp stenderverket til taket og får kjøpt inn det nødvendige i løpet av uken. Usikker på når jeg kommer i gang og blir vel ikke så overrasket om jeg ikke er ferdig før til høsten..

Var inne på tidligere å felle inn alle surroundhøyttalerne i taket, men har vel kommet til at jeg velger litt mer tradisjonelt og bruker inn-wall bak. I den forbindelse ser jeg at jeg hadde spart meg for masse arbeid dersom jeg bare modifiserer mine eksisterende kasser. De må i så fall endres slik at de kun bygger 10 cm. Dette betyr en halvering av kassevolumet og lukket kasse. Hvordan vil dette endre lyden? Akseptabelt for surroundhøyttalere? Høyttalerne er noen enkle Dali Concept 1. http://www.dali-speakers.com/en-US/L...CONCEPT-1.aspx

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har drevet noen kjappe søk på inn-wall med "innebygd" kasse. Fant disse hos Lsound: http://www.lsound.no/custom-install/...w-rss-iii.html

Dette ser jo ganske greit ut og det er jo gode priser. Er det noen som har erfaring med å felle inn høyttalere i yttervegg? er dette OK selv om de bygger 10cm?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har det endelig skjedd litt mer. Er ferdig med stenderene til rammen i taket. Blir nok ikke platelegging og elektro før etter ferien og er det noe som er sikkert med kinobygging er det at ting tar tid... Spesielt siden jeg ønsker å ha en fungerende kino det meste av tiden...

Har vært litt spent på valget av lerretsstørrelse. Såpass spent at jeg kjøpte meg ny prosjektor for å teste dette ut i praksis da utallige utregninger aldri ga helt like svar... Har fått uvurderlig hjelp her på forumet av folk som faktisk målte opp aktuell størrelse og kasteavstand for de aktuelle prosjektorene. Supert! Uansett gikk jeg for en Sony HW40. Den var akkurat så stillegående som jeg hadde håpet på! Faktisk var det mindre støy enn jeg hadde forventet og heldigvis kunne jeg avlyse alle planer om Hush-box ol. Godt å ha litt mindre å tenke på... Bildet ble også så stort som jeg hadde håpet, men her måtte det litt modifiseringer til. Jeg måtte øke kasteavstanden noe og lagde en liten nisje i veggen.

Første måtte jeg skære ut åpningen i gipsen.
    MMLs lytterom: 100% ferdig-1-jpg

Fjerne isolasjon og skjære ut i stenderen (ikke bærende...)
    MMLs lytterom: 100% ferdig-2-jpg

Inn med ny isolasjon
    MMLs lytterom: 100% ferdig-4-jpg

Platelegge
    MMLs lytterom: 100% ferdig-5-jpg

Prøvemontering av prosjektor!
    MMLs lytterom: 100% ferdig-6-jpg

Resultatet ble at jeg fikk 363cm fra front prosjektor til lerret og bildet fyller mitt 120" 16:9 lerret med god margin. Tipper prosjektoren kan lage et bilde på 122"-123" på denne avstanden.

I nisjen skal jeg lage hyller for LPer og platespilleren. Dette ble egentlig en optimal løsning da LP, RIAA og plater er det eneste jeg faktisk ønsker å ha i kinoen av elektronikk. Det ble også pent å bryte opp bakveggen på denne måten og jeg tror at det blir enda bedre når jeg får malt dette etterhvert. Alt ble gjort i samråd med byggmester og jeg tror ikke at dette skal ha noe negativ betydning.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder MMLs lytterom: 100% ferdig-1-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-2-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-3-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-4-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-5-jpg  

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med PJ, Sony kan det der med bilde, fiffig løsning med gipsen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har det skjedd relativ mye og har en haug av bilder som kommer etterhvert. Nåværende prosjekt er trekking av kabler. Setter alle komponentene i et annet rom og håper på noen innspill. Har kjøpt 5cm trekkrør og tror jeg skal klare meg med to sett. Jeg skal trekke 11 høyttalerkabler, diverse skjermkabler, nettverk, 1 RCA kabel og 2x 3,5 minijack kabler. Tror jeg har husket alt da....

Så noen spørsmål.
    Jeg har en MacMini med 2 skjermer (DVI og HDMI). Finnes det en slags standard innefor dataskjermer som jeg burde legge og heller bruke overganger i begge ender? Er jo stor sjans for at grensesnittende endres etterhvert?

Tips til hvor jeg kan kjøpe slik "3,5mm minijack"-kabel for å lodde på pluggene selv? Skal brukes til Audyssey mikrofon og IR repeater.

Tips til kabel for analog RCA. Ca 15 m mellom RIAA og fosrsterker.

USB 3 kan jeg vel bare glemme? Blir ca 10 meter.

Den trådløse ruteren står i kinorommet for best dekning. Jeg tenkte å legge en returledning tilbake i komponentracket og inn i min Cisco switch. Internett->hjemmesentral->Trådløs ruter->Switch->kablet til divserse komponenter. På den måten blir alt på samme nettverk påde kablet og trådløst. Hvordan blir dette dersom jeg heller bruker ruteren i Hjemmesentralen (Altibox), kobler direkte i switchen og deretter til den trådløse ruteren? Vil jeg da få kontakt til nettverk som kun er kablet? Internett->Hjemmesentral->Switch-Trådløs ruter.

Takknemlig for alle innspill!
    Sist endret av MML; 09-12-2014 kl 23:59

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer ann på hva router og annet utstyr du har. Normalt er det å foretrekke switch forran trådløst og kun bruke den trådløse som aksesspinkt og ikke router. Men du kan også bruke trådløst først og bruke router funksjonaliteten i den, f.eks dersom du har en avansert trådløs router og f.eks ønsker gjestenett eller avansert router funksjonalitet

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, et viktig poeng som jeg hadde glemt... Bruker gjestenettverk for en utleieleilighet. Dersom ruteren (Apple Airport Extreme) settes opp som aksesspunkt, vil vel også gjestenettverket potensielt få kontakt med alle andre tilkoblede enheter. Switchen er denne: https://www.komplett.no/cisco-sg100-16-eu/783268, men jeg tror ikke den har noen avanserte muligheter.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør ihvertfall unngå at flere enheter bruker router funksjonalitet. Nå kjenner jeg ikke til Apple routeren men dersom det er en relativt avansert sak ville jeg fjernet router funksjonalitet fra hussentralen, koblet Apple til deretter og latt den styre router funksjonalitet og gjestenett, setter du deretter switch på en av utgangene på Apple vil alle enheter foruten de på gjestenett kunne snakke sammen. Gjestenett får kun tilgang til evt andre maskiner på gjestenett og Internett.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kommet litt videre. Alt utstyr er nå ute av kinorommet. Dette gir både bedre plass, mindre støy (det blir faktisk en del støy når mange enheter som støyer "litt") og ikke minst mindre varmeutvikling! Veldig fornøyd med dette. Skal som sagt komme med flere bilder av utviklingen i rommet, men tar dette etterhvert. Taket er felt ned 7 cm og de "tradisjonelle" spottkassene vil flukte med resten av taket som er blitt en svart systemhimling der platene dekker opphengssystemet.

Litt bildet av trekkeprosessen.

Åpnet taket og la trekkrørene (5cm) i bjelkelaget.

Litt perspektiv...

Åpnet en vegg for å trekke rørene ned en etasje. Sentralstøvsuger ved siden av.
    MMLs lytterom: 100% ferdig-3-jpg

Hadde jo lovet at "ingen ting skulle bli synlig", men for dere som bygger hus: Ta så mange bilder av prosessen som du tror du trenger og ta 10x så mange... Etter at jeg hadde begynt viste det seg at det lå en vannledning rett over der jeg ville gå inn i taket. Heldigvis så jeg dette før drillen ble tatt i bruk... Uansett er denne lille svingen i et vaskerom og "det gikk greit".

La en plate over hullet. Her blir det jo nytt tak under derfor denne enkle løsningen.

Signalkabler klart for strekk. 3x HDMI, 2x nettverk, 2x 3,5mm minijack og en phonokabel.

Det gikk helt fint å trekke dette selv, men det var uansett en lettelse å se at kablene kom ut av andre enden... Ikke tvinn og klarer heldigvis å justere de enkelte kablene i ettertid.
    MMLs lytterom: 100% ferdig-7-jpg

I løpet av uken går 11 høyttalerkabler gjennom det andre røret og jeg kan begynne å koble opp igjen.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder MMLs lytterom: 100% ferdig-1-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-2-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-3-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-4-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-5-jpg  

MMLs lytterom: 100% ferdig-6-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-7-jpg  

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å bli bra dette her!

Hva slags forsterker bruker du på basstårnene dine?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en Hypex UCD 700 pr kanal. Tårnene er koblet opp med paralellekoblede elementer og seriekoblede spoler. Mener dette gir 6 Ohm og forsterkeren er mer enn kraftig nok for dette.

http://www.hypex.nl/product/ucd-ampl.../ucd700hg.html

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult -takk for tips. Bruker du da to elementer per kanal på kassene? Har lyst til å lage noe tårn selv men er avhengig av rimelige & vifteløse amper.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker 3 elementer pr kasse, slik at forsterkeren driver 3 elementer pr kanal.

Du satt igang tankeprosessen nå: Min Hypex er en 3-kanals forsterker slik at jeg har en ekstra kanal. Jeg kan jo derfor feks bruke siste kanalen til en rumperister. Dete har jeg aldri hørt før, men ser jo at en del bygger med dette. Pros & cons?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde rumperister i form av et 12" element i den gamle sofaen med en gammel 125W plateforsterker. Ble overrasket over effekten, og det fikk permanent opphold. Må si jeg savner det og kommer til å montere det ved annledning igjen. Det tilførte en ny dimensjon i kinoen. Nivå må selvfølgelig justeres, så ikke det rister for mye. Få tak i et brukt/billig 12-15" element, monter det og test. Har ikke prøvd de dedikerte rister'ne som settes under sofabeina.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte mye frem og tilbake for å komme frem til en god løsning for surroundhøyttalerne. Endte til slutt på å lage mine egne flate onn-wall. Kjøpte et byggesett fra pertsexpress og lagde kasser selv. Fungerte ikke så bra som jeg hadde håpet på musikk nå jeg testet dem på 2-kanals musikk før montering, men etter plassering og justering fungerer de flott som surroundhøyttalere. Minst like bra som mine tidligere minimonitorer.

Jeg har kjøpt stoff med trykk fra spoonflower.com og skal strekke dem på en ca 90x140 cm ramme og skjule alle høyttalerne.

Først en del kuttarbeid.

En runde med fresen.

Litt maling.

Ferdig montert delefilter.

Ferdigmontert kasse.

Montert. Frontbaffelen er en del større enn kassenen da jeg opprinnelig hadde tenkt å felle dem inn i veggene. Dette ble for mye styr og jeg omgjorde derfor prosjektet til on-wall.

Sist endret av MML; 10-13-2014 kl 23:38

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Taket begynner å ta form. Jeg har valgt å legge systemhimling i midten. Bruker sorte plater som dekker opphengssytemet. Det er kun 7 cm nedfelt og dette er litt lite for full akustisk effekt, men det er allikevel som natt og dag med disse platene på plass. I tillegg er det svært enkelt å ta opp og ned og evt endre noe senere (feks legge kabler ol).

Begynte med å legte ned rammen rundt. Denne blir 60cm og vil flukte med systemhimlingen. Legger spotter i denne delen av taket samtidig som jeg får skjult alt av kabling.

Med en gipsheis var det veldig enkelt å lekte ned. Selfølgelig en del knot med å finne stenderene i gipstaket..

Kuttet aluminiumsprofilene til systemhimlingen og la den på plater i underkant av lektene. Monterte deretter vinkelbeslag og fjernet støttene. Enkel og grei løsning.

Slik er alle profilene festet. I tillegg har jeg en feste i taket på midten av de lange vektbærende profilene, slik at hele kontruksjonen er svært stabil. Selve taket veier uansett ikke mer enn ca 15-20 kg.

En liten oversikt under konstruksjonen.

Prøvemontering av himlingsplatene.

Et lite oversiktsbilde av kabeltrekk mm. Elektriker har vært her og lagt opp til spotter.
    MMLs lytterom: 100% ferdig-7-jpg

Har to lyssoner og har montert opp 2 spotter som skal være direkte over sitteposisjon. Veldig greit å kunne ha på litt lys som ikke går direkte på lerretet når man har behov for det.
    MMLs lytterom: 100% ferdig-8-jpg

MMLs lytterom: 100% ferdig-6-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-7-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-8-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så en liten utfordring. Selvfølgelig går det ikke an å tenke på alt... Spottenen er hengt opp slik at det er en i hvert hjørne og 2 til på langsiden med lik avstand. Dette gjør at det vil være umulig å få lyset symmetrisk over bakhøyttalerne (eller bildet som skal henge over). For å få lyset symmetrisk må de monteres svært tett på nisjen min og det vil ikke bli fint. Samtidig vil det jo se rart ut at lyset blir veldig usymetrisk. En mulighet vil være å henge opp disse fire spottene med lik avstand til en tenkt femte spott der prosjektoren vil henge, men dette vil vel også se litt rart ut. Noen tips?

MMLs lytterom: 100% ferdig-9-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder MMLs lytterom: 100% ferdig-9-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående spottene har jeg kommet frem til at 6 stk bør holde. Da får jeg en over hver bakhøyttaler og en på hver side av lerretet. Når jeg ser hvordan kun to spotter lyser opp rommet, regner jeg med at dette bør holde.

Neste delprosjekt er deksel til subtårnene. Har kuttet opp formene. 4 buer på hver side.
    MMLs lytterom: 100% ferdig-bue-jpg

Tenkte det skal monteres opp slik:
    MMLs lytterom: 100% ferdig-skjermbilde-2014-10-20-kl-00-18-37-png

Dette skal trekkes med stoff. Jeg lurer på om noen har erfaring med å trekke slike former? Vil jo gjerne har en pent buet overflate, men lurer litt på om rammeverket vil bli lett synlig. Lurer derfor på om jeg har behov for å legge et lag med "hønsenetting" på rammen før stofftrekking. Noen med tips til dette?
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder MMLs lytterom: 100% ferdig-bue-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-skjermbilde-2014-10-20-kl-00-18-37-png  

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MML Vis post
    Dette skal trekkes med stoff. Jeg lurer på om noen har erfaring med å trekke slike former? Vil jo gjerne har en pent buet overflate, men lurer litt på om rammeverket vil bli lett synlig. Lurer derfor på om jeg har behov for å legge et lag med "hønsenetting" på rammen før stofftrekking. Noen med tips til dette?
    Dette mener jeg er kino-guruen Hunsbedt sitt domene. Dette er fra tilvirkingen av hans høyttaler søyler med trekk og her er trekking av søylene.

Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •