Lydisolering av kinorom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydisolering av kinorom

Hallo der folkens,
    Jeg er i startfasen med å planlegge neste trinn i å innrede kinorommet i kjelleren på garasjen min. Den ene veggen er inn mot huset og der har jeg en utleieleilighet. Rommet er 6x7 meter og betong på alle vegger og tak.

Hvordan kan jeg isolere den veggen inn mot leiligheten slik at minst mulig lyd kommer inn i leiligheten?
    Er det fordel å isolere rett på betongen og gipse to lag før en evtuelt bygger "rom i rom"?

Lurer også å kjøpe klipsch Thx ultra 2 med 2 subber.
    Hvilken reciver bør jeg velge til et slikt oppsett?

All hjelp motas med stor takknemlighet.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av verdal
    Hallo der folkens,
    Jeg er i startfasen med å planlegge neste trinn i å innrede kinorommet i kjelleren på garasjen min. Den ene veggen er inn mot huset og der har jeg en utleieleilighet. Rommet er 6x7 meter og betong på alle vegger og tak.
    Gratulerer! Du har et flott utgangspunkt for å få en nærmest lydtett hjemmekino i dette rommet. Selv om rommet er nesten kvadratisk, vil størrelsen gjøre at du allikevel kan få det bra lydmessig.

Hvordan kan jeg isolere den veggen inn mot leiligheten slik at minst mulig lyd kommer inn i leiligheten?
    Er det fordel å isolere rett på betongen og gipse to lag før en evtuelt bygger "rom i rom"?
    Hvis veggene består av massiv armert betong, ville ikke jeg ha gjort noe med de. Jeg ville ha bygd en rom-i-rom konstruksjon med stenderverk av 48 x 98mm, og laget en avstand mellom betongen og reisverket på ca 30mm. For å unngå triple leaf skal du ikke bruke gips eller tilvarende ut mot betongen. Det er bare innsiden inne i rommet som skal gipses. og da anbefaler jeg to lag plater, med viskoelastisk lim mellom platelagene. For eks ett lag gips, Greenglue, og ett lag MDF/gips. Du bør også bruke to dører. En dør inn til rommet slik det er nå, og en dør i rom-i-rom konstruksjonen. Gjerne en lyddør. Det viktige her er at den indre konstruksjonen skal være mekanisk skilt fra betongen.

Siden gulvet antakelg henger sammen med veggene og andre tilknyttede rom ville jeg ha brukt trinnlydplater på gulvet. Eller slike gummiklosser plassert under isolert gulvbjelkelag. Det kommer litt an på hvor høyt det er under taket. Husk at veggene skal hvile på det nye gulvet, og ikke på betongen du har der fra før.

Taket i en rom-i-rom løsning hviler jo på veggene (i stenderverket), men blir det knapt med takhøyde kan du henge taket i lydbøyler, rett i betongen. Dette vil ikke gi deg like bra lydisolering som en ekte rom-i-rom løsning. Det er viktig at alt blir fuget tett, også alle trekkerør som fører ut av rommet. Ventilasjonen må også være lyddempet, og settes inn slik at det ikke ødelegger lyddempingen.

Lurer også å kjøpe klipsch Thx ultra 2 med 2 subber.
    Hvilken reciver bør jeg velge til et slikt oppsett?

All hjelp motas med stor takknemlighet.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestilt to lyddører, ei på 30db og ei på 35db. Dette skulle holde 52db.
    Takk for kjempe svar, du sa at taket bør ligge på veggene, hvordan får en det til å stå av seg selv med en bredde på 6m?
    Gulvet er støpt med 1cm isopr rundt kantene, burde være greit det.
    Men sikkert ikke domt å legge ned trinnlydplater for det.
    Du ville brukt greenglue imellom lagene selv om man har et lag mdf og gips.
    Gjennomføringer for eletrisk hvordan løser man det på en grei måte?

Masse spørsmål her, og flere kommer det sikkert ettervært og

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestilt to lyddører, ei på 30db og ei på 35db. Dette skulle holde 52db.
    Sikkert et dumt spørsmål, men hvordan kommer du frem til demping på 52dB?
    Uansett, veldig bra med to lyddører!

Takk for kjempe svar, du sa at taket bør ligge på veggene, hvordan får en det til å stå av seg selv med en bredde på 6m?
    Du har ikke nevnt takhøyden i rommet. Er den 240cm eller høyere ville jeg lagt 148 x 48mm bjelker over hele rommet, for å få ekte rom-i-rom løsning. Seks tommer burde holde greit til to gipslag hvis du legger dem cc30cm. Hvis rommet er lavere ville jeg hengt taket i lydbøyler, som henges på lekter, som skrus rett inn i betongen i taket. Da får du i lagt inn 50mm glava/rockwool over takgipsen, som vil hjelpe litt. Husk at det bør være litt luft mellom isoleringen og betongen.

Har du god høyde kan du også vurdere takhimlingsplater, for eks Glava

Gulvet er støpt med 1cm isopr rundt kantene, burde være greit det.
    Men sikkert ikke domt å legge ned trinnlydplater for det.
    Trinnlydplater hjelper uansett på lyddempingen. Igjen, det er jo takhøyde som bestemmer hvor mye demping du får plass til.

Du ville brukt greenglue imellom lagene selv om man har et lag mdf og gips.
    Ja, vil absolutt si det. Enten Swedac eller GG.

Gjennomføringer for eletrisk hvordan løser man det på en grei måte?
    Alle gjennomføringer må tettes så bra som mulig. Veggboksene er et problem. Disse lekker jo lyd omtrent rett igjennom. Når man tar seg tid og råd til to lag gips, for så å punktere dette med 20 bokser sier det seg selv at det blir problemer. Alle trekkerør bør i det minste tettes (for eks med en klatt silikon), disse leder lyd forbausende langt.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Sikkert et dumt spørsmål, men hvordan kommer du frem til demping på 52dB?
    Uansett, veldig bra med to lyddører!

Det tallet fikk jeg fra dørlevrandøren.

Du har ikke nevnt takhøyden i rommet. Er den 240cm eller høyere ville jeg lagt 148 x 48mm bjelker over hele rommet, for å få ekte rom-i-rom løsning. Seks tommer burde holde greit til to gipslag hvis du legger dem cc30cm. Hvis rommet er lavere ville jeg hengt taket i lydbøyler, som henges på lekter, som skrus rett inn i betongen i taket. Da får du i lagt inn 50mm glava/rockwool over takgipsen, som vil hjelpe litt. Husk at det bør være litt luft mellom isoleringen og betongen.

Tak høyden er tett opp mot 240cm, det er betong hulldekke(21cm element) med 5cm isopor på oppsiden som isolasjon der det er støpt 8 cm gulv igjen.
    Er litt for lydbøyler i tak for å oppnå mest høyset muli takhøyde.

Har du god høyde kan du også vurdere takhimlingsplater, for eks Glava

Sikkert ikke dumt å legge trinnlydplater uansett, kan da legge teppe rett oppå. (slepper å flytesparkle gulvet for små ugjevnheter).

Trinnlydplater hjelper uansett på lyddempingen. Igjen, det er jo takhøyde som bestemmer hvor mye demping du får plass til.

Ja, vil absolutt si det. Enten Swedac eller GG.

Alle gjennomføringer må tettes så bra som mulig. Veggboksene er et problem. Disse lekker jo lyd omtrent rett igjennom. Når man tar seg tid og råd til to lag gips, for så å punktere dette med 20 bokser sier det seg selv at det blir problemer. Alle trekkerør bør i det minste tettes (for eks med en klatt silikon), disse leder lyd forbausende langt.
    Har tengt litt å lime slike harde rockwool plater på betongen også bygge opp veggen, da er det vell bør vell hjelpe om jeg lager hull for stikk på den veggen inn mot leiligheten.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vett ikke om jeg har heile roen på sitat svar og svar, satser på at dere forstår

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trinnlydplater

Da var elektrisk limpistol kjøpt inn, da blir jobben mye gøyere.

Pratet med en, han ville ha montert lerrete på langveggen og sette en sub diabonalt i rommet, noen meninger?

Har tengt å bruke klipsch thx Ultra2 650. Serien. Med 2 jl audio 13" sub.
    Er det noen som har noen mening om dette oppsette.

Trinnlydplater i gulv, bør veggene settes oppå veggen eller legger til slutt?

Håper det blir litt mer gang i denne tråden :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, er det noen som har prøvd å bruke asfaltplater istedenfor to lag gips. Vil ha gips ytterst uansett.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Utolig flott utgangspunkt du har med så stort rom.
    Du har kanskje gjort det allerede. Men jeg anbefaler å lese andre byggetråder her på forumet.
    Det er utrolig mye å lære. Det er utrolige mengder kunnskap i disse trådene.

Det tar tid å lese alt dette. Men så er det også veldig lærerikt. Her er noen av de beste byggetrådene jeg har jobbet meg gjennom de siste månedene...
    Mange av disse trådene er utrolig lange. Det er mye diskusjon om de minste detaljer. For å i det hele tatt komme igjennom dem, har jeg fokusert på trådstarters innlegg med bilder og bildebeskrivelser og hoppet bukk over mye av diskusjonene..

Dessverre er linkene nedenfor til det gamle forumet og virker neppe. Men om du søker på titlene bør du enkelt finne dem igjen.

BEFs kompromissløse hjemmekino
    http://avforum.no/forum/hvilket-utstyr-har-avforums-medlemmer/83511-befs-kompromisslose-hjemmekino-klappet-klart-post-6412-a.html
    http://www.avforums.co.za/index.php/topic,17173.0.html

Aktos hjemmekino
    http://avforum.no/forum/hvilket-utstyr-har-avforums-medlemmer/106898-aktos-hjemmekino.html

TomRons Kinobyggetråd
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...byggetrad.html

Homecinemas hjemmekino
    http://avforum.no/forum/hvilket-utstyr-har-avforums-medlemmer/34130-trobbel-receiver-10.html

Hjemmekino i tilbygg - Hunsbedt
    http://avforum.no/forum/av-rom-konstruksjon-optimalisering/95204-hjemmekino-tilbygg-byggingen-nesten-ferdig.html

Kentis Musikkino v2
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...eggkasser.html

RuneW: Bygging av kino
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...t-bestilt.html

Hjemmekino bygger referansekino
    http://avforum.no/forum/generell-info/47644-hjemmekino-bygger-referansekino.html

11.2 kjellerkinoprosjekt - Givati
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...-prosjekt.html

Bygging av hjemmekino i garasje – johnnymhz
    http://avforum.no/forum/av-rom-konstruksjon-optimalisering/120159-bygging-av-hjemmekino-garasje-trenger-hjelp-kobling-av-spotter-2-soner.html

Byggetråd: Home 2030 Cinema – CareBear
    http://avforum.no/forum/av-rom-konstruksjon-optimalisering/118358-byggetrad-home-2030-cinema.html

AVS – Sandmans
    Sandmans Home Theater Construction Begins!

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du svarte på mitt spørsmål i posten din... om døde linker.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av regnep Vis post
    Så du svarte på mitt spørsmål i posten din... om døde linker.
    Ja, du skjønner jeg hadde kopiert disse titlene og linkene til et lokalt dokument for å lett finne tilbake seinere. Men de gamle linkene virker dessverre ikke lenger. Det skal allikevel være lett å finne igjen trådene ved å søke på titlene.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vi skal prøve å få ordnet med en automatisk redirect til gamle tråder, men inntil videre finner du disse ved å bytte ut forumkategorien med showthread.php, f.eks. blir:

http://avforum.no/forum/av-rom-konstruksjon-optimalisering/118358-byggetrad-home-2030-cinema.html
    til
    http://avforum.no/forum/showthread.php/118358-byggetrad-home-2030-cinema.html

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •