Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  14
Like Like:  46
Side 7 av 23 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 446
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Se der ja - Antimode gjør jobben ja , det er det ingen tvil om.
    Ser du har gått drastisk til verks nå , og det er eneste riktige måten for å hente max ut av det utstyret man har.
    Og det er jo ganske viktig å få det beste ut av det man har før man tenker på å bytte utstyr

Kan nok kjenne meg igjen litt der du sier at du kanskje mister litt puch her og der , men det kan man jo ta litt igjen ved å øke nivået på suben noe , siden det ikke er noen "pukkler" som roter det til lengre !
    Jeg må nesten takke for ett veldig bra tips med å kjøpe anti-moden!

Jeg erfarer som du sier, at jeg har ønsker om å skru opp subnivået noe (jeg tror jeg gikk opp 2-3 dB eller så). Men da må jeg ha en ny subb som kan henge med i svingen
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite merkverdig sketchup eksperiment for å finne stående bølger:

Jeg har lenge lurt på om skråtaket mitt kan representere en (mer kompleks) stående bølge. Derfor la jeg inn en modell av tverrsnittet av rommet i sketchup, merket med ROM i figuren under. Deretter kopierte jeg og speilte jeg rommet slik at det blir "brettet" ut. Hvis man plasserer en lydkilde som speiles på alle kopiene og man klarer å trekke en rett linje igjennom "lydkilden" minst 3 ganger, da har man en stående bølge.

Det fine med sketchup og komponenter er at man kan flytte på "lydkilden" og den flyttes automatisk i alle kopiene. I tegningen under er det "ROM" som er orginalrommet, mens alle6 de andre er virtuelle speil. Som tegning viser, så klarer man å trekke en linje igjennom rød lydkilde. Det er gulv-tak (som forventet) og gir stående bølge (evt. flutter).

Jeg har ikke klart å finne noen måter å få stående bølge igjennom skråveggen (grønn), som er en god ting.

Dette er et 2D tverrsnitt av ett plan og dermed ikke hele sannheten for rommet. Det er mulig skråtaket kan medvirke i et annet plan. Det er i prinsippet ingenting i veien for å gjøre samme metode i 3D, men jeg oppdaget at det ble veldig rot med kopiene av rommet i sketchup.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-st-ende_b-lger-png  
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,070
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Jeg må nesten takke for ett veldig bra tips med å kjøpe anti-moden!

Jeg erfarer som du sier, at jeg har ønsker om å skru opp subnivået noe (jeg tror jeg gikk opp 2-3 dB eller så). Men da må jeg ha en ny subb som kan henge med i svingen
    Hvis den virker så bra så frister det å gå til innkjøp av en slik antimode, hvis man har 2 subber behandler den begge likt eller hver for seg?
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,213
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann. Når det gjelder lyd med og uten antimode dualcore, så tar det noen dager å bli vant til forskjellen på lyden som flere her sier. Etterhvert så vil det nok dukke opp en del detaljer og nyanser som du nok ikke har hørt tidligere i oppsettet ditt. Det du kan gjøre er å lytte til musikk en stund, så koble ifra (bypass ) Antimoden og bytte noen ganger.

Til film, så kan det godt hende at du savner litt trøkk. Gjør det samme her men den bassen som kommer ut er veldig ren. Så den tåler å bli spandret noen ekstra DB til film. Etter å ha bruk Antimode i oppsettet nå et halvt pr tid eller noe slikt, så kommer den boksen aldri til å forlate oppsettet her. Men jeg har stadig besøk av folk som synes at det er litt lite trøkk. Og liker bedre at jeg spiller uten antimoden ( med bypass ) og da har jeg en stående bølge på ca 8-10db med toppunktet på 70hz... Skal se om jeg finner målingen.

Når det gjelder skråtak, så ser jeg på det som en fordel, da det vil virke som er sinnsykt stor diffusor, Pga at den gjør slik at en lydkilde som treffer den vil hindre refleksjonen i å treffe deg på samme måte som en flat vegg vil gjøre. Et ståtak vil sende refleksjonen mye mer direkte mot gulvet, som kan føre til flutterekko mellom skråtak og gulv. Om du har en laserpeker og en som kan holde et speil, så kan du finne ut av det... Det tar ( hos meg ) mange refleksjoner før lyden kommer i nærheten av øret mitt. Jeg har på begge sider av rommet. Kneveggene er 110cm høye. og den flate delen av taket er 180cm
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-oversikt-midt-jpg  

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,213
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Hvis den virker så bra så frister det å gå til innkjøp av en slik antimode, hvis man har 2 subber behandler den begge likt eller hver for seg?
    Hei svarer litt her jeg, håper det er ok for Midas, Nei, Antimoden Dualcore behandler begge subbene samtidig mot rommet med utgangspunkt i sweetspot. Du kan få til at den behandler en og en sub mot hverandre og mot rom, men da kreves det 2 dualcore. Har ikke prøvd det,

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,070
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep Vis post
    Hei svarer litt her jeg, håper det er ok for Midas, Nei, Antimoden Dualcore behandler begge subbene samtidig mot rommet med utgangspunkt i sweetspot. Du kan få til at den behandler en og en sub mot hverandre og mot rom, men da kreves det 2 dualcore. Har ikke prøvd det,
    Ok, takker for svar. Grunnen til at jeg spør er at jeg måtte sette en del lengre avstand til den ene subben kontra den andre for å få de til spille sammen. Hva skjer med dette hvis jeg kobler opp antimoden mellom receiver og subbene?
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,213
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Kobler du slik, så vil den kun ta subbene dine. Altså den integrerer ikke subber og HT på samme måte. At subbene står på ulik plass gjør ikke noe for Antimoden da den regulerer det som den måler/registrerer der du har mikrofonen. Lengre og kortere avstand regulerer jo du med fasekontollen.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du har fått svar på, så må man ha én for hver sub (siden disse to subbene er uavhengige). Dersom de var stacket og stod samlet, kunne man klare seg med én.

Og det er absolutt å anbefale. Man har ikke i nærheten nok justeringsmåter (i antall PEQ og i valgbare frekvenser) på 3020 til å kunne matche anti-moden.

Jeg har koblet anti-moden (8033S vel og merke) mellom receiver og sub. Det funker gulle det, men jeg må da ta jobben med å integrere sub+HT slik at overgangen er smidig.

Hei. Kobler du slik, så vil den kun ta subbene dine. Altså den integrerer ikke subber og HT på samme måte. At subbene står på ulik plass gjør ikke noe for Antimoden da den regulerer det som den måler/registrerer der du har mikrofonen. Lengre og kortere avstand regulerer jo du med fasekontollen.
    Enda bedre er å justere overgangen mellom Sub+HT med avstandsinnstillingen i receiver. Den fungerer på en litt annet måte, og gir mer korrekt totalrespons.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder skråtak, så ser jeg på det som en fordel, da det vil virke som er sinnsykt stor diffusor, Pga at den gjør slik at en lydkilde som treffer den vil hindre refleksjonen i å treffe deg på samme måte som en flat vegg vil gjøre. Et ståtak vil sende refleksjonen mye mer direkte mot gulvet, som kan føre til flutterekko mellom skråtak og gulv. Om du har en laserpeker og en som kan holde et speil, så kan du finne ut av det... Det tar ( hos meg ) mange refleksjoner før lyden kommer i nærheten av øret mitt. Jeg har på begge sider av rommet. Kneveggene er 110cm høye. og den flate delen av taket er 180cm
    Jeg får ikke flutter av skråtaket, fordi vinkelen (32 grader) gjør at lyden ikke reflekteres tilbake i samme bane. Det er nettopp dette mitt rom-tverrsnitt modell over beviser. Å sette en rett linje på tegningen blir akkurat det samme som å bruke laserpeker og speil. Bare at modellen kan følge en lydbølge i flere refleksjoner enn man kan med ett speil.

Dersom det rommet du har hadde hatt 45 graders takvinkel så kan man lett få flutter mellom gulv-skråtak-skråtak-gulv. Men når vinkelen er større eller mindre enn dette, så "forsvinner" lyden til en annen plass i rommet.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,070
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du har fått svar på, så må man ha én for hver sub (siden disse to subbene er uavhengige). Dersom de var stacket og stod samlet, kunne man klare seg med én.

Og det er absolutt å anbefale. Man har ikke i nærheten nok justeringsmåter (i antall PEQ og i valgbare frekvenser) på 3020 til å kunne matche anti-moden.

Jeg har koblet anti-moden (8033S vel og merke) mellom receiver og sub. Det funker gulle det, men jeg må da ta jobben med å integrere sub+HT slik at overgangen er smidig.

Enda bedre er å justere overgangen mellom Sub+HT med avstandsinnstillingen i receiver. Den fungerer på en litt annet måte, og gir mer korrekt totalrespons.
    Ok da forstår jeg mer. Da bør jeg ha 2stk for å få det optimalt.
    Ser det er 2 forskjellige antimode, en til 1990 og en til 2500 hos lsound, hvilken bør jeg velge/hvilken av de har jeg behov for?

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte 8033S-II (den til 2500) fordi denne hadde flere filter (=bedre korrigering) og flere muligheter for frekvensløft

Sammenligning her: http://www.dspeaker.com/en/products/...ode-8033.shtml

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,070
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Ser du lurer veldig på hvilken sub du skal velge. Det du kan gjøre er å sende en tegning over rommet til lsound og høre hva de mener. De har ekstremt god kundeservice og er veldig behjelpelige. Virket også som de hadde god peiling(lasse)

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk svar fra Jan, uten at jeg helt ble klokere. Det var før jeg hadde testet oppsettet av sub og jeg spurte om PB-2000 vs SB-2000.

Både SVS PB-2000 og SB-2000 vil gi deg ytelser som kan kun kjøpes for langt høyere prisklasser i markedet. Det er riktignok to litt forskjellige produkter. Til film, ville jeg absolutt gått for 2stk PB-2000 med sitt større kabinett og portet design som vil ha en langt mer effektivt dypbass. Ønsker du en litt mer kompakt subwoofer, vil SB-2000 gjøre en suveren jobb. Den har like mye slagkraft som PB-2000 og den går faktisk like dypt, men PB-2000 vil være langt mer effektiv i det aller dypeste grunnet størrelse og portet design. Når det gjelder rent lydmessig så vil SB-2000 har litt bedre impulsrespons grunnet sitt lukkede kabinett, men PB-2000 spiller også meget godt til musikk om det skal stå på dagens spilleliste.

De som kan være en løsning for deg er om du heller skal gå for kun en subwoofer siden du ikke får en symmetrisk plassering der den ene vil komme nesten midt i rommet og den andre mer inn i venstre hjørne. Om du ønsker en medium-kompakt subwoofer så vil jeg anbefale på det sterkeste SVS SB13-Ultra og sette denne til venstre for venstre høyttaler slik at den kommer enda lenger inn i hjørnet. Det kan se ut som dette går? Ellers, kan du også velge PB13-Ultra om du egentlig ville ha PC13-Ultra, de er identiske i ytelse, bare i boks vs cylinder form. Disse to produktene er Kongen av jordskjelv.
    Nå etter testoppsettet, er det heller mer i retning av en SB13-Ultra eller en PC13-Ultra.

Jeg har fliselagt baderom på baksiden av der subben står nå (til venstre for L) og med min lille B&W sub rister det godt i flisene når det trøkker på. Badet er konstruert med forsterkede vegger, og veggen er dobbel uten felles stendere. Men allikevel så rister og klirrer det godt. Bør jeg være bekymret for riss (sprekker) i fuger og i verste fall membran hvis jeg går til innkjøp av en større sub?

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,070
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde igrunnen bestemt meg for 2 stk sb ultra, men valgte til slutt ultra. Var redd de lukka kassene ikke ga nok trøkk. Men har lest en del tester hvor de sb får veldig god kritikk

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jo en B&W ASW600 i dag, og er fornøyd med den om den hadde tålt mer volum og gått dypere. Det er en lukka kasse, 26Hz, 150W amp, og 36x36x46 cm. Kun. Det må jo være en kraftig forbedring å gå opp på SB13-Ultra: 20Hz, 1000W amp og 44x44x44...

Spørsmålet om mye skal ha mer og at jeg går glipp av noe ved ikke å velge bassreflekssub når bruken min er primært film.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,213
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke PB utgaven, men kjenner både SB13 og Sb12nsd ( siste utgaven har jeg selv ) forskjellen er output i de lavere frekvansene. Klangen i de er like, men du kan altså spille høyere med SB13. Regner med det vil være noe av det samme med porta kasser.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,070
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å ha lest at etter en har koblet inn antimode og latt den justere inn subene så må man øke avstand i receiver med 0.5 meter, stemmer dette?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,618
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å ha lest at etter en har koblet inn antimode og latt den justere inn subene så må man øke avstand i receiver med 0.5 meter, stemmer dette?
    Jeg tror det sies at man bør øke med 90 cm - dette stemmer ganske bra med mine erfaringer også.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det. 8033s-ii har 2.7ms (som forøvrig er veldig bra til dsp å være). Dette tilsvarer en ekstra lengde på 0,9-1m.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,618
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jo en B&W ASW600 i dag, og er fornøyd med den om den hadde tålt mer volum og gått dypere. Det er en lukka kasse, 26Hz, 150W amp, og 36x36x46 cm. Kun. Det må jo være en kraftig forbedring å gå opp på SB13-Ultra: 20Hz, 1000W amp og 44x44x44...

Spørsmålet om mye skal ha mer og at jeg går glipp av noe ved ikke å velge bassreflekssub når bruken min er primært film.
    Dersom primærbehovet er film , så er det ikke noe som slår bassrefleksløsningen til SVS på "jordskjelv" uten at det blir vesentlig dyrere.
    Vil tro at selv den vanlige PB 12 NSD til 6k klarer å sette rommet i mer /eller hvertfall like mye som en SB13 ultra.
    På punchbass og ren lydkvalitet så er nok SB 13 ultra mye bedre , så det kommer litt an på hva man skal prioritere , og hvor god plass man har.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Side 7 av 23 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •