Resonans i rom med skråtak

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Resonans i rom med skråtak

Jeg har et rektangulært rom (B=627, L=378, H=234) med skråtak på den ene siden. (Himling har mål B=386, L=378 ). Se byggetråden min for visualisering.

Finnes det tilgjengelige programmer eller websider som kan gi meg resonansmodiene for denne romtypen? Hva kan jeg forvente meg som en konsekvens av skråtaket? Hvilke tiltak bør jeg vurdere nå i byggefasen?

BTW: Er det kotyme her i forumet å starte nye tråder på sånne spørsmål eller burde jeg heller bruke byggetråden min til å spørre?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas
    Jeg har et rektangulært rom (B=627, L=378, H=234) med skråtak på den ene siden. (Himling har mål B=386, L=378 ). Se byggetråden min for visualisering.

Finnes det tilgjengelige programmer eller websider som kan gi meg resonansmodiene for denne romtypen? Hva kan jeg forvente meg som en konsekvens av skråtaket? Hvilke tiltak bør jeg vurdere nå i byggefasen?
    Dette spørsmålet kan jeg ikke hjelpe deg med. Du bør kanskje ta det opp med andre som har samme problemstilling, eller en akustiker. Det er jo egentlig et interessant spørsmål, og mange har liknende takløsninger.

Sitat Opprinnelig postet av Midas
    BTW: Er det kotyme her i forumet å starte nye tråder på sånne spørsmål eller burde jeg heller bruke byggetråden min til å spørre?
    Du bør absolutt ta opp slike spørsmål i din byggetråd. Det blir bare rot hvis du skal lage ny tråd for hvert spørsmål. Er det bare en ting du lurer på,
    og emnet er noe som angår mange (og ikke har vært diskutert før), så kan du jo lage egen tråd om det. For ditt tilfelle, der du vil ha en byggetråd, skal alt tas der. Ellers blir det jo en tom byggetråd...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Du bør absolutt ta opp slike spørsmål i din byggetråd. Det blir bare rot hvis du skal lage ny tråd for hvert spørsmål. Er det bare en ting du lurer på,
    og emnet er noe som angår mange (og ikke har vært diskutert før), så kan du jo lage egen tråd om det. For ditt tilfelle, der du vil ha en byggetråd, skal alt tas der. Ellers blir det jo en tom byggetråd...
    Ok dette blir litt OT her og beklager det. Det er greit, men jeg ser for meg at det å spørre i byggetråden ikke tiltrekker de riktige lesere. F.eks spørre om HDMI kabel eller GG eller romakustikk kan kanskje ikke få de riktige bidragsyterene med tittel "Midas hjemmekino". Jeg ser for meg at byggetråden er en slags blogg om hva man har gjort og hvilke tiltak som er på plass. Ikke drøfting av tekniske løsninger før man har gått i gang. Men jeg tar helt sikkert feil på hva som er vanlig her.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faktisk er det veldig greit å ha tekniske diskusjoner i byggetråden, siden du får hele histroien i samme tråd. Bare pass på å endre trådtittelen så problemstillingen kommer frem i tittelen. Noen år etter at du er ferdig med å bygge, er det faktisk ganske artig å lese i sin egen byggetråd

Det må nok ganske komplekse verktøy til for å beregne modiene i ditt rom, men ellers er vel skråtak kjent for å gi en fordel sånn akustisk sett, siden manglene på symmetri kan vær gunstig.

På den annen side kan det være vanskeligere å bestemme seg for hvilke akustikktiltak man setter inn, sider resualtet blir mindre forutsigbart.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du forandrer overskriften på tråden din for hvert tema du tar opp, så kan det hende du får mer svar...feks "Midas kino; romnoder og utregning..hjelp!" Det er ikke helt usant at det kan ta litt tid å få svar i egen tråd, men det hjelper veldig å pøse på med bilder. Folk liker generellt tråder med masse bilder

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •