Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder* - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  4
Side 7 av 25 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 486
    Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nice work Kent. Det her blir bra. :-)

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut dette ja.

Er også en trøst at det finnes flere der ute som har fått fuging på hjernen.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, takk, det går fremover.

Har nå målt litt i forhold til lerret, som som noen kanskje har fått med seg vurderte jeg 120" Phantom-lerret. Etter å ha målt hvor høyt dette er er det bare å glemme større enn 106" for min del. Selv da kommer centeren relativt lavt.

Det er tydelig at disse maskerbare lerretene bygger litt mer pga bredere ramme rundt lerretet.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Jo, takk, det går fremover.

Har nå målt litt i forhold til lerret, som som noen kanskje har fått med seg vurderte jeg 120" Phantom-lerret. Etter å ha målt hvor høyt dette er er det bare å glemme større enn 106" for min del. Selv da kommer centeren relativt lavt.

Det er tydelig at disse maskerbare lerretene bygger litt mer pga bredere ramme rundt lerretet.
    Hva med to senterkanaler? En over og en under?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har en kommet litt lenger...
    Tror det ble noe feil på bildelinkene her.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Hva med to senterkanaler? En over og en under?
    Det hadde fungert om jeg hadde en en ganske liten eller smal center, men fungerer dårlig med Centeren jeg har i dag. Og jeg har ingen ønsker om å bytte ut Gamma Center, så den blir stående i oppsettet.

Slik det ser ut må jeg ha et center-stativ som vinkler centeren noe opp mot sitteposisjon. Om jeg tar i bruk presence-kanalene jeg har lagt opp til vil jeg kanskje kunne kompensere noe for en lavtliggende center.

Snickers: Bildene fungerte tidligere her, men det ser ut som avforum-serveren har bugget litt nå...

Ak: Du kan kanskje se på hvorfor bildene plutselig har forsvunnet fra serveren i denne posten, http://avforum.no/forum/1910069-post113.html ?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer litt på hvor brede jeg skal lage spotkassene. Er 35 cm for smalt?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers: Bildene fungerte tidligere her, men det ser ut som avforum-serveren har bugget litt nå...
    Jeg la merke til at det var en helt annen syntaks i adressene på bildene i det siste innlegget enn i det foregående innlegget med bilder. Kanksje det hjelper å prøve å putte dem inn på nytt?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelige greier, men bildene er borte, og de ligger ikke lenger som vedlegg til posten. Det eneste som kan gjøres, er som Snickers sier, å laste de opp på nytt.

Beklager så mye.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde fungert om jeg hadde en en ganske liten eller smal center, men fungerer dårlig med Centeren jeg har i dag. Og jeg har ingen ønsker om å bytte ut Gamma Center, så den blir stående i oppsettet.

Slik det ser ut må jeg ha et center-stativ som vinkler centeren noe opp mot sitteposisjon. Om jeg tar i bruk presence-kanalene jeg har lagt opp til vil jeg kanskje kunne kompensere noe for en lavtliggende center.
    Jeg har min center på et diy stativ/platform på gulvet. Vinklet litt på skrå.
    Denne løsningen gjorde at jeg fikk plass til 108" lerret hos meg.
    Dette fungerer bra med og uten presence hos meg.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig gøy å lese tråden din. Ditt nøyaktige arbeid er en fryd å følge.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg la merke til at det var en helt annen syntaks i adressene på bildene i det siste innlegget enn i det foregående innlegget med bilder. Kanksje det hjelper å prøve å putte dem inn på nytt?
    Nå har jeg lagt inn bildene på nytt i innlegget der bildene hadde forsvunnet fra serveren.

http://avforum.no/forum/showthread.p...69#post1910069

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Merkelige greier, men bildene er borte, og de ligger ikke lenger som vedlegg til posten. Det eneste som kan gjøres, er som Snickers sier, å laste de opp på nytt.

Beklager så mye.
    Skal finne fram penn og papir, så du kan vente et klagebrev i posten om noen dager

Sitat Opprinnelig postet av gpt33
    Jeg har min center på et diy stativ/platform på gulvet. Vinklet litt på skrå.
    Denne løsningen gjorde at jeg fikk plass til 108" lerret hos meg.
    Dette fungerer bra med og uten presence hos meg.
    Det blir et DIY-stativ til min center også. Er fortsatt ikke helt bestemt på lerretsstørrelse. Før jeg tar det endelige valget skal jeg markere hvor bilde/ramme blir på vegg for de to alternativene jeg vurderer.

Sitat Opprinnelig postet av Paradiso
    Veldig gøy å lese tråden din. Ditt nøyaktige arbeid er en fryd å følge.
    Takk for det.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har drevet litt research rundt belysning i dag. Foreløpig er dette forslagene jeg har satt opp. Her er det sikkert noen som har innspill både i forhold til det ene og det andre, så jeg tar gjerne i mot tips. Er det noe jeg har glemt?

Downlights (18 stk)

Alternativ 1 - LED (400LM)
    Juno LED 240V 7W GU10 Sort Krom IP23, 450 kr/stk
    Juno LED 240V 7W GU10 Sort Krom IP23 | Elektroimportøren AS

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-spot_1_3224865-jpg

Alternativ 2 - Halogen 50W
    Jupiter 230v 50w GU10 Sort Krom IP23, 175 kt/stk
    Jupiter 230v 50w GU10 Sort Krom IP23 | Elektroimportøren AS

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-spot_2_3205644-jpg

Alternativ 3 - Halogen 35W
    Juno 240V/35W GU10 Sort Krom IP44, 139 kr/stk
    Juno 240V/35W GU10 Sort Krom IP44 | Elektroimportøren AS

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-spot_3_3224859-jpg

Downlightkasser (18 stk)
    Alternativ 1:
    FLEXIBOX, 64 kr/stk
    FLEXIBOX Innfellingsboks Justerbar for ... | Elektroimportøren AS

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-box_1_3219399-jpg

Alternativ 2:
    SAFEBOX MAXI, 89 kr/stk
    Downlightboks SAFE BOX MAXI med armer-Op - Elby - Nettbutikk

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-box_2_downlightboks-safe-box-maxi-med-armer-op_elby_product-jpg

Strømkabel til downlight (1 stk)
    Nexans Downlightkabel FKX 90 2X1,5 Snelle 50M
    Downlightkabel FKX 90 2X1,5 Snelle 50M | Elektroimportøren AS

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-kabel_1060414-jpg

Wireless bryter (1 stk)
    Elko Plus WL bryter 4k batt P/I SO, 1978 kr/stk
    Plus WL bryter 4k batt P/I SO | Elektroimportøren AS

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-bryter_4541132-jpg

Wireless fjernkontroll (1 stk)
    WL Fjernkontroll 8 Kanal RF, 1875 kr/stk
    WL Fjernkontroll 8 Kanal RF | Elektroimportøren AS

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-remote_4541160-jpg

Wireless dimmer (2 stk)
    Plus WL Dimmer LN 250 GLE/I, 1562,50 kr/stk
    Plus WL Dimmer LN 250 GLE/I | Elektroimportøren AS

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-dimmer_wl_4541121-jpg

Trafo (? stk)
    Her er jeg foreløpig litt usikker. Det er mange å velge mellom, og hva jeg må ha avhenger vel om jeg skal ha LED eller halogen downlight. Forslag tas i mot!

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    230V halogen vs LED kommer an på et par vuderinger. For det første må du like fargen LED gir. Led gir noe mer brilliant lys, gjerne kaldere og skiftet mot blått. Nå har såkalt varmhvit blitt bedre, men jeg syns fortsatt det er et stykke for kaldt lys fra LED i forhold til halogen.

Den andre er hvordan du har tenkt å bruke dimming. Skal du bruke downlight lyset som fill light (only) som man bruker når man skal inn/ut av rommet, skifte plate og sånn. Eller skal man også bruke lyset som et mood light hvor lyset er sterkt timmet?

Halogen får veldig varm fargtemperatur (gul-rød) i tonen når den er dimmet ned til det svakeste. LED gjør ikke dette, den holder samme farge så godt som hele dimmeområdet.

Personlig liker jeg best fargen i halogen. Den gode lyset det gir på full guff klarer ikke LED å matche. Samme gjelder når halogen er dimmet ned. Den varme, koselige, tonen.

En siste betraktning er jo å slippe 18x50W lys på et relativt lite om. Det blir skikkelig varme av slikt, så der har LED en fordel.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    18stk lamper? Dimmeren du har valgt har makslast på 225W halogen, så du trenger mer enn to dimmere. På rommet ditt bør 35W halogen være mer enn nok. Men du behøver like fullt 3 dimmere til det.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt enklere å installere 230v spotter kontra 12v, siden man slipper trafoen.
    Og den kabelen du har der, hadde ikke blitt godkjent av tilsynet her i strøket hvertfall, på 230volt. Argumentet er at man skal ha beskyttelsesjord til alt 230v utstyr, inkludert spotter.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas
    230V halogen vs LED kommer an på et par vuderinger. For det første må du like fargen LED gir. Led gir noe mer brilliant lys, gjerne kaldere og skiftet mot blått. Nå har såkalt varmhvit blitt bedre, men jeg syns fortsatt det er et stykke for kaldt lys fra LED i forhold til halogen.

Den andre er hvordan du har tenkt å bruke dimming. Skal du bruke downlight lyset som fill light (only) som man bruker når man skal inn/ut av rommet, skifte plate og sånn. Eller skal man også bruke lyset som et mood light hvor lyset er sterkt timmet?

Halogen får veldig varm fargtemperatur (gul-rød) i tonen når den er dimmet ned til det svakeste. LED gjør ikke dette, den holder samme farge så godt som hele dimmeområdet.

Personlig liker jeg best fargen i halogen. Den gode lyset det gir på full guff klarer ikke LED å matche. Samme gjelder når halogen er dimmet ned. Den varme, koselige, tonen.

En siste betraktning er jo å slippe 18x50W lys på et relativt lite om. Det blir skikkelig varme av slikt, så der har LED en fordel.
    Ser du på den blinklysorange fargen på dimmede pærer som en fordel? Hensikten med dimmeren er jo ikke å endre fargen på lyset, men å redusere intensiteten.

I en LED-pære (ikke fargede eller RGB) sitter det en blå eller UV-diode som genererer synlig eller usynlig lys. Dette lyset stimulerer et fosforsjikt som fyller ut fargespekteret. Forskning på sammensetningen av fosforsjiktet har ført til at man har funnet nye spektre som gir mer øyevennlig lys. De fleste produsentene har i dag fått til en lysfarge som matcher gode halogenlamper.

Om man ønsker fargeendring finnes det jo et stort utvalg tildels kraftige RGB-LED. Selv kunne jeg tenke meg å bruke farget LED med sentral styring i en kino med overveiende grå flater.

Kenti:
    18 spoter høres veldig mye ut. Vi har 6x6W LED på kjøkknet, det er jo omtrent like stort som kinorommet ditt. Skulle vi hatt noe særlig mer der inne måtte vi delt ut sveisebriller i døra.

Jeg husker da vi hadde fått opp disse, så gikk Selma inn i stua, så utbryter hun: Pappa, hvorfor er det så mørkt i stua?

Du vil sikkert ha en del lys strategisk plassert, så jeg ser ikke bort fra at du i såfall bør ha en del 1, 2 og 3W lamper.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har kommet noen nye LED-er nå i det siste med 5 led i pæra i et blomstermønster med en led i midten som er mer "oransje/rød" i gløden og når du dimmer ned så beholder den mer av effekten så du får gulere lys ved lavt pådrag. Skal visst være pent - broderen holder på å rigge til slike, men jeg har ikke sett dem i aksjon selv.

Jeg har renovert bad i høst og har der 3 stk. 5W Junistar LED - meget fornøyd. De holder i massevis til 10 kvm og er som regel på ca 50% til daglig.

Du må dog være litt obs på hva slags dimmer du bruker. Noen dimmere regulerer lyset dårlig på LED-spoter og du får en blinking i spoten når du skrur av/på og noen ganger når du justerer nivået.

Newcomer Hansa1807 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg la opp 8 lavtbyggende SG led-spottere på rommet til sønnen min, og de har en frekvens/flimring på lyset som jeg ikke takler. Jeg kontaktet SG og de sa det ikke skulle være slik, så de sendte meg en ny for å sjekke. Samme flimring på den nye.
    Har i ettertid vært hos flere venner som har lagt opp led-spottere som også flimrer, men de har ikke merket noe... Kanskje jeg bare er überfølsom for dette, men jeg skal ikke ha slike i mitt kinorom ihvertfall.

Så hvis du er følsom for slikt er det greit å sjekke de ut først. Merkes veldig godt hvis du tar en ledningsstump å vifter med den under lyset, da ser du flimringen godt. Tror dette gjelder både de "vanlige" og lavtbyggende pærene til SG, i 7w.

Har forøvrig over 30 SG led-spottere 7w i stue/kjøkken som IKKE flimrer, men disse er snart 2 år gamle.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker på det er LED lampene som det er noe galt med? Det er mange dimmere der ute som ikke klarer å dimme LED alene langt nok ned i lysstyrke fordi LEDene utgjør for liten last på dimmeren. Fiksen på dette er enten å hive på et halogenlys på samme dimmekurs eller å installere en bunnlast. Dersom de ikke får nok bunnlast, flimrer de.

Det andre jeg lurer på om flimring er om hvorvidt LED lampene slukker i 0-gjennomgangen av 50Hz. Da vil lampene være av 100 ganger i sekundet. Dersom du er en person som sliter med at du ser regnbue på DLP, så vil du nok også slite med flimring fra lampene, spesielt når du flytter blikket.

Side 7 av 25 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •