Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder* - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  4
Side 11 av 25 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 486
    Newcomer fred_stian sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Veldig bra jobbet det her altså! Jeg er kraftig imponert!
    Mulig du har lagt ut dette før, men hva er målene på rommet?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Ser jo ut som det er en ok farge på disse LED pærene ihvertfall. Hvor har du handlet de?
    Det er en anelse feil fargetemp på det siste bildet, men de lyser som halogen bare jevnere. Også holder de jevn farge når de dimmes, så jeg tror jeg vil bli fornøyd med dem.

Det er de her, kjøpt hos Elektroimportøren: Juno COB LED 8W Sort Krom IP44 | Elektroimportøren AS

Sitat Opprinnelig postet av fred_stian
    Veldig bra jobbet det her altså! Jeg er kraftig imponert!
    Mulig du har lagt ut dette før, men hva er målene på rommet?
    Takk for det!

Målene på rommet er 416cm x 403cm.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er planene for veggene nå fremover da?
    Hvordan er fargen du ser for deg?
    Forskjellige farger på front/bakvegg?
    Hva med taket?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veggene skal males med Lady Pure Color (matt). Frontvegg males sort og sidevegg og bakvegg med en farge som heter Lady Metropol.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-lady_metropol-jpg

Spotkassene vil trekkes i sort scenemolton, og hele området mellom spotkassene i resten av taket vil dekkes av rammer med akustikkplater trukket med sort høyttalerstoff. Så taket vil bli ganske mørkt.

På gulvet skal jeg ha dette teppet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det teppe så fint ut. Noen link? Noe i den gata jeg ser for meg selv. Virkelig en solid jobb du har gjort nå...blir strøkent dette her

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det Nå må jeg bare får skaffet denne MDFen slik at jeg får fortsatt på spotkassene.

Det er det teppet her i sort: Andes teppeflis for bolig og messe

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Veggene skal males med Lady Pure Color (matt). Frontvegg males sort og sidevegg og bakvegg med en farge som heter Lady Metropol.
    Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-lady_metropol-jpg

Hermegås

Det blir nok veldig bra

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak

Hermegås

Det blir nok veldig bra
    Jeg sa jo til deg at jeg kom til å herme da du var her

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, så komisk! Det var jo akkurat det jeg allerede hadde siktet meg ut Synes det var en vettug pris på det også.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da er du jo åpenbart på rett spor
    Prisen er på ingen måte avskrekkende, nei. Greit å komme unna noe rimeligere med teppet. Det er nok av annet som koster i et slikt rom, men det vet vel du alt om og.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det litt stillstand pga mangel på materialer, men har sendt en bestilling til thaugland på MDF-plater, så de blir forhåpentligvis levert om ikke så lang tid.

Ellers har jeg i dag trukket noen ekstra rør (lilla) mellom downlight-boksene i tilfelle jeg skulle ønske å endre på soneinndelingen ved en senere anledning. Har også tegnet opp dette slik at jeg husker til senere.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-kino-spot-03-15-stk-3-soner-alt-1_v4-final-jpg

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det en fordel å ha frontveggen sort?
    Mener å huske jeg leste om noen som satte lys bak lerretet for å "jukse til" et bedre svartnivå...? Kunne det ikke da vært en fordel å hatt en litt lysere frontvegg?
    Bare spør jeg altså....

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at høyden på led-downlightsene er 59mm i følge den nettsiden du linker til. Stemmer det?

Ser ut som downlightboksene er standard 48mm, men vanskelig å se ut i fra bildet.

Edit: ser nå at du har montert dem på oppsiden av lektene. Ikke i underkant.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Appropos det; Er det greit å gjøre det på denne måten? Da blir det jo helt åpent mot isolasjon under langsiden av boksene hvis det ikke gjøres andre tiltak. Og under kortsidene av boksene er det åpent mot lektene. Men det gjør kanskje ikke noe?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fred_stian
    Er det en fordel å ha frontveggen sort?
    Mener å huske jeg leste om noen som satte lys bak lerretet for å "jukse til" et bedre svartnivå...? Kunne det ikke da vært en fordel å hatt en litt lysere frontvegg?
    Bare spør jeg altså....
    Ja, det er en fordel mtp lyskontroll og refleksjoner. Nå er riktig nok selv ikke sort matt maling helt fri for refleksjoner, men allikevel bedre enn lysere farger. Husk at med en projektor i rommet vaskes sortnivå og kontrast effektivt ut av lyse flater som reflekterer lys.
    Lys bak TV/lerret gir kanskje bedre inntrykk når det er litt lys i rommet.

Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Ser at høyden på led-downlightsene er 59mm i følge den nettsiden du linker til. Stemmer det?

Ser ut som downlightboksene er standard 48mm, men vanskelig å se ut i fra bildet.

De er montert på oppsiden ja. Det er faktisk originalkassene som tilhører disse spottene.

Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Appropos det; Er det greit å gjøre det på denne måten? Da blir det jo helt åpent mot isolasjon under langsiden av boksene hvis det ikke gjøres andre tiltak. Og under kortsidene av boksene er det åpent mot lektene. Men det gjør kanskje ikke noe?
    Strengt tatt trenger man ikke kasser med så lav varmeutvikling som både driver og spot har i dette tilfellet, men jeg gjør det for å være 100% sikker.. I tillegg er det mye enklere å legge opp rør når man har kasser å feste dem i.

Boksens hensikt er bare å hindre at isolasjon eller andre ting fra taket over ikke faller med på spot/driver, og er med andre ord ikke brannhemmende i seg selv. Isolasjonen antanner nok etter at kassene brenner også vil jeg tro, da kassene er av plast. Og steinull tåler fort 1000 grader uten problemer.

En fordel med at kassene ikke er helt lufttette er jo at man får bedre luftgjennomstømming, og enda mindre varmeutvikling. Ikke at jeg tror det blir med problem med LED.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennede å følge utviklingen her

Har du kun tenkt til å ha "firkanter" med mdf kun der selve spotten er og trekke med stoff der tomrommet er, eller var det kun for å teste?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Spennede å følge utviklingen her

Har du kun tenkt til å ha "firkanter" med mdf kun der selve spotten er og trekke med stoff der tomrommet er, eller var det kun for å teste?
    Takk!

De firkantene med gips som jeg testet med her var kun midlertidig ja. Jeg ville sjekke hvordan lyset i den ene sonen ble, og da var det fort gjort å gjøre dette slik

Ellers er ikke det du foreslår her en dum idé egentlig, men tror jeg holder meg til planen da jeg fikk levert MDFen til kassene i dag.

Apropo det, her er et par bilder da jeg selv er fan av mye bilder i byggelogger

Fikk denne bunken levert at Thaugland i dag tidlig, 305cm lange.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4225-jpg

8 stk på 12mm og 1 stk på 25mm.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4227-jpg

Kom over denne hendige saken da jeg var en tur på Jula (av alle steder) i går. Gjør det veldig greit å bære plater alene om ikke hver arm er 2m
    Rakk å bære inn to av platene som var lagret i garasjen 150m unna før min bror kom å hjalp meg med resten. Det fungerte faktisk ganske greit å bære selv så lange plater alene med denne armforlengeren.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4229-jpg

Her er årsaken til at jeg var på Jula; for å kjøpe et par støttearmer til monteringen av plater under kassene. De var ikke så dyre, så jeg håper de holder de 30kg hver som de er spesifisert for. De kan forøvrig holde så høyt som 2,9m.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4231-jpg

----

Jeg har også noen spørsmål i forhold til monteringen av MDF-platene på spotkassene, da jeg ikke har jobbet så mye med denne platetypen før.

Spørsmål:
    1. Hva slags skruer bruker man, normale treskruer?
    2. Er det nødvendig å forborre?
    3. Hvordan gjør man det i skjøter iom at det ikke er not/fjær? Bruke ekspanderende lim i massevis og pusser ned etterpå?

Jeg har jo også planer om å frese en liten bue i kantene på spotkassa, rundt 5-7mm. Dette for å gjøre det enklere/penere ved trekking av scenemolton. Bør jeg frese etter at platene er montert, eller er det kanskje enklere å frese kantene før montering? Tenker at det siste er enklest, da jeg antageligvis ikke har så kontroll når jeg freser i taket, i tillegg til at det kanskje ikke er så lett å frese helt ut til kanten i hjørnene?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmål:
    1. Hva slags skruer bruker man, normale treskruer?
    Jeg har inne bare brukt vanlige 5mm selvborende og forsinkede skruer, med selvborende senkehode og torxbit. Skruene bør gå minst 2-3cm inn i underlaget.

2. Er det nødvendig å forborre?
    Ja, selv om skruene er selvborende så bør du bruke et 5mm bor. Da risikerer du ikke at plata blir hengende med litt avstand til det du skal feste den i.

3. Hvordan gjør man det i skjøter iom at det ikke er not/fjær? Bruke ekspanderende lim i massevis og pusser ned etterpå?
    Er det godt skruefeste for begge platene hadde ikke jeg brydd meg, bare skrudd dem fast side ved side. På trappenesene jeg lagde kuttet jeg dem på skrå slik at limflata ble større.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom over denne hendige saken da jeg var en tur på Jula (av alle steder) i går. Gjør det veldig greit å bære plater alene om ikke hver arm er 2m
    LOL. Max 80kg. Jaja. Jeg er nå lagt unna å klare å overbelaste den greia med bare en arm... :shock: 3 gipsplater alene.. Nåh!

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Ja, selv om skruene er selvborende så bør du bruke et 5mm bor. Da risikerer du ikke at plata blir hengende med litt avstand til det du skal feste den i.
    Alternativt kan du få tak i skruer som ikke har gjenger helt opp til hodet. Disse trekker MDF-plata inn mot underlaget slik at du slipper at plata henger med glipe.

Snakker du om 3,5-4,5mm skruer og du skal skru nær kant eller inn på langs i plata ville jeg ha forborra ja!
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode og oppklarende svar, begge to.

I og med at jeg kommer til å skru ca 2,5cm fra platekanten kan det høres ut som det er en god idé å forborre ja, så da skal jeg ta meg det ekstra bryet slik at jeg ikke går på en smell når det gjelder deler av rommet som faktisk kan påvirke sluttfinishen. Når jeg tenker meg litt om har jeg merket meg at det er ganske hårete å skru i de MDF-platene jeg monterte på vegg.

20cm mellom hver skrue bør vel holde?

Nå har jeg først en god runde med kapping av plater i forskjellige dimensjoner før jeg setter i gang med monteringen. Må si jeg gleder meg til å bli ferdig med plateleggingen!

Hundbedt: Du som har gjort dette før, har du forslag til når i prosessen jeg bør frese kantene; før eller etter montering?

Side 11 av 25 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •