Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  14
Like Like:  46
Side 23 av 23 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23
Viser resultater 441 til 446 av 446
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,816
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Neural:X vs DSU

I dag har jeg også fått oppgradert prosessoren til DTS:X og fått testet og sammenlignet litt. Jeg må da først si at dette er meget spennende. De løfter atmosfæren i lydbildet og får deg lengre inn i den (er jo det som er hele poenget).

Min kino har noen begresninger, hvorav at jeg "kun" har 5.1.4. Jeg sitter for langt bak til at har bakhøyttalere, men kun sidehøyttalere som står omtrentlig på 90 graderen. Jeg har takhøyttalere foran og bak, hvor de bak er nesten rett over hodet, men litt bak. Ved å ta i bruk DSU og nå Neural:X, taes disse takhøyttalerene i bruk. Det har hjulpet enormt på å øke atmosfærefølelsen i kinoen. Den bruker takhøyttaleren (som sitter mindre enn en meter over hodet), men allikevel holdes den nok under kontroll til at man ikke klarer å peke på at lyden kommer derfra. Har du en kino med noen plasseringsmessige kompromisser, tror jeg DSU og Neural:X hjelpe kino- og musikkopplevelsen!

Så til forskjellene: Neural:X låter fetere og fyldigere enn DSU. Den legger mer tyngde i midten av frekvensbåndet og fyller rommet veldig godt. Samtidig klarer den fint å holde fokus og energipunktet ved frontrekka. Den legger på en slags romklang som gir lyden en større arenafølelse og den gir en litt sånn di-pol aktig ambient sound over bakkanalene. Dette er et stort pluss hvis man må sitte nære en av bakhøyttalerene.

Det er helt tydelig har Dolby har et litt annet lydmessig fokus. Surroundenergien er betydelig mer spisset i toppen enn Neural:X. Ypperlig hvis man har direktestrålende høyttalere og liker å nøyaktig stedfeste hvor lyden kommer fra. DSU farger ikke lyden like mye som Neural:X, men er allikevel absolutt tilstede i å løfte bredden på lydbildet bak. At DSU er lysere, gjør at man tenderer til å flytte mer fokus bakover i lydbildet, men ikke mye. Fokuset holdes fortsatt fremme og i midten og det låter fyldig og bra, men kanskje en anelse mindre enn Neural:X.

Et område hvor det er stor forskjell, er bruken av takhøyttalerene foran. DSU har sin klare tyngde bakover og på siden, mens Neural:X speiler en del av lydbildet fra frontene i tak foran og har derfor mer styrke midt i rommet. På et tidspunkt mutet jeg frontrekka for å isolere ut bak og tak HT, og det var ikke mye lydbildet endret seg. I DSU er front tak nesten helt stille.

DSU er langt mer nøytral enn Neural:X. Det merkes spesielt godt i motorsykkelscena (med musikken fra M84) i Oblivion. Sammenligner man straight mot DSU og Neural:X, finner man ut at DSU er mer tro mot den orignal lydmiksen. Det til tross at det er et DTS-MA lydspor på denne filmen. På Neural:X gjør fylden i surroundhøyttaleren at musikken får en helt annerledes klangkarakter. Skarptromma får en veldig fremhevet gated plateklang-sound som total distraherer lydbildet.

Jeg har sett Ant-man nå med Neural:X (og ikke testet frem og tilbake), og jeg må si meg veldig fornøyd med lyden. Jeg lurer på om jeg summa summarum sitter med et inntrykk at Neural:X nok klarer å skape et større lydbilde enn DSU. At veggene og taket forsvinner lengre vekk. Mens DSU har bedre tilstedeværelse i surrounden. Men erfaringen fra Oblivion gjør at jeg ikke kommer til å sette den fast på Neural:X.

Alt i alt syns jeg Neural:X virker enormt spennende. Nå har jeg hatt DSU en stund, og har den påslått hele tiden. Den, sammen med takhøyttalerene, har gitt meg en helt ny romopplevelse i min hjemmekino. Jeg gleder meg til å bruke mer tid med Neural:X og finne ut mer om dens styrker og svakheter.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

2. Takk lygren takket for denne posten
    Liker Gurba, Torolan, Hunsbedt, Gorm har likt denne posten
    Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott takk for sammenligningen, er i takt og tone med hva de samme "guruene" opplever bortpå avsforum. Dog mener noen at Neural-X kan låte mer ullent der DSU er mer hardslående og dynamisk. Her hos meg med mitt oppsett er jeg ganske sikker på at jeg vil like X mer enn DSU men det har en sammenheng med nettopp det du skriver her. Er noen måneder igjen så er jeg også på fullt Atmos oppsett - gleder meg.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også oppgradert 5100'en, men jeg.har ikke prøvd dsu og n:x nevneverdig. Jeg har derimot sett The last witch hunter og Ex machina, begge med DTS:X, og mitt inntrykk.er at.dts:x bruker takhøyttalerne mer enn atmos. Det kan være.bedrag siden jeg selvfølgelig ikke har sett disse med atmos.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,816
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lydanlegg på kontoret

Har ikke skrevet her på en stund, så nå er det på høy tid. Mitt nåværende prosjekt er å få bygget opp et lite lydanlegg på kontoret.

Jeg har kommet frem til at den enkleste og rimeligste løsningen vil være å få tak i noen små aktive nærfelts studiomonitorer supplert med en sub. Jeg har en ubrukt B&W ASW600 sub stående og har tenkt å bruke denne i oppsettet. Valget står mellom 3 (populære) studiomonitorer:

• JBL LSR305
    • Yamaha HS5
    • Yamaha HS7

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-hs7-lsr305-png

Jeg liker JBLen fordi den har meget god spedning i diskanten og går dypere, mens jeg liker Yamahene fordi det er litt mindre fysisk store og at de finnes i hvitt. Siden man ikke kan lese seg til lydbildet, så blir prosjektet nå å få tak i dem for å prøve hvilken jeg liker best.

Først av alt, måtte den en liten konsepttest til. Et springene punkt blir hvor ruvende høyttalerene blir og hvordan de liker seg klint inntil bakvegg (siden alle disse har porten bak).

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20160831-211018-av-jpg

Jeg har da tatt mine B&W DM600 S3 (surroundene fra kinoen) og satt opp ca der hvor jeg kommer til å ha anledning til å ha høyttalere. Disse er omtrent like store som de monitorene jeg ser på. Disse B&W høyttalerene kjenner jeg og liker veldig godt, så det blir mitt 0-punkt i testen. Frem med min gamle Denon stereoforsterker og subben (under bordet). Styrt fra miksepulten til høyre med separat stereo og sub-nivå.

Åh du verden for et lydbilde (sammenlignet med den creative-sjiten jeg har fra før). Jeg kona fikk lytte (som ikke er lydlært) og hun lurte seriøst på hvor jeg hadde gjemt høyttaleren over skjermen i midten! (Trodde jeg tullet med henne.)

Her er mine erfaringer hittils:
    • DM600 er ikke en nærfeltshøyttaler. Eller mer korrekt, den behøver litt nivå for å våkne til liv.
    • Diskanten er trang, så den ultimate sweetspoten er trang. Dette taler for å velge en monitor som har god spredning.
    • Subnivå og stereonivå med separate spaker skal beholdes, for høyt og lavt volum har litt ulikt behov
    • 10" under bord er en stor sub. Den setter mye i bevegelse utenfor lytteposisjon, og lyden er litt preget av at lyden er "ute der" og ikke rett i ørene. Det er absolutt mulig at det kan bli et lite DIY-prosjekt for en bord-subb bak skjermen.
    • En PEQ blir nok nødvendig for å ta inn noen av romartefaktene
    Sist endret av Midas; 08-31-2016 kl 23:11
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

6. Liker Torolan har likt denne posten
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,759
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror Yamaha HS5 er meget lik Yamaha NX-N500 og den fikk en hyggelig omtale i Lyd&Bilde, Test av Yamaha NX-N500 | Lyd & Bilde . Hørt JBL'ene hos Lydrommet, meget potente og åpne, kanskje litt hard i øver mellomtone.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,816
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var kjempeinteressant! Det viser seg Yamaha HS5 og NX-N500 er samme kabinett og høyttaler, bare med konsument-tilkoblinger bak (music cast, strømming, trådløs osv.). Det som er interessant der er at jo at HS5 ligger på 3600,- for to, mens NX-N500 ligger på 7000,- for paret. Betaler mye for elektronikken og DACen da med andre ord.

Her er et annet review av NX-N500: Computer Audiophile - Yamaha NX-N500 Network Powered Speaker Review

Side 23 av 23 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •