To Green Glue or not to Green Glue

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

To Green Glue or not to Green Glue

Jeg holder på med et prosjekt i loftstuen, se http://avforum.no/forum/av-rom-konst...-loftstue.html

På veggene skal jeg ha to lag, ett gips og ett med smartpanel. Himling blir panel, men ikke som lydhimling (for lav takhøyde). På gulv planlegger jeg 12mm silencio og 15mm eikeparkett. Døra er massiv og med anslag (uten luftespalte). Veggen bak anlegget er bygd med frittstående stendere.

Jeg lurer på er om jeg skal bruke GG mellom platelagene eller om veggene blir godt nok dempet slik den er. Det er mange ting som i mitt prosjekt som ikke blir helt perfekt, og dermed er det ikke gitt at alle tiltak vil fungere like godt.

Er det noen som har erfaringer pluss/minus med bruk av GG? Har det mye å si? Hva hjelper det for? Transmittert lydenergi ut av rommet og/eller gjenklangen i rommet?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om veggene hos deg ikke skulle være det svakeste punktet ville jeg fortsatt ha anbefalt GG. GG hjelper fordi det hjelper mot overført lyd gjennom veggene. Det betyr altså at du bruker det fordi du vil skjerme omgivelsene mot lydlekkasje (Vil også hjelpe mot inntrengende lyd utenfra). Tror nok ikke det hjelper så mye som lydforbedring, til det finnes det helt andre remedier.
    Lyden forplanter seg hjennom veggen som vibrasjoner, og ett lag GG mellom to platelag omgjør en del av energien i vibrasjonen til varme, og sørger dermed for at lydbølgene ikke kommer så lett videre på den andre siden av veggen. Du vil nok ikke få fjernet all lyd, på langt nær, men en reduksjon vil du oppnå. Hvor mye kommer an på resten av konstruksjonen også selvfølgelig. Det gjelder å få veggene tunge og stive. Her er en link du kan lese mer på: Green Glue
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan fungerer GG med listverk og utstyr (som f.eks. TV, lerret, mm) som skrues igjennom og festes i bakkant? Ødelegger det dempingen siden de kobler platelagene?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas
    Hvordan fungerer GG med listverk og utstyr (som f.eks. TV, lerret, mm) som skrues igjennom og festes i bakkant? Ødelegger det dempingen siden de kobler platelagene?
    Platelagene SKAL uansett kobles (de skal skrus som vanlig i tillegg til GGen).

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vi inne på detaljer, men ytterste lag er tenkt å være MDF smartpanel. Disse har jeg pleid å stifte fast, ikke skrue. Har det noe å si?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vi inne på detaljer, men ytterste lag er tenkt å være MDF smartpanel. Disse har jeg pleid å stifte fast, ikke skrue. Har det noe å si?
    Det går i det samme, så lenge lagene kobles sammen på en god måte.

Newcomer Raymond_Crantz sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Merkbar forbedring med Green Glue?

Hvor stor blir egentlig forbedringen av luftlydreduksjonen (Sound reduction index - Wikipedia, the free encyclopedia)ved bruk av Green Glue? I følge reklamen på Green Glue's hjemmesider kan vi lese følgende:
    The result is dramatic - just one layer of Green Glue Noiseproofing Compound in between two sheets of drywall can eliminate up to 90 percent of noise, even at low frequencies. The diagram above illustrates how this damping system works to convert sound energy into heat and provide efficient noise-proofing.
    Javel tenkte jeg og bladde meg fram til målt dokumentasjon som skulle vise denne enorme forbedringen hvor 90 % av støyen elimineres i forhold til en vanlig vegg uten Green Glue(dokumentasjon: Green Glue). Jeg valgte ut den vanligste veggtypen som består av 2 x gips montert på hver sin side av en 2x4" stender (se bilde under).
    To Green Glue or not to Green Glue-vanlig-vegg-jpg

Under vises resultatene fra laberatoriemålinger der en tilsynelatende har testet samme veggkonstruksjon med og uten Green Glue. Grafen til venstre viser veggen uten Green Glue og veggen til høyre viser veggen med Green Glue. Lydisolasjonen oppgis som regel som en ettallsverdi R'w (feltmålt luftlydisolasjon) eller STC som de kaller den borte i statene. Slik jeg tolker resultatene er det marginalt forbedring ved bruk av Green Glue på lette stendervegger med 2 x lag gips på hver side. En forbedring på 1 dB tilsvarer en "ikke hørbar endring" slik jeg har lært. Nå er det sikkert noen som er uenig i denne påstanden, men jeg ville heller gått for et ekstra lag gips (som man vet fungerer) i steden for Green Glue. I alle fall ville jeg ventet til påstandene om at 90 % av støyen elimineres (selv ved lave frekvenser) blir bedre dokumentert :???:

To Green Glue or not to Green Glue-ledata-sammenligning-jpg

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En dB høres jo svært lite ut. Nå er det jo mulig at jeg leser tabellene feil, men det ser jo ut til å være mer enn det? Og når de selv helvder at GG kan elimininere opp til 90%, så trenger vel ikke egentlig det være feil. Bare måten man måler på...

Man har vel også lett for å skryte uhemmet av egne produkter når man skal leve av det, og tallene er nok sikkert en del overdrevet. Men så er det mange som hevder produktet er bra. Det finnes jo også tilsvarende viskoelastiske limtyper på markedet som markedsfører samme type demping, for eks Swedac.

Men som du her nevner, så skulle det jo ha vært interessant å ha sett uavhengige tester også...

Ett tredje lag gips til hjelper jo også, og sikkert mer enn det ett lag GG vil gjøre mellom to gipslag. Er ikke sikker på om det blir noe billigere, men så er det jo ikke prisen vi diskuterer heller.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for drøftingen. Skal se på testdataene også. Byggforsk har også testdata for lydtiltak, så det kan være en idé og se der om man finner andre alternative løsninger (som et ekstra lag gips).

En liten kuriositet som marketing nok bruker alt man klarer: Husk at dB skalaen er logaritmisk. Noe med 90% dempning tilsvarer uimponerende -10dB. Tilsvarende en 35dB lyddør demper altså 99.968% av lyden...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten kuriositet som marketing nok bruker alt man klarer: Husk at dB skalaen er logaritmisk. Noe med 90% dempning tilsvarer uimponerende -10dB. Tilsvarende en 35dB lyddør demper altså 99.968% av lyden...
    Selvfølgelig, tenkte jo ikke på det, selv om jeg vet at skalaen er logaritmisk! Hehe, lurt å oppgi dempingen i prosent, da!

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1 dB er ettallsverdien (vektet over hele frekvensområdet) og skal vistnok tilsvare den hørbare opplevelsen av endring av luftlydreduksjonen. Som en ser av grafene er konstruksjonen med Green Glue hakket bedre ved høye frekvenser (mellomtone og diskant området) men dårligere(????) ved lave frekvenser (bass området).

Feltmålt luftlydisolasjon måles ved å eksitere bredspektret støy i senderrommet og måle hvor mye som transmiteres til mottakerrommet. I labmålinger har en ofte en standadisert testflatestørrelse som er festet i en åpning mellom to tilstøtende rom med gunstige flankebetingelser. Jo større Transmission Loss er for de ulike frekvensene desto mer av lydenergien dempes i dette frekvensområdet. Ergo er det ønskelig at Transmission Loss er størst mulig gjennom hele frekvensområdet.

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruker anledningen til å stille et spørsmål knyttet til GG.

Ser at de selger en GG-tape. Hvordan skal en bruke det produktet?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bircoff
    bruker anledningen til å stille et spørsmål knyttet til GG.

Ser at de selger en GG-tape. Hvordan skal en bruke det produktet?
    La også merke til dette. Tror det er meningen å legge dette direkte på bjelkelaget. Så legges det på "subflooring", for oss vil det si gulvsponplater (i de fleste tilfeller). Med dette produktet skal det ikke bli "golvknirk", og det kan sikkert stemme.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Raymond_Crantz
    1 dB er ettallsverdien (vektet over hele frekvensområdet) og skal vistnok tilsvare den hørbare opplevelsen av endring av luftlydreduksjonen. Som en ser av grafene er konstruksjonen med Green Glue hakket bedre ved høye frekvenser (mellomtone og diskant området) men dårligere(????) ved lave frekvenser (bass området).
    Interessante opplysninger, dette! Men det er jo merkelig at GG fører til dårligere demping i bassområdet!? :shock:
    Hvordan kan det ha seg at produktet får så mye skryt, da? Er vi indoktrinerte hele gjengen?

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg tar på meg ingeniørhatten og driver med litt spekulering tenker jeg at forskjellen mellom GG og gips ligger i lydabsorberingen. GG bygger på prinsippet om at det opptar (lyd)energi og fjerner den i form av varme. Gipsplater derimot legger opp til at de er så tunge at de ikke settes i bevegelse. Det betyr at lydenergien i stedet reflekteres tilbake i rommet og gir mer romklang. Men jeg klarer ikke å forklare hvorfor bassen blir dårligere med GG.

Dette er jo et velkjent prinsipp når man legger parkett. Limer man parketten ned til undergolvet får man mye mer romklang enn hvis man legger den flytende med et lag plast i mellom.

Hvis der er slik at GG fungerer bedre på høye frekvenser enn lave, forsvinner noe av argumentet for GG bort vel? Såvidt jeg har forstått er det å dempe høye frekvenser i et rom er vesentlig lettere enn de lave. Tepper, gardin, møblement, myke lydplater er ypperlige absopenter for høyfrekvente lyder.

Newcomer phylloscopus sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tillater meg å vise en grafe fra labtestene til Amerikanske "the soundproofing company" som viser meget god effekt av GG, også på relativt lave frekvenser:

To Green Glue or not to Green Glue-green-glue1-jpg

Videre skriver Warrren Peterson i "The Home Theater Book" (2012 utgaven):

"GG can be a great aid at low frequencies, and combining an effective decoupling scheme with damping (=GG) to control the resonance can yield low frequency performance far and away superior to any other option as it gives the best of both worlds – decoupling benefits and controlled low frequency resonance."

På meg virker det som GG vil ha en betydelig bedre effekt enn enda et lag med gips (som i beste fall gir 2-3dB ekstra støyreduksjon og da i høyere frekvenser...)

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phylloscopus
    Tillater meg å vise en grafe fra labtestene til Amerikanske "the soundproofing company" som viser meget god effekt av GG, også på relativt lave frekvenser:

To Green Glue or not to Green Glue-green-glue1-jpg

Videre skriver Warrren Peterson i "The Home Theater Book" (2012 utgaven):

"GG can be a great aid at low frequencies, and combining an effective decoupling scheme with damping (=GG) to control the resonance can yield low frequency performance far and away superior to any other option as it gives the best of both worlds – decoupling benefits and controlled low frequency resonance."

På meg virker det som GG vil ha en betydelig bedre effekt enn enda et lag med gips (som i beste fall gir 2-3dB ekstra støyreduksjon og da i høyere frekvenser...)
    I grafen over må en imidlertid være oppmerksom på at den sorte grafen (lett gipsvegg med felles stender) ikke kan sammenlignes med den blå grafen (lett gipsvegg med dobbel stender) da dette er to helt forskjellige prinsipper. Se link som viser forskjell på konstruksjonene:Building a Room Within a Room - Soundproofing for Your Room or Studio
    En må derfor sammenligne grønn og sort grafe som viser at det er minimale forskjeller med og uten Green Glue under ca. 65 Hz. Anbefaler alle å lese gjennom dokumentasjonen som ligger på deres side Green Glue Transmission Loss Testing - Soundproofing Company - Noise Control for Real Life så vi har et felles utgangspunkt for videre diskusjon. Et ting jeg lurer litt på er hvor de har fått R'w verdiene i området 31,5 Hz - 80 Hz fra siden disse oktavbåndene ikke er med i labmålingene? :???:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •