Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder* - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  4
Side 12 av 25 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 486
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Takk for gode og oppklarende svar, begge to.

I og med at jeg kommer til å skru ca 2,5cm fra platekanten kan det høres ut som det er en god idé å forborre ja, så da skal jeg ta meg det ekstra bryet slik at jeg ikke går på en smell når det gjelder deler av rommet som faktisk kan påvirke sluttfinishen. Når jeg tenker meg litt om har jeg merket meg at det er ganske hårete å skru i de MDF-platene jeg monterte på vegg.

20cm mellom hver skrue bør vel holde?
    Ja, her bør du nok forborre. Mindre fare for oppsprekking, og mye lettere å skrue. Du bør også sjekke at skruene ligger minst 1mm, helst litt mer, nedenfor overflaten slik at du får litt dybde å sparkle på. Jeg brukte tokomponentsparkel først fordi denne fester bedre til tre og toppen av skruene. Etterpå kan du finsparkle med vanlig fin vindussparkel.

Apropos skruing, MDF må være absolutt tørr før sparkling. Har platene blitt oppbevaret i lager med litt luftfuktighet, og ikke innendørs, må de tørke inne i noen uker slik at de blir tørre. MDF suger fuktighet som en svamp, og vil garantert krympe i tykkelse med noen tidels mm etter å ha kommet i hus. Sparkles de for opptørking vil sparkelen, uansett type, skytes ut over skruene etter kort tid.
    Jeg har blitt straffet forferdelig da jeg syndet mot dette. Sparklet og finerte noen flotte subkasser, og etter to måneder kunne man se alle skruene gjemnnom fineren...

Nå har jeg først en god runde med kapping av plater i forskjellige dimensjoner før jeg setter i gang med monteringen. Må si jeg gleder meg til å bli ferdig med plateleggingen!

Hundbedt: Du som har gjort dette før, har du forslag til når i prosessen jeg bør frese kantene; før eller etter montering?
    Litt vanskelig å si. Mine MDFplater var små av størrelse, så jeg freste kantene før de ble satt opp. Slik Akto gjorde det var det nok greiest å frese når alt var satt opp. Generelt vil jeg si at hvis fresingen går over flere plater bør dette gjøres etter montering slik at overgangene blir pene.
    Er det småstykker som ender i hjørner, eller der det er enkelt å justere, kan du frese først. Jo større plater, desto verre å justere inn ved montering om man freser først.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Apropos skruing, MDF må være absolutt tørr før sparkling. Har platene blitt oppbevaret i lager med litt luftfuktighet, og ikke innendørs, må de tørke inne i noen uker slik at de blir tørre. MDF suger fuktighet som en svamp, og vil garantert krympe i tykkelse med noen tidels mm etter å ha kommet i hus. Sparkles de for opptørking vil sparkelen, uansett type, skytes ut over skruene etter kort tid.
    Jeg har blitt straffet forferdelig da jeg syndet mot dette. Sparklet og finerte noen flotte subkasser, og etter to måneder kunne man se alle skruene gjemnnom fineren...
    Tja, mine plater lå innendørs i flere måneder før jeg monterte de opp. Etter montering og maling så var alt pent lenge, INNTIL jeg satte på ventilasjonen i rommet. Etter dette har platene tørket opp ytterligere, og alle skjøtene har glidd fra hverandre, noen opp mot 1mm.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Tja, mine plater lå innendørs i flere måneder før jeg monterte de opp. Etter montering og maling så var alt pent lenge, INNTIL jeg satte på ventilasjonen i rommet. Etter dette har platene tørket opp ytterligere, og alle skjøtene har glidd fra hverandre, noen opp mot 1mm.
    Ja, platene kan faktisk ta så lang tid å tørke. Du skriver at platene lå innendørs. Var det varmt i rommet? Ligger de kjølig vil de nemlig ikke tørke særlig. Dette er ulempen med MDF, de vil gjerne bevege seg en mm eller to gjennom året. Og kjøper man umalte plater og maler dem når luftfuktigheten er høy, vil de krype når det blir tørrere. og da ser man de umalte skjøtene. Dette slipper man med ferdigmalte plater, som gjerne er dekket bedre.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er årsaken til at jeg var på Jula; for å kjøpe et par støttearmer til monteringen av plater under kassene. De var ikke så dyre, så jeg håper de holder de 30kg hver som de er spesifisert for. De kan forøvrig holde så høyt som 2,9m.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4231-jpg
    Et lite tips når du bruker disse støttearmene:
    Ikke stram / jekk opp for hardt - da knekker plasthåndtaket ganske kjapt.
    Jeg gjorde den tabben og plastgodset tåler ikke mye, men så er jo prisen grei da.

Ellers må jeg skryte for enormt flotte bilder i denne tråden - blir som å hoppe etter Wirkola dette når jeg skal i gang med mitt kinorom en gang ila året :-)

T.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hunsbedt:
    Jeg endte opp med forborring, og det tror jeg var greit. Det var i allefall veldig enkelt å skru, og det tar jo ikke såå lang tid.

MDFen ble bare oppbevart i garasje i noen timer, men jeg vet forsåvidt ikke hvordan den har blitt lagret før den ble levert. Men er det noen som bør gjøre dette riktig er det Thaugland, i allefall med de prisene de har Dette må være high-end-mdf...

Jeg får håpe jeg ikke får en liknende opplevelse som deg når det gjelder krymping. Nå skal jeg riktignok ha scenemolton på kassene, så sannsynligheten for at det ville syntes er liten. Men jeg vet at jeg hadde irritert meg grønn over det om det hadde skjedd.

TwoRE:
    Takk

Ja, jeg har ikke strammet så veldig til når jeg har brukt disse. Men om man skulle komme til å stramme for mye skyves bare rørene sammen.

--------------

Har kommet i gang med spotkassene også siden sist.

Først måtte jeg kappe alt selv. Det var greit å kappe de smaleste platene med malen til kappsagen, men jeg måtte bruke en egen mal for å kappe platene som skal være 40cm brede. Dette gikk ganske greit med en 048x048 og et par tvinger.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4243-jpg

Brukte også en liten tvinge for å holde platen slik at den ikke falt under kappingen.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4246-jpg

Plater til spotkassene ferdig kappet.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4248-jpg

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4250-jpg

Dette genererte en del flis, her er litt av det

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4257-jpg

Forborring før montering av plate på spotkasse bakvegg. De små 16mm halvsirklene er til rørutføring for surround back. De store hullene er strøm og HDMI til projektor.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-20130219_205728-jpg

Støtteholderne fungerte veldig fint, og gjorde monteringsjobben veldig enkel.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4260-jpg

Underside av midtre spotkasse montert.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4261-jpg

Fikk også prøvekjørt fresen for første gang, her under utfresing av inspeksjonsluke.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-20130220_215722-jpg

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-20130220_222007-jpg

Fant også fram en del isolasjon som jeg hadde liggende i boden for å isolere spotkassene slik at jeg forhåpentligvis ikke får så mye ressonanser fra dem. Rullen i midten der ble brukt som bassfelle i "gamlerommet"

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4272-jpg

Fant også et fint bruksområde for støtteholderne; de er geniale til å justere på plass/holde platene som monteres vertikalt.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4276-jpg

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4275-jpg

Fremre del av spotkasse isolert. Her fikk jeg faktisk hjelp av min bedre halvdel til å kappe, så det gikk unna i kveld

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4277-jpg

Rakk å montere plater ferdig på spotkassene i front av rommet. Bakre del gjenstår.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4283-jpg

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lar meg imponere! Stå på. Gleder meg til fortsettelsen.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott arbeid Kent. :-)

Newcomer fred_stian sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Keep up the good work, kenti!
    Dette tror jeg blir grådig fint!

Hvor mye bygger de kassene du har laget til kassene ned fra taket?

Du har herved fått meg på tanken å lage sånne kasser med downlights hjemme også... Så jeg får nok lage min egen lille tråd etterhvert vil jeg tro!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut, kenti! Det ser ut som du sager/freser alt inni kinoen. Regner med at det støvet kanskje smitter litt rundt i huset?
    Ellers holder jo dette prosjektet særdeles høy kvalitet, både bilder, saging (smart med hurtigtvinge over sagesporet!) og design så langt!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas
    Jeg lar meg imponere! Stå på. Gleder meg til fortsettelsen.
    Sitat Opprinnelig postet av Electra
    Flott arbeid Kent.
    Takk skal dere ha begge to!

Sitat Opprinnelig postet av fred_stian
    Keep up the good work, kenti!
    Dette tror jeg blir grådig fint!

Hvor mye bygger de kassene du har laget til kassene ned fra taket?

Du har herved fått meg på tanken å lage sånne kasser med downlights hjemme også... Så jeg får nok lage min egen lille tråd etterhvert vil jeg tro!
    Det håper og tror jeg også

Slik du ser kassene nå bygger de ca 21 cm fra dragerne/isolasjon, det ser kanskje litt voldsomt ut. Årsaken til at de bygger såpass er fordi dem er bygger rett på dragerne. Når taket er ferdig med akustikkplater vil synlig del av spotkasse være ca 10 cm.

Ja, du må absolutt opprette en byggetråd når du setter i gang. Jeg skal følge med!

Ser veldig bra ut, kenti! Det ser ut som du sager/freser alt inni kinoen. Regner med at det støvet kanskje smitter litt rundt i huset?
    Ellers holder jo dette prosjektet særdeles høy kvalitet, både bilder, saging (smart med hurtigtvinge over sagesporet!) og design så langt!
    Ja, her sages alt i kinoen. Jeg har tettet dør og karm ganske godt, så svevestøv er ikke et stor problem. Men det vil alltid være noe som lurer seg ut.

Og forøvrig takk for hyggelig kompliment, prøver så godt jeg kan Det tar litt tid med kassene også, men det er ikke så lenge igjen før jeg kan begynne å frese kantene. Bestemte meg for å frese etter at de er ferdig platelagt, da jeg tror dette blir penest (som du skrev tidligere).

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjempejobb Kenti
    Og flott med masse bilder. Blir aldri for lite bilder

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, regner vel med at slendrian egentlig mente at det aldri kan bli for mye bilder...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, platene kan faktisk ta så lang tid å tørke. Du skriver at platene lå innendørs. Var det varmt i rommet? Ligger de kjølig vil de nemlig ikke tørke særlig. Dette er ulempen med MDF, de vil gjerne bevege seg en mm eller to gjennom året. Og kjøper man umalte plater og maler dem når luftfuktigheten er høy, vil de krype når det blir tørrere. og da ser man de umalte skjøtene. Dette slipper man med ferdigmalte plater, som gjerne er dekket bedre.
    Har bygget en del med MDF og min erfaring er at materialet er ikke helt dødt, det vil alltid bevege seg noe gjennom årstidene og variabel luftfuktighet :-(. Gjelder da spesielt skjøter ved større flater så det er lurt å planlegge med hvor man vil "tillate" bevegelse og kan leve med en sprekk som varierer litt. Mulig at ferdigmalte har mindre bevegelse.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir veldig bra! Gleder meg til å se (og forhåpentligvis høre) det ferdige resultatet

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slendrian
    kjempejobb Kenti
    Og flott med masse bilder. Blir aldri for lite bilder
    Hehe, regner vel med at slendrian egentlig mente at det aldri kan bli for mye bilder...
    Hehe, får håpe det. Ellers må jeg desverre meddele at jeg til slendrians store irritasjon vil kommer med flere bilder etter hvert som prosjektet strider fram

Sitat Opprinnelig postet av akto
    Dette blir veldig bra! :-D Gleder meg til å se (og forhåpentligvis høre) det ferdige resultatet :-D
    Takk for det, Atle Du er ikke alene om å glede seg til å se hvordan dette ender til slutt. Du skal selvfølgelig komme å høre når det er ferdig!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk gjort litt i helga også, tross familiebesøk på lørdag.

Fikk isolert ferdig bakre "firkant" av spotkassen.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4311-jpg

Fint med Scrooges rettholt når man kapper

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4312-jpg

Neste på programmet etter at spotkassene var platelagt var å slipe dem. Selv om jeg har vært pinlig nøyaktig både ved kapping og montering av 048x048 virker det umulig å ikke får noen avvik på noen mm her og der.
    Tapet spothullene for å forhindre så mye støv som mulig å komme inn i kassa.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4316-jpg

Ferdig pusset.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4324-jpg

Neste på programmet var fresing av kassa. Fikset en liten prøveplate før jeg gikk løs på kassa for å se hvordan det ble. Fresens radius er på 9,5mm. Måtte montere en lekt under slik at styrehjulet på fresestykket hadde noe å føres etter.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4325-jpg

Det så greit ut, så da var det klart for kassa.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4326-jpg

Fresingen av spotkassa genererte eksreme mengder støv, så halvveis i prosessen måtte jeg ta en liten pause med utlufting av rommet. Jeg er veldig glad for at jeg tapet hullene til spottene. Merket også at jeg var ganske varm etter å ha frest ferdig kassene!

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4336-jpg

Så noen bilder av de freste kantene.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4344-jpg

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4350-jpg

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4351-jpg

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4355-jpg

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4363-jpg

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble veldig fint med freste kanter :-D

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, dette er virkelig imponerende arbeid! Fremdeles meget inspirerende.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette ser meget bra ut, med pussing og kasser i seg selv, gleder meg til mer fortsettelse

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss. Der ble jeg veldig imponert. Freste kanter... Wow!

For å ta det tilbake ett hakk: Hva er grunnen til at du velger MDF til spottkassene? Siden materialet kryper med temperatur&fukt og alt... Mitt førstevalg hadde vært å bygd det i gips og brukt gipshjørner. Det sprekker ikke opp. Får ingen lettvindt frest kant med det da
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Side 12 av 25 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •