Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder* - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  4
Side 4 av 25 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 486
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Jeg har også tenkt på 120" lerret, men lurer litt på om dette lar seg gjøre, særlig med tanke på plassen spotkassene i taket vil ta. Det henger vel også litt sammen med om det blir to rader, og hvor lavt lerretet da kommer. Kjører jeg på med én rad vil det muligens gå med 120", og behoved er kanskje ikke der for 120" ved to rader siden den første raden vil komme nærmere lerretet. Dette må jeg også få regnet på snart.
    Jeg har et rom som er 4,5x4,3 med to meter takhøyde. Mitt lerret er ca 4 meter bredt (155 tommer) med variabel maskering for både 16/9 og 21/9. To rader er dog ikke aktuelt permanent hos meg, min løsning er lav sofa fast og sette inn løse stoler når det er fler.
    Så mitt råd er stort bilde og løse plasser.

Ser ut som du gjør en både veldokumentert og bra jobb i det som ser ut som det blir en topp kino, å overgå typer som Akto, BEF eller Hundsbeth er å legge opp til harakiri.........

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas
    Spennende lesing kenti! Gleder meg til å se fortsettelsen.

Jeg er i en fase hvor jeg prøver å suge til meg så mange tips og råd som mulig siden jeg er i samme type byggeprosjekt.
    Takk, jeg følger med på byggeprosessen din selv

Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Jeg har et rom som er 4,5x4,3 med to meter takhøyde. Mitt lerret er ca 4 meter bredt (155 tommer) med variabel maskering for både 16/9 og 21/9. To rader er dog ikke aktuelt permanent hos meg, min løsning er lav sofa fast og sette inn løse stoler når det er fler.
    Så mitt råd er stort bilde og løse plasser.
    Ja, det er jo fysisk mulig med stort lerret, men jeg må også tenke på at jeg har en relativt voksen center som må stå under lerretet. I tillegg kan det være lurt å tenke på hvor mye plass jeg ønsker å ha tilgjengelig på yttersiden av lerret til både fronthøyttalere og subwoofere. Planen er per i dag å ha en sub i hvert hjørne foran, evt en stack i én av hjørnene. Jeg vet også at det fungerer bra med sub på hver side av center, men da kan jeg ikke ha lerretet noe lavere enn jeg hadde tidligere, og jeg synes nesten det var i høyeste laget.

Ser ut som du gjør en både veldokumentert og bra jobb i det som ser ut som det blir en topp kino, å overgå typer som Akto, BEF eller Hundsbeth er å legge opp til harakiri.........
    Takk! Nei, å skulle overgå disse herrene blir bare å grave sin egen grav, så det er det lite vits å i det hele tatt tenke på

------

Jobb og annet tar det meste av tiden, så det går ikke så veldig raskt med byggingen. Jeg har fått montert en gipsplate på utsiden av rommet, som lukker rommet. Så nå er det bare døråpningen man kommer inn

I dag fikk jeg isolert den ene delen av veggen med med 70mm steinull. Det blir et lag til med 70mm i det nye reisverket, med 1-2 cm luft mellom disse lagene. Det å isolere en vegg med så mange rør var en skikkelig møkkajobb, men jeg fikk trykket på plass ull i alle sprekker til slutt.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3613-jpg

Jeg fikk også hentet 32mm k-rør til projektoren, så da er alle rør på plass. Freste plass i veggboksen med Dremel, og røret satt greit av seg selv. Men valgte å ikke ta noen sjanser, så det ble guffet på med litt silikon for å være sikker på at det ikke løsner.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3615-jpg

Jeg mangler fortsatt mesteparten av kabler, så disse må på plass før jeg tør å isolere resten av veggen. I og med at jeg hadde noen monsterkabler liggende trakk jeg ferdig til presence-høyttalerne.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3627-jpg

Det var ikke bare bare, så jeg er glad jeg også plukket med meg en slik da jeg hentet k-røret til projektoren...

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3619-jpg

...da gikk det mye lettere

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk også hentet 32mm k-rør til projektoren, så da er alle rør på plass. Freste plass i veggboksen med Dremel, og røret satt greit av seg selv. Men valgte å ikke ta noen sjanser, så det ble guffet på med litt silikon for å være sikker på at det ikke løsner.
    Til neste gang / andre som leser tråden:

Jeg fant ut at det gikk utmerket an å bruke en 32 mm skapmuffe til å feste røret i boksen.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-2012-img-4921-av-jpg
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kenti
    Ja, det er jo fysisk mulig med stort lerret, men jeg må også tenke på at jeg har en relativt voksen center som må stå under lerretet. I tillegg kan det være lurt å tenke på hvor mye plass jeg ønsker å ha tilgjengelig på yttersiden av lerret til både fronthøyttalere og subwoofere. Planen er per i dag å ha en sub i hvert hjørne foran, evt en stack i én av hjørnene. Jeg vet også at det fungerer bra med sub på hver side av center, men da kan jeg ikke ha lerretet noe lavere enn jeg hadde tidligere, og jeg synes nesten det var i høyeste laget.
    Du er midt i de sentrale poengengene her synes jeg. Det er selvfølgelig en avveing mellom disse faktorene. Jeg har nedre kant av lerret rett over senter som er vinklet litt oppover, med subber på hver side. Jeg har ikke noe valg i forhold til høyde da jeg bruker all tilgjengelig plass, men jeg liker ikke høyt plasserte lerreter uansett.
    Min plan videre er å ikke ha utstyr i front i det hele tatt, men flytte det til sidevegg for å få plass til enda større senter, med precense kanaler foran utligner en noe av ulempen med lavt plassert senter.
    Den optimale løsningen i mitt hode BEF sin, men jeg synes ikke jeg har stort nok rom.
    En ytterligere utfordring er jo kasteavstand til pj, har en stort lerret og kort avstand kan dette bli utfordring.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At du sliter med å isolere en vegg med mange K-rør har jeg ingen problemer med å forstå. I tilegg så er den frontveggen din et imponerende skue med alle rør og bokser. Kan se for meg at du gleder deg til hulltaking i gipsplaten som skal være helt til høyre. Imponerende arbeid as always. Følger med videre

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag fikk jeg isolert den ene delen av veggen med med 70mm steinull. Det blir et lag til med 70mm i det nye reisverket, med 1-2 cm luft mellom disse lagene. Det å isolere en vegg med så mange rør var en skikkelig møkkajobb, men jeg fikk trykket på plass ull i alle sprekker til slutt.
    Jeg erfarte akkurat det samme! Drittjobb. Fant ut at neste gang skal jeg først bygge dobbelveggen, deretter fylle i isolasjon i det innerste laget, og SÅ sette opp bokser og rør.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til neste gang / andre som leser tråden:

Jeg fant ut at det gikk utmerket an å bruke en 32 mm skapmuffe til å feste røret i boksen.

<bilde>
    Aiai, hadde jeg visst dette litt før.. Men nå sitter røret i allefall godt her. Dette er dog et smart tips å ta med seg for andre som som skal gjøre det samme, det ser om ikke annet litt mer profft ut.

Du er midt i de sentrale poengengene her synes jeg. Det er selvfølgelig en avveing mellom disse faktorene. Jeg har nedre kant av lerret rett over senter som er vinklet litt oppover, med subber på hver side. Jeg har ikke noe valg i forhold til høyde da jeg bruker all tilgjengelig plass, men jeg liker ikke høyt plasserte lerreter uansett.
    Min plan videre er å ikke ha utstyr i front i det hele tatt, men flytte det til sidevegg for å få plass til enda større senter, med precense kanaler foran utligner en noe av ulempen med lavt plassert senter.
    Den optimale løsningen i mitt hode BEF sin, men jeg synes ikke jeg har stort nok rom.
    En ytterligere utfordring er jo kasteavstand til pj, har en stort lerret og kort avstand kan dette bli utfordring.
    Enig i mye av det du sier her. Jeg kommer nok uansett til å måtte vinkle center noe opp, og har også lagt opp til brukt av presence om jeg skulle føle et behov for dette etterhvert. Akkurat nå ser det ut som jeg havner på 106", men vi får se når jeg har finregnet. Per i dag er noen mer grunnleggende ting i forhold til byggingen jeg må bruke tiden på

Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    At du sliter med å isolere en vegg med mange K-rør har jeg ingen problemer med å forstå. I tilegg så er den frontveggen din et imponerende skue med alle rør og bokser. Kan se for meg at du gleder deg til hulltaking i gipsplaten som skal være helt til høyre. Imponerende arbeid as always. Følger med videre
    Takk skal du ha, det er en organisert rørsalat Det er ikke på frontveggen, men høyre sidevegg. Anlegget skal få bak i høyre hjørne mot sideveggen slik at alle komponenter er ute av syne.

Hulltaking av dette er ikke noe jeg gleder meg til, hehe...

Jeg erfarte akkurat det samme! Drittjobb. Fant ut at neste gang skal jeg først bygge dobbelveggen, deretter fylle i isolasjon i det innerste laget, og SÅ sette opp bokser og rør.
    Ja, jeg tenkte på dette jeg også når jeg sto å rev små ullbiter, men i og med at jeg ikke hadde planlagt så langt fram eksakt hvordan rørene skulle ligge ble det slik. Takk og lov for at det bare er én vegg.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pga jobbing med betalende jobb i helgen ble det ikke så mye tid i rommet.

Jeg har tatt en liten fugerunde for å tette noen sprekker i rommet. Rommet blir ikke 100% lydtett, men man bør i allefall gjøre dette så lufttett som mulig.

Kjørte her på med Bostik våtromssilikon for maks feste og holdbarhet
    I tillegg er jo silikon mye bedre å jobbe med enn akryl. La ikke mye i å få det pent, da dette vil skjules av spotkasser.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3649-jpg

Sendte en e-post til avshop ang Dayton-høyttalerkablene de selger, men når de ikke svarer på e-post blir det til at man handler andre plasser. Kommer til å handle en god del annet der etterhvert, men uansett litt dårlig.

Har hatt Clas sin kabel som alternativ, men var litt usikker på hvordan denne skulle bli å trekke. Stakk bort å sjekket den ut etter jobb i dag, og den virket jo veldig fin for trekking. Så det ble at jeg kjøpte en 25m-pakke 2 x 2,5mm2 for å prøvetrekke. Og det gikk jo utrolig greit, så kommer til å legge med denne kabelen til alle bakhøyttalerne. Og jeg tviler på at denne er noe dårligere enn det meste annet til formålet

Det er forøvrig amokabel som lager disse: Amokabel

I og med at rørene er løse utenfor veggene foreløpig var det bare å spenne de før trekk. Her kom kabelholderen til god bruk igjen.

Her under det lengste trekket:

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3630-jpg

Det gikk akkurat med trekkfjæra.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3631-jpg

Her er venstre røret til bakhøyttaler strukket på tvers av rommet...

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3635-jpg

...rundt sofaen og festet til kabelholderen. Det og bittelitt lube gjorde trekkingen lekende lett.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3637-jpg

25m holdt til tre av bakhøyttalerne.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3650-jpg

Går å tenker på om jeg skal ha større tverrsnitt på høyttalerkabeltrekket til frontnøyttalerne, og om jeg evt skal spandere på meg noe dyrere bare for eiergledens skyld.

Jeg må også får bestilt signalkabler til front og center og sub (XLR), samt ir-forlenger. Er som vanlig åpen for forslag her.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tid for en liten oppdatering etter helgas strabaser i hula.

Kan jo først begynne med å navnet at Avshop som jeg mente var litt trege til å svare på min kabel-henvendelse svarte, og tilbød faktisk en veldig god pris som kompensasjon for tregt svar. Så det var veldig positivt, bare synd at jeg allerede hadde handlet grøftekabler

Tenkte å starte med resten av isoleringen på fredagen, og begynte tilfeldigvis å dunke litt på taket da jeg skulle henge opp rørene for å få de unna. Én ting var at det ga en del ressonanser som i seg selv ikke er så bra, men i tillegg hørtes det ut som det lå noe løst å vibrerte på takplatene. Så selv om jeg ikke hadde tenkt å dra den så langt beit jeg i det sure eplet, og fant fram hullboret.

Og hva er det jeg ser? Jo det er da vitterligen en gipsplate! :shock:

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3655-jpg

I frykt for hva slags andre krumspring som ble gjort da dette ble bygd på 70-tallet var det bare å starte rivingen av resten av taket.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3657-jpg

Litt riving av takplater senere.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3661-jpg

Her satt gipsplaten som hadde falt ned. Disse platene er utrolig dårlig festet med par par spiker, og har antageligvis blitt dyttet inn da det ble etterisolert og byttet kledning fra utsiden.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3664-jpg

På andre siden av rommet var det jaggu enda en gipsplate som hadde falt ut, så det blir bare mer og mer klart at det var en god idé å rive dette taket.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3665-jpg

Litt riving senere så rommet slik ut.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3667-jpg

Og taket slik.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3671-jpg

Jeg fikk også begynte på isoleringen, så måtte samle alle rør på plass.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3678-jpg

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3684-jpg

Og vips så var resten av veggen isolert. Den består nå av 2 x 70mm stenull.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3687-jpg

Det ble ikke direkte vakkert rundt boksene, men bedre enn ingenting

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3692-jpg

Rørutføring

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3694-jpg

Brukte aktos triks for å måle veggbokser med laser. Genialt.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3699-jpg

Ser ut som resten er i vater også jo!

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3701-jpg

Selv med laser-trikset var jeg egentlig litt spent på om dette kom til å passe...

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3704-jpg

Men det gjorde det jammen meg! Selv en neandertaler kan montere veggbokser med dette trikset.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3711-jpg

Det var dette jeg rakk av første lag på veggen. Ting tar for litt tid når man må bedrive slikt presisjonsarbeid.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3709-jpg

Apropo presisjon! (eller flaks som noen kaller det)

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3715-jpg

Underveis i takrivingen var jeg heldig å få vår eminente BEF på et hyggelig besøk. Det ble litt drodling fram og tilbake, og BEF kom med mange veldig gode ideer. Enden på visa er at jeg kommer til å utnytte denne ekstra takhøyden (rundt 25cm) til min fordel. Jeg kommer til å legge to lag gips mellom bjelkelagene rett mot gulvet over, med Swedac dempelim i mellom hvert platelag. Samt godt med fuging for å gjøre rommet så tett som overhodet mulig. Det samme gjøres på veggdelen at taket. Deretter vil det dempes med 150mm steinull opp mot taket.
    Bare dette vil gi ca 20dB demping i forhold til i dag, så det er bare positivt.

Spotkasser vil bli bygd rundt rommet direkte på dragerne, samt en spotkasse som går på tvers av rommet over sitteplassene. Tanken er å trekke disse i sort scenemolton, og montere akustikkplater trukket i høyttalerstoff eller liknende på resten av takarealet. Dermed vil jeg ikke lukke taket ved normal takhøyde, men gjøre om taket til en stor bassfelle. Så akustikkmessig kommer jeg høyst sannsylig veldig mye bedre ut av takrivingen, selv om det betyr litt ekstra jobb.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo greit med litt ekstra ved nå i kulda

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som dette blir veldig bra Gleder meg til å se hvordan det blir når du er ferdig

Er forøvrig elektriker om du skulle ha noen spørsmål, men det ser ut som du har det under kontroll
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, jeg gleder meg veldig selv. Har begynt å få troa på at dette vil bli veldig bra om jeg klarer å gjøre det i nærheten av det jeg går med i hodet for tiden.

Flott med trikkere som kan svare på spørsmål. Jeg kan forøvrig starte med ett; er det slik at man ikke kan legge opp 16A med 2,5mm2-kabel skjult? Jeg har som du kanskje har sett tidligere i tråden kjøpt inn vel mye Nexans-kabel da jeg trodde denne dimensjonen var godkjent for 16A, men ble plutselig litt usikker etter at jeg hørte om noen regelendringer rundt dette.

Jeg skal selvfølgelig ikke legge opp kurs selv, det skal en elektrikker få æren av, men det er en fordel å forsikre seg om at man har dimensjonert riktig først. Hvis ikke 16A kan legges opp er vel 13A det neste.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, jeg gleder meg veldig selv. Har begynt å få troa på at dette vil bli veldig bra om jeg klarer å gjøre det i nærheten av det jeg går med i hodet for tiden.

Flott med trikkere som kan svare på spørsmål. Jeg kan forøvrig starte med ett; er det slik at man ikke kan legge opp 16A med 2,5mm2-kabel skjult? Jeg har som du kanskje har sett tidligere i tråden kjøpt inn vel mye Nexans-kabel da jeg trodde denne dimensjonen var godkjent for 16A, men ble plutselig litt usikker etter at jeg hørte om noen regelendringer rundt dette.

Jeg skal selvfølgelig ikke legge opp kurs selv, det skal en elektrikker få æren av, men det er en fordel å forsikre seg om at man har dimensjonert riktig først. Hvis ikke 16A kan legges opp er vel 13A det neste.
    er eleketrikker jeg og xD
    hvis det er PN så kan det sikres med 15A men hvis det er PR du har så kan den ikke sikres med mer enn 13A.. Hvis du skal ha 16A så må du opp på 4mm2 og det er vel ingen vits for 1A :P

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du få et 100% riktig svar så kan jeg jo si at både PR og PN 2,5mm2 kan sikres med 16A hvis I2 verdien på sikringen er 1.2 på PR og 1.4 på PN

Men 15A med I2-verdi på 1.45 på 2,5mm2 PN er nok det Elektrikeren din kommer til og anbefale (-:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok ikke jeg trekker ny kabel for å få 1A ekstra nei. Det er PN-kabel, så da blir det mest sannsynlig 15A her, og det holder nok lenge. Hadde førøvrig ingen problemer med kun 10A inn i rommet tidligere, så nå er planen i hovedsak en ekstra kurs for å skille lys/lyd.

Takk for infoen!

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok ikke jeg trekker ny kabel for å få 1A ekstra nei. Det er PN-kabel, så da blir det mest sannsynlig 15A her, og det holder nok lenge. Hadde førøvrig ingen problemer med kun 10A inn i rommet tidligere, så nå er planen i hovedsak en ekstra kurs for å skille lys/lyd.

Takk for infoen!
    Tror også det kan være lurt å skille lys og lyd, spesielt med dimmere på lyskursen. Skulle du bruke LED-spotter?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke bestemt meg enda, men det heller mot halogen pga spredningen disse har. Samtidig blir det vel også en del rimeligere enn LED vil jeg tro, særlig når man skal ha trådløse dimmere osv.

Regner med at det blir rundt 18 spotter tilsammen, og to soner.

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pga nye regler som kom for noen år tilbake så kan man ikke alltid sikre 2,5mm2 med 16A lenger, men det finnes unntak. Blitt ganske mye mer komplisert enn hva det var før. Men det har kommet 15A sikringer med lavere I2 verdi som kan brukes på 2,5mm2. Så er vel det du bør gå for
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det tid for en oppdatering etter en veloverstått julefeiring.

Jeg har nå fått trukket 50m balansert kabel til L/C/R + 2 x sub. Valget falt på denne high-end-signalkabelen fra Lydrommet.

Mogami 2552

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-mogami-2552-kabel-mikrofon-og-generelle-applikasjoner-jpg

Videre har jeg lagt ferdig sponplatelaget, fuget, lagt gips og fuget igjen.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3736-jpg

Den ene gipsplaten fikk en del hull.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3737-jpg

Lag to ferdig.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3741-jpg

Litt mer fuging...

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3743-jpg

På det siste platelaget med mdf kom de 20 hullene fordelt på tre plater. Trikset da var å legge to plater på gulvet som holdes sammen av to tvinger før hulltaking.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3749-jpg

Plate 1 og 2.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3752-jpg

Ble litt knoting å få på plass platen, men det gikk overraskende nok greit.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3756-jpg

Ikke verst

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3760-jpg

En liten milepæl nådd, veggen ferdig platelagt.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3763-jpg

-----

Jeg nå startet på den kanskje mest tidkrevende og knotete delen av rommet, nemlig taket.

Har foreløpig fjernet de gamle lektene, og montert nye som holder veggen på plass. I tillegg skal de fungere som feste for spotkassene som kommer etterhvert.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3769-jpg

Jeg har også vært i restelageret til BEF å hente Swedac dempelim, og begynet plateleggingen over den nye veggen.

Tind tar ganske mye tid når man må spesialtilpasse hver enkelt lille gipsplate og smøre på lim og det klinet det fører med seg. Men hva gjør en ikke for litt ekstra takhøyde.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3776-jpg

Første rad platelagt og fuget.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3848-jpg

Og enda mer fuging

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3845-jpg

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skikkelig bra jobba Ser ut som du er pinlig nøye, da er det godt gjort å ha så bra fremgang!

Side 4 av 25 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •