Nok et tak-spm! - Mest mulig for minst mulig...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nok et tak-spm! - Mest mulig for minst mulig...

Hei,

Pusser for tiden opp et kjellerrom som skal fungere som tv-stue, ikke et fullt ut hi-fi kinorom mao. Ønsker å oppnå god lydisolering for å skåne etasjen over, snakker altså kun tak her.

I taket et det ett lag gips fra før. Problemstillingen er slik jeg ser det er:

- lekte ned, et lag gips til festet rett på lekta.
    - eller lekte ned, lydbøyle, for deretter gips eller hunton fibergips.
    - bruke lydisolering fra glava. Her har jeg ikke skjønt helt hvordan dette skulle gjøres.

- Eller andre forslag?

Husk, jeg har ikke noe dyrt anlegg og spiller sjeldent høyt. Budsjett i form av tid og penger er også begrenset. Best Effort er stikkordet.

Takker for innspill

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pspeters
    - lekte ned, et lag gips til festet rett på lekta.
    Ikke noe vits å lekte ned. Skru nytt gipslag rett i det gamle. Sjekk om taket tåler påbygging (tegninger, eller ta ned litt av eksisterende tak for å sjekke. Få en snekker til å se om taket har bæreevne hvis du ikke er kyndig selv. Nytt lag vil dempe ca 3dB ekstra.

- eller lekte ned, lydbøyle, for deretter gips eller hunton fibergips.
    Litt bedre løsning. Hvis du får lektet ned mer enn seks cm kan det være en fordel å legge inn fem cm isolering. Isoleringen bør ha en liten luftspalte opp til eksisterende tak. Legg gjerne på to lag gips hvis taket har bæreevne.

- bruke lydisolering fra glava. Her har jeg ikke skjønt helt hvordan dette skulle gjøres.
    Vet ikke hva du mener her, forklar hva dette er. Er det kanskje nedhengte takplater (Glava Himlinger)? I tilfelle det er det så er dette for å få bedre akustikk i rommet, ikke lydisolering.

Uansett vil det ikke hjelpe så veldig å bare lydisolere taket. Man må ha i tankene at også veggene vil overføre lydbølgene, såkalt flanketransmisjon. Lydbølgene blir overført som bevegelser i konstruksjonene som ligger inntil hverandre, som for eks etasjeskiller. Med uheldige flanketransmisjonsforhold kan virkningen av en lydisolerende skillekonstruksjon bli ødelagt. Spesielt betongkonstruksjoner kan bære lyden svært langt.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •