Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder* - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  4
Side 9 av 25 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 486
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av digilux2
    Hei, jeg holder også på med et prosjekt http://avforum.no/forum/av-rom-konst...bibliotek.html

Jeg spurte min elektriker om dette med trådløs styring, multifunksjonsbryter mm. Han anbefalte det ikke siden det var mye plunder og heft med de. Jeg har gått for SG Junistar LED med 46mm MultiBox TEK skjermingsboks, og skal velge mellom Elko eller Schneider brytere og kontakter. Jeg ble anbefalt å bygge ned downlightsene minst mulig fra himlingen grunnet rommet de danner og fare for resonans, ser dine bygger ganske mye ned - hvor mye?
    Det at elektrikeren din ikke anbefaler deg trådløs styring er kun fordi han sikkert ikke har spesielt peiling på og montere det. Kjempe kurrant løsning i mange tilfeller og jeg har montert dette maaange ganger uten noen missfornøyde kunder. Så ikke dropp trådløs styring pga han sier det er mye feil og tull for det er det ikke. hvertfald ikke med Elko Wireless og Xcomfort.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg holder også på med et prosjekt http://avforum.no/forum/av-rom-konst...bibliotek.html

Jeg spurte min elektriker om dette med trådløs styring, multifunksjonsbryter mm. Han anbefalte det ikke siden det var mye plunder og heft med de. Jeg har gått for SG Junistar LED med 46mm MultiBox TEK skjermingsboks, og skal velge mellom Elko eller Schneider brytere og kontakter. Jeg ble anbefalt å bygge ned downlightsene minst mulig fra himlingen grunnet rommet de danner og fare for resonans, ser dine bygger ganske mye ned - hvor mye?
    Nå er riktignok ikke jeg er elektiker selv, men dette synes jeg høres rart ut. Det er da veldig mange her inne som kjører trådløst uten problemer. Hadde en trikker sagt dette til tror jeg nok at jeg hadde funnet meg en nye en

Tja, jeg har ikke målt hvor mye ned de bygger, men dem ser nok litt høye ut foreløpig. Dette fordi de er montert direkte i dragerne som du ser. Høyden vil se en del lavere ut når resten av akustikkplatene kommer på plass (rundt 10 cm). Ressonanser tror jeg på ingen måte blir et problem slik taket blir konstruert, med åpen løsning og et hav av isolasjon og akustikkplater. Allerede nå kan jeg fint henge meg i spotkassene uten at det rikker seg, og det vil bli enda stivere når de blir platelagt. Hos meg tror jeg strengt tatt veggene vil skape ressonanser før spotkassene, men jeg håper selvfølgelig ikke du har rett

Jeg har også lekt litt med tanken om å putte isolasjon i kassene, men det kommer vel litt ann på hvilken spotløsning jeg går for. Dette er vel lov i de tilfeller man bruker bokser rundt spotten?

Sitat Opprinnelig postet av Grotsund
    Du kan ikke bruke dimmeren du har linket til 230v LED. Den er kun til glødelamper og spot m/trafo. Jeg fant ikke dimmeren du skal ha i farta men ringer du elko: 67807300 imorgen om spør om Trådløs dimmer til 230v LED og Bunnlast så gir de deg el-nr.

Bunnlasten kobles som en "ekstra spot". Det vil si at du kobler den akkurat som en vanlig spot. det som er viktig er at den ikke ligger i spotkassen som dimmeren er, og den blir veldig varm så kan være smart og legge en gipsplate under der den ligger eller skru den i toppen av spotkassa.

Jupiter Exclusive Hvit 7W Led 230V - SG Armaturen
    Denne har jeg montert i stua og på kjøkkenet hjemme og må si meg veldig fornøyd med lyset. De blinket litt når de sto på fullt når jeg monterte de, men det er enkelt og fjerne ved og begrense hvor langt dimmeren kan gå.
    Anbefaler deg virkelig denne typen, mest pga at pæren er litt oppi "sokkelen" så du får et kult mønster på veggen.
    Jeg brukte Elko Wireless til disse spottene og har ingenting og klage på.
    Dimmeren jeg har sett på er Elko Plus WL Dimmer LN 250 GLE/I (Plus WL Dimmer LN 250 GLE/I | Elektroimportøren AS. I følge spesifikasjonene skal den fint klare å dimme LED-spotter, flimmerfritt til og med.. Mulig jeg tar feil, men det må vel bety at den kan dimme andre 230V LED-spotter også?

Sitat Opprinnelig postet av Plus WL Dimmer LN 250 GLE/I
    Denne fungerer perfekt sammen Juno COB.
    Standard WL dim må ha minimum 4 lamper for å kunne dimme flimmerfritt.
    Med Wireless dimmer 250GLE/I kan du dimme Juno COB flimmerfritt med kun 1 lampe tilkoblet.
    Forøvrig; takk for forklaringen rundt bunnlast. Blir som ballast ved xenon/led i bil da med andre ord. Det høres litt knotete ut å måtte montere en ekstra spot i kjeden, som i tillegg blir veldig varm. Det må da være mulig å gjøre dette uten slik mikk-makk

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Grotsund
    Bunnlasten kobles som en "ekstra spot". Det vil si at du kobler den akkurat som en vanlig spot. det som er viktig er at den ikke ligger i spotkassen som dimmeren er, og den blir veldig varm så kan være smart og legge en gipsplate under der den ligger eller skru den i toppen av spotkassa.
    Høres litt "skummelt" ut med en slik varm sak og det tar jo bort litt av fordelen med LED som jo er lite varme? Skjønner at det blir mer varme med halogen, men dog.

Bruker en slik bunnlast mye strøm?

Sikkert litt noobete spørsmål men det er i hvertfall on topik :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kenti:
    Grunnen til at du kan bruke dimmeren du linket til Juno COB, er fordi den ikke er 230v. denne trenger en trafo for og fungere.

Counterpointer:
    Ang varme, problemet med halogen er ikke pæren men trafoen. jeg skal ikke klage på 230v halogen for det er faktisk ok. pærene blir varme men det er ikke i nærheten av hva en 12v trafo blir. samme er det på LED. kjører du 12v LED så blir trafoen varm (betraktelig mindre enn 12v halogen selvfølgelig), samme med bunnlast. Men ettersom hva jeg forstår så er bunnlast en motstand, og en motstand blir jo alltid varm. men jeg skal ikke si noe sikkert. har ikke kjent på de jeg har hjemme men fikk beskjed av elko at denne kunne bli veldig varm.
    Hvor mye strøm den bruker vet jeg ikke. men ville ikke tru du merka forskjell på strøm regninga ;-p

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det har du selvsagt rett i, Grotsund, det er 12v.

Så om jeg skal prøve å konkludere med noe i forhold til LED downlight, så er det et sjansespill med 230v om man vil at det skal fungere knirkefritt med dimmer. Hvis man går for 12v med trafo, så er det mye større sjanse for at det fungerer som det skal, i allefall om man ønsker å bruke elko wireless?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Ja, det har du selvsagt rett i, Grotsund, det er 12v.

Så om jeg skal prøve å konkludere med noe i forhold til LED downlight, så er det et sjansespill med 230v om man vil at det skal fungere knirkefritt med dimmer. Hvis man går for 12v med trafo, så er det mye større sjanse for at det fungerer som det skal, i allefall om man ønsker å bruke elko wireless?
    Etter min erfaring er både 12v og 230v LED bra. og begge deler fungerer bra sammen med Elko Wireless. så det er egentlig bare og velge og vrake som du vill selv

men jeg har bare erfaring med SG downlights. så hva resultatet blir med en annen leverandør kan jeg ikke si. men ville ikke tru at spotten har noe og si ang flimring og dimming. så går sikkert fint med et annet merke også.

Trur jeg har sagt mine erfaringer rundt downlights nå, håper det hjalp bare og sende meg en PM hvis du lurer på noe annet ang elektrisk

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dine innspill har vært til veldig god hjelp, Grotsund! Innspillene og erfaringene jeg har fått er gull verdt, og jeg har lært mye siden jeg først spurte om dette for noen dager siden. Har tidligere spurt om diverse på byggebolig.no ifht diverse, men det forumet er ingenting mot det en får vite her, og dette er et lyd- og bilde-forum

Jeg har sendt ut en forespørsel til både Elektroimportøren, Elby og Lightup om forslag til hva de mener fungerer bra. Det er kun Elektroimportøren som har svart, men de var veldig behjelpsomme over telefon. De hadde testet mange kombinasjoner, og jeg fikk et forslag og dem etter en lengre prat. Ikke så mange overraskelser her, annet enn at spottene han anbefalte var grisedyre. De skulle dog være meget gode, og var garantert fullt dimbare med Elko uten flimmer, bunnlast eller andre remedier..

Her er forslaget:

Sitat Opprinnelig postet av Tilbud
    3224943 Juno COB LED 8W Sort Krom IP44 14,00 stk 7 000,00

3219399 FLEXIBOX Innfellingsboks Justerbar for Downlight 14 Stykk 630,00

4541132 Plus WL bryter 4k batt P/I SO Stykk 1 350,00

4541160 WL Fjernkontroll 8 Kanal RF Stykk 1 200,00

4541121 Plus WL Dimmer LN 250 GLE/I 2 300,00

1060414 Downlightkabel FKX 90 2X1,5 Snelle 50M Meter 360,00

1217520 SKAPMUFFE 16MM PLAST ETM 118,72

1211110 K-rør 16mm (50m) Korrugert plastrør NORSK WAVIN 195,00

t 3224943 Kommer inn på lager om 10 dager 0,00
    t 1217520 er tiltenkt 2stk til hver innfellingsboks for rør gjennomføring 0,00

Sum eks. mva: 13.153,72
    Sum inkl. mva: 16.442,15
    Dette vil garantert fungere, men det blir jo voldsomt dyrt.

Ser nå i ettertid at spottene er senket til kr 549/stk, som jo gjør det noe rimeligere.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble ferdig med skjelettet til spotkassene i dag også, så her er en liten bildeoppdatering.

Projektor skal henge i spotkassen som går på bakveggen, og her er forsterkning til montering av projektorfeste under kontruksjon.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4116-jpg

Uttak til strøm og projektor montert i bakkant av spotkasse på bakvegg.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4117-jpg

Forsterkning til projektorfeste på plass.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4144-jpg

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4146-jpg

Monterte opp noen 048x048 på kryss og tvers for å holde underdelen av tverrgående spotkasse på plass før montering. Det eneste kravet fra min bedre halvdel da jeg startet her nede var at jeg ikke skulle be henne om å hjelpe til støtt og stadig, så da blir man kreativ

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4122-jpg

De forskjellige kassene er montert med litt glippe mellom for å hinde overføring av vibrasjoner..

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4134-jpg

Tvinger på plass 048x048 før de skrus sammen.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4136-jpg

Spotkasser ferdig.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4140-jpg

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4142-jpg

Jeg lurer på om jeg skal bestille ferdig kappet MDF for montering utenpå kassene, så om det er noen som har forslag til hvor dette kan gjøres etterhvert er det bare å skrike ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MDF utenpå lyskassene - unødvendig iforhold til gips og veldig tungt... ?

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dett ser jo veldig bra ut

Jeg holder selv på med totalrenovering av stue og kjøkken, vi hadde masse diskusjoner med "trikkeren" vår og vi ble anbefalt halogenspotter inntil videre da det fremdeles gi mye penere lys. Vi fant noen veldig pene LED spotter i SG katalogen, men disse kostet over 900kr stk og det hadde ikke jeg hjerte til da vi skal ha 32 spotter i stue og kjøkken Jeg er ikke så bekymret for strømforbruket og jeg får en del igjen i varme (fint på vinterstid). jeg har i tillegg valgt elko wireless i kinokroken i stua da vi har fjernet veggen hvor bryteren til stua stod på og det ble tungvindt å dimme lyse på kjøkkenet hvor vi ikke klarer å se den delen av stua. Greitt å bare kunne lime opp en bryter hvor du måtte ønske i tillegg til fjernkontroll

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MDF utenpå lyskassene - unødvendig iforhold til gips og veldig tungt... ?
    12,5mm MDF er vel ikke så veldig mye tyngre enn gips? Det er fordeler og ulemper med begge deler slik jeg ser det. Jeg har antageligvis nok gipsplater til å dekke kassene med gips, men har egentlig ikke så lyst til å holde på med all den sparkligen, pussingen og gipshjørnere.

I tillegg er planen min å frese en liten avrunding rundt alle kantene på kassene slik at det skal se penere ut ved trekking av scenemolton, noe som ikke er mulig med gips. I tillegg er MDF mye mer robust enn gips, og i denne sammenheng kanskje noe enklere å jobbe med.

Sitat Opprinnelig postet av mons_ivar
    Dett ser jo veldig bra ut :smile:

Jeg holder selv på med totalrenovering av stue og kjøkken, vi hadde masse diskusjoner med "trikkeren" vår og vi ble anbefalt halogenspotter inntil videre da det fremdeles gi mye penere lys. Vi fant noen veldig pene LED spotter i SG katalogen, men disse kostet over 900kr stk og det hadde ikke jeg hjerte til da vi skal ha 32 spotter i stue og kjøkken Jeg er ikke så bekymret for strømforbruket og jeg får en del igjen i varme (fint på vinterstid). jeg har i tillegg valgt elko wireless i kinokroken i stua da vi har fjernet veggen hvor bryteren til stua stod på og det ble tungvindt å dimme lyse på kjøkkenet hvor vi ikke klarer å se den delen av stua. Greitt å bare kunne lime opp en bryter hvor du måtte ønske i tillegg til fjernkontroll
    De nye LED-spottene skal etter hva jeg skjønner gi enda jevnere lys enn halogen, så det trikkeren din sier angående dette henger kanskje litt igjen fra "gamle dager"?

For min del blir det nok LED, da jeg ikke ønsker mer varme i rommet. Bare nå i dag før jeg har fått inn ustyr er det varmt nok der, og med ustyr på plass genereres det enda mer varme.

I dett case ser jeg dog at det blir veldig dyrt med så mange spotter, og den ekstra varmen er nok mer positivt i en stue/kjøkken-setting.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...LED er det eneste riktige nå etter mitt syn. Halogenlampene går jo i tillegg støtt og stadig. Litt synd at 230V LED ikke har helt kommet på nivå mht stabilitet over dimming, men får en også det på plass er lyset fra LED-spottene jeg bruker vel så "behagelig" som halogen. Jeg har jo da varmhvite spotter på 12W LED, dog bruker jeg bare 4W av disponibel effekt da jeg ikke fikk plass til driverne for 12W i hullet jeg borret i betongtaket... Tipper mine 4W LED tilsvarer en 30-40W halogen.

Verdt å nevne er det for øvrig at jeg kjøpte noen rimeligere løse G10 LED-lamper på IKEA her om dagen. Disse var også angitt til 4W, men har på ingen måte samme effekt som spottene jeg bruker ellers. Tipper vi snakker under halve effekten, kanskje enda mindre.... De er også alt for direktive etter mitt syn. Det er altså stor forskjell på spott til spott, og de som bruker standard G10-lamper gir ikke nødvendigvis samme lys som "fullblods" LED-spotter.

Anbefaler også å velge bred spredning. Har selv 65 grader på mine. Da får du en belysning som dekker mye bedre enn om du går for 30 grader (med mindre du ønsker spotteffekten da selvsagt).

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig lovende ut og bra dokumentert Slike tråder som gjør avforum lærerikt og spennende

Keep up the good work!

Newcomer phylloscopus sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Jeg lurer på om jeg skal bestille ferdig kappet MDF for montering utenpå kassene, så om det er noen som har forslag til hvor dette kan gjøres etterhvert er det bare å skrike ut.
    takker for meget instruktiv og fin blogg! Jeg fikk ferdigkappet MDF på Montèr (de har en sag der, jeg bare kom på en tid det var lite kunder og lurte en av gutta der til å sage opp vanlige rimelige plater for meg).

stå på!

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville også ha gått for ca 12mm MDF på nedkassingen. Man sparer enormt med arbeid på jobben gips hadde vært. Og som du sier, tyngden skiller ikke mye. MDF er jo ikke like brannsikkert, men dette betyr ingenting her alikevel. Blir sikkert tøft med freste kanter!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betaler 520kr per 230V Quick Install spot med GU10 5W LED pære fra Lyskomponenter. Disse har innebygget mini-kasse og er temmelig lavtbyggende. Flott varmhvitt lys med god spredning. Fungerer med min Fibaro FGD-211 z-wave trådløse dimmer etter litt justeringer (de trives nok best med "trailing edge" dimmer mens de fleste billigdimmere er "leading edge"). Dimmeren er montert bak standard ELKO bryter med påmontert impulsfjær, så da har jeg alltid mulighet for å skru av og på lyset selv om det skulle være kluss med trådløsbiten (noe det egentlig aldri er med z-wave... RFXCOM/NEXA derimot har jeg svært dårlige erfaringer med mht rekkevidde).

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...LED er det eneste riktige nå etter mitt syn. Halogenlampene går jo i tillegg støtt og stadig. Litt synd at 230V LED ikke har helt kommet på nivå mht stabilitet over dimming, men får en også det på plass er lyset fra LED-spottene jeg bruker vel så "behagelig" som halogen. Jeg har jo da varmhvite spotter på 12W LED, dog bruker jeg bare 4W av disponibel effekt da jeg ikke fikk plass til driverne for 12W i hullet jeg borret i betongtaket... Tipper mine 4W LED tilsvarer en 30-40W halogen.

Verdt å nevne er det for øvrig at jeg kjøpte noen rimeligere løse G10 LED-lamper på IKEA her om dagen. Disse var også angitt til 4W, men har på ingen måte samme effekt som spottene jeg bruker ellers. Tipper vi snakker under halve effekten, kanskje enda mindre.... De er også alt for direktive etter mitt syn. Det er altså stor forskjell på spott til spott, og de som bruker standard G10-lamper gir ikke nødvendigvis samme lys som "fullblods" LED-spotter.

Anbefaler også å velge bred spredning. Har selv 65 grader på mine. Da får du en belysning som dekker mye bedre enn om du går for 30 grader (med mindre du ønsker spotteffekten da selvsagt).
    Enig med deg her, lygren. Men når det gjelder 230V LED downlights er jo dette egentlig 12V, med driver på hver spot? Slik forklarte i allefall Elektroimportøren meg dette. 12W høres mye ut, så det er kanskje like greit at du ikke kjører full effekt Hvilke er det du har (sorry om du har skrevet dette tidligere)?

Nå er de spottene jeg ser på fra Unilamp fullblod LED-spotter, men spredningen er jo ikke på langt nær så bred som dem du har. Jeg tror jeg ønsker litt spot-effekt, men samtidig ikke for mye...

Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Ser veldig lovende ut og bra dokumentert Slike tråder som gjør avforum lærerikt og spennende

Keep up the good work!
    Sitat Opprinnelig postet av phylloscopus
    takker for meget instruktiv og fin blogg! Jeg fikk ferdigkappet MDF på Montèr (de har en sag der, jeg bare kom på en tid det var lite kunder og lurte en av gutta der til å sage opp vanlige rimelige plater for meg).

stå på!
    Takk, hyggelig å høre!

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Jeg ville også ha gått for ca 12mm MDF på nedkassingen. Man sparer enormt med arbeid på jobben gips hadde vært. Og som du sier, tyngden skiller ikke mye. MDF er jo ikke like brannsikkert, men dette betyr ingenting her alikevel. Blir sikkert tøft med freste kanter!
    Det var det jeg tenkte også.
    Jeg har ikke brukt fresen før, så må tørrtrene litt først tror jeg. Enten blir det veldig tøft, eller så må jeg ta ned platene å montere alt på nytt tenker jeg

Sitat Opprinnelig postet av sozo1976
    Betaler 520kr per 230V Quick Install spot med GU10 5W LED pære fra Lyskomponenter. Disse har innebygget mini-kasse og er temmelig lavtbyggende. Flott varmhvitt lys med god spredning. Fungerer med min Fibaro FGD-211 z-wave trådløse dimmer etter litt justeringer (de trives nok best med "trailing edge" dimmer mens de fleste billigdimmere er "leading edge"). Dimmeren er montert bak standard ELKO bryter med påmontert impulsfjær, så da har jeg alltid mulighet for å skru av og på lyset selv om det skulle være kluss med trådløsbiten (noe det egentlig aldri er med z-wave... RFXCOM/NEXA derimot har jeg svært dårlige erfaringer med mht rekkevidde).
    Jeg heller litt mot Unilamp Juno COD akkurat nå, mye fordi dem skal være gode, og garantert å fungere problemfritt med Elko WL. Men jeg skal sjekke ut tipset ditt før jeg bestemmer meg, så takk for innspill

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tviler ikke på at opplegget du skisserer er bedre.

Jeg måtte forsøke å holde kostnadene litt nede også med tanke på at jeg ville legge opp trådløs styring andre steder i huset også pga gamle dimmere har gått i stykker og er modne for utskifting. Det ER et problem å få LED-spotter til å bli helt fri for flimmer med leading edge dimmer. De er stort sett flimmerfrie her etter justering av en parameter i Fibaro-dimmeren som styrer hvor lang periode den slipper strøm gjennom; parameter #20. Trenger da også en hjemmeautomasjons controller for å gjøre dette. Typisk MicasaVerde Vera Lite eller en USB-stick plugget i en PC eller raspberry PI etc med nødvendig programvare.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er bedre vet jeg ikke, men det kan i allefall virke som at det fungerer om Elektroimportøren holder det de lover. Og det er, ikke overraskende, det viktigste for meg om jeg skal gå for LED.
    Jeg håper for all det at jeg ikke må til med noen ekstra for for controllere for at det skal fungere som forventet.

Skjønner godt hva du snakker om i forhold til pris. Jeg skal bare ha 14 stk, men et slikt lyssystem koster fort litt...

Kom over noen interessante artikler om LED. De går ikke mye i dybden, men har noen viktige poeng.

5 Reasons to use Integrated LED Downlighters

Low Voltage LED Lamps vs GU10 LED lamps

How Bright Are LED Light Bulbs?

So there we are – one the face of it the extra cost might look difficult to justify but once you have seen these units in operation then you will soon understand that they are worth the extra investment
    Det ser i allefall ut som en gjør riktig i å velge "ekte" LED-spotter vs GU10.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...jeg importerte spottene rett fra Kina selv, og da kunne jeg spesifisere alt, bl.a. spredning som jeg satt til 65 grader, samt en spesielt stor ring på 13cm diameter som jeg måtte ha til det spesielle opplegget jeg kjørte med borring og festing rett i betongen (jeg er for tiden DIY husbygger...). 12W LED er nok litt heftig ja, men jeg kommer til å kjøre full guffe over speilet på badet der jeg har lektet ned og har plass til den relativt store 12W-trafoen som må følge hver spott. Kostet ikke noe mer for 12W uansett, så da var det jo like greit!

Du kunne jo importert fra Kina selv også, men 14 spotter er nok litt i minste laget. Jeg kjøpte til hele huset, rundt 70 spotter, og det var da greit som et "testkjøp"...

Det stemmer for øvrig at det jo er 230V->12V trafo til hver enkelt spot...

Side 9 av 25 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •