MMLs lytterom: 100% ferdig - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  6
Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 142
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere i hus

Da har jeg fått de nye høyttalerne mine i hus. Har aldri hørt disse før, men elementene har fått utrolig mye god omtale på nett (samme elementene som Mister T på HiFi Sentralen bruker for de som har fulgt med der inne). Jeg har troen på at dette skal fungere bra dersom jeg får integrert bassløsningen på en god måte. Har alltid likt lyden av linjekilder og får håpe at disse ikke skuffer meg. Er i allefall ikke skuffet over byggekvaliteten så langt. Hvert element er svært solid og veier 16 kg.

Legger ved noen amatørmessige bilder tatt med mobilkamera. Uansett får man et lite inntrykk.

MMLs lytterom: 100% ferdig-1-jpg

MMLs lytterom: 100% ferdig-2-jpg

MMLs lytterom: 100% ferdig-3-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder MMLs lytterom: 100% ferdig-1-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-2-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-3-jpg  
    Sist endret av MML; 01-27-2014 kl 14:07

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker mye tid i denne lange planleggingsfasen... Begynner å bli en stund siden jeg opprettet denne tråden her nå, men diverse andre og mer prioriterte prosjekter må stadig gjennomføres.. Men planleggingen er jo kanskje den viktigste fasen og jeg ser at jeg nærmer meg en løsning som jeg vil gå for.

Hadde i utgangspunktet planer om en buet frontvegg. Etter mye testing av forskjellige lerretsløsninger, måtte jeg desverre forkaste planen om buet lerret og da var jo noe av poenget borte. Har nå landet på en løsning med flatt lerret. Jeg hadde også håpet å få på plass 120" lerret, men dette blir akkurat for stort for kasteavstanden. Enten blir det 106" eller DIY da jeg nok kan få til opp mot 115". Uansett blir sitteposisjonen nærmere, slik at 106" nok blir greit.

Endelig plan for frontveggen
    MMLs lytterom: 100% ferdig-skjermbilde-2014-01-27-kl-00-43-48-jpg

Det viktigste for meg er kvaliteten på musikk gjengitt over 2 kanaler. Det var derfor jeg med stor spenning endelig fikk testet ut den nye høyttalerkonstruksjonen. Dette fungerte over all forventning og det spiller fantastisk bra etter første prøverunde. Det blir da 3 identiske høyttalere i front som bygges inn i en baffelvegg. Subbene blir plassert i hjørnet og blir 3x15" pr side og hele systemet blir nærmest usynlig.

Måtte frese ut for naglene langs elementet slik at elementet ligger inntil
    MMLs lytterom: 100% ferdig-kasser-med-fres-jpg

Demping av kassen som anbefalt i databladet
    MMLs lytterom: 100% ferdig-kasser-med-demping-jpg

Oversikt over frontveggen pr nå. Høyttalerne må festes til lerrettet da de er relativt ustabile. 196cm høye og 13x13cm fot..
    MMLs lytterom: 100% ferdig-oversikt-1-jpg

Plassering tett på bakvegg fungerer bra. Her ses også en sub i sin trekantede kasse bak alt rotet. Disse kastes (gis bort ved interesse) og vil bli erstattet av nye basstårn.
    MMLs lytterom: 100% ferdig-venstre-yttaler-jpg

Fortsettelse følger om sikkert lang tid
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder MMLs lytterom: 100% ferdig-skjermbilde-2014-01-27-kl-00-43-48-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-kasser-med-fres-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-kasser-med-demping-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-oversikt-1-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-venstre-yttaler-jpg  

Sist endret av MML; 01-27-2014 kl 13:42

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har trua på at dette kan bli bra, kunne godt ha tenkt meg å prøvd med B&G selv! Har du tenkt å bruke GTIene helt opp mot B&G eller blir det en tre vegs konstruksjon med noe annet som midbass? Og hvordan gjør du det med bass/midbass til center?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt å bruke GTiene opp til ca 200Hz. Har satt det opp slik nå og det fungerer greit selv om basskorreksjonsenheten ikke klarer å EQe høyere enn 125HZ. Ruller derfor ganske mye av fra 125-200 (velodyne SMS-1). Hadde håp om at den innebygde korreksjonen i recieveren vil klare dette, men det har jeg ikke fått testet enda (Denon AVR 4520). Det må relativt mye EQ til for å få flat respons med 2 stk GTi og jeg får se hvordan dette endrer seg med 6 stk. Planen er derfor at Recieveren skal klare å ta seg av korrigeringen (kan korrigere for 2 subber) og dele hele frontrekken på 200Hz. Dersom dette ikke fungerer tilfredstillende, må jeg nok lage en mellombass med feks tårn av 5" eller lignende.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville trodd du med fordel kunne brukt andre element enn GTI mellom 80 og 200 hz, veldig tung membran på GTIene så de er ikke optimale så langt oppover men rå i bunn Hvordan tenker du å gjør det med centeren og bass der?

Alternativ til tårn av 5" kunne kanskje vært å plassert ett 15" midbasselement ilag med sub kassa alla dette?

(OT: Men kjøpte du de siste GTIene fra "Tony" i USA? Avtalte selv å kjøpe 4 stk W15GTi fra en kar i USA for en stund siden men så hørte jeg ikke mer fra han)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken er å sette delefilteret i recieveren til å dele på 200Hz på alle tre frontene. Under dette blir da sendt til sub i tillegg til LFE-sporet. Jeg hadde derfor ikke sett for meg at jeg trenger noen annen løsning på senterhøyttaleren. Dette har jeg ikke testet ut enda og må derfor ha et lite forbehold..

Så langt må jeg si at jeg ikke ser noe grunn for å gjøre endringer selv om delingen er såpass høy. Det virker som om elementet henger greit med også litt oppover i frekvens. Dersom dette blir et problem er jo også dette tipset en mulig løsning som vil være greit impementert da det vil være akkuat plass til en ekstra 15" på toppen av basstårnene.

Kjøpte elementene av en nettbutikk i California via e-bay.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke nøyaktig hvordan Denon takler dette men utifra det du skriver mistenker jeg at du i praksis vil stå uten lyd fra 200hz og ned i center og det vil isåfall være uheldig.

Og ett lite tips: bruk ett passivt hp filter på B&G på f.eks. 100hz som en ekstra sikring mot feil. På min onkyo var det slikt når jeg brukte innebygd deling så skjedde avogtil en feil som gjorde at den sendte ufiltrert signal rett ut og og det kan fort få fatale konsekvenser.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nok rett i din mistanke om at det ikke vil komme lyd under 200Hz fra senterkanalen. Spørsmålet blir om dette vil oppleves som et problem. HP-filter kunne sikkert vært greit, men slik jeg forstår vil elementet tåle fullfrekvenssignal uten å ta skade av det.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk gjort mye mer i dag enn jeg hadde håpet på! Ikke begynt med noe romkonstruksjon ennå, men dette kommer forhåpentligvis i løpet av februar.

Tidligere i uken hentet jeg post fra USA. Godt med stor familiebil når jeg skulle hente mine 3 siste elementer...
    MMLs lytterom: 100% ferdig-1-jpg

I dag fikk jeg tilskåret MDF plater. og tenkte å frese ut elementhullene. Selvlaged jigg som fungerer helt OK. Denne fant jeg igjen fra forrige kasseprosjekt med samme elementer.
    MMLs lytterom: 100% ferdig-2-jpg

6 skiver med 35cm diameter.
    MMLs lytterom: 100% ferdig-3-jpg

Greit med støv...
    MMLs lytterom: 100% ferdig-4-jpg

Plutselig fikk jeg litt mer fritid og har nesten ferdigstilt begge kassene i kveld. Jeg har tatt sjansen på enkle 22mm MDF, så jeg får håpe dette er tilstrekkelig. Begynner etterhvert å få god erfaring med disse elementene og jeg tror dette vil fungere bra.

Under konstruksjon
    MMLs lytterom: 100% ferdig-5-jpg

Resultatet så langt
    MMLs lytterom: 100% ferdig-6-jpg

Legg spesielt merke til patenten med hjul! Kassene blir nok 60-70kg så det er greit å ha mulighet for å flytte dem selv. Jekker dem ned på et fast fundament når jeg etterhvert kommer så lang.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder MMLs lytterom: 100% ferdig-1-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-2-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-3-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-4-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-5-jpg  

MMLs lytterom: 100% ferdig-6-jpg  
    Sist endret av MML; 02-01-2014 kl 00:08

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner forhåpentligvis med frontveggen i løpet av uken og jeg har et akustikkspørsmål. Vil det ha noe for seg å fylle opp med akustikkplater bak det lydtransparente lerretet eller skal jeg gipse hele veggen? Vet at dette ikke er et enkelt spørsmål, men fint om noen har innspill! Planen er enten akustisk systemhimling eller akustikkplater i taket. Det er derfor vanskelig å si hvilket dempebehov jeg vil ha utover dette.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MML Vis post
    Ting-tar-tid... Rommet planlegges heftig, men det blir desverre lite tid til bygging... Har vel nå bestemt meg for å gå for Rockwool akustikkhimling da det virker som om mange har god erfaring med dette. Forhåpentlig oppstart med dette rett over jul.

Har i dag bestilt 3 stk Bolhender Graebler RD75 til bruk som R/C/L. Siden jeg allerede har 3 stk JBL 15" GTi elementer, kommer jeg også til å supplere disse med 3 til slik at jeg får to tårn a 3 elementer i lukket kasse for bass. Har fortsatt ikke helt bestemt meg for hvordan jeg skal felle disse inn i baffelveggen, men regner med at ankomsten av linjekildene vil gi desto større grunn til å komme opp med en brukbar løsning!
    Bestilt du elementene rett fra Parts-Express?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Sendte de via jetcarrier.no da jeg av tidligere kjøpere fikk høre at parts-express ikke sendte disse elementene internasjonalt pga mye skade i frakt. Egentlig uforståelig da pakkingen og byggekvaliteten er svært god.

Angående akustikkspørsmålet har jeg vedlagt 2 skisser:

Tett baffelvegg
    MMLs lytterom: 100% ferdig-skjermbilde-2014-02-02-kl-20-40-49-jpg

Åpen baffelvegg med mulighet for akustikkplater bak lydtransperent lerret
    MMLs lytterom: 100% ferdig-skjermbilde-2014-02-02-kl-20-39-02-jpg

Rommet pr i dag er helt uten akustiske tiltak. Gipsvegger og tak og flisgulv. Rommet er plaget av svært mye akustikk og slik sett ikke spesielt velegnet som lytterom i dag. (Dette ble forøvrig mye bedre etter at jeg fikk liv i linjekildene. Mindre rompåvirkning av slike høyttalere kanskje?) Det skal inn akustikktiltak i taket, men jeg er altså i tvil om jeg også skal legge inn akustikkplater i frontveggen.

Dersom jeg bygger tett gipsvegg hadde jeg tenkt å lekte ut å legge dobbelt gipslag. Evt også isolering da det er vaskerom bak frontveggen. Er dette en brukbar løsning? Det må sies at støyen fra vaskerommet ikke er plagsom pr i dag, men vaskemaskinen går jo relativt hyppig og det blir nok ingen endring av dette de neste 20 årene... Mente å ha lest noe om at slike tripple vegger kan skape resonansproblemer, men kan desverre ikke nok om dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering. Har ferdigstilt begge basstårnene. Dette fungerer svært bra. Stram og fin bass både på musikk og film. I hjemmekinosammenheng er dette relativt rått! Dyp og kontrollert bass. Bruker nå en Velodyne SMS-1 til EQ og får etterhvert se meg etter noe med litt mer og bredere korreksjonsområde. Hadde jo i utgangspunktet håpet at recieveren skulle greie jobben med å korrigere subbene, men jeg er ikke sikker på at det vil duge. Har ikke bestilt recieveren ennå, så jeg har derfor ikke forsøkt det.

Fikk i dag 120" DreamScreen ramme og V5 akustikkduken. Skal bli spennende å montere opp dette, men jeg venter nok til baffelveggen er ferdig.

Legger med noen nye mobilbilder (må hente frem igjen speilrefleksen etterhvert).

PS: Tar gjerne imot tips til baffelveggen!

Montering
    MMLs lytterom: 100% ferdig-bygging-jpg

Et tårn ferdig
    MMLs lytterom: 100% ferdig-rn-jpg

Panorama
    MMLs lytterom: 100% ferdig-panorama-jpg
    Det ene tårnet består av mk1 og det andre av mk2-elementer. Dette er imidlertid samme element med nytt utseende. Spiller ingen rolle når alt skal stå skjult.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder MMLs lytterom: 100% ferdig-bygging-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-rn-jpg   MMLs lytterom: 100% ferdig-panorama-jpg  

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser kjempebra ut, virkelig tøffe og helt sikkert potente basstårn!

Uten at jeg skal si det sikkert så tviler jeg på at akustikkplater bak lerret har så mye for seg, da tror jeg heller på førsterefleksjon, tak og kanskje på bakvegg har mer for seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mye fundering har jeg kommet til at jeg nok vil gå for å gipse hele veggen. Vil da legge to lag gips og lurer på om jeg bør ha en form for elastisk masse mellom platene eller om skruer vil være tilstrekkelig til å unngå evt ulyder? Mulig dette ikke er et praktisk problem, men best å gjøre dette riktig på første forsøk, spesielt siden jeg skal ha 3 høyttalere bygd inn i denne veggen.

Baldrick: Har du noe element å anbefale for en øvre basshøytaler? Lurer litt på å teste ut dette du foreslår tidligere: Dele tårnene ved 80-100Hz og supplere med annet element derfra og opp mot 500 (to forsterkerkanaler, men tenker dette må deles med passive filtere).

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du kan gjøre for å få en meget stiv konstruksjon er å bruke et lag med kryssfiner på veggen og kled den så med gips. Da kan du skru gipsen tettere og veggen vil bli meget så stiv. Da vil du å enkelt kunne henge opp lerretet på veggen.

En ting du kan tenke på er å la veggen være åpen fra siden og ikke bygge den helt ut, slik du har tegnet på den første skissen din. Isolere hele veggen, helst med glava. Dermed vil du ha en absorbent som kan virke helt ned mor 100Hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott tips! Ulempen er at veggen kun vil bygge 14cm og derfor vil stenderverket nærmest lukke veggen uansett. Dersom jeg legger lektene vannrett vil jeg kunne beholde endene åpne. Dette er jo en smal sak å gjøre dersom du tror en slik absorbent vil kunne fungere bra?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge det er gjennomgående luft rom i veggen vil den akustisk sett fungere som en stor absorbent.

En enkel måte å få dette til på er å legge lektrene i stede for stående på veggen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har innspill på hvordan feste høyttalerkassene i baffelveggen? Jeg har lurt på om jeg skal feste de med gummiklosser for myk kobling, men tror jeg bare vil skru de i bakveggen og lekte dem inn. En del enklere dette og kassene kjennes jo rimelig døde ut.

Er også litt usikker på plassering av frontene. Liker lyden med nåværende plassering og da blir høyttalerne på siden av lerretet med 1,15m til sidevegg. Alternativt trekke dem innenfor lerretet med 1,5m til sidevegg. Fordelen med nåværende plassering er god lyd og ingen ramme som kommer foran elementet. De vil også stå nærmere basstårnene dersom jeg senere bygger ut systemet med en mellombass og at det derfor kanskje blir enklere å integrere. Fordelen med å plassere dem bak lerretet er selvfølgelig at de blir ennå mindre synlige. Lytteposisjon vil også bli nærmere enn det er i dag så dette vil kanskje også fungere bra lydmessig.

MMLs lytterom: 100% ferdig-skjermbilde-2014-02-14-kl-10-25-25-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder MMLs lytterom: 100% ferdig-skjermbilde-2014-02-14-kl-10-25-25-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Så lenge det er gjennomgående luft rom i veggen vil den akustisk sett fungere som en stor absorbent.

En enkel måte å få dette til på er å legge lektrene i stede for stående på veggen.
    Har funnet frem til stendere og selvfølgelig passer dette litt dårlig... Dvs at det ser ut til at jeg må ha stenderen stående på hver side og spørsmålet er da hvor stor åpningen må være for at veggen fortsatt vil fungere som en absorbent?

Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •