"Opptimal" størrelse på hjemmikino?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Opptimal" størrelse på hjemmikino?

Heisan,

Innledning, skip om uinteressant:

Går med stygge planer om å selge leiligheten i byen og flytte tilbake til hjemkommunen og bygge hus der. Da kommer jo viktige problemstillinger/utfordringer som hvor skal kinoen være, hvor stor bør den være og hvor mye lydisolering må til for å unngå nabokrangel..??

I utgangspunktet er planen å kjøpe en av de mange tomtene kommunen skal legge ut i løpet av neste år. Som husvalg ser jeg på flrer løsninger av ferdighus, modulhus etc.

Innldning ferdig :wink:

Hvor stort bør rommet være før en begynner med lydisolering og demping/spredning? Enkelte av husene jeg ser på har rom som er ca 8x5 meter, og det virker som en veldig bra størrelse, men hva mener folket? Er 6x5 meter plenty bra nok? Hvordan er det å innrede en garasje kontra kjeller/loft?

Slik jeg ser for meg kinoen:

• Må være muligheter for å oppgradere komponenetene i kinoen til et veldig høyt nivå med tiden
    • Planlegger å ha "baffle-vegg" / lydtransparent duk
    • Rommet skal lydisoleres nok til at naboer IKKE KAN klage
    • Rommet skal lydbehandles mhp adsorpsjon og diffusjon
    • Må være mulighet for å ha minimum et 7,2 oppsett

Tips/triks/kommentarer/spørsmål mottas med takk!!
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet a søren om det finnes noen optimal størrelse på kino rommet...

Men, om jeg kunne valgt så hadde det vel blitt noe ala 4-5 * 7 meter. Kommer også ann på hvor bredt lerret du ønsker (breiest mulig kanskje )

Andre kan sikkert svare bedre

Scene i front, og spotter i taket må også på plass i dedikert kino! Har du mulighet for litt ekstra takhøye så hadde jo det også vert kanon.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Momenter som skjulte høytalere foran, altså lydtransparent lerret gjør mulighet for å ha bredere lerret dersom rommet ikke et så bredt. Men dette igjen krever et noe lengre rom. De største utfordringene ser ut for å være høyde under tak.
    Ideelt er jo to nivåer, men det krever god takhøyde.
    Selv har jeg ikke så stort rom, men har god takhøyde som har gjort det mulig å lage to nivåer.

Lykke til.

Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!!

Har vært i kontakt med mulig utbygger og sett på diverse løsninger. Det som virker som beste kandidat til nå har en garasje med mål 7,6m x 6,6m og 2,4m i høyde. Noe som er farlig nær kvadratisk, bør jeg gjøre noe med det?

Siden vi er så godt i gang nå, hvordan stiller folk seg til kurvet rammelerret kontra bafflevegg/lydtransparent duk? Har lest litt at noen mener det ikke blir så bra bilde med med lydtrans duk kontra vanlig lerret? Siden mitt rom i alle tilfeller blir plenty bredt går det mest på total kinoopplevelse.
    Det er vel heller ikke til å stikke under en stol at det er litt fristende å velge rammelerret slik at det blir lettere å frigjøre oppgraderingsspøkelse med jevne mellomrom..

Kommentarer mottas fremdeles med stor takk :-D

Mori: Less is NOT more..MORE is more!! Vil ha så stort lerret som rommet kan tillate :twisted:
    Della
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje prøvd noe ala 4*7m (+/- .5m)?

Med lyd transparent lerret kan det fortsatt bli meget stort bilde, med plass til en to, tre rader.

Dette er dog bare min grove synsing, beste forslaget jeg kan komme med er og sende BEF en pm og se om han har noen inspill.

Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan,

Kommer nok til å høre med noen fagfolk på akustikk før jeg går til innkjøp av lyd-diffusere og -adsorbenter, men det er kjekt med litt "brainstorming" og synsing rundt temaet for å gi meg litt kjøtt på beina før jeg snakker med fagfolket.

Alle her inne er interesserte i lyd&bilde, og det betyr at alle har erfaring på område som kan være av nytte til meg når jeg ska utforme rommet. Noe av det kjekke med hobbyen vår er jo å dele erfaringer og prøve nye ting, og så lenge vi snakker om å forbedre kinoopplevelsen så er alle tips lov, og nyttige, opplevelser er tross alt subjektive.

En bafflevegg vil stjele ca 0,5-1m i lengden. Fordelen slik jeg ser det med baffleveg vil vel være at lyden "kommer ut fra lerrete i rette høyde"? Må innrømme at jeg aldri har sett slikt utstyr på hjemmekinonivå, men det virker jo veldig spennende.. :-D
    Della

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes vel ikke noe fasitsvar på hva som er optimal størrelse. Det blir veldig subjektivt. Personlig liker jeg det litt luftig og med god bredde. Du nevner 8x5m som et utgangspunkt. Det matcher nøyaktig målene jeg har planlagt for mitt eget påbygningsprosjekt. Jeg synes det er viktig med litt god bredde slik at man kan ha et stort lerret og fortsatt ha fronthøyttalerne på siden og unngå lydtrasparent lerret. Et av mine hovedpunkter i kinoen blir å bygge en "falsk" vegg/lerretsvegg forran høyttalerne. Denne veggen bygges ca én meter ut i rommet. I denne veggen bygges det hylleplass til alt utstyr. Og veggen kles med høyttalerstoff der høyttalerne blir stående bak. Dette blir da et slags teknisk rom som skjuler kabler og utstyr. På denne måten vil kinoen fremstå veldig ryddig. Jeg tror det kan bli veldig pent.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo større rommet er, jo mindre bassproblemer vil man ha. Man får dessuten færre tidlige refleksjoner og hanskes med. Så sant man ikke synes det blir ukoselig, så ville jeg ha lagt det så stort som mulig. Størresle er mye viktigere enn spesielle dimensjoner. Og bygger man fra grunnen av, så kan man i teorien gjør absolutt alt av bassdemping helt skjult.

Skal man ha virkelig god støyisolering i tillegg, så bør man ha proffesjonell hjelp fra noen som vet hva de driver med. Kombinasjonen bassdemping og støydemping er det få som kan. Man har ingen garanti at selv såkalte proffe akustikere kan det. Har sett mye rart der og folk som måtte leie inn kompetanse på nytt igjen. Vær oppmerksom på at en del akustikere ikke har kunnskap om små roms akustikk og overfører feilaktig sin kunnskap om konsertsal akustikk. Så nylig et eksempel på det her inne på avforum. Rimelig tragisk å se. Så her kan man trå feil selv om man tror man innhenter ekspert hjelp.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Della
    Takker for svar!!

Har vært i kontakt med mulig utbygger og sett på diverse løsninger. Det som virker som beste kandidat til nå har en garasje med mål 7,6m x 6,6m og 2,4m i høyde. Noe som er farlig nær kvadratisk, bør jeg gjøre noe med det?

Siden vi er så godt i gang nå, hvordan stiller folk seg til kurvet rammelerret kontra bafflevegg/lydtransparent duk? Har lest litt at noen mener det ikke blir så bra bilde med med lydtrans duk kontra vanlig lerret? Siden mitt rom i alle tilfeller blir plenty bredt går det mest på total kinoopplevelse.
    Det er vel heller ikke til å stikke under en stol at det er litt fristende å velge rammelerret slik at det blir lettere å frigjøre oppgraderingsspøkelse med jevne mellomrom..

Kommentarer mottas fremdeles med stor takk :-D

Mori: Less is NOT more..MORE is more!! Vil ha så stort lerret som rommet kan tillate :twisted:
    Jeg har både buet og lydtransparent lerret. Dette for å få den optimale kinofølelsen. Samt at man slipper å ha høydesenterkanaler da lyden kommer rett ut av bildet. Jeg kan enkelt ta vekk mitt lerret og komme til bak med høytalerene dersom jeg skulle oppgradere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •