Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  14
Like Like:  46
Side 8 av 23 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 446
    Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Jeg får ikke flutter av skråtaket, fordi vinkelen (32 grader) gjør at lyden ikke reflekteres tilbake i samme bane. Det er nettopp dette mitt rom-tverrsnitt modell over beviser. Å sette en rett linje på tegningen blir akkurat det samme som å bruke laserpeker og speil. Bare at modellen kan følge en lydbølge i flere refleksjoner enn man kan med ett speil.

Dersom det rommet du har hadde hatt 45 graders takvinkel så kan man lett få flutter mellom gulv-skråtak-skråtak-gulv. Men når vinkelen er større eller mindre enn dette, så "forsvinner" lyden til en annen plass i rommet.
    Helt enig i det du viser til på tegningen Stråtak er en fordel, noe jeg ment hele tiden.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Dersom primærbehovet er film , så er det ikke noe som slår bassrefleksløsningen til SVS på "jordskjelv" uten at det blir vesentlig dyrere.
    Vil tro at selv den vanlige PB 12 NSD til 6k klarer å sette rommet i mer /eller hvertfall like mye som en SB13 ultra.
    På punchbass og ren lydkvalitet så er nok SB 13 ultra mye bedre , så det kommer litt an på hva man skal prioritere , og hvor god plass man har.
    Primærbehovet er klart film. Den største ulempen med bassrefleks er at de tar såpass stor plass. Av den grunn er jeg redd PB13 tar alt for stor plass hos meg, mens 2 stk PB-2000 kan akkurat gå ved å sette dem sideslengs i midten. Siden jeg har reellt bare én plasseringsmulighet for 2 stk PB2000, var nettopp hensikten med subplasseringstesten over å se hvordan rommet responderer på denne plasseringen. Og der var jo konklusjonen klar: Det er bedre lyd med én sub til venstre for L enn to stk subber i midten.

Ut fra dette står man igjen med enten SB13-ultra eller en PC12/PC13 løsning. Estetisk sett heller jeg mot SB13. Jeg vet også godt hvordan trykkammer låter. Fordi den ruller av slakere enn bassrefleks så tåler den mye bedre å bli extended (forlenget?) i bassresponsen. Men på bekostning av maksvolum på de aller dypeste frekvensene.

Men samtidig så vet jeg jo godt at bassrefleks går dypere enn trykkammer. PC12/PC13 fra SVS har fått veldig skryt og jeg har plass til en av disse. Men jeg har aldri hørt disse så i så fall må jeg kjøpe en blindt.

Så min lange utredning her viser hvor usikker jeg er på valget... En måte som jeg vurderer er å kjøpe begge subbene (SB13 og PC13-Ultra) hos L-sound og prøve dem og sende tilbake den jeg ikke ønsker. Det koster meg opptil en tusenlapp ekstra i transport eller en t/r Sandnes-Arendal (mens L-sound er åpen).
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep Vis post
    Helt enig i det du viser til på tegningen Stråtak er en fordel, noe jeg ment hele tiden.
    Ja, for stående bølger er det en stor fordel. Men jeg må, slik som du har i rommet ditt, dempe deler av skråtaket fordi det gir en del ekle og harde 1. refleksjoner som slår rett inn i lytteposisjon. Fordi skråtaket "kommer lengre inn i rommet" enn et rektangulært rom, ligger refleksjonene veldig nære i tid også og det hjelper ikke på akustikken.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Primærbehovet er klart film. Den største ulempen med bassrefleks er at de tar såpass stor plass. Av den grunn er jeg redd PB13 tar alt for stor plass hos meg, mens 2 stk PB-2000 kan akkurat gå ved å sette dem sideslengs i midten. Siden jeg har reellt bare én plasseringsmulighet for 2 stk PB2000, var nettopp hensikten med subplasseringstesten over å se hvordan rommet responderer på denne plasseringen. Og der var jo konklusjonen klar: Det er bedre lyd med én sub til venstre for L enn to stk subber i midten.

Ut fra dette står man igjen med enten SB13-ultra eller en PC12/PC13 løsning. Estetisk sett heller jeg mot SB13. Jeg vet også godt hvordan trykkammer låter. Fordi den ruller av slakere enn bassrefleks så tåler den mye bedre å bli extended (forlenget?) i bassresponsen. Men på bekostning av maksvolum på de aller dypeste frekvensene.

Men samtidig så vet jeg jo godt at bassrefleks går dypere enn trykkammer. PC12/PC13 fra SVS har fått veldig skryt og jeg har plass til en av disse. Men jeg har aldri hørt disse så i så fall må jeg kjøpe en blindt.

Så min lange utredning her viser hvor usikker jeg er på valget... En måte som jeg vurderer er å kjøpe begge subbene (SB13 og PC13-Ultra) hos L-sound og prøve dem og sende tilbake den jeg ikke ønsker. Det koster meg opptil en tusenlapp ekstra i transport eller en t/r Sandnes-Arendal (mens L-sound er åpen).
    Jo jeg skjønner godt problemstillingen din - det er ikke alltid lett å velge mellom estetikk og ytelse.
    Og siden du ikke får satt suben i et hjørne , så er helt klart en SB13 mye penere - i et hjørne derimot , så "forsvinner" PC-modellene nesten

Tror nok også at SB13 vil gi deg veldig moro , også til film - men som du sier så er jo det beste å prøve begge selv , og med Lsound sin returrett så er jo ikke dette så veldig vanskelig å til heller , selv om det koster en tusing.

Lykke til med valget
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått en pall med godsaker for å fikse opp akustikken i kinoen. Nå er det bare å begynne å finne ut hvordan man skal montere det opp. F.eks. er ikke kantene på disse platene behandlet, så man må nok ha dem inn i en ramme. Og med en ramme, utgår nok ideen om dobbelsidig tape til skråtak på grunn av vekten.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-0225083206-av-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk å ikke gå får tykt. Best resultat med disse er så mye areal som mulig dekket, og 10cm meteriale og 10cm luft bak. :-)

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice
    Blir moro å følge med i prosessen videre .
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier Vis post
    Husk å ikke gå får tykt. Best resultat med disse er så mye areal som mulig dekket, og 10cm meteriale og 10cm luft bak. :-)
    På bakgrunn av grafene du la ut på Hunsbedts tråd (takk for det!), så planlegger jeg at de punktene som skal dekkes opp på skråtaket må gjøres med å feste 50mm plater rett til taket. Jeg har ikke nok takhøyde der til å kunne tillate meg luft bak. Disse punktene er primært "bare" for å ta 1. refleksjon, så jeg håper det blir godt nok. Jeg er iallefall ikke avskrekket av hvordan 50mm rockfon rett på vegg ser ut på grafene dine.

Ellers for 1. refleksjon og klang forøvrig i det vanlige taket, tenker jeg å lage en hengebaffel med 100mm rockfon. Det finnes en sketchupmodell i innlegg #82. Først hadde jeg tenkt 20cm luft over, men det er kanskje nok/best med 10cm luft.

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På bakgrunn av grafene du la ut på Hunsbedts tråd (takk for det!), så planlegger jeg at de punktene som skal dekkes opp på skråtaket må gjøres med å feste 50mm plater rett til taket. Jeg har ikke nok takhøyde der til å kunne tillate meg luft bak.
    Du har jo post #91, Midas,- som kanskje kan gi deg litt luft bak platene når kinoen er i bruk?

EDIT: Hvor du da kan løsne platene i underkant og få 10 (?) cm luft bak...
    Sist endret av MorJohan; 02-25-2014 kl 16:32 Begrunnelse: Utdyping.
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Du har jo post #91, Midas,- som kanskje kan gi deg litt luft bak platene når kinoen er i bruk?

EDIT: Hvor du da kan løsne platene i underkant og få 10 (?) cm luft bak...
    Joda, har ikke glemt det forslaget. Men rommet under skråtaket er i bruk. Man går forbi der for å komme inn til teknisk utstyr og en sitteplass (for de som ikke behøver i sitte i sweetspot). Det er litt, uhm, upraktisk å ha en lydplate hengende nede som blokkerer for bildet...

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg nå tenkte var å senke lydplaten 10 - 15 cm i underkant. (Har en viss evne til å forklare meg fullstendig bort...)
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her blir det spennende å følge med. Når det gjelder å henge slike plater i taket, så er det nok en ramme, der du borrer en hel del hull i planken det letteste. Ellers så har jeg på skråtaket rett over subbene. bare tatt barkduk rundt platene, og stiftet det rett opp på skråtaket, man du får hjelp så kan du gjøre dette slik at du får luft i mellom, men det blir mye penere med rammer.

Ikke heng platene med dobbeltsidig tape i taket om du har gipstak.. Jeg fant ut en morgen at det ikke var så lurt.....

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ide som jeg brukte i et annet rom for å fjerne plater når dama var hjemme og raskt sette de opp når jeg hadde huset for meg selv, var å kjøpe romdelerer og feste fast rockwool platene på den.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingenting med hjemmekinoen å gjøre, men har lovd meg at jeg må få unnagjort en gammel synd før jeg bygger noe mer i hjemmekinoen. Dette er en garage, ikke en oppsamlingsplass for rot/søppel etter 3 års totalrehabilitering....

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-0301134801-av-jpg

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det er absolutt å anbefale. Man har ikke i nærheten nok justeringsmåter (i antall PEQ og i valgbare frekvenser) på 3020 til å kunne matche anti-moden.

Jeg har koblet anti-moden (8033S vel og merke) mellom receiver og sub. Det funker gulle det, men jeg må da ta jobben med å integrere sub+HT slik at overgangen er smidig.

Enda bedre er å justere overgangen mellom Sub+HT med avstandsinnstillingen i receiver. Den fungerer på en litt annet måte, og gir mer korrekt totalrespons.[/QUOTE]
    Da går jeg for 2 stk sånne så blir det spennende å se hvor mye de kan hjelpe på bassen.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja absolutt! Bare meg en PM, så skal vi ikke om vi får avtalt et tidspunkt når det nærmer seg. Gleder meg.[/QUOTE]

Har sendt deg en pm angående kalibrering, håper vi kan kan finne en dato som passer.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på en ting, når jeg tester med db måler så får jeg veldig stor forskjell på fronthøyttalerne, hva skyldes dette Midas?
    måler ca 85db med begge innkoblet uten sub, kobler jeg fra høyre front så måler jeg 83 db, kobler jeg fra venstre og inn med høyre måler jeg 70.altså venstre mye bedre enn høyre. Er ikke det merkelig?
    bruker delefrekvens når jeg måler 80hz.
    Sist endret av saar; 03-13-2014 kl 16:49

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Lurer på en ting, når jeg tester med db måler så får jeg veldig stor forskjell på fronthøyttalerne, hva skyldes dette Midas?
    måler ca 85db med begge innkoblet uten sub, kobler jeg fra høyre front så måler jeg 83 db, kobler jeg fra venstre og inn med høyre måler jeg 70.altså venstre mye bedre enn høyre. Er ikke det merkelig?
    bruker delefrekvens når jeg måler 80hz.
    Usikker. Jeg regner med at du har sjekket at de står med likt nivå ut fra 3020-en? Det kan høres ut som skråtaket som kanskje påvirker lydtrykket? Hva hører du selv? En forskjell på 7dB er så mye at det skal du fint hører.

Hvilket signal spiller du av og hvordan måler du? Hvis du tester med pinknoise, så tester du kanskje med dBC måling? Får du like ulike tall hvis du tester med dBA måling? For hvis du får mindre forskjell på dbA, så er det i bassregisteret/rommet at forskjellen ligger.

Uansett så får vi sett på det når jeg kommer innom. Gleder meg stort til å både se wv500es og høre pc ultra

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok skråtaket, målte det med db måler, men hører det også veldig godt når jeg kjørte en 80hz tone.
    hjalp ikke noe å stille avstand. Merkelig.
    har satt på antimodene og det hjalp enormt på bassen, og etterpå så traff rk nøyaktig på fase på subbene, noe den ikke var i nærheten før uten antimode.
    den la også til selv de 0.9 m. Trengte ikke endre noe på avstanden, det var utrulig når jeg slet så voldsomt tidligere.

50 min med sveip tok det på begge subene.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann midas,,tusen takk for justering av kinoanlegget igår kveld. Tiden gikk altfor for fort! Var jaggu mer arbeid enn jeg hadde trudd å få på plass lyden slik som jeg håpet og drømte om.
    har tilbringet et par timer i kinoen idag med gardiner borte fra vinduene og masse sollys inn vinduene og kun lyttet til musikk for første gang og er strålende fornøyd har blitt mange gode gamle slagere på spotifyen
    Rett og slett en nytelse og kunne bruke anlegget til noe annet enn bare film. Ultra funker til musikk også!
    Diskanten har idag vært en fornøyelse. Mye mer åpen klang og dynamikk enn det var før. Mellomtonen er på plass igjen.
    Release me med Oh laura en nytelse!
    må inrømme at jeg datt ut når du holdt på med justeringen, det gikk litt for fort for meg, men du hadde god kontroll tydeligvis.
    kan virkelig anbefale deg til andre som ønsker en kalibrering av anlegget, det er det verdt.
    nå når lyd og bilde er på plass så er der bare å spare til en ordentlig sofa og få på plass ventilasjon i rommet så er jeg i mål.
    herved så booker jeg deg når en ny receiver måtte komme i kinoen en gang i fremtiden.
    håper du fikk litt svar på subwoofer valget du står foran etter å ha lyttet på pc ultraene, som jeg sa så har de nærmest utømmelig med krefter. Kona syns det hadde ristet vell mye i huset under demoene vi kjørte.

Side 8 av 23 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •