Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder* - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  4
Side 10 av 25 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 486
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bestiller man riktig lampe fra riktig sted er det sikkert en del å spare ved å bestille fra Østen, der det meste produseres allikevel. Men det spørs om det lønner seg for meg som skal ha så få, og 8w bør holde lenge uansett.

Satser på å bestemme meg i løpet av neste uke.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har laget noen skisser for plasseing av downlights. Jeg har da tenkt at gul er sone 1 og lilla sone 2. I utgangspunktet liker jeg å kunne ha litt lys foran og på siden fronthøyttalerne og mer dempet bak i rommet ved musikklytting. Har derfor ikke prioritert å bruke den ene sonen kun til spottene over sitteplasser.

Nå er det sikkert andre muligheter også, så kom gjerne med forslag både med tanke på antall downlights, plassering og soneinndeling.

Her er den opprinnelige planen med 18 spotter slik jeg hadde tenkt dem plassert.
    Det blir kanskje unødvendig mange i front.

Toppen av skissene er front i rommet der høyttalere vil stå. Anlegg vil stå nede i høyre hjørne. Sitteplass rett bak spotkassen som krysser rommet.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-kino-spot-01-18-stk-med-soner-jpg

Her er et forslag med 14 spotter. Det blir kanskje litt for få i front igjen?

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-kino-spot-02-14-stk-med-soner-jpg

Her et siste forslag med 15 spotter. Det er da i hovedsak en ekstra over lerretet. Jeg kan ikke ha en spot i midten på bakre spotkasse da projektor vil henges der.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-kino-spot-03-15-stk-med-soner-jpg

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde definitivt gått for forslaget med 15 spotter. Det er allerede MYE med tanke på rommets størrelse. 18 blir rett og slett overkill.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...15 spotter ser lurt ut ja... Skulle du vurdert noe annet tror jeg det måtte være å flytte enda to spotter til midten, alternativt hadde jeg nok forsøkt å få tak i spotter med litt bredere spredning der for å gi rommet litt bedre totalbelysning.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste innvendingen jeg har er de to spottene i kassen i taket midt i rommet.
    Litt avhengig av type spotter, vinkel på pærer etc, så kan du risikere at disse blender når man sitter under dem.

Kjører du inntrukne spotter eller pærer med liten kastevinkel, må du også vurdere om du rett og slett skulle hatt ett eller to punkt til i den kassen, for å rett og slett få "nok" lys.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antall spotter kommer an på lysstyrken disse har. Sjekk dette når du bestiller spottene. 2-4W LED, da ville jeg gått for 18 stk. 5-8W LED er det sikkert nok med 15 stk. Dette kan jeg si av egen erfaring med mine LEDspotter...:wink:

Hvor mange stoler i frontrekka? Du bør kanskje ha ett lys til i spotkassen som krysser rommet, hvis det skal være tre stoler, slik at alle får leselys.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du skal tenke over hva slags type lys du vil ha i rommet også. Om vi tar et par ekstreme eksempler bare for å illustrere poenget:

4 stk veldig kraftige spoter vil gi moderat lysfordeling. Den vil gi deg konsentrert lys på noen steder, og også en del markerte skyggepartier.

100 stk svake spoter vil tilsvarende gi deg lys over alt hvor du måtte behøve det, men samtidig gir det gørr kjedelig belysning, og effekten av å bruke spoter forsvinner.

Jeg ville ikke fastsatt antall spoter ut fra hvor mørkt rommet er og hvor mye lys du ønsker, men ut fra hvordan du vil at lyset skal se ut. Personlig synes jeg også at belyst lerrett er litt too much. Det gir gjerne mye lys midt i trynet i et rom som ellers er ganske mørkt. Det har heller ikke noen viktig praktisk funksjon, så det blir liksom for å vise frem at man har et lerret.

Lys langs veggene til side for lerrettet og eventuelt på gulvet mellom sitteplassene og lerrettet, gjerne mot utstyret i front, kan gi en følelse av et rom som på en og samme tid er opplyst og mørkt. Jeg antar den andre sona er der for å gjøre det behagelig å navigere i rommet og finne sitteplassen. Så var det om du vil belyse noe utstyr i rommet. Om du skal ha lys på utstyr som står foran i rommet vil lys rett ovenfra være ganske stygt rett og slett. Jeg må også henge meg på Eskil sitt poeng om spoter som ikke blender.

Jeg ville nok løst det som følger:

3 spoter som står rett foran midten av taket, typ 3-6W, og som lyser på anlegget, men ikke i særlig grad på lerrettet.

1 spot på hver side, typ 3-6W et lite stykke fra framveggen, slik at de ikke lyser på høyttalerne men på gulvet og på sideveggen.

Disse spotene, 5 totalt, står på den ene sonen.

Så ytterligere 2 spoter på hver side på sideveggene ved siden av sitteplasene. Disse kan godt være noe svakere, typ 2-4W. Disse vil sammen med lyset i front gjøre det greit å bevege seg i rommet.

Jeg vet ikke hvordan du tenker med sitteplasser, men jeg ville hatt 2 spoter pr rad som lyser rett ned på seteradene. Disse kan godt være typ 2-4W de også. Så vidt jeg husker rommet er det vel ikke så aktuelt verken å ha mer enn 1 seterad/sofa, eller å bevege seg bak denne.

Bakveggen ville jeg rett og slett ikke hatt egne spoter på. Det gir litt variasjon samt at rommet føles lengre.

Dette blir "bare" 9 spoter, men jeg tror du vil oppleve mye mer dynamikk i belysningen enn ved å ha samme type belysning over alt. Med 3W og 6W spoter blir det dessuten 42W totalt, det blir MYE lys.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje en ide og fordele det litt mer opp i flere soner også, slik at man kan tilpasse belysning/scenarioer bedre ett stemning og formål?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg hadde definitivt gått for forslaget med 15 spotter. Det er allerede MYE med tanke på rommets størrelse. 18 blir rett og slett overkill.
    Jeg er enig i at 18 nok blir i overkant, så det har jeg slått fra meg. Det er som du sier varianten med 15 stk jeg foreløpig ligger på.

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...15 spotter ser lurt ut ja... Skulle du vurdert noe annet tror jeg det måtte være å flytte enda to spotter til midten, alternativt hadde jeg nok forsøkt å få tak i spotter med litt bredere spredning der for å gi rommet litt bedre totalbelysning.
    To spotter til i midten tror jeg blir litt vel mye med tanke på at det er to stk ytterst på hver langvegg, som jo også vil lyse opp her. Når det gjelder spredning på spottene tror jeg det er lurt at jeg tar meg en tur for å sjekke hvordan dette faktisk vil bli i praksis. Det er litt som Snickers er inne på; jeg er faktisk ute etter litt spot-effekt med en snev av skyggepartier. Jeg tror kanskje at spotter med for bred spredning ikke vil gi meg dette.

Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Eneste innvendingen jeg har er de to spottene i kassen i taket midt i rommet.
    Litt avhengig av type spotter, vinkel på pærer etc, så kan du risikere at disse blender når man sitter under dem.

Kjører du inntrukne spotter eller pærer med liten kastevinkel, må du også vurdere om du rett og slett skulle hatt ett eller to punkt til i den kassen, for å rett og slett få "nok" lys.
    Et alternativ er en ekstra spot til i midten, på linje med dem i front over lerretet. Men da blir det jo enda flere spotter igjen

Men det du sier om blending er et godt poeng. Ut fra hva jeg har sett er det ikke type frostet glass eller liknende på disse spottene jeg ser på. Det er forøvrig LED-spottene jeg har linket til litt tilbake i tråden som akkurat nå "leder": Juno COB LED 8W Børstet Stål IP44 | Elektroimportøren AS

Hva tror du om denne, du som er elektriker?

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Antall spotter kommer an på lysstyrken disse har. Sjekk dette når du bestiller spottene. 2-4W LED, da ville jeg gått for 18 stk. 5-8W LED er det sikkert nok med 15 stk. Dette kan jeg si av egen erfaring med mine LEDspotter...

Hvor mange stoler i frontrekka? Du bør kanskje ha ett lys til i spotkassen som krysser rommet, hvis det skal være tre stoler, slik at alle får leselys.
    Praktisk erfaring er alltid bra, og det vet jeg at du har
    Men hvorvidt spottene er på 4w eller 8w bør vel være av mindre betydning så lenge man har mulighet til å dimme disse helt ned. De jeg ser på er på 8w forøvrig.

Det blir tre stoler, og jeg er usikker på om jeg skal ha en rad med klappstoler på bakveggen. Det forutsetter dog at jeg må lage en lur løsning hva podie angår, samt påberegne å flytte litt på første rad de gangene andre rad skal benyttes. Har ikke bestemt meg helt enda, men skal finmåle på om dette lar seg gjøre eller ikke snart. Det er forøvrig også en av årsakene til at jeg har lagt inn et par spotter på bakveggen også.

Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Kanskje en ide og fordele det litt mer opp i flere soner også, slik at man kan tilpasse belysning/scenarioer bedre ett stemning og formål?
    Jeg hadde håpet å kunne holde meg til to soner. Det hadde selvfølgelig vært bra med flere muligheter, men føler at det kompliserer det hele enda mer. Riktig satt opp/inndelt bør det holde med to soner i et rom på denne størrelsen, men det er ikke så lett ser det ut som (i allefall når det er jeg som prøver å finne ut av dette)

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har mange gode poeng her, og jeg er definitivt enig med mye av det.

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg tror du skal tenke over hva slags type lys du vil ha i rommet også. Om vi tar et par ekstreme eksempler bare for å illustrere poenget:

4 stk veldig kraftige spoter vil gi moderat lysfordeling. Den vil gi deg konsentrert lys på noen steder, og også en del markerte skyggepartier.

100 stk svake spoter vil tilsvarende gi deg lys over alt hvor du måtte behøve det, men samtidig gir det gørr kjedelig belysning, og effekten av å bruke spoter forsvinner.
    En mellomting av disse scenariene vil nok passe meg bra Er forøvrig helt enig i at for jevn belysning vil ta vekk poenget med spotter. Hvis jeg skulle hatt arbeidslys kunne jeg montert inn noen lysrør i taket.

Jeg ville ikke fastsatt antall spoter ut fra hvor mørkt rommet er og hvor mye lys du ønsker, men ut fra hvordan du vil at lyset skal se ut. Personlig synes jeg også at belyst lerrett er litt too much. Det gir gjerne mye lys midt i trynet i et rom som ellers er ganske mørkt. Det har heller ikke noen viktig praktisk funksjon, så det blir liksom for å vise frem at man har et lerret.
    Enig i at for mye lys rett på lerretet kan være plagsomt. Men nå er det slik at området mellom spotkassene vil bestå av dempeplater, så spotkasse er det eneste området jeg kan ha lys. Nå er det riktignok mulig å vinkle spottene 25 grader, så da bør det kanskje være mulig å kompensere noe ved behov?

Lys langs veggene til side for lerrettet og eventuelt på gulvet mellom sitteplassene og lerrettet, gjerne mot utstyret i front, kan gi en følelse av et rom som på en og samme tid er opplyst og mørkt. Jeg antar den andre sona er der for å gjøre det behagelig å navigere i rommet og finne sitteplassen. Så var det om du vil belyse noe utstyr i rommet. Om du skal ha lys på utstyr som står foran i rommet vil lys rett ovenfra være ganske stygt rett og slett. Jeg må også henge meg på Eskil sitt poeng om spoter som ikke blender.
    Som nevnt over er det praktisk umulig å montere spottene andre plasser enn i kassene, så jeg får ikke montert litt foran midten av rommet. Jeg skal heller ikke ha utstyret i front, men bak i rommet. Det er i såfall bare ADAM-rekka i front som skal belyses MEN, så spørs det jo om spottene over lerret faktisk vil lyse mer bak enn foran høyttalerne.. Blending bør ikke være et problem med spotter som kan vinkles?

Jeg ville nok løst det som følger:

3 spoter som står rett foran midten av taket, typ 3-6W, og som lyser på anlegget, men ikke i særlig grad på lerrettet.

1 spot på hver side, typ 3-6W et lite stykke fra framveggen, slik at de ikke lyser på høyttalerne men på gulvet og på sideveggen.

Disse spotene, 5 totalt, står på den ene sonen.

Så ytterligere 2 spoter på hver side på sideveggene ved siden av sitteplasene. Disse kan godt være noe svakere, typ 2-4W. Disse vil sammen med lyset i front gjøre det greit å bevege seg i rommet.

Jeg vet ikke hvordan du tenker med sitteplasser, men jeg ville hatt 2 spoter pr rad som lyser rett ned på seteradene. Disse kan godt være typ 2-4W de også. Så vidt jeg husker rommet er det vel ikke så aktuelt verken å ha mer enn 1 seterad/sofa, eller å bevege seg bak denne.

Bakveggen ville jeg rett og slett ikke hatt egne spoter på. Det gir litt variasjon samt at rommet føles lengre.

Dette blir "bare" 9 spoter, men jeg tror du vil oppleve mye mer dynamikk i belysningen enn ved å ha samme type belysning over alt. Med 3W og 6W spoter blir det dessuten 42W totalt, det blir MYE lys.
    Det er et godt forslag, men har noen spørsmål/tillegg:
    - Har skrevet det over også, men om det er 4 eller 8w bør da ikke ha noe å si så lenge de kan dimmes? Om jeg bruker 42 eller 56,87w totalt er ikke så viktig

- Også som nevnt over har jeg ikke mulighet til å montere spotter et stykke fra framveggen, men det er kanskje ikke så viktig iom at utstyret ikke står i front?

- Det fremkommer ikke av tegningen over, men det er en del begrensninger for hvor jeg kan plassere spotter i forhold til både veggnehengte høyttalere og veggboks der strøm kommer inn i spotkassen (her vil jeg lage en luke). Hvis det gir mening kan jeg godt lage en tegning som margerer hvor jeg IKKE kan ha spottene.

- Den bakre sonen er ikke bare for å kunne rote seg fram til sitteplassen. Det er jo for å kunne dimme ned ekstra for å gi stemning. Om jeg har dimensjonert riktig i forhold til antall der bak er ikke godt å si, og det kan være at jeg har tatt i for mye? Vanskelig å si, men igjen; når man dimmer ned ganske mye kan jeg ikke tenke meg at dette vil være et problem?

- Når det gjelder sitteplasser, se forrige innlegg. Det er ikke helt bestemt enda, men der ser du årsaken til at jeg har planlagt inn to ekstra spotter i bakre spotkasse.

-----

Det er ikke så lett dette her. Hadde egentlig bestemt meg for forslagt med 15 stk, men nå er jeg litt usikker igjen... Og det er jo veldig viktig at dette blir riktig med en gang, da det ikke er så enkelt å ettermontere flere spotter..

Det store spørsmålet blir da om det er verst å:
    1. Montere et par spotter for mye?
    2. Montere et par spotter for lite?

Selv tenker jeg kanskje at punkt 2 er verst, men det skjønner dere sikkert når dere ser hvordan jeg har tenkt selv

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å svare på spørsmålet du har stilt nederst nå; Det er alltid bedre med et par spotter for mye, enn et par spotter for lite.

Et par spotter for mye må dimmes litt ekstra, et par spotter for lite må stå på full styrke for å lyse opp rommet, og det blir fort ubehagelig.

I hele kåken har jeg halogen 35w, og spottene har frostet glass. Jeg sitter rett bak den ene spotten til tider, type 40-50cm, og selv med frostet glass, så er den borderline irriterende. Hadde dette ikke vært i stua, men i et dedikert kinorom, hadde jeg vært rasende

Angående den spotten du linker til, så er den sikkert helt kurant. Jeg er automatisk skeptisk til LED som lover mye, men det er fordi det var så forbanna mye dritt på markedet med en gang LED ble populært

Alternativet er å kjøpe èn først, og se om dimminga går smertefritt, og om lysstyrken og fargen er tilfredsstillende

Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Et alternativ er en ekstra spot til i midten, på linje med dem i front over lerretet. Men da blir det jo enda flere spotter igjen

Men det du sier om blending er et godt poeng. Ut fra hva jeg har sett er det ikke type frostet glass eller liknende på disse spottene jeg ser på. Det er forøvrig LED-spottene jeg har linket til litt tilbake i tråden som akkurat nå "leder": Juno COB LED 8W Børstet Stål IP44 | Elektroimportøren AS

Hva tror du om denne, du som er elektriker?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å svare på spørsmålet du har stilt nederst nå; Det er alltid bedre med et par spotter for mye, enn et par spotter for lite.

Et par spotter for mye må dimmes litt ekstra, et par spotter for lite må stå på full styrke for å lyse opp rommet, og det blir fort ubehagelig.

I hele kåken har jeg halogen 35w, og spottene har frostet glass. Jeg sitter rett bak den ene spotten til tider, type 40-50cm, og selv med frostet glass, så er den borderline irriterende. Hadde dette ikke vært i stua, men i et dedikert kinorom, hadde jeg vært rasende

Angående den spotten du linker til, så er den sikkert helt kurant. Jeg er automatisk skeptisk til LED som lover mye, men det er fordi det var så forbanna mye dritt på markedet med en gang LED ble populært

Alternativet er å kjøpe èn først, og se om dimminga går smertefritt, og om lysstyrken og fargen er tilfredsstillende
    Takk for svar. Dagens LED-spotter har nok forandret seg en del ja, særlig den COB-varianten jeg vurderer.

Rett etter at jeg skrev det siste innlegget i sta fant jeg ut at Elektroimportøren hadde åpent til kl 20 i dag, så heiv meg i bilen å kjørte bort dit. Der fikk jeg sett denne spotten selv, med dimming.

Konklusjon:
    - Den minner veldig om halogen mtp fargetemperatur.
    - Den kan dimmes uten å flimre.
    - 15 stk på 8w i mitt rom blir ikke for mye mtp lysstyrke.

Det var egentlig veldig befriende å se denne in action selv, da blir det mye enklere. Tror på ingen måte at 15-16 stk blir overkill i dette rommet så lenge det er dimming inne i bildet.

Jeg skjønner at du ikke har mulighet til å vinkle spotten din? Det kan man med disse, og da har man jo mulighet til å justere litt om man skulle få lyset mitt i fleisen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine kan vinkles, men siden det frostede glasset sitter i ramma som er foran spotten, så funker denne som en diffusor.
    Det du skal tenke på hvis du skal vri spottene dine, er at da vrir du samtidig bort lyset fra der det er tiltenkt.

Det er et gammelt jungelord som heter at mna skal aldri lenger ut enn 30-40cm fra vegg med en spot, nettopp for å unngå å blende personer som f.eks. sitter i en sofa under. Er ikke direkte relaterbart til ditt prosjekt, men du skjønner tegninga

Ellers er det jo bra at de spottene du har funnet virker som kurant vare, bare å sette i gang8)

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine kan vinkles, men siden det frostede glasset sitter i ramma som er foran spotten, så funker denne som en diffusor.
    Det du skal tenke på hvis du skal vri spottene dine, er at da vrir du samtidig bort lyset fra der det er tiltenkt.
    Hvem har sagt at spottene skal lyse der de er plassert? Det optimale hadde selvsagt vært å ha hele taket til disposisjon når det gjelder plassering av spottene, men nå er det slik at jeg må forholde meg til spotkasse-planen min. Rett og slett fordi jeg ikke ønsker at belysning skal gå på bekostning av de aktustiske vindunderplanene mine. Og jeg tror det skal blir rimelig greit, nå som jeg har brukt min visuelle åndenes-makt-sans til å se for meg hvordan dette blir.

Det er et gammelt jungelord som heter at mna skal aldri lenger ut enn 30-40cm fra vegg med en spot,...
    Det er nyttig info, og var egentlig mitt neste spørsmål. Kassene mine blir 40cm brede, og da antar jeg at det er fornuftig å plassere de midt i kasse på 20cm? Alternativt kan jeg sentrere dem på ca 30cm ut fra vegg for å få lyset mer ut fra veggene.

... nettopp for å unngå å blende personer som f.eks. sitter i en sofa under. Er ikke direkte relaterbart til ditt prosjekt, men du skjønner tegninga
    Nå er jo disse kinobygger-prosjektene her inne ledet ann av oss særinger som kun tenker på sweet-spot, og slike normale regler blir langt på vei ikke-gjeldende, da det sjeldent er fare for blending i nærheten av veggene.

Ellers er det jo bra at de spottene du har funnet virker som kurant vare, bare å sette i gang8)
    Ja, jeg lurer på om jeg kanskje har bestemt meg nå. I verste fall får jeg kjøpe inn et sett sveisebriller.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...... I verste fall får jeg kjøpe inn et sett sveisebriller.
    Eller 3D briller som det heter nå, alle jeg har prøvd så langt tar i hvert fall mesteparten av lyset som er tilstede..... 8)

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har jeg vært å hentet belysningen. Fjernkontrollen var ikke på lager, så den kommer om ca en uke. Har kikket litt på spottene, og dette virker som bra saker ut fra hva jeg kan se..

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4158-jpg

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4156-jpg

Jeg har også kommet fram til at jeg går for tre soner, så nå må jeg bare bestemme meg for hvordan jeg skal dele det opp. Hovedgrunnen til at jeg vil gå for en ekstra sone er at jeg vil kunne slå av/dempe spottene som kommer over lerretsduken ved musikklytting. Det kan være, som Snickers sier, ganske irriterende.

Jeg vil også at lysene foran på siden av høyttalerne skal være i en egen sone, det samme med de to lysene over sitteposisjon. Spørsmålet er hvordan jeg skal legge på de andre spottene.

Her er noen alternativ jeg har kommet fram til.

Alternativ 1
    Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-kino-spot-03-15-stk-3-soner-alt-1-jpg

Alternativ 2
    Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-kino-spot-03-15-stk-3-soner-alt-2-jpg

Alternativ 3
    Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-kino-spot-03-15-stk-3-soner-alt-3-jpg

Alternativ 4
    Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-kino-spot-03-15-stk-3-soner-alt-4-jpg

Alternativ 5
    Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-kino-spot-03-15-stk-3-soner-alt-5-jpg

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativ 5
    Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-kino-spot-03-15-stk-3-soner-alt-5-jpg
    Jeg hadde valgt alternativ 5, da kan du kun ha svakt lys på Grønn sone når du lytter på musikk, på film kan du ha svakt lys på Blå sone uten at det påvirker bilde nevneverdig og til slutt har du gul sone som vil kunne hjelpe på å belyse hele rommet.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv valgt å ha en helt egen sone for lysene over lerretet, og det er jeg veldig fornøyd med.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg hadde valgt alternativ 5, da kan du kun ha svakt lys på Grønn sone når du lytter på musikk, på film kan du ha svakt lys på Blå sone uten at det påvirker bilde nevneverdig og til slutt har du gul sone som vil kunne hjelpe på å belyse hele rommet.
    Tanken min var egentlig litt motsatt, dvs at jeg tenker gul + blå sone til musikklytting der blå sone er ganske mye dimmet og gul sone med litt mer lys. Grønn sone de gangene jeg trenger mer lys i rommet.

Etter å ha tenkt litt falt jeg ned på alternativ 1.

Har i dag koblet opp downlightboksene, lagt opp rør og trukket kabler. Det var litt pes med kassene, da alle måtte modifiseres litt slik at de kunne klemmes sammen nok til at de passet i spotkassa.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4170-jpg

Jeg var litt nysgjerrig på hvor mye disse LEDene kunne dimmes, så jeg jeg prøvekoblet den ene sonen for å se hvordan det ble. Bildet vises ikke maks dimming, men jeg tipper at det går ned til rundt 30-40% av maks kanskje. Det gikk ikke å dimme fullt så lavt som jeg hadde håpet på, men jeg tror kanskje det vil oppleves noe lavere når rommet er fargelagt. Da blir nok rommet ta en del mer av lyset enn det gjør nå.

Kentis musikkino v2 - *FERDIG - med bilder*-img_4165-jpg

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo ut som det er en ok farge på disse LED pærene ihvertfall. Hvor har du handlet de?

Side 10 av 25 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •