Juks med romstørrelsen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Juks med romstørrelsen

Hei,

Mulig jeg er helt på skogstur nå, men mener bestemt at det finnes absorbenter/diffusjon/lydlureri (usikker på hva det kalles) som reduserer farten på lydbølgene fra en høyttaler og som da får veggen rundt høyttaleren til å "forsvinne"
    Stemmer dette?

Problemet som jeg prøver å løse med dette er at jeg skulle gjerne hatt mer luft bak høyttaleren. De står ca 80 cm fra bakvegg nå og jeg har ikke mulighet til å dra de lenger frem på gulvet pga en dør som kommer inn i rommet.

Har testet med høyttalerene lenger ut på gulvet og det gir litt ekstra "klarhet" i toppen (om det er toppen min eller høyttaleren er ukjent 8) ).

Noen som skjønte mitt uendelig store problem som har noen gode råd?

-Axen

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bytte til ht som er beregnet på å stå i hjørnene?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi jeg liker lyden i de jeg har, men syns lyden blir enda litt bedre hvis jeg får flyttet høyttalerene 50cm lenger ut i rommet eller finner en eller annen måte å få bakveggen til å forsvinne.

Ingen som har noen gode råd om hvilken matriale som kan gi meg denne effekten?

Dette er et dedikert kino/lytte rom så om jeg må bygge noen kasser og fylle de med glava eller isolasjon eller bomull eller gråstein så spiller ikke det noen rolle :wink:

-axen

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utganspunktet er lyd trykkbølger som beveger seg med samme hastighet når mediumet (typisk luft) har konstant tetthet (tempratur og trykk). I et rom med 20grader Celsius og normalt trykk vil lyden bevege seg ca 340m/s.

Så ja, du kan redusere hastigheten på lyden ved f.eks å fylle rommet med en annen gass eller lignende (upraktisk). En mere praktisk tilnærming vil være å sette opp dempeplater etc som vil "stjele" energien fra lyd som ikke beveger seg direkte mot lytteposisjon, f.eks første og andre refleksjoner. Det er disse reflekterte lydbølgene som ofte kommer tilbake med en annen fase og ødelegger klarheten og dybden i musikken.

Mitt beste råd er å starte med førsterefleksjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Førsterefleksjon og andre refleksjoner fremmover i rommet har jeg kontroll på, men jeg kommer ikke unna problemet med at det låter bedre når høyttalerene får mer luft bak seg.

Så det jeg prøver å få til er å skape en illusjon av at bakveggen er borte vekk. Letteste måte jeg tenkte å få til det på var å senke farten til lydbølgene bak høyttaleren.
    Finnes det andre måter så tar jeg gjerne imot tips.

-Axen

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil jo tro at hvis du bruker et veldig absorberende materiale nettopp på bakvegg og sidevegg vil du oppnå dette. La oss si du ikke hadde bakvegg, ergo ville du aldri fått noen refleksjon av lyd fra bakveggen. Derfor tenker jeg at hvis man hadde brukt et materiale som absorberer så mye som mulig av frekevnsbåndet på bakveggen ville bakveggen blitt "borte".

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er på sett og vis riktig at man kan få en vegg til å forsvinne med kraftig demping, men man mister både romstørrelse og "luft". Det vil låte betydelig mer dødt. Og det er kanskje det motsatte av hva du ønsker?

Eneste som kan gjøre at lydbildet blir større enn hva rommets størrelse tilsier er bruk av diffusjon. I utgangspunktet ville jeg ikke brukt diffusjon noen andre steder enn bakdelen av rommet. Plasserer man diffusorer andre steder, f.eks siderefleksjone, så får man riktig nok et større og mer live lydbildet, men det vil også gå på bekostning av stereoperspektivet, klarhet, tydelighet, tonalitet og lokalisering. Bruk av 1d diffusorer på bakveggen (og kanskje noe på bakre sidevegger) når man har tilstrekkelig avstand er derimot et bidrag som ikke går utover korrekthet, men samtidig gjør at det låter større.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orso treffer spikeren midt på hodet. Jeg ønsker ikke at lyden skal bli tam og død, men luftig og frittspillende.

Så eneste mulighet jeg har for å oppnå mer luft bak høyttaleren er å flytte bakveggen lenger bak? Det kan la seg gjøre på en effektiv helg. Blir bare litt mer arbeid enn jeg hadde tenkt.
    Rommet er under oppgradering i vinter frem mot våren uansett så defor tenkte jeg det var greit å få på plass denne detaljen før planene blir skrevet i stein.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •