Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  14
Like Like:  46
Side 6 av 23 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 446
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva er fryktelig dyrt? Jeg betalte 799,- per stykk. Det er da langt billigere enn Sonys originale briller (og bedre IMHO).
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,143
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3d briller til projektorer er egentlig ganske sjukt dyre, ihvertfall sony sine med mindre man importerer f.eks de såkalte PS3 brillene (som er IR og fungerer på hw50) til 20$ stykket.

Gratulerer med Antimode'n, og at den fungerer for deg.

Jeg har egentlig selv kommet fram til at lyden hos meg nå er såpass kurant at jeg ikke trenger å bytte subber og mye av det er nettop antimode'n sin beherskelse av resonansene, vet ikke om du har den men hos meg f.eks på Underworld Awakening så sitter hvert skudd kontant i ryggraden
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den 8033: Har man mulighet for å se på og justere frekvenskurvermanuelt eller er hele prosessen automatisk?

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,062
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    I dag kom postmannen med: (eller måtte hente den på dagligvaren selv nå i disse 2014 tidene)

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-0129222731-av-jpg

Har kjapt koblet opp 8033'en og kjørt kalibrering. Og får å bruke et lokalt uttrykk: SALLAN! Det den der 8033 har gjort med sublyden er bare helt fantastisk. Jeg har vært "plaget" av en litt kraftig 50Hz pukkel. Den bare kjørte full dominans på lyden og kommanderte pukkelen tilbake til linja si der den hører hjemme. Nå har jeg endelig fått kontakt med subben under 50Hz og sofaen og eier virkelig dirrer. Rått! REW målinger kommer senere når jeg har fått tørket vekk det verste siklet.

Har også testet Xpand brillen. Ikke bare er den mye mye lettere enn Sonyen, men den har ikke det samme brun/gule fargestikket som Sony har. Da kommer de blå fargetonene bedre frem, og filmer som Pacific Rim blir utrolig bra (selv om den ikke er native 3D). Til nå har jeg vært halvfornøyd med 3D fra HW50, men det viser jeg bare har hatt feil brille.

Julestemning mao!
    Det som antimoden gjør, kan ikke eg i forsterker og sub gjøre det samme og rette opp kurver?
    Ba lurer på om jeg trenger en slik siden det er eq i forsterker og ultraene
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,062
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er der jeg var først. Helt til noen kom til meg å sa: "Skal du ha en rå filmopplevelse så MÅ du ha SVS". Og der ble Mr Midas sulten på enda mer gull!

Det der med sub er veldig vanskelig. Man kan fint bestille på postordre og få dem tilsendt. Men det er et styr uten like å få dem sendt tilbake pga størrelse og vekt om det ikke er typen man vil ha. Såvidt meg bekjent er det ingen butikker i Stavanger/Sandnes-området som fører XTZ og SVS, så prøving+lytting er kinking. Det er absolutt fullt mulig XTZ gir meg det jeg ønsker og mere til, og det kan være jeg må ønske meg opp på SVS. Jeg vet liksom ikke og det eneste jeg har å lene meg på er andres utsagn og erfaringer. Derfor har jeg landet på SVS.
    Når jeg får på plass prosjektor og sofa i kinoen så håper jeg du har anledning til å komme å kalibrere inn anlegget, så kan du se om svs er noe du vil ha selv i din kino.
    Håper å få dette i hus i løpet av februar måned. Trengs virkelig å kalibreres, er ikke fornøyd med lyden, men orker ikke å holde på mer selv.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MML Vis post
    Den 8033: Har man mulighet for å se på og justere frekvenskurvermanuelt eller er hele prosessen automatisk?
    Nei, det er en fullautomatisk løsning. Men den har innstillinger hvor man kan heve subben på enkelte frekvenser, f.eks. heve 25-30Hz. Dersom du skal ha mulighet til å justere selv, må du opp på Anti-mode Dual-core. Men denne koster nesten 3x prisen av en 8033S-II. For meg som er en "DSP-junkie", så var jeg skeptisk til å ikke kunne justere lyden selv. Men når jeg fikk tenkt meg litt om, så har jeg igrunn ikke behov for å justere på lyden dersom anti-moden gjør en bra nok jobb.

Kalibreringen tok 20-30 minutter og sinussveipene gikk veldig sakte oppover. Jeg tolker dette som at anti-moden gjør en veldig mye mer nøyaktig måling enn romkorrigeringen i receiver og kan korrigere tilsvarende nøyaktig.

Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Det som antimoden gjør, kan ikke eg i forsterker og sub gjøre det samme og rette opp kurver?
    Ba lurer på om jeg trenger en slik siden det er eq i forsterker og ultraene
    Ja, man *kan* rette opp kurver i både receiver og i sub, men erfaringen min er at f.eks. på Yamaha er at filteret ikke er nøyaktig nok. Man klarer ikke korrigere nøyaktig nok hverken på frekvens (fordi man kun har noen få å ta av) og på Q-verdi. Anti-moden er nok mye mer "spisset" i forhold til å addressere akustiske problemer, mens Yamaha har mer en generell parametrisk EQ.

Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Når jeg får på plass prosjektor og sofa i kinoen så håper jeg du har anledning til å komme å kalibrere inn anlegget, så kan du se om svs er noe du vil ha selv i din kino.
    Håper å få dette i hus i løpet av februar måned. Trengs virkelig å kalibreres, er ikke fornøyd med lyden, men orker ikke å holde på mer selv.
    Ja absolutt! Bare meg en PM, så skal vi ikke om vi får avtalt et tidspunkt når det nærmer seg. Gleder meg.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo Antimode gjør jobben og er en veldig nyttig sak , det er det ingen tvil om.
    Men kjører denne varianten virkelig sveip i 20-30 min ?
    Den jeg har som er kun til sub( første modellen) er ferdig på 5-6 min , og Dualcoren jobber vel ca 15 min.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det slik: Jeg gav opp å vente og gikk ut av rommet, lagde kveldsmat til ungene og fikk lagt den ene i seng før den var ferdig.

Kan det være fordi et rom er mer "vanskelig" enn andre?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det slik: Jeg gav opp å vente og gikk ut av rommet, lagde kveldsmat til ungene og fikk lagt den ene i seng før den var ferdig.

Kan det være fordi et rom er mer "vanskelig" enn andre?
    Hehe kjenner til de lydene ja - og Dualcoren kjører sveipene på et mye høyre nivå , og lengre opp i frekvens enn den "vanlige" modellen jeg har , så den er helt uutholdelig.
    Her må jeg sørge for at fruen er ute av huset , og selv pleier jeg å gå dusjen når dette pågår - og selv på badet skrangler det godt når sveipene starter , hehe

Tror egentlig ikke antall sveip er "romavhengig" , men her er jeg ikke sikker.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he,forferdelig høy lyd når den kjører sveipene jaHele leiligheten min rister,og jeg bor i en blokk-leilighet
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,143
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener kanskje jeg leste noe i manualen om at den kunne i enkelte tilfeller kjøre en stund, tror også min brukte en del mer tid på sveipene når jeg hadde subbene bak, men nå som de står foran gikk det knapt noen minutter.

Og ja når heg startet den første gangen trodde jeg noe hadde gått i stykker med vaskemaskina til huseier hehe.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prosjekt finne optimal plassering for sub

Som en del av det å finne ut hva slags sub (om jeg skal ha en eller to), har jeg kjørt et lite eksperimentelt studium i dag for å finne den mest optimale plasseringen på sub. Det er fint å gjøre når det er storm på sør-vestlandet.

Jeg henviser til S1 til S5 i teksten (men har bare lagt ut S1-S3 her). Dette er plasseringen i lyttesofa:

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-0201153939-seat-jpg

Posisjon 1

Dette var standardoppsettet jeg har kjørt med en god stund nå. Plottet under viser responsen for lytteposisjon 1 til 3. Dette er en akuell posisjon om jeg velger en mindre lukket sub, type SVS SB-2000 e.l., og den kan kompletteres med sub i posisjon 5.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-0201141338-av-jpg

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-lfe_p1_avforum-png

Posisjon 2

I tilfelle jeg skal kjøpe en SVS PC13 eller lignende, er denne plasseringen den eneste som går for en stor sub.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-0201145139-av-jpg

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-lfe_p2_avforum-png

Posisjon 3

Dersom jeg skal kjøpe (2 stk) SVS PB-2000, så må subbene stå sideslengs og elementet må spille til siden. Dette blir da "L" subben.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-0201151303-av-jpg

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-lfe_p3_avforum-png

Posisjon 4

R suben som speiler posisjon 3.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-0201153705-av-jpg

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-lfe_p4_avforum-png

Posisjon 5

Ved to mindre lukkede suber, som SVS SB-2000, kan "R" sub stå her.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-0201153752-av-jpg

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-lfe_p5_avforum-png

Posisjon 6

Dette var mer en kuriosa. For å se om det lar seg gjøre å plassere en sub bakerst. Jeg kjenner at jeg stritter litt i mot denne løsningen, om det nå bare er i viljen.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-0201160328-av-jpg

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-lfe_p6_avforum-png

Konklusjon

Dette ovenfor viser "kliniske" målekurver. Ingen kan defineres som perfekte og alle har "noe å sette fingen" på. Jeg har også lyttet på film og musikk i hver av subplasseringene. Lyttetestene trumfer alltid de tekniske målingene hos meg. Det viktigste er hvordan det låter, ikke hvordan kurven ser ut.

Det var posisjon 2, til venstre for L, som overrasket meg mest. Derfor har jeg besluttet å la suben stå der en stund for å bli mer kjent med lyden. Den var klart den posisjonen som gav det råeste lydtrykket i rommet. Ikke bare i SPL, men også i frekvensgange. Av alle 5 lytteposisjonene, gir den god kontakt med suben. Alle de andre subplasseringene gir mer eller mindre utslukninger i enkelte lytteposisjoner.

Subplasseringene i senter og til høyre viste seg å være en skuffelse. De gir veldig modalt lydbilde, slik at enkelte sitteplasser er veldig kraftige, mens andre plasser er det ingen bass og man hører bassen fra etterklangen i rommet.

Dette gjør at jeg tror det står om en SVS SB13-Ultra eller en PC13-Ultra og at den skal stå til venstre for L.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-0201153939-seat-jpg   Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-0201141338-av-jpg   Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-0201145139-av-jpg   Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-0201151303-av-jpg   Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-0201153705-av-jpg  

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-0201153752-av-jpg   Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-0201160328-av-jpg   Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-lfe_p1_avforum-png   Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-lfe_p2_avforum-png   Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-lfe_p3_avforum-png  

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-lfe_p4_avforum-png   Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-lfe_p5_avforum-png   Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-lfe_p6_avforum-png  

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,980
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si at det var lærerikt å se hvordan du går til verks her! Grundig og fint forklart, og ikke minst nyttig for meg selv (og sikkert andre) i disse dager. Jeg har desverre ikke så store muligheter for flytting, men ser at det er den beste måten å gjøre ting på. Da er det mye lettere å gjøre EQ i ettertid.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Må si at det var lærerikt å se hvordan du går til verks her! Grundig og fint forklart, og ikke minst nyttig for meg selv (og sikkert andre) i disse dager. Jeg har desverre ikke så store muligheter for flytting, men ser at det er den beste måten å gjøre ting på. Da er det mye lettere å gjøre EQ i ettertid.
    Ja, dette var like mye en økt for egen læring også. Jeg sitter igjen med erfaring at beste subplassering ikke trenger å være der du tror den er best (ut fra estestikk/symmetri/gamle vaner). Når jeg er ute og leverer PA lyd, så setter man subbene ut fra et praktisk hensyn fra scene osv. og har aldri tid til å forske på hvor i lokalet subbene spiller best. En hjemmekino har således flere frihetsgrader på plassering. Når det er sagt, så vil jeg si at jeg også ikke syns jeg har for mange frihetsgrader når det gjelder subplassering. Høyttalerrekka er relativt grunn og det gjør at jeg ikke har plass til for dyp sub. På grunn av lerretet kan ikke subben bli for høy og jeg har får muligheter til plassering til høyre eller til venstre for HT-rekka.

EQ er et veldig greit (og nødvendig) verktøy, men det forutsetter at man har en EQ som man kan sette nøyaktig frekvens i. Receivere har veldig sjelden nøyaktig nok EQ for Sub. Dessuten kan EQ aldri kompensere for nullpunkter i rommet.

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du la ut målinger, men ikke noen "følelse" for posisjon 6 i konklusjonen. Annet enn at du ikke "følte" for denne plasseringen.
    (Går det an å uttrykke seg verre enn jeg gjorde nå)???

Har du en annen opplevelse enn det visuelle,- dersom jeg forstår deg rett?
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Du la ut målinger, men ikke noen "følelse" for posisjon 6 i konklusjonen. Annet enn at du ikke "følte" for denne plasseringen.
    (Går det an å uttrykke seg verre enn jeg gjorde nå)???

Har du en annen opplevelse enn det visuelle,- dersom jeg forstår deg rett?
    Det var på ingen måte det visuelle som gjorde at jeg "avfeide" plasseringen. Faktisk har jeg bedre plass til stor sub bak der enn ved frontene.

Jeg vet ikke om jeg yter posisjon 6 nok rettferdighet til å kunne si at det IKKE går an. Jeg var rett og slett ikke grundig nok. Jeg kjørte bare en enkelt måling og brukte veldig lite tid på den. Dels fordi jeg var litt lei (-- det er et rimelig tolmodig arbeid å jobbe systematisk med målinger og jeg hadde allerde gjort 5 sett) og dels fordi lyttetest viste at jeg måtte jobbe vesentlig mer med innstillinger for at jeg kunne ha subben der. F.eks. er 80Hz X-over for høyt og man klarer å plassere suben i fysisk lydbildet noe man ikke skal når man har bak-sub. Dessuten må timingen med frontene tilpasses for å få sømløs overgang fra sub til hoved HT.

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK,- jeg har overhodet ikke snøring på dette. Det avhenger muligens av rommet. Jeg plasserte min sub ved siden av HF og har ikke gjort noe med det siden.
    (I min stuekino).
    Jeg opplevde dog en "boomy" bass som gjorde at jeg satt den på spikes, og opplevde at bassen ble strammere og mer hardtslående.
    Men det er sikkert begrenset hva man kan få til med en XTZ W12....

Mulig jeg kunne fått til bedre lyd om jeg hadde gjennomført målinger.

Jeg har selv lagt opp til fire plasseringer i min kommende hjemmekino,- kun for å eksperimentere og finne ut hvor plasseringen vil bli best.

Det heter seg vel at lave frekvenser ikke er retningsbestemt,- men selv så føler jeg at det vil bli noe "feil" dersom "hovedlyden" kommer forfra,
    og bassen bak... Derav mitt spørsmål når det gjaldt plasseringen.

Forøvrig: Har du hørt Yamaha NS-555? Har fått et tilbud på "dine" høyttalere,- har du noen sammenligning?
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    OK,- jeg har overhodet ikke snøring på dette. Det avhenger muligens av rommet. Jeg plasserte min sub ved siden av HF og har ikke gjort noe med det siden.
    (I min stuekino).
    Jeg opplevde dog en "boomy" bass som gjorde at jeg satt den på spikes, og opplevde at bassen ble strammere og mer hardtslående.
    Men det er sikkert begrenset hva man kan få til med en XTZ W12....

Mulig jeg kunne fått til bedre lyd om jeg hadde gjennomført målinger.

Jeg har selv lagt opp til fire plasseringer i min kommende hjemmekino,- kun for å eksperimentere og finne ut hvor plasseringen vil bli best.

Det heter seg vel at lave frekvenser ikke er retningsbestemt,- men selv så føler jeg at det vil bli noe "feil" dersom "hovedlyden" kommer forfra,
    og bassen bak... Derav mitt spørsmål når det gjaldt plasseringen.

Forøvrig: Har du hørt Yamaha NS-555? Har fått et tilbud på "dine" høyttalere,- har du noen sammenligning?
    Det stemmer at sub ikke er retningsbestemt. Jeg synes å huske at skillet går rundt 70-80Hz. Jeg synes iallefall å kunne høre retningen når delefrekvensen stod på 80Hz (fordi da spiller suben jo en del høyere frekvenser også mens delekurven faller av).

Jeg har ikke hørt disse Yamahaene. Jeg kan kanskje argumentere med at B&W S3 DM603 var (i 2006) over dobbelt så dyre som disse Yamahaene, men det sier jo ingenting som helst om lyden.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Før og etter anti-mode 8033S

Jeg må si at jeg er veldig imponert hva anti-mode får til på korrigeringssiden. Det er veldig tydelig at anti-mode har vesentlig mer nøyaktige korrigeringer enn hva som finnes i receivere.

Det som gir meg den største gleden er at anti-mode har fått kontroll på 41-42Hz pukkelen. Den har vært svært dominerende og har ofte gitt en sånn "single tone" bass i rommet. Når den i tillegg får opp det under 40Hz, blir det plutselig veldig moro.

Men min stakkars lille ASW600 sub har det vondt! Den er for liten for rommet, og nå siden anti-mode extender suben noe, får den virkelig kjørt seg. Det hjelper lite når festeringen/flensen til elementet i tillegg klirrer mot kabinettet på enkelte frekvenser (se blå teip på bildene i tidligere poster). Jeg er iallefall glad det er en trykkammersub, for det hadde gått galt om man hadde kjørt en bassrefleksboks like hardt.

Første bilde under er "gammel" subposisjon, andre bilde er ny. I går så jeg Into Darkness med ny subplassering, og jeg må si at det virkelig røsker godt i bunn i forhold til hva det gjorde før. Mens jeg forsatt forsøker å bli vant med det nye lydbildet, synes jeg at jeg kanskje mangler litt punch i mid-sub. Kanskje anti-moden har plukket litt for mye av 40Hz og 65Hz pukkelen. Kanskje det er bare meg som "savner" det i gammel vane...

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-lfe_antimode_p1_avforum-png

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-lfe_antimode_p2_avforum-png
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-lfe_antimode_p1_avforum-png   Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-lfe_antimode_p2_avforum-png  

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja - Antimode gjør jobben ja , det er det ingen tvil om.
    Ser du har gått drastisk til verks nå , og det er eneste riktige måten for å hente max ut av det utstyret man har.
    Og det er jo ganske viktig å få det beste ut av det man har før man tenker på å bytte utstyr

Kan nok kjenne meg igjen litt der du sier at du kanskje mister litt puch her og der , men det kan man jo ta litt igjen ved å øke nivået på suben noe , siden det ikke er noen "pukkler" som roter det til lengre !

Side 6 av 23 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •