Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  14
Like Like:  46
Side 5 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 446
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Gratulerer med et veldig flott rom, kjemperesultat av et rom som ikke er helt A4. Både "clean" og koselig

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en løsning jeg vurderer for å ta knekken på 1.refleksjoner i tak: Lage en 60x180 ramme og ha i Rockfon industriplate. Evt. kle den med hvitt HT stoff dersom finishen på platene er for grov. Lage flenser i hvit glattkant hvor jeg feller inn LED downlights. Hele ramma skal henge slik at nederste kant kommer 20cm fra tak. På den måten får jeg en bedre lyddemping som virker litt lengre ned i frekvens, pluss at ramma får en belysningsfunksjon og dermed kanskje mer lik en hengelampe (bedre WAF faktor).

1.refleksjonene i skråtaket må jeg nesten ta med pålimt ecophon plate (30mm tykk) på grunn av takhøyden.

Noen som har kommentarer eller erfaring med en slik løsning? Håper dette kan bli både en funksjonell og en estestisk løsning.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-baffelplate-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-baffelplate-jpg  
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,608
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vurdert noe lignende selv , så kjør på å gi meg oppskriften
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,163
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget interessant ide, tror kanskje jeg leker litt med den selv.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har begynt å jakte på ny sub. ASW600 er rett og slett alt for liten for Pacific Rim :P

Første valg er om jeg skal satse på én eller to subber. Jeg må innrømme at jeg trekkes veldig mot SVS, og jeg har plass til en SVS PC13-Ultra til venstre for L. Jeg tenkte å flytte suben min dit for å se hvordan det låter.

Men: Der suben står i dag, så er det ganske mye kraftigere bunntrøkk i venstre-setet i sofaen enn i høyre. Jeg regner med det skyldes skråtaket som tuller til lydbildet. Jeg regner da med at lyden blir værre når jeg flytter meg enda lengre under skråtaket. Spørsmålet er da om jeg vil være bedre tjent med to subber; En på hver side ved L og R.

Jeg har hørt 2x SVS PB12NSD og det frister stort. Men de er så veldig store. Jeg har egentlig ikke lyst å ødelegge estetikken i front med å ha subber som stikker over nedre kanten på lerretet.

Noen som har anbefalinger/kommentarer?

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-8252-av-jpg
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør absolutt gå for to subber. Heller to litt mindre enn en stor. Da vil du få jevnere respons i hele rommet. Du nevner ikke noe om et DIY-opplegg, så derfor regner jeg kanskje ikke det som aktuelt? Uansett er SVS dramatisk mye bass for pengene, til og med de mindre modellene kan riste godt i en hjemmekino. Men skal du ha trøkket i tillegg til dypbass og hurtighet, bør du nok opp i et par 18". Har hørt noen råskinn av noen subber hos AndreWerdenskrieg. Det var noen rimelig store DIY saker bygget av Tangen himself. Ulempen med slike monstre er at de tar litt plass, og har relativt liten WAF...

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,163
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje en par sånne ?
    http://www.lsound.no/hoyttalere/subw...2-nsd-dsp.html

Eller fire ?
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Du bør absolutt gå for to subber. Heller to litt mindre enn en stor. Da vil du få jevnere respons i hele rommet. Du nevner ikke noe om et DIY-opplegg, så derfor regner jeg kanskje ikke det som aktuelt? Uansett er SVS dramatisk mye bass for pengene, til og med de mindre modellene kan riste godt i en hjemmekino. Men skal du ha trøkket i tillegg til dypbass og hurtighet, bør du nok opp i et par 18". Har hørt noen råskinn av noen subber hos AndreWerdenskrieg. Det var noen rimelig store DIY saker bygget av Tangen himself. Ulempen med slike monstre er at de tar litt plass, og har relativt liten WAF...
    Jeg er vel ikke redd for DIY -- det er bare en god del år siden jeg gjorde HT konstruksjoner som tenåring. Fordelen må jo være at jeg kan tilpasse kabinettene slik jeg ønsker for å få det riktige integreringen i fonten av kinoen. Sånn sett bedre potensiale for WAF. Med mindre man snakker om badekar x 2.

Og det er det andre: Når jeg holdt på med DIY subber, så ble det ofte store 70-120 liters kabinetter. Jeg har et inntrykk av at kjøpe subber er vesentlig mer kompakte. Er det fordi nyere (år 2000+) drivere har bedre mekaniske egenskaper? Når produsentene klemmer ut 18Hz utav en relativt liten kasse, er det da pga bass extension og tilhørende mørbanking av elementet på lave frekvenser?

Hvordan er det med driving av noe slik? En poweramp eller er en plateforsterker godt nok?

Som du skjønner, dette er noe jeg ikke har oppdatert erfaring med...

Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Det er jo ikke plass til to (eller fire) slike. Den er for høy til å stå under bildet og hvis jeg skal ha en "tube" så må det bli den ene til venstre for L.

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt litt på spørsmålet ditt vedrørende 1. refleksjoner i skråtaket. (Post #82.)

Hva med å lage en ramme med akustikkplate inne i og feste denne med hengsler i overkant, samt en "lås" i underkant slik at rammen ligger
    plant med skråtaket når den ikke er i bruk.

Når du skal se film så åpner du låsen og rammen med akustikkplate blir hengende loddrett ned.
    Kanskje du da vil "eliminere" skråtaket og få et lydmessig rektangulært rom??

Bare litt tankespinn fra min side,- dersom det er noe jeg har null snøring på, så er det akustikk.....
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,533
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å ha subben bak i rommet? Det kan fungere meget bra.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Jeg har tenkt litt på spørsmålet ditt vedrørende 1. refleksjoner i skråtaket. (Post #82.)

Hva med å lage en ramme med akustikkplate inne i og feste denne med hengsler i overkant, samt en "lås" i underkant slik at rammen ligger
    plant med skråtaket når den ikke er i bruk.

Når du skal se film så åpner du låsen og rammen med akustikkplate blir hengende loddrett ned.
    Kanskje du da vil "eliminere" skråtaket og få et lydmessig rektangulært rom??

Bare litt tankespinn fra min side,- dersom det er noe jeg har null snøring på, så er det akustikk.....
    Jeg syns ikke tanken var dum. Men jeg er redd det stjeler for mye plass både visuelt og fysisk. Det sitter jo ofte folk under skråtaket og da vil en slik løsning være i veien.

Men, tanken om hengsler og lås i underkant kan benyttes for å få dempeplaten litt ut fra taket og dermed få den til å absorbere på noe lavere frekvens var spennende.

Takk, det skal vurderes.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,608
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor høye kan subene være da ?
    Kanskje to XTZ Ice hadde vært noe å tenke på ? http://www.surround.no/Produkter/Sub...000000106.aspx
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Hvor høye kan subene være da ?
    Kanskje to XTZ Ice hadde vært noe å tenke på ? http://www.surround.no/Produkter/Sub...000000106.aspx
    Det er der jeg var først. Helt til noen kom til meg å sa: "Skal du ha en rå filmopplevelse så MÅ du ha SVS". Og der ble Mr Midas sulten på enda mer gull!

Det der med sub er veldig vanskelig. Man kan fint bestille på postordre og få dem tilsendt. Men det er et styr uten like å få dem sendt tilbake pga størrelse og vekt om det ikke er typen man vil ha. Såvidt meg bekjent er det ingen butikker i Stavanger/Sandnes-området som fører XTZ og SVS, så prøving+lytting er kinking. Det er absolutt fullt mulig XTZ gir meg det jeg ønsker og mere til, og det kan være jeg må ønske meg opp på SVS. Jeg vet liksom ikke og det eneste jeg har å lene meg på er andres utsagn og erfaringer. Derfor har jeg landet på SVS.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med to (eller tre.. ) SB-1000? Jeg har ikke hørt akkurat den modellen men laga meg en klone av SB-12 og den overraska stort.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,608
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Det er der jeg var først. Helt til noen kom til meg å sa: "Skal du ha en rå filmopplevelse så MÅ du ha SVS". Og der ble Mr Midas sulten på enda mer gull!

Det der med sub er veldig vanskelig. Man kan fint bestille på postordre og få dem tilsendt. Men det er et styr uten like å få dem sendt tilbake pga størrelse og vekt om det ikke er typen man vil ha. Såvidt meg bekjent er det ingen butikker i Stavanger/Sandnes-området som fører XTZ og SVS, så prøving+lytting er kinking. Det er absolutt fullt mulig XTZ gir meg det jeg ønsker og mere til, og det kan være jeg må ønske meg opp på SVS. Jeg vet liksom ikke og det eneste jeg har å lene meg på er andres utsagn og erfaringer. Derfor har jeg landet på SVS.
    SVS er et trygt valg det uten tvil , og til film er det ingen som lager så mye moro pr.krone
    Det var dette snakket om størrelse som fikk meg til å tenke på XTZ - og jeg tror nok 2 slike kunne gjort en anstendig jobb også.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen Vis post
    Hva med to (eller tre.. ) SB-1000? Jeg har ikke hørt akkurat den modellen men laga meg en klone av SB-12 og den overraska stort.
    Der ble jeg nysgjerrig. Har du en tråd om det her på forumet?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj. Det husker jeg ikke, men det var flere som gjorde det. SVS bytta elementer i sine subber (fra 12.2 til 12.3) og det var en liten periode de gamle elementene var tilgjengelige for DIY-ere. Brukte BASH-forsterkere.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg har kommet frem til at 1stk SVS PC-12/13 til venstre for L er risikosport og at jeg heller vil ha to stk subber i stedet.

Akkurat nå driver jeg å ser på 2 stk SVS PB-2000. Alternativet er 2 stk SVS SB-2000. Forskjellen er om jeg ønsker trykkammer vs. bassrefleks. Jeg forstår det slik at et trykkammersub trøkker mer, er raskere og gir bedre punch (og dermed bedre på musikk) fordi kassa har lavere orden, mens bassrefleks går dypere på grunn av porten men på bekostning av presisjon (og høyere orden). Jeg har trykkammersub i dag og siden jeg bruker den 80% til film, ønsker jeg meg noe som henger med mye lengre ned enn det jeg har i dag. Jeg har nok trøkk, men den går ikke dypt nok.

I akustikkens verden er det ofte opplest og vedtatt at usymmetri og ulikhet ofte bedrer lyden. (Hmm. ikke helt når jeg tenker meg om: HiFi er jo veldig oppsatt på at HT skal være like lagt fra alle vegger.) Kan man gjøre det samme for suber? Kan jeg f.eks. kjøpe en PB2000 og en SB2000 for å få litt av begges fordeler (og ulemper) for å kunne få et system som i sum kan bli bedre enn samme system med 2 stk identiske subber? Noen som har formening om dette?

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag kom postmannen med: (eller måtte hente den på dagligvaren selv nå i disse 2014 tidene)

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-0129222731-av-jpg

Har kjapt koblet opp 8033'en og kjørt kalibrering. Og får å bruke et lokalt uttrykk: SALLAN! Det den der 8033 har gjort med sublyden er bare helt fantastisk. Jeg har vært "plaget" av en litt kraftig 50Hz pukkel. Den bare kjørte full dominans på lyden og kommanderte pukkelen tilbake til linja si der den hører hjemme. Nå har jeg endelig fått kontakt med subben under 50Hz og sofaen og eier virkelig dirrer. Rått! REW målinger kommer senere når jeg har fått tørket vekk det verste siklet.

Har også testet Xpand brillen. Ikke bare er den mye mye lettere enn Sonyen, men den har ikke det samme brun/gule fargestikket som Sony har. Da kommer de blå fargetonene bedre frem, og filmer som Pacific Rim blir utrolig bra (selv om den ikke er native 3D). Til nå har jeg vært halvfornøyd med 3D fra HW50, men det viser jeg bare har hatt feil brille.

Julestemning mao!
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-0129222731-av-jpg  

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke de brillan fryktelig dyre? vet de ar billige briller på ebay som visst nok ikke skal være så værst

Side 5 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •