Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder* - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  4
Side 3 av 25 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 486
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg bruker også X-Comfort, og er veldig fornøyd med det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må bare beklage da noe av det jeg skrev er feil. de forskjellige leverandørene kan ikke kombineres. må være likt merke på både bryter og trafo. men Xcomfort leverer dimmere som kan plasseres i elko plus ramme, så du får likt utsende som stikkontaktene. trur ikke noen andre leverandører kan få til dette.

Active mk1 black limited sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt mye Nexa hjemme, og det fungerer helt fint. I kombinasjon med Homeseer og radiosender/mottaker som kan styre bl.a. Nexa blir de riktig moro...:-)

For de som vil lese mer: Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? - Forum - Hardware.no

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Grotsund
    kan gi deg et lite svar, fra en straks ferdig elektrolærling!

Nexa som du nevner har jeg aldri hørt om, men de fleste trådløse systemer fungerer sammen. sån jeg ser på det så er det viktig og velge gode produkter når det gjelder trådløst. da det ofte er mye tull med de ukjente merkene. Selv kjører jeg Xcomfort, Dette er et system som kan brukes til veldig mye. du kan bruke det som ren lysstyring med trafo og dimmer, eller kjøre den "store pakka" og få muligheten til og styre både lys, varme, bla bla med iphonen. og Dette fungerer sammen med elko plus dimmere. Føler at du nesten "må" ha elko plus dimmer jeg da, siden du har elko plus stikk. Disse dimmerene er trådløse og trenger ikke veggboks. de bare skrues eller limes / borrelås etc på veggen.

Når det gjelder pris er Xcomfort noe dyrt. trur jeg betalte rundt 1000kr for 1stk trådløs trafo til LED. Denne kan da bare styre en sone. fordelen er systemet som jeg nevte tidligere. hvis det noen gang skulle vært aktuelt for deg. mer om det her: Home xComfort

Skal du velge en billigere type anbefaler jeg micro matic, har hatt få problemer med disse Lysstyring | Micro Matic

Forresten, visste du at det eksisterer 4 ramme til dobble elko plus stikk? 4H Ramme Plus rehabstikk ALU - ELKO

kanskje litt sent nå men da vet du det til en annen gang hvis det skulle vært aktuelt
    Hei, og takk for gode innspill!

Som du er inne på er det kjedelig om man kjøper et trådløst dimmesystem som lager krøll, spesielt når resten av opplegget er av relativt god kvalitet. Elko Wireless og Xcomfort vet jeg er bra ref mange erfaringer fra avforums brukere, så der vet jeg at jeg ikke går feil. Men om det finnes dimmbare trafoer som fungerer med fjernkontroll som ikke koster en liten formue hadde ikke det gjort noe. Jeg får lete litt mer, samt sjekke litt rundt. De trådløse dimmerne fra Elko koster i allefall ikke rent lite der jeg har sjekket, men nå har du sikkert litt bedre avtaler på slikt utstyr enn oss dødlige Men ja, jeg er helt enig i at det vil se litt rart ut med Elko rund baut, og en annen veggdimmer.

Jeg er i hovedsak kun ute etter et system for lysstyring, så om det er støtte for varme mm har ingenting å si for min del.

Er forøvrig litt usikker på hva slags spotter jeg skal ha, men heller vel egentlig mest mot halogen pga pris på LED-spottene. Det koster vel fortsatt mer enn det smaker.

Jeg var ikke klar over den 4-rammen til dobble Elko stikk. Men planen min er å ha de doble frittstående bak hver sub i front. Bak anlegget har jeg kjøpt inn 2 x 5-rammer der det skal monteres 5 x enkle Elko stikk. Det tar lite plass, og ser bra ut.

Så nå at det var noen ekstreme priser på elko wireless på den siden du linket til. trur jeg betalte halvparten hvis ikke mindre enn de prisene der. så hvis du kjenner en elektriker som kan bestille fra el-grossist ville jeg hørt med han før du
    bestiller noe derfra
    Hva bør dimmer og trafo ligge på mener du?

må bare beklage da noe av det jeg skrev er feil. de forskjellige leverandørene kan ikke kombineres. må være likt merke på både bryter og trafo. men Xcomfort leverer dimmere som kan plasseres i elko plus ramme, så du får likt utsende som stikkontaktene. trur ikke noen andre leverandører kan få til dette.
    Hmm, mener å ha lest at Nexa Pro dimmbare trafoer kan bruker sammen med Elko Wireless dimmer, men her skal jeg absolutt ikke være for bastant. Er det mer enn samme frekvens som kreves for at det skal fungere sammen?

Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Gull at krysslaseren fungerte så bra Jaggu har du kommet langt også!
    Ja, det er bare å slå til!

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg bruker også X-Comfort, og er veldig fornøyd med det.
    Bra å høre, hva ligger dimmebar trafo på her? Må ta en ekstra gjennomgang av tråden din for å se hvordan du har lagt opp ditt skjønner jeg

Sitat Opprinnelig postet av mk1 black limited
    Har brukt mye Nexa hjemme, og det fungerer helt fint. I kombinasjon med Homeseer og radiosender/mottaker som kan styre bl.a. Nexa blir de riktig moro...

For de som vil lese mer: Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? - Forum - Hardware.no
    Takk for linken, den skal jeg ta en titt på.

Interessant å lese om dine erfaringer med Nexa. Kjenner du til om Nexa kan kombineres med Elko Wireless dimmer?

---

Ellers har jeg ikke fått gjort så veldig mye i dag. Har grublet litt over hvordan jeg skal legge opp alt i den nye veggen, men må gruble litt til. Har fått kjøpt noen trebor, samt lagt inn K-rør til nettverk og ny 16A-kurs for lyden som skal inn i rommet.

Fin eske og greier til disse borene
    Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3570-jpg

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3569-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste litt på nettsiden du har linket til tidligere og NEXA selger en trådløs bryter som du kan montere elko plus ramme rundt. Siden det var en annen her som var fornøyd med merket ville jeg nesten prøvd NEXA hvis du ikke vil legge så mye penger i det

Hvis ikke som jeg nevnte tidligere er micro matic et greit valg.

LED spotter skal ikke være så dyrt lenger. selv betaler jeg ca 350 kr pr spot. Dette er da skikkelig kvalitet fra SG. sikkert mulig og få billigere. i tillegg så vil du jo mest sansynelig slippe og bytte pære da disse kan stå på i 4-6 år konstant! trur faktisk det lønner seg også, si du har 5 spotter på 35W, vs 5 spotter på 7W. da bruker den ene halogen spotten like mye som alle LED spottene ;-p

Sjekket innkjøpspris på litt div:
    Elko plus stikk, 160kr vs, Stikkontakt Plus Dobbel Innfelt Jord Sort | Elektroimportøren AS
    Elko Wireless, 1300kr, vs Plus WL bryter 4k dim I PH | Elektroimportøren AS

Jeg skal ikke si noe sikkert når det gjelder kombinasjon av forskjellige leverandører på bryter og trafo. men hørte med en på jobben idag som har hele huset sitt styrt av Xcomfort og interesserer seg litt for trådløs styring, og han var sikker på at dette ikke var mulig.

Active mk1 black limited sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Interessant å lese om dine erfaringer med Nexa. Kjenner du til om Nexa kan kombineres med Elko Wireless dimmer?
    Elko er ikke så godt støttet av andre enn Elko ser det ut til. :-)

Men hvorfor kombinere, du har kanskje Elko Wireless fra før?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grotsund: Jeg var kanskje ikke helt klar på dette, men det er ikke selve vegg-dimmeren jeg vurderer i annet merke enn Elko. Hvis jeg skal ha veggdimmer blir det elko, spørsmålet er om denne kan kombineres med den dimbare trafoen til spottene.

Har ikke tenkt så mye mer på dette helt enda, men det kommer vel snart så jeg må ta stilling til det igjen

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått gjort så mye i rommet på dagtid, men får holdt på litt når det er helg.

Har også vært gjennom tråden til Akto for å få litt tips og inspirasjon, men ble nesten demotivert når jeg så hvor bra det kunne gjøres :? Kom meg igjen etter et par dager, og da var motivasjonen tilbake

Har hanglet inn 3 x 100m Nexans 2,5 mm2 kabel på rull, da dette var det minste jeg fikk tak i der og da. Lagde et særdeles provisorisk stativ til disse, og det fungerte over all forventning. Har aldri vært så lett å trekke kabler i rør før

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3579-jpg

Har også koblet opp en del veggbokser på den nye veggen der elektronikken skal stå. Mangler stenderfester til to bokser til høyre på andre rad som jeg får skaffe i morgen.

De 10 nederst boksene er støm, de 10 over er til høyttalere, nettverk, projektor, antenne, IR blant annet.

Frontrekken min er aktiv, så her legger jeg opp med XLR, samt egne rør til tradisjonell høyttalerkabel hvis det mot formodning blir høyttalerbygge en gang i fremtiden.

Legger også opp to separate rør til subwoofer i front, i tillegg til presence-høyttalere.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3607-jpg

Noen av rørene som går til høyttalerne i front, er fortsatt ikke ferdig med å legge rør, men gikk to for festeklips i kveld. Rørene skal legges i en egen kanal som bygges ved gulvet. Denne kanalen vil gå rundt hele rommet.

Øverst er rør til presence-høyttalerne som skal i spotkassene.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3600-jpg

Alle høyttalerkabeler trekkes over døren slik at de er separat fra stømtrekket.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3601-jpg

En liten oversikt over hva jeg fikk gjort i helgen. Røret oppe til høyre er strøm til projektor. Dette vil også legges i spotkassen i taket.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3597-jpg

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interesant å lese byggetråden din! Gjennomtenkt og effektiv bygging av hjemmekinoen. Lykke til videre!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott fremgang!

Pass på at ALLE K-rørene er skikkelig stramme, ellers så vil du slite med å trekke i kabler på senere tidspunkt.

Newcomer Hansa1807 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser meget bra ut
    Jeg er kommet omtrent like langt i byggeprosessen som deg, skal begynne med isolering idag.
    Lykke til

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, hyggelig at noen følger med byggingen. Det gir litt ekstra motivasjon også

Skal ta meg en tur inn i byggetråden din, Hansa1807. Så får jeg kanskje noen gode tips

Riktig, Ak. Tok en ekstra sjekk etter kommentaren din, og jaggu meg var det et par av rørene som hadde gått av enda litt mer strekk. Nå er alle rør stramme som f...

Apropo, hadde en hyggelig samtale med BEF på telefonen i dag, så forhåpentligvis kommer han innom i løpet av uken for å bistå med sin spesialkompetanse på veien videre. Det gelder jeg meg til

Fikk et par snaue timer etter trening i dag til å legge opp resten av rørene som skal ut fra veggen, bortsett fra projektor. Her må jeg finne et sted som selger 35mm rør. Noen gode forslag? Kan eventuelt bestille på nett om det ikke er noen normale butikker som fører dette i Oslo-området.

Sånn ser det ut med ca 140m rør ut fra veggen.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3611-jpg

Og her er den velte-modifiserte kabeldispenseren Revisjon 1 veltet ganske raskt når man dro på litt horisontalt.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_3612-jpg

Newcomer Hansa1807 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk et par snaue timer etter trening i dag til å legge opp resten av rørene som skal ut fra veggen, bortsett fra projektor. Her må jeg finne et sted som selger 35mm rør. Noen gode forslag? Kan eventuelt bestille på nett om det ikke er noen normale butikker som fører dette i Oslo-området.
    Jeg kjøpte 32mm k-rør hos grossist, som kunne kappes i ønsket lengde. Regner de har dette på Elektroimportøren på Furuset

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut Kent. :-)

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hansa1807
    Jeg kjøpte 32mm k-rør hos grossist, som kunne kappes i ønsket lengde. Regner de har dette på Elektroimportøren på Furuset
    Takk for tipset, jeg skal ta meg en tur bort til dem for å se hva jeg får tak i.

Rør ser alltid bra ut, Electra

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektroimportøren hadde 32mm k-rør, men minste lengde man får tak i hos dem er 25m. Og jeg gidder rett og slett ikke å betale drøye 1000kr for 25m når jeg ikke trenger mer enn 6m. Og 32mm rør er nok ikke noe jeg får bruk for senere heller.

Derfor stikker jeg ut til elby.no på Skedsmokorset på torsdag, der får man kjøpt metervis. Rimeligere er de også.

---

Så til noe litt annet. Tanken slo meg et øyeblikk om å bruke 2.5 PN som høyttalerkabel til surround/presence da jeg har en god del meter til overs. Dog er kanskje ikke dette helt optimalt, særlig med tanke på hvor enkelt det er å jobbe med ved feste i veggterminaler.

Har sett på 2x2,5mm2-kabel hos avshop for trekking, som koster 29kr/m. Alternativt blir det grøftekabel fra Clas Ohlson, eksempelvis 2x4mm2. Denne er litt rimeligere, men også tynge å trekke pga ytterkappen. Nå har jeg riktignok bestilt en flaske lube hso elby.no, så i verste fall skal det går bra å trekke kabler med gummi-isolasjon også

Ellers så har Dynabel en del kabler fra in-akustik å velge mellom, men til en noe høyere pris enn disse som selges hos avshop. Og jeg tviler vel på at de vil utgjøre noen nevneverdig forskjell på lydkvaliteten.

Hvis noen har andre gode forslag, så fyr gjerne løs.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektroimportøren hadde 32mm k-rør, men minste lengde man får tak i hos dem er 25m. Og jeg gidder rett og slett ikke å betale drøye 1000kr for 25m når jeg ikke trenger mer enn 6m. Og 32mm rør er nok ikke noe jeg får bruk for senere heller.

Derfor stikker jeg ut til elby.no på Skedsmokorset på torsdag, der får man kjøpt metervis. Rimeligere er de også.

---

Så til noe litt annet. Tanken slo meg et øyeblikk om å bruke 2.5 PN som høyttalerkabel til surround/presence da jeg har en god del meter til overs. Dog er kanskje ikke dette helt optimalt, særlig med tanke på hvor enkelt det er å jobbe med ved feste i veggterminaler.

Har sett på 2x2,5mm2-kabel hos avshop for trekking, som koster 29kr/m. Alternativt blir det grøftekabel fra Clas Ohlson, eksempelvis 2x4mm2. Denne er litt rimeligere, men også tynge å trekke pga ytterkappen. Nå har jeg riktignok bestilt en flaske lube hso elby.no, så i verste fall skal det går bra å trekke kabler med gummi-isolasjon også

Ellers så har Dynabel en del kabler fra in-akustik å velge mellom, men til en noe høyere pris enn disse som selges hos avshop. Og jeg tviler vel på at de vil utgjøre noen nevneverdig forskjell på lydkvaliteten.

Hvis noen har andre gode forslag, så fyr gjerne løs.
    Monster har en del fine varianter for trekking i rør. Jeg har benyttet dette, og kablene var veldig enkle og greie å jobbe med.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den grøftekabelen du nevner fra CO, er det 2,5mm2 høytalerkabelen? Husker ikke om du har skrevet det, men du trekker før plater? Både AK og jeg har vel gått på en smell når det gjelder trekking i ettertid Jeg skulle trekke den CO kabelen (med glidemiddel) til bakhøytalere...kunne bare glemme det.
    Begynner å ligne dette her nå. Bra jobba! Forøvrig kan jeg melde at Laser fra CO er i boks..finfin sak det

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Monster har en del fine varianter for trekking i rør. Jeg har benyttet dette, og kablene var veldig enkle og greie å jobbe med.
    Jeg skal ta en kikk i byggetråden din for å se hvilke du brukte. Hvilket tverrsnitt gikk du for, 2.5? Husker du meterprisen på de du gikk for?

Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Den grøftekabelen du nevner fra CO, er det 2,5mm2 høytalerkabelen? Husker ikke om du har skrevet det, men du trekker før plater? Både AK og jeg har vel gått på en smell når det gjelder trekking i ettertid Jeg skulle trekke den CO kabelen (med glidemiddel) til bakhøytalere...kunne bare glemme det.
    Begynner å ligne dette her nå. Bra jobba! Forøvrig kan jeg melde at Laser fra CO er i boks..finfin sak det
    Det er 2,5 eller 4,0 jeg har vurdert fra CO. 2,5 bør egentlig holde greit i utgangspunktet. Men det er nyttig info at du har hatt problemer med å trekke denne kabelen, kanskje jeg styrer unna selv.

Jeg har tenkt å trekke før jeg platelegger, bare for å bevare nattesøvnen

Så bra at laseren er i hus. Har allerede brukt den en del, også ved montering av veggbokser.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende lesing kenti! Gleder meg til å se fortsettelsen.

Jeg er i en fase hvor jeg prøver å suge til meg så mange tips og råd som mulig siden jeg er i samme type byggeprosjekt.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Side 3 av 25 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •