Størrelse på Skyline diffusor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Størrelse på Skyline diffusor?

Har en lignende tråd på hifi sentralen, uten særlig respons. Så da prøver jeg her også.

Hei.

Har endelig bestemt meg for å bruke vinteren på å bygge meg en bakvegg til mitt lytterom. Hat funnet en flott side der de har en oppskrift på Skyline utgaven. Men hvor langt ned i frekvens bør en slik gå? Og også hvor høyt opp?

Jeg taster inn 300hz som laveste punkt og de vil de lengste stavene med 2"x2" vere på 57,33. Noe som vil gjøre at denne "plata" vil bli veldig stor.

Så hvor langt ned og hvor langt opp bør en slik diffusor gå for å ha god effekt. Jeg tenker at dette skal bli bakveggen min.

Bør jeg ha både diffusjon og absorbenter på samme vegg? Dette er altså snakk om bakveggen min, som er 4,7m bred og 220cm høyde. På den veggen skal der også inn en dør.

Ja det blir mange slike....

Håper på noen tilbakemeldinger.

Rommet er 770cm langt 470cm i bredde og 220cm høyde. Jeg har i dette rommet alle muligheter, men litt waf er viktig da jeg skal trives i dette rommet.

Mvh Peter
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skyline er 2d diffusorer. Hva er grunnen til at du vil ha det framfor 1d diffusorer? Til tokanals ser jeg ingen grunner til å velge noe annet enn 1d diffusorer hvis hvis man har tilstrekkelig avstand. 2d kaster på mange måter vekk energi i det vertikale planet hvor øret er lite sensitivt.

Avstanden til 1d diffusorer bør være minst 3 bølgelengder til den nedre diffusjons grensen.

Trolig er det ideelle og ha diffusjon ned omtrentlig til schroeder grensen. Eller noe over. Under det er det bassdemping som gjelder. Øvre grense bør være minst 4-5khz. Diffusjon over det vil ha fordelen at man fjerner mer flutter-ekko og man unngår potensielle tilbakeslag av refleksjoner.

Flere diffusorer kan gi bedre og større spredning, men det må gjøres riktig for å unngå lobing (utstikkende frekvenser). Man må følge barker koden.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Trodde Skyline var 3d... Men ser nå ut som om at det bare kom opp nær jeg søkte på 3d diffusjon.

Dette er et rom som skal ha fokus på musikk i 2 kanaler, men jeg skal også ha film mulighet, men den er ikke så viktig.

Hva er forskjellen på 1d og 2d? Jeg har jobbet mye med absorbenter tidligere og føler meg relativt trygg på det, diffusjon er noe jeg har hørt funger i flere rom og jeg er naturligvis nyskjerrig på å prøve det.

Mvh Peter
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3d diffusorer eksisterer kun til bruk i anekoiske rom.

Forskjellen på 1d og 2d er vel allerede indikert i forrige svar. 1d diffusor diffuserer kun i det horsontale planet, mens 2d diffusorer både i vertikalt og horisontalt. Er avstanden tilstrekkelig, så bruker man nesten aldri 2d diffusorer til profesjonell bruk til tokanals musikk. Men man kan sitte tettere på 2d diffusorer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •