Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  14
Like Like:  46
Side 4 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 446
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Å ha hvitt tak og halv-lyse vegger er ikke ideelt, det er det ingen tvil om. Men rommet er et flerbruksrom, så da er det greit å ikke ha en "batcave" når det brukes som stue. Rommet lyses ganske godt opp når det er lyse bilder på lerretet og man ser at det lyser opp taket. Så at det stjeler enn viss kontrast fra blidet er nok ikke å stikke under en stol. Men med HW50 så jeg kontrasten er såpass god at jeg ikke plages med det. Snarere tvert i mot: Jeg legger ikke merke med det.

For meg var det viktigere å rydde opp det visuelle rundt lerret ved å ha mørk ramme og mørke gardin rundt bildet. Det blå-grå panelet på veggene fungerer overraskende bra. Denne fargen matcher frontfargen på HT og det roer inntrykket fra fronten enda mer.

Når det gjelder skråtak så har det vært en utfordring, ja. Jeg har f.eks. ikke mulighet til å ha høydekanaler fordi lerretet er plassert helt oppi skråtaket og når jeg sitter å nære bakvegg, kan jeg heller ikke ha bakkanaler. Lydmessig hjelper det faktisk med skråen da jeg ikke har stående bølge på tvers av rommet. Den verste polen jeg har er på ~50Hz og skyldes frontvegg-bakvegg i rommet. Fordi lytteposisjon er såpass nære bakvegg så sitter jeg i denne ressonansen. På grunn av dette har subplassering/integrering vært en lang prosess med mye mye prøving og feiling. Når jeg nå vurderer PC13 ultra, så må jeg nok begynne på nytt, da denne må stå en annen plass i rommet.

Det gjenstår å ta tak i akustikken i rommet og i tillegg til å henge opp paneler for å kontrollere 1. refleksjoner. Jeg har lenge tenkt på å lage bassfeller som kassetter som jeg kan sette inn i vindusrutene.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med flott kino rom. :-)
    Regner med du kan ha mange hyggelige filmkvelder her.

Spennende å se hva du ender opp med med tanke på sub osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God jul, Midas!

Fint med oppsummering av kva som kunne vert gjort anleis. Det er mykje me først ser når rommet er ferdig. Du vurderte ikkje snu rommet 90 grader med sofa foran skråtaket?

Sjølv var eg tenkt å gå for svart tak og grå veggar. Endte derimot opp med kvitt og kvitt, o det er eg (men ikkje projektor) glad for.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall Vis post
    Gratulerer med flott kino rom. :-)
    Regner med du kan ha mange hyggelige filmkvelder her.

Spennende å se hva du ender opp med med tanke på sub osv.
    Ja, har fått sett mange filmer nå i julen! Herlig med fri.

Jeg har fulgt byggetråden din og sett at du har satt opp diffusorer/rør bak. Jeg har lurt på om jeg skal lage meg lydfeller i form av kassetter som jeg setter inn i vindusrutene. Kassettene kan bli 16cm dype og jeg tenkte å fylle dem med gava/rockwool og trekke dem med HT stoff. Tror du det har noe for seg når de står bak lightblock gardinet? Gardinet er ganske tungt med hvitt plastmateriale på baksiden, så jeg innbiller meg det ikke slipper igjennom veldig høye frekvenser.

Sitat Opprinnelig postet av Komlo Vis post
    God jul, Midas!

Fint med oppsummering av kva som kunne vert gjort anleis. Det er mykje me først ser når rommet er ferdig. Du vurderte ikkje snu rommet 90 grader med sofa foran skråtaket?

Sjølv var eg tenkt å gå for svart tak og grå veggar. Endte derimot opp med kvitt og kvitt, o det er eg (men ikkje projektor) glad for.

Takk, i like måte.

Før rommet ble bygd om hadde vi kinoen snudd 90 grader 1 års tid slik du nevner (bilde på kortveggen), så valget om å sette kinoen den veien jeg gjorde var veldig bevisst. Det er flere grunner til at de ble slik:

• Vi er veldig glade i å sitte nære lerretet, og vi var ikke fornøyd med at vi kom så langt bak med bildet på kortveggen. Det var også vanskeligere å plassere sitteplassene fornuftig når det er et flerbruksrom.
    • Kortsiden er litt for trang for lerret+HT og nok luft til sidene m/dør som åpner innover. Strølys fra vinduene rett inn på lerretet vil alltid være et problem.
    • Rommet bak kortsiden er et barnerom. Rommet bak bredsiden er gang og bad. Å få anlegget til å spille 90 grader på soverommet (altså slik det er i dag) hjelper på lekkasjene.
    • Det var teknisk vanskelig å installere rør i kortveggen. Kortveggen er en lydvegg til soverommet med 2lag gips på hver side. Å perforere denne veggen med rør og bokser til kinoen vil ødelegge lydveggen. Mens bredveggen er en dobbel lydvegg med utavhengige vegger.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Vanskelig å gi noe fasitsvar på hva som vil skje dersom du lager slike kassetter. De vil jo minne litt om det jeg har bak i mitt rom. Der har jeg tre kasser som hver er 120x120x17 som er fyllt med isolasjon. Rørene som er montert utenpå er for å lage en diffusjon i tillegg. Men selve kassene er med å dempe og absorbere lyden i rommet. Gardinene dine stopper nok det meste av refleksjonene fra bakveggen, men jo tykkere dempenaterialet er jo dypere i frekvens vil det dempe. Jeg ser på bilde at du har lite dempemateriale i rommet, så det vil jo hjelpe på det totale også dersom rommet behøver det.
    Så det er absolutt verdt et forsøk. Du kan jo starte med å bare sette noen plater løst i vinduskarmene og se om du merker noe forskjell. Blir det for mye dempet er jo ikke det bra heller.
    Dersom du bygger kasser anbefaler jeg å ha en akustikkplate ytterst, også kan du fylle på med flexi-a plater etterpå.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg brukt julen på å lytte og måle på anlegget/rommet med REW (skal legge ut grafer senere).

Første prosjekt er å få kommet i gang med dempetiltakene. Rommet holder seg på 0.3s på de laveste frekvensene, men over 1k så er rommet oppe i 0.4s-0.43s, så her må det gjøres noe.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-avforum_rt60-png

Jeg kom på en måte å finne førsterefleksjonspunktene: Jeg hadde hørt om det å bruke speil for å finne punktene, men siden jeg var alene kunne jeg ikke både sitte i sofaen og springe rundt med speilet. Så løsningen ble å sette en LED spot leselampe på et mikrofonstativ og la denne være hodet til lytteren. Så løpte jeg rundt og plasserte speilet på veggen. Når refleksjonen fra speilet lyser opp høyttaleren har jeg funnet refleksjonspunktet og festet på en liten bit blå maskeringstape.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-8312-av-jpg

Resultatet ble slik som under. Litt utfordrende blir det, fordi takhøyden er bare ~230cm. Jeg tror det blir vanskelig å lage en fritthengende dempeplate (for å få avstand til taket) uten at den blir veldig dominerende. Og dempeplaten som skal på skråtaket kommer bare i ~170cm høyde og dermed blir den svært synlig og lett og knalle borti. Jeg håper akustikkplater limt rett opp vil være tilstrekkelig (iallefall for skråtaket). Til sist, som typisk er, så er det noen refleksjonspunkter under lampa som er satt opp i taket. Lysmessig i rommet står denne perfekt, så har ikke heelt lyst å flytte på den.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-8315-av-jpg

Og til sist noen refleksjoner på selve møblene:

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-8316-av-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-avforum_rt60-png   Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-8312-av-jpg   Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-8315-av-jpg   Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-8316-av-jpg  
    Sist endret av Midas; 01-02-2014 kl 18:36

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser spennende ut dette

Men, hva med å bruke hvit kabelkanal istedenfor lister? Slik gjorde jeg det i min gamle kino, fungerte fint.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang dempingen i taket. Du vil få effekt av å feste platene direkte i taket også. Noen estetiske hensyn må jo gjerne tas. Du har jo såpass fint rom, så dumt å ødelegge det med for mye dominerende demping i taket.
    Jeg ville heller ikke flyttet lampen som du skriver. Du er maks uheldig om dette gjør store utslag.
    Du kan også kontrollmåle punktene ved å gjøre nye målinger og se hvor pikene kommer. Så prøve å finne ut hvor disse punktene, noen refleksjoner er kanskje så små at det ikke er nødvendig å dempes. Dette gjorde jeg hos meg for å slippe å dempe mere i taket enn nødvendig.

Om du ikke skal bygge dempeplatene selv kan jo noe slikt være fint i taket. (finnes flere varianter, fant bare frem den billigeste)
    http://www.prolyd.no/Avdelinger/prod...66-p0000011466

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,608
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir artig å følge med videre på dette.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke skal bygge dempeplatene selv kan jo noe slikt være fint i taket. (finnes flere varianter, fant bare frem den billigeste)
    http://www.prolyd.no/Avdelinger/prod...66-p0000011466
    Hvordan er disse "profesjonelle" dempeproduktene opp mot Glava sine akustikkplater? Det er jo så utrolig mye å velge i.

Jeg har planer om å bygge noen bassfeller til under skråtaket og skråvinduet for å spise litt av en stående bølge i rommet. Jeg hadde tenkt meg å bygge en treramme, fylle den med rockwool med akustikkplate ytterst og la den stå 10-20 cm ut fra veggen for å få nok effekt.

Mini spørreundersøkelse: Hvilken akustikkplate har dere benyttet og hvordan opplever dere resultatet?

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oppdaget nå at jeg fortsatt var på side 1 så kommentaren min over kan du bare se bort ifra

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,608
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt Rockwoll fleksi-A plater som jeg har kappet i trekanter og stablet oppå hverandre i en ramme i høyre hjørne bak høyre front-ht. Denne virker bra ned til ca 100 hz.
    Jeg har også peak ved drøye 50 hz som jeg sliter litt med , og det som hadde best effekt på den , var å sette inn en hel pakke med fleksi-a plater slik den kommer innpakket plastikk i venstre hjørne bak - dro bare over et dynetrekk for å "pynte" den litt.
    Denne dempet noen db og hjalp godt på etterklangen - dette var absolutt hørbart.
    Du kan se her i post 212 for målinger med og uten :http://avforum.no/forum/showthread.p...-Mann-)/page11
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Hvordan er disse "profesjonelle" dempeproduktene opp mot Glava sine akustikkplater? Det er jo så utrolig mye å velge i.

Mini spørreundersøkelse: Hvilken akustikkplate har dere benyttet og hvordan opplever dere resultatet?
    Jeg har brukt Rockwool sine lydplater(rockfon). Jeg sjekket litt og det jeg har hørt er at 5 cm Rockfon gir veldig lik effekt som ferdigkjøpte plater med samme tykkelse, den største forskjellen er prisen. ;-) Jeg har ikke fått testet dette selv. Men de jeg har laget gjør ihvertfall nytten sin.
    Men utseendemessig er "proff" variantene veldig fine.

Jeg har brukt 17cm tykkelse på rammene jeg har bygget. Har en 5cm rockfon plate ytterst, så 10cm flexi-A og 2 cm luft inn mot veggen. Dette er ingen bassfelle, men den har effekt lenger ned enn om jeg bare hadde hatt 5cm. Intrykket mitt er at det blir en litt varmere demping jo tykkere platene er.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Jeg har brukt Rockwoll fleksi-A plater som jeg har kappet i trekanter og stablet oppå hverandre i en ramme i høyre hjørne bak høyre front-ht. Denne virker bra ned til ca 100 hz.
    Jeg har også peak ved drøye 50 hz som jeg sliter litt med , og det som hadde best effekt på den , var å sette inn en hel pakke med fleksi-a plater slik den kommer innpakket plastikk i venstre hjørne bak - dro bare over et dynetrekk for å "pynte" den litt.
    Denne dempet noen db og hjalp godt på etterklangen - dette var absolutt hørbart.
    Du kan se her i post 212 for målinger med og uten :http://avforum.no/forum/showthread.p...-Mann-)/page11
    Det ironiske hos meg er at over himlingen er det bare 8" med glava opp til åpent kaldt loft. Samme med under skråtaket. Her er det også et stort glavafyllt tomrom. Begge hadde vært utmerkede rom for bassfeller. Problemet var at byggmesteren ville ikke anbefale å ta disse rommene i bruk fordi tettingen med dampsperre og generell tetting av huset vil bli mye vanskeligere og da ble det ikke slik.

Jeg har brukt Rockwool sine lydplater(rockfon). Jeg sjekket litt og det jeg har hørt er at 5 cm Rockfon gir veldig lik effekt som ferdigkjøpte plater med samme tykkelse, den største forskjellen er prisen. ;-) Jeg har ikke fått testet dette selv. Men de jeg har laget gjør ihvertfall nytten sin.
    Men utseendemessig er "proff" variantene veldig fine.

Jeg har brukt 17cm tykkelse på rammene jeg har bygget. Har en 5cm rockfon plate ytterst, så 10cm flexi-A og 2 cm luft inn mot veggen. Dette er ingen bassfelle, men den har effekt lenger ned enn om jeg bare hadde hatt 5cm. Intrykket mitt er at det blir en litt varmere demping jo tykkere platene er.
    Rockfon. Det var jo ikke bare ett produkt i den familien! Vet du mer hva de lydplatene heter? (De har de ikke på den lokale byggevaren, så jeg må vite hva jeg skal bestille.)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De jeg har brukt er Rockfon industrial Natur A (1200x600x50)

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt glava akuduk 50mm,kjøpt hos Monter.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er målinger fra rommet i den tilstand det er nå:

Måleoppsettet er gjort som på bildet under med UMIK-1 til en PC. Lyden fra PC er koblet til min receiver igjennom HDMI-utgangen fra PC. Igjennom ASIO lyddriver som REW bruker kan jeg sette individuelt hvilken kanal jeg vil måle på.

Alle HT er satt som small, med X-over på 80Hz. Nivåene er kalibrert til 75 dBSPL(C) mens sub er kalibrert til 85 dBSPL(C). For å redusere en del refleksjoner fra skinnsofaen, så la over det jeg kunne finne av dempemateriale. (Ja jeg vet dyner og tepper ikke er gode som akustikkplater, men har for øyeblikket ingen akustikkplater).

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-0104204801-av-jpg

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-avforum_lcr-png

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-avforum_lcr_rt60-png

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-avforum_c-lfe_waterfall-png

Impulserespons er lagt ved i vedleggende under, men for å spare plass i tråden tok jeg dem ikke inn her.

Noen andre plot som jeg burde legge ut?
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-avforum_lcr-png   Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-avforum_lcr_rt60-png   Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-avforum_l_impulse-png   Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-avforum_r_impulse-png   Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-avforum_c_impulse-png  

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-avforum_c-lfe_waterfall-png   Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-0104204801-av-jpg  

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,608
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo slett ikke så verst frekvensrespons dette

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Er jo slett ikke så verst frekvensrespons dette
    Det er her Yamahas geniale PEQ-er kommer inn i bildet. Man kan lytte, måle og justere slik at man sette lyden akkurat slik man vil ha den. Jeg vektlegger ca. 70% på lytting og målingene 30% til å finne eksakt hvor og størrelsene på tiltakene og justere dem. Og så gjøre hele prosessen om igjen (og om igjen).

Hørselen er uten tvil det beste instrumentet til å sette lydbildet, slik at hørselen trumfer alltid målinger. Jeg justerer ikke uten at jeg hører problemene jeg tar tenkt å justere på -- ikke bare si "åh her var det en topp på målingen som må ned"). Men samtidig er hørselen såpass subjektiv og tilpasningsdyktig at det er godt å kunne støtte seg på objektive målinger for å finne problemene (frekvens og størrelse). En korrigering utelukkende basert på en teknisk måling blir kanskje flat, men sjelden bra.

Her er før og etter bilde av senterkanalen:

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-avforum_c_dir-png

Med denne korrigeringen i Yamaha:

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-0105141002-av-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-0105141002-av-jpg   Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-avforum_c_dir-png  

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,608
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Det er her Yamahas geniale PEQ-er kommer inn i bildet. Man kan lytte, måle og justere slik at man sette lyden akkurat slik man vil ha den. Jeg vektlegger ca. 70% på lytting og målingene 30% til å finne eksakt hvor og størrelsene på tiltakene og justere dem. Og så gjøre hele prosessen om igjen (og om igjen).

Hørselen er uten tvil det beste instrumentet til å sette lydbildet, slik at hørselen trumfer alltid målinger. Jeg justerer ikke uten at jeg hører problemene jeg tar tenkt å justere på -- ikke bare si "åh her var det en topp på målingen som må ned"). Men samtidig er hørselen såpass subjektiv og tilpasningsdyktig at det er godt å kunne støtte seg på objektive målinger for å finne problemene (frekvens og størrelse). En korrigering utelukkende basert på en teknisk måling blir kanskje flat, men sjelden bra.
    Helt enig i dette.
    Har selv prøvd å få mest mulig glatt frekvens respons , men det er ikke dette ørene liker best.
    Særlig hvis man prøver å øke dipper i særlig grad - det låter ofte litt "nasalt og boksete" hvis man overdriver synes jeg.

Får man kuttet "skalken" av de verste peakene er ofte mye gjort

Side 4 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •