Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  14
Like Like:  46
Side 3 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 446
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du har hatt litt av en jobb med vinduene der, og det ble veldig bra.

I tillegg til at du kan justere fase på receiver, som tols1 er inn på, så anbefaler jeg deg også en anne form for korrigering når grovkalibreringsjobben er gjort. Selv mener jeg Antimode gjør en veldig god jobb, så sjekk ut denne. Alternativet er å gjøre dette manuellt, men mtp hvor bra antimode er er det nesten ikke vits.

Newcomer Hansa1807 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med flott rom

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk alle sammen.

@tols1 og kenti: Jeg har ingen fasejustering på ampen per se. Men jeg kan justere avstand. I prinsippet er jo dette en frekvensavhengig faseforskyving.

Er det noen metoder som er gode for å plukke utslukninger som plottene over viser? Juster på avstanden og mål etter feelingen. Gjenta, mål, gjenta mål?

Det er vel slik at når jeg øker avstanden i avstandsinnstillingen på receiveren, betyr det at lyden produseres tidligere, ikke sant?

Jeg må innrømme at selv om jeg har jobbet mye med (PA) lyd opp i gjennom årene, har jeg mye å lære om akustikk. Derfor er det spesielt spennende å jobbe med akustikken i rommet! Jeg har lagret REW plottene mine og jeg har mulighet til å se på ETC og waterfall både før og etter.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas

Er det noen metoder som er gode for å plukke utslukninger som plottene over viser? Juster på avstanden og mål etter feelingen. Gjenta, mål, gjenta mål?
    Mulig det finnes mer vitenskapelige metoder, men det er i hvert fall slik jeg går frem.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @kenti: Jeg følger med byggetråden din med spenning. Og jeg må innrømme at jeg er litt misunnelig på løsningen for akustikkplatene i himling!

Jeg har masse plass over loftstuen. Dvs. det er bare hulrom over bjelkelaget. Men byggmester var ikke overbegeistret (les: overbevist) over å bruke mellomrommet mellom takbjelkene til lydfeller. Da måtte dampsperre og isolasjon flyttes opp over bjelkelaget og det ville bli kompliserende byggteknisk. Derfor endte vi opp med tradisjonell himling.

Samme story med kneveggen: Her er det masse plass til en bassfelle, men det hadde blitt kompliserende mhp tetting. Jeg måtte opp med et ekstra lag gips fordi kombinasjonen av gips + bjelkelag som bærer taket gjorde at veggen sang med ~50Hz. Det hjalp betraktelig (det er nå 2 lag gips + MDF panel), men jeg hører kraftig mode under skråveggen. Det er mulig at jeg skal inn med lydplater e.l. for å spise noe av det.

Vi er også inne på tanken om å henge opp akustikkplater i himling og i skråtak. Da kan vi både få redusert lydrefleksjonene såvel som lyshet ved at vi maler/trekker dem mørke.

Vi får se. Jeg har som sagt mye å lære, så dette blir med babysteps.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt valg av netverkspunkter, Cat.6 Telesafe UTP? Selges vel under ELKO sitt varesortiment. Et av de bedre kablingssystemene som er å få kjøpt(Norwegian Cabling Systems).

Et flott AV rom du har fått deg!! Godt jobba!

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder av hjemmekinoen

Her er noen presentasjonsbilder av det endelige resultatet.

Rommet er ferdig byggemessig, men jeg har planer om å jobbe videre med akustiske tiltak. Jeg har en del etterklang på >1kHz (som er relativt enkelt å dempe) pluss en "hump" på rundt 50Hz.

Det er satt opp et 106" DreamScreen V4 grått rammelerret. Jeg har spent en wire over rammen slik at jeg kan henge et gardin for å dekke til lerretet når sola står på. Anlegget er et B&W DM603 S3 anlegg. Alle kabler til HT går i en plastkanal som ligger oppå gulvlisten. All elektronikk samlet i racket til venstre -- utenfor synsfeltet når man ser film.

Jeg har fått god hjelp fra W for å finne en fargepallett som passer overens. Veggfargen matcher frontplata på HT, og gardinet er lilla med et gulstikk som er lik kevlarfargen i HT elementene.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-8244-av-jpg

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-8300-av-jpg

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-8252-av-jpg

Loftstuen kan også brukes som en lys og fin dagligstue. Da trekker man fra lightblock-gardinene og trekker for lerretet. Men faktum er, at hverken jeg eller W bruker loftstua ofte som "lys og fin dagligstue". Vi bruker den begge som mediarom.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-8206-av-jpg

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-8203-av-jpg

Provisorisk hyllesystem for å holde filmsamlingen inntil vi finner noe bedre.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-8204-av-jpg

Dersom man trekker for lighblock-gardinet klarer vi oppnå 98% lysblending. Siden man sitter med ryggen til vinduet, er dette aldri et problem. Gardinet er i tillegg hengt i taket for å dekke mest mulig av strølys som måtte komme opp mellom vindu og gardin.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-8258-av-jpg

Fronthøyttalerene er bi-wiret og kabel er skjult i plastkanalen slik at ingen kabler er normalt synlige.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-8219-av-jpg

Litt bling må man også ha på utsiden:

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-8281-av-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-8244-av-jpg   Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-8300-av-jpg   Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-8252-av-jpg   Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-8206-av-jpg   Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-8203-av-jpg  

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-8204-av-jpg   Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-8281-av-jpg   Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-8258-av-jpg   Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-8219-av-jpg  
    Sist endret av Midas; 10-06-2013 kl 22:45

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,125
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja må si dette ser veldig pent og gjennomført ut.

Ikke bare sort film hule, som jeg begynner og ende opp med selv etter hvert men et skikkelig koslig medierom.

Gratulerer :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finfint! Flott rom dere har fått der. Helde sjølv på med maling av vindu. Eg må inrømma at det ikkje vert i nærleiken like grundig som ditt arbeid.

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott kino !

Den Sonyen kan projisere bilder for å si det pent !

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig fint!

Hvor har du fått tak i dette "bling'et" ditt,- altså K - I - N og O? ;-)

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk alle sammen. Jeg har lagt ut flere bilder på minhjemmekino: http://avforum.no/myhometheater/Midas

Jeg fikk tak i bokstavene på Interstil outlet i Sandnes. Interstil er en av de store møbelgrossistene i norge, så jeg regner med du kan kjøpe dem på de fleste store møbelhusene.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et hvert prosjekt bør ha en evaluering i etterkant. Den dagen jeg får meg hjemmekino 2.0 skal jeg ta hensyn til et par læringspunkter:

• Rommet måler 6,3 x 3,7 m, hvor lerret er plassert på langveggen. Det er jeg fornøyd med. 106" på 3,2m sitteavstand er kanskje noe stort bilde for enkelte, og jeg merker det selv at scener med mye bevegelse/håndhold kamera gir lett vertigo. Sitteavstand 3,5-3,7m ville vært bra
    • Det var bedre lyd i rommet når man satt på kortveggen, altså 90 grader til høyre fra det vi sitter i dag. Det var enklere å sette lyden da enn det er nå. Det har nok med skråveggen å gjøre
    • Ønsker meg mulighet til 7.2 kanalers lyd. Siden jeg sitter nesten helt oppi bakveggen vil bakkanaler være vanskelig.
    • Bakveggen burde vært 1-1,5m lengre bak. Man sitter i BG (boundary gain) og får kraftig heving i bassen (og mindre kontroll).
    • Flytte PJ lengre bak og lengre ned for å slippe å makse zoom og lensshift.
    • Bedre demping på bakvegg for å forhindre stående bølger og refleksjoner
    • Å sitte på bred-siden av rommet fungerer godt, men det krever at diskantene, spesielt på senter har stor åpningsvinkel. Mine B&W S3 er litt for trange for et slikt oppsett.
    • Jeg kunne ønske meg å ta kneveggen under skråtaket og himlingen/isolasjonen opp mot kaldloft i bruk til lyddemping og bassfeller. Men fordi disse områdene krevde dampsperre var det ikke mulig og det ble kledd igjen med harde plater.
    • En kjøleløsning hadde nok vært lurt. Spesielt på sommeren
    • Veldig fornøyd med elektronikk og kablingsløsningen. Bruk av skjulte rør til utstyr bak, og plastkanal til frontrekka. AV-racket er plassert til høyre og utenfor synsfeltet.
    • Mer fokus på akustikk under planleggingen. Jeg er på langt nær ferdig med tiltakene i rommet, men det blir mer korrigerende tiltak. Man har langt mer å spille på om man tenker på det når man bygger.

Hvis jeg skal velge fritt, tror jeg at jeg ønsker meg et rom på 4,5-6m bredde x 4,5-5,5m lengde x 2,4m høyde i neste runde.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott rom du har fått deg her , og man må jo bare gjøre det beste ut av rommet man har til rådighet
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Flott rom du har fått deg her , og man må jo bare gjøre det beste ut av rommet man har til rådighet
    Takk.

For all del ikke misforstå mitt forrige innlegg som at jeg er misfornøyd. Det er jeg ikke. Både jeg og W liker virkelig å bruke tid i kinoen. Men jeg ville dele erfaringene med andre dersom det skulle være noen der ute som vurdere å bygge hjemmekino og søker inspirasjon. Slike do's and don'ts fra andre har iallefall gitt meg masse tips under byggingen. Sånn sett så gir jeg tilbake. Det var iallefall planen.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Takk.

For all del ikke misforstå mitt forrige innlegg som at jeg er misfornøyd. Det er jeg ikke. Både jeg og W liker virkelig å bruke tid i kinoen. Men jeg ville dele erfaringene med andre dersom det skulle være noen der ute som vurdere å bygge hjemmekino og søker inspirasjon. Slike do's and don'ts fra andre har iallefall gitt meg masse tips under byggingen. Sånn sett så gir jeg tilbake. Det var iallefall planen.
    Jeg misforstod ikke tror jeg - jeg er også fornøyd her hjemme , men jeg VET at det kunne vært ennå bedre
    Hadde jeg bare hatt "litt mer plass" , litt mindre vinduer , litt andre mål osv.....
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ønsker alle sammen en riktig god jul! Må dere alle få masse tid til å nyte film og musikk i julen.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GOD JUL I HEIMEN

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,125
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God Jul ! til deg og dine :-))
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,062
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott kino du har fått, ser du også har en del utfordringer med vinduer og skråtak som jeg har i min.
    Fungerer det greit med så lyse vegger og tak? Har malt alt hos meg i sort eller lilla matt 01 for å slippe for mye refleksjoner, var ikke aktuelt med molton for min del.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Side 3 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •