Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder* - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  4
Side 16 av 25 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 486
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kvindølen
    Tror nok molton kunne bli veldig fint ja.Som du sier så vil det gi en fin innramming av rommet. Har vært inne på tanken selv,men tror jeg vil slite litt med det for min del.Det blir veldig trang plass forbi den fremste sofaen min,og er redd moltonen vil bli slitt der med tiden,men det høres i alle fall flott ut.
    Akkurat det med at molton ikke er så robust som et teppe er faktisk et veldig godt poeng, som jeg er glad for at du minnet meg på. Jeg har lest at ved litt for uforsiktig støvsuging o.l. vil det se ut som et nuppeteppe etter hvert.

Så det vil veie en del, og derfor heller jeg akkurat nå enda mer mot teppe, som jo tåler denne behandlingen. Det er kjedelig om det blir stygt pga støvsuging og slikt, og det er som du sier mer utsatt på bakkenivå. Og det er jo ikke til å unngå at man kommer borti veggkassene ved støvsuging og slikt.

I taket er jo ikke dette et problem i samme skala.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå fått gjort ferdig rørtrekking, og mesteparten av kabeltrekkingen i veggkassene. Nå tror jeg faktisk at jeg har lagt opp det siste k-røret i kinoen

Det eneste som gjenstår av trekking nå er balansert signalkabel fra den ene subutgangen i front til subutgangene bak i rommet. Jeg hadde ikke planlagt med subutganger bak i rommet da signalkabler ble kjøpt inn, så trekkingen må jeg ta litt senere.

Nå gjenstår da isolering og platelegging av kassene.

Her er noen bilder fra dagens økt, så blir det to ukers påskeferie med dama i Thailand fra mandag

Må si at jeg ikke ser fram til hulltakingen på veggkassene. Her er det 19 veggbokser! Godt jeg skal ha ferie før jeg setter i gang med dette.

Først litt sortering av rør før de festes.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4665-jpg

Strøm på bakvegg trukket.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4667-jpg

Min flotte hjemmesnkrede kabeltrommel fungerer fortsatt.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4669-jpg

Strøm i front trukket, her sub venstre og venstre fronthøyttaler.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4670-jpg

Oversikt over front- og sidevegg.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4673-jpg

Front, side- og litt av bakvegg.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4674-jpg

Det ble en del rør i front. Alle rørene kommer ut av sideveggen til høyre.
    Nederst fra venstre er strøm høyre fronthøyttaler, og sub høyre.
    Øverst er signal- og høyttalerkabel til høyre front, og til høyre signalkabel til høyre sub.

Det går to separate subsignaler til frontveggen, slik at jeg har mulighet til å koble subbene i stereo. Men som man ser av boksen øverst til høyre går det et rør videre, og det er fra sub1 til sub2, slik at jeg kan seriekoble dem (slik jeg kommer til å gjøre med KK-subbene). subutgang2 i front vil da har to XLR, en med direktesignal, og en med signal fra sub1.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4676-jpg

Mer rør på frontveggen.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4677-jpg

Signal- og høyttalerkabel til center øverst, og strøm center nederst.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4678-jpg

Her er venstresiden av frontveggen.
    Strøm nederst, hhv venstre sub og venstre front.
    Øverst til høyre er signal- og høyttalerkabel til venstre fronthøyttaler.
    Øverst til venstre er sub2. Her ser man på høyresiden av boksen to rør inn, det er da det ene direktesignalt, samt seriekoblingssignalet fra sub1. På venstresiden av boksen går subsignalet videre til subutgangene bak i rommet.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4679-jpg

Oversikt frontkasse.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4681-jpg

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke lest de siste innleggene så nøye så det er mulig jeg er på bærtur med hva du har planer om, men jeg anbefaler deg å ikke dekke flater med molton med mindre det finnes mer demping bak. Dette fordi molton på vegg eller i tak absorberer kun de høyeste diskantfrekvensene, og de har man sjelden for mye av i noe rom. Jeg prosjekterte nylig en løsning der en perforert MDF-plate dekkes med tapet, og bak platen og tapeten blir det montert absorbsjon. I dette tilfellet er det gjort for å gi et rom som ikke ser akustisk behandlet ut, men det vil allikevel absorbere relativt høyt i frekvens. Dette blir på en måte det stikk motsatte av å montere molton rett på veggen, du får demping hele veien opp til de frekvensene som uansett absorberes ganske effektivt i selve luften i rommet.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg har ikke lest de siste innleggene så nøye så det er mulig jeg er på bærtur med hva du har planer om, men jeg anbefaler deg å ikke dekke flater med molton med mindre det finnes mer demping bak. Dette fordi molton på vegg eller i tak absorberer kun de høyeste diskantfrekvensene, og de har man sjelden for mye av i noe rom. Jeg prosjekterte nylig en løsning der en perforert MDF-plate dekkes med tapet, og bak platen og tapeten blir det montert absorbsjon. I dette tilfellet er det gjort for å gi et rom som ikke ser akustisk behandlet ut, men det vil allikevel absorbere relativt høyt i frekvens. Dette blir på en måte det stikk motsatte av å montere molton rett på veggen, du får demping hele veien opp til de frekvensene som uansett absorberes ganske effektivt i selve luften i rommet.
    Veggene vil males, og ikke kles med molton. Eventuelle akustikkplater på vegger vil trekkes med høyttalerstoff.

Spotkassene (som er isolert innvendig) skal kles med molton, og resten av taket blir akustikkplater trukket med høyttalerstoff.

Når det gjelder veggkassene du ser på de siste bildene har jeg vinglet mellom molton og teppe, men det ser for øyeblikket ut som at det blir teppe. Tipper teppet jeg skal bruke absorberer litt mindre enn molton.

Leker litt med tanken om molton på frontveggen, og jeg tolker deg som at dette ikke er lurt. Får se hva jeg ender på, det blir enten molton eller sort matt maling på frontvegg.

Du kjenner jo gamlerommet litt, og Adamene kan tunes litt i toppen etter behov. Så jeg tror kanskje jeg skal dra meg i land mtp de øvre frekvensene uansett. Jeg legger selvfølgelig ikke opp til korrigering uten at dette er nødvendig, men muligheten er i allefall der.

Newcomer alias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var det veldig lenge siden jeg hadde vært innom tråden din og her hadde det skjedd en masse. Veldig flott arbeid du utfører og at det dokumenteres med masse bilder er jo en drøm for oss andre som er i startgropen på våre kinoer. Jeg kommer garantert til å følge denne tråden oftere og gleder meg allerede til neste bildeserie.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde ikke denne påskeferien din snart være ferdig?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt fantastisk!

Så pine nøyaktig, rent og pent. Til og med bildene er innrammet
    Man blir varm langt inn i hjerterota av å følge med på slikt

Takk

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alias
    Nå var det veldig lenge siden jeg hadde vært innom tråden din og her hadde det skjedd en masse. Veldig flott arbeid du utfører og at det dokumenteres med masse bilder er jo en drøm for oss andre som er i startgropen på våre kinoer. Jeg kommer garantert til å følge denne tråden oftere og gleder meg allerede til neste bildeserie.
    Sitat Opprinnelig postet av LogB.no
    Helt fantastisk!

Så pine nøyaktig, rent og pent. Til og med bildene er innrammet
    Man blir varm langt inn i hjerterota av å følge med på slikt

Takk :wink:
    Takk for hyggelige ord fra begge to!

Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Burde ikke denne påskeferien din snart være ferdig?
    Jo, det er den den

Har fått holdt på litt siden jeg kom tilbake. Har gått noen dager til å få levert to garasjelass med avfall på fyllinga, samt at jeg har fått jobbet litt mer i rommet. Kommer med en oppdatering om få strakser.

Det var helt greit å slappe av her i to uker må jeg si.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-20130403_095836-jpg

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se deg tilbake og i aksjon igjen.:-D
    Ikke så rent lite misunnelig på det bildet dog,hadde vært deilig med litt sol og varme ja.

Da har jeg en oppdatering å se frem til i morgen også,med en klokke som begynner å mase halv 6 så er det vel best å finne bingen.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter at ferien var over var det bare å sette gang når vi kom tilbake. Her status slik det ser ut nå.

Neste steg på veggkassene var isolering for å ta unngå alt for mye ressonans fra dem. Dette var en ganske tidkrevende jobb pga alle rørene.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-20130422_202524-jpg

Isolasjon bakvegg. Her ble det en salig blanding av steinull og glassull som jeg hadde liggende.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4691-jpg

Platelegging in progress.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4692-jpg

Etter at jeg hadde platelagt alle frontene på veggkassene måtte jeg til med eksentersliperen for å ta noen ujevnheter her og der. Ikke helt ferdig med MDF-støvet enda med andre ord.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4696-jpg

Frontplater ferdig slipt før montering av topplatene.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4702_1-jpg

Alle frontplater montert.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4702_2-jpg

Forborring før montering av topplatene. Brukte cc 20cm mellom skruene her, som ved montering av alle andre MDF-plater i rommet.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4704-jpg

Ferdig med montering av toppplater.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4713-jpg

Veggkasse bak.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4714_1-jpg

Veggkasse front + sidevegg. Her ferdig slipte topplater.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4714_2-jpg

-----

Har en stund fundert på hvordan jeg skulle gjøre det med inspeksjonsluken som jeg har frest ut i spotkassa. Hadde ikke særlig lyst til å begynne å knote med hengsler og slikt. Så etter en tur på Clas denne helga fikk jeg øye på deres velkjente magneter, og da kom jeg på at jeg har sett disse brukt i diverse installasjoner her på forumet.

Turen endte bla med dette for montering av inspeksjonsluka:
    Skjøtejern, Loctite lim, 4 x 20mm magneter, 9mm treskruer.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4724-jpg

Lim, som viste seg å fungere utmerket til mitt lille eksperiment.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4725-jpg

Her har jeg montert skjøtejernene på oversiden av der inspeksjonsluka skal henge. Disse ble limt med Loctite og skrudd med 9mm skrue ovenfra.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4728_1-jpg

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4728_2-jpg

Fikk deretter kuttet ut inspeksjonsluka, og her i gang med å frese kantene slik at det matcher resten av spotkassene.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4731_1-jpg

Inspeksjonslukehjørne.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4731_2-jpg

Oppmåling på baksiden av inspeksjonsluka. Her er det markert hvor skjøtejernene treffer luka.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4735-jpg

Så var det fram med 20mm-fresen og frese ut spor til magnetene.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4737-jpg

Etter litt vasking med fuktig klut var det bare å fylle de freste hullene med lim.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4738-jpg

Magneter limt på plass i luka.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4742-jpg

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4743-jpg

Luke på plass! Dette satt som et skudd, og jeg måtte faktisk bruke en del makt for å få løs luka igjen, så det er ingen fare for at dette skal skrangle, selv med Dual Ken Kreisel

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4748-jpg

Og da var en ny milpæl over. Er da ferdig med selve konstruksjonsbyggingen i kinoen. Det som gjenstår av bygging nå er lister (når den tid kommer), akustikkplater til tak og "propper" til vindu. Og å forsterke døren.

------

Fikk så ryddet rommet, støvsugd spotkassene, samt vasket vekk alt støv før neste del av prosjektet ble påstartet.

Har lest en del dårlige erfaringer med MDF og sparkling i det siste her, så endte opp med å kjøpe oljesparkel, som skal være mye sterkere enn vannbasert sparkel. I og med at kassene skal trekkes med molton valgte jeg å ikke gå for glassfibersparkel, som sikkert er enda sterkere.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4754-jpg

Litt snodig å kikke oppi en boks oljesparkel for første gang. Ser ut som en leireklump med oljesaus.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4757-jpg

Rakk å sparkle det første laget på spotkassene i dag.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4765-jpg

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow! Endelig oppdatering igjen. Like før jeg begynte på side 1 og leste alt på nytt igjen
    Må si panoramabilde av stranden ikke så så ille ut. Greit å forlenge sommeren på den måten. Er på grunn av denne tråden at jeg har oppdaget bruksområdet av overfres og endelig har skaffet meg en selv.
    Fin oppdatering og god lesing som vanlig. Keep up the good work!

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vannvittig artig å se fremdriften her

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og ikke minst hva gjelder pågangsmot, presisjon og finurlige løsninger!
    Nå MÅ jeg snart få tatt meg en tur for å se dette "in real life"!:-D

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se deg tilbake og i aksjon igjen.:-D
    Ikke så rent lite misunnelig på det bildet dog,hadde vært deilig med litt sol og varme ja.

Da har jeg en oppdatering å se frem til i morgen også,med en klokke som begynner å mase halv 6 så er det vel best å finne bingen.
    "Back in business" som de sier.. Skal prøve å følge på med noen bildeserier også fremover

Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Wow! Endelig oppdatering igjen. Like før jeg begynte på side 1 og leste alt på nytt igjen
    Må si panoramabilde av stranden ikke så så ille ut. Greit å forlenge sommeren på den måten. Er på grunn av denne tråden at jeg har oppdaget bruksområdet av overfres og endelig har skaffet meg en selv.
    Fin oppdatering og god lesing som vanlig. Keep up the good work!
    Hehe. Apropo side 1, det er ganske morsomt å se tilbake på hvordan det så ut igjen. Når jeg etterhvert begynner å fargelegge rommet blir det enda mer morsomt å se hvor mye det har endret seg.

Overfres er et ganske genialt verktøy som man kan bruke til mye, slik at man ser mye proffere ut enn man egentlig er Jeg haddeselv ikke erfaring med dette verktøyet før jeg startet på dette rommet.

Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Vannvittig artig å se fremdriften her
    Ja, nå begynner det snart å bli moro fremover. Bare jeg blir ferdig med denne sparklingen og rammene til akustikkplatene i taket nå så!

Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Og ikke minst hva gjelder pågangsmot, presisjon og finurlige løsninger!
    Nå MÅ jeg snart få tatt meg en tur for å se dette "in real life"! :-D
    Takk for det, Jan! Dette kan ikke måles mot de mest kreative her inne, men jeg må si at jeg ble veldig fornøyd med inspeksjonsluka med tilhørende festeanordning 8)

Du er selvfølgelig velkommen for inspeksjon når du måtte ønske. Kan du ikke sende meg en PM da?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En fornøyelse å lese dine detaljerte oppdateringer, med masse sylskarpe bilder!
    Ble imponert av styrken i Loctite-limet, som klarer å holde disse supermagnetene på plass! Gleder meg veldig til neste oppdatering, det begynner virkelig å dra seg til, dette her...:-D
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    656
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smarte løsninger og morsomt å følge byggingen, stå på videre

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    "Back in business" som de sier.. Skal prøve å følge på med noen bildeserier også fremover ?

Fortsett for all del med det! Denne tråden er rene "how to" for min del nå. Sparer meg endel tid på fundering over småting.

Når det gjelder de lukene,er magnetene så sterke at du kan stifte moltonen på innsiden av de så moltonen dekker magnetene? Om du skjønner hva jeg mener da. Og,dette er kanskje et dumt spørsmål,men hvordan får du de av igjen? Ser for meg at det blir vanskelig med moltonen på plass?
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    En fornøyelse å lese dine detaljerte oppdateringer, med masse sylskarpe bilder!
    Ble imponert av styrken i Loctite-limet, som klarer å holde disse supermagnetene på plass! Gleder meg veldig til neste oppdatering, det begynner virkelig å dra seg til, dette her...:-D
    Takk for det, Mr Kinobygger

Det virker som limet er veldig sterkt, men nå er heller ikke luka som skal holdes oppe så fryktelig tung.

Det er fortsatt en del gjenstående, men nå som jeg har begynt på "finishen" aner jeg konturene av at dette faktisk kan bli en kino om 2-3 måneder

Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis
    Smarte løsninger og morsomt å følge byggingen, stå på videre
    Takk for det
    Har kikket mye på kinoen din når jeg har trengt arbeidsinspirasjon 8)

Fortsett for all del med det! Denne tråden er rene "how to" for min del nå. Sparer meg endel tid på fundering over småting. :-D

Når det gjelder de lukene,er magnetene så sterke at du kan stifte moltonen på innsiden av de så moltonen dekker magnetene? Om du skjønner hva jeg mener da. Og,dette er kanskje et dumt spørsmål,men hvordan får du de av igjen? Ser for meg at det blir vanskelig med moltonen på plass?
    Jeg er på ingen måte noen byggmester, men om noe av "dokumentasjonen" kan komme til nytte for andre er jo det veldig bra

Når det gjelder molton og magnetene har jeg ikke testet dette enda, men de sitter så utrolig hardt at jeg tviler på at dette vil bli et problem mtp å holde luken oppe. I verste fall får jeg legge molton rundt magnetene, men tviler på at jeg trenger det. Btw, skal ikke stifte moltonen, men lime den. Og til akkurat dette har jeg en lumsk plan om å lure BEF hit en tur :-D

Det andre spørsmålet ditt er ikke dumt. Jeg har tenkt litt på hvordan luken skal løsnes, og et alternativ er en liten knott/håndtak der man kan dra den ned. Men nå er jo ikke dette en luke som skal åpnes så ofte, og jeg har lyst til å gjøre den så usynlig som mulig. Derfor har jeg prøvd å beregne nok "glippe" mellom luke og spotkasse til at jeg kan vippe den ut med skrutrekker eller noe annet flatt. Har prøvd å ta hensyn til at både kasse og luke skal trekkes med molton, dvs det er noen mm glippe på sidene slik den er montert nå.

--------

Har nå fått sparklet både veggkasser og spotkasser en gang, samt pusset i dag. Veggkassene hadde jeg strengt tatt ikke trengt å sparkle i og med at det skal legges tepper på dem, men gjort er gjort.

På spotkassene regner jeg med at det holder med en sparkelrunde til før det er godt nok til grunning og moltontrekking.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4766-jpg

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4767-jpg

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4770-jpg

En av ulempende med denne oljebaserte sparkelmassen er at det går veldig mye slipepapir! Dette fordi det raskt danner seg klumper på slipepapiret. Jeg brukte 125-papir, og det gikk 18 slike bare ved pussing av første sparkellaget.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4769-jpg

Det neste nå blir å sparkle og pusse spotkasse ett lag til. Deretter kommer jeg til å lage akustikkrammene som skal monteres i taket. Disse må bygges veldig nøyaktig slik at jeg får dem å passe. Akustikkrammene skal i tillegg freses slik at de får buede kanter. Når akustikkrammene er klare kommer jeg til å demontere holderne som er festet i spotkassene nå for sparkling, grunning og moltontrekking.

Når dette er ferdig er det sortgrunning av spotkasse + veggkasser, og deretter maling av rommet før spotkassene trekkes med molton

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tid for en liten oppdatering igjen.

Har nå kommet i gang med rammene til akustikkplatene som skal danne taket mellom spotkassene.

Jeg hadde fra tidligere av 8 stk akustikkrammer på 60x120cm med plater i rommet før jeg startet byggingen. Jeg valgte derfor å demontere disse, og gjenbruke rammene og akustikkplatene (50mm). Det tok rundt tre timer å nappe ut stiftene fra alle platene! Det er ingen tvil om at jeg safet da jeg stiftet forrige gang

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-01_img_4776-jpg

Noen av akustikkplatene etter demontering. Disse er fra Paroc, og fungerte bra i det forrige rommet. Jeg kommer nok derfor å gå for disse i resten av rommet også.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-02_img_4779-jpg

I gang med modifisering av de eksisterende rammene. De var opprinnelig 120cm lange, mens platene i det bakre taket er på 102cm. Demonterte bare den ene enden og kappet til slik at jeg fikk korrekt lengde.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-03_img_4780-jpg

Etter at rammene som skal i taket bak i rommet var klare, var det bare å sette i gang med platene som blir taket i front. Disse ble lagd fra scratch.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-04_img_4783-jpg

Plater klare for prøvemontering.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-05_img_4792-jpg

Prøvemontering. Alle rammene passet.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-06_img_4790-jpg

Tok deretter ned platene igjen for fresing. Valgte å frese dem for å, forhåpentligvis, få en penere avslutning når de trekkes med høyttalerstoff.

Fresing in progress.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4796-jpg

Rammene er ganske lette, og sklir fort i alle retninger når man freser. Fant derfor ut at det var praktisk å støtte dem mot et hjørne under fresingen. Da holdt de seg på plass.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4799-jpg

Trestøv er hakket bedre enn mdf-støv. Ble en del etter fresing av ti rammer.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4800-jpg

Hjørne etter fresing.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4802-jpg

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4803-jpg

Alle platene klare. De vil males sorte før de trekkes med stoff.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4809-jpg

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4814-jpg

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lookin good

Når tenker du at kinoen skal ferdigstilles?

Side 16 av 25 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •