Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  14
Like Like:  46
Side 22 av 23 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 446
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Montering av Atmos

Når julefreden har senket seg var det tid for å fullføre Atmosprosjektet. Jeg har anskaffet brukte B&W DM600 S3, som er i samme serie som det jeg har i resten av kinoen. Det gir meg samme diskant og samme mellomtone over hele linja, noe jeg tror gir en meget god sømløshet i lydbildet.

Etter en del fundering på hvordan innfestingen i taket skal gjøres, falt valget på noen høyttalerfester som Lsound selger. De vil gi minimalt med sår både i tak og i høyttaler.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20151012-0002-av-jpg

For å teste dem ut, laget jeg meg noen pappmaler slik at jeg kunne teste ut plassering i taket. Til venstre er en ekte høyttaler.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20150903-0004-av-jpg

Opphenget i taket er tenkt noe slikt

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20151015-0013-av-jpg

Slik at de kan legges inntil dempeplatene i forkant.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20151226-0001-av-jpg

Ulempen med dette høyttalerfestet er at den kun kommer med en enkel gjengestang (de er egentlig beregnet på veggfeste av noen spesifikke høyttalere). Det betyr at jeg måtte borre et hull i selve høyttaleren for å ha mothold mot festet. Ikke nok med det, gjengestangen er eksotiske imperalistiske 1/4-20, og jeg måtte faktisk få en kollega fra Texas til å sende meg mutter og T-stykker (sånne med griper for å feste i møbler -- vet ikke hva det heter på norsk).

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20151204-0003-av-jpg

Det ble også klart at for at høyttalerene skal forsvinne mer mot hvit himling, var det nødvendig at høyttalerene ble hvite. Heldigvis er gråfargen og gulfargen i elementet pen mot hvit base, slik at det skulle nok bli ganske pent. Demontering av høyttaler var da nødvendig

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20151015-0010-av-jpg

Valget falt da på foliere dem med selvklebende hvit dekkvinyl. For å få en så blank vinyl pen er det svært viktig at underlaget er helt jevnt og absolutt helt støvfritt. Jeg valgte å rubbe høyttaleren med fint sandpapir for å få heft og for å ta ujevnheter, og så vaske med rødsprit for å få bort alt fett. Når folien skal påføres, så må man ta cm for cm og ha meget god tolmodighet for ikke å få bobler og sår.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20151226-0007-av-jpg

Siden høyttaleren skal henges, satte jeg møbelmutter inn i kabinettet på innsiden.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20151226-0008-av-jpg

Sluttresultatet på folieringen ble slik

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20151227-0014-av-jpg

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20151227-0012-av-jpg

Montert sammen med tak-delen av festet

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20151227-0013-av-jpg

Slik be sluttresultatet når det ble hengt opp

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20151231-0015-av-jpg
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Seldal kino er en Atmos kino!

Da har Seldal Kino blitt en Atmos-kino!

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20151231-0011-av-jpg

Og det er bare helt magisk! Jeg har kun fått kjørt en del Atmos-demoer, pluss at vi i "filmklubben" har sett Transformers 4: Age of extinction. Vi satt alle sammen med et mektig glis fra øre til øre. Vi prøvde en del A/B-testing hvor vi gikk frem og tilbake med og uten Atmos, og uten Atmos høres lyden ut som kjedelig mono i forhold.

Rommet føles langt større, man innlemmes langt bedre i lydbildet med Atmos. For meg som har en såpass liten loftstue, hvor sweetspot er relativt liten, har ofte setene på sidene vært en medium dårlig plassering for lydopplevelsen. Overraskende nok, gjør Atmos at man innlemmes i lyden på en helt annen måte, selv om man sitter i setene på sidene. Man hører fly-by rett over hodet også fra siden. Det et er meget stort pluss for min kino.

Fikk også testet litt DSU på konsertopptak, og det virker også lovende. En del surround upmixer endrer klangbalansen for mye slik at man mister trøkken i musikken. Førsteinnstrykket fra DSU er at det øker størrelsen på rommet, at atmosfæren økes, uten at det spiser opp trøkket fra frontene.

Jeg gleder meg til å teste både Atmos og DSU mer, men førsteinntrykket mitt er tommel opp og stort glis.

(Får beklage elendige mobilbilder. Skal ta bedre oversiktsbilder når jeg får lånt meg en fiskeøyelinse)

Her ser man alle takhøyttalerene:

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20151228-0012-av-jpg

Bakhøyttalerene

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20151231-0018-av-jpg

Utsikten fra sweetspot

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20151231-0013-av-jpg
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

3. Liker larserikO, sirant, Gurba har likt denne posten
    Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæven dette ble da pent, flott guide du lagde også
    Hvor har du kjøpt den folien? (har noen jeg tenkte refoliere selv)

Atmos er absolutt artig det altså!
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel gjennomført som vanlig
    Må få meg en Atmosdemo en dag skjønner jeg....ellers kanskje ikke - da må jeg jo kjøpe ny prosessor
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke dumt, ikke dumt!
    Så veldig bra ut!
    Tror snart jeg må invitere meg selv på en demo! ;-p
    Onkyo TX-NR1010 - KEF XQ40 - KEF XQ50 - KEF IQ10 - B&W ASW 3000 - Sony HW65ES - Panasonic 55ST50 - Panasonic DMP BDT 320 - Onkyo DX 7555 - ATV 3 - XBOX 360 - Xbox One S

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bygge Hypex nc400 amp

Jeg har fått lånt meg en Hypex nc400 for å teste i hjemmekinoen under betingelse at jeg må sette den sammen. Så da er jeg i fikse-land igjen. Ca sånn tenker jeg intern layout vil bli

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20160112-0010-av-jpg

Jeg gleder meg som en unge til å prøve og høre på denne!

8. Liker Gurba, Torolan har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matsijatsi Vis post
    Dæven dette ble da pent, flott guide du lagde også
    Hvor har du kjøpt den folien? (har noen jeg tenkte refoliere selv)

Atmos er absolutt artig det altså!
    Takk skal du ha.

Den kjøpte jeg på Sløyd-detaljer: https://www.sloyd-detaljer.no/katego...-folie-pid0528

Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Vel gjennomført som vanlig
    Må få meg en Atmosdemo en dag skjønner jeg....ellers kanskje ikke - da må jeg jo kjøpe ny prosessor
    Sitat Opprinnelig postet av Skåra Vis post
    Ikke dumt, ikke dumt!
    Så veldig bra ut!
    Tror snart jeg må invitere meg selv på en demo! ;-p
    Takk begge to. Dere er hjertelig velkomne på demo hvis dere skulle være i området og har anledning.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Jeg har fått lånt meg en Hypex nc400 for å teste i hjemmekinoen under betingelse at jeg må sette den sammen. Så da er jeg i fikse-land igjen. Ca sånn tenker jeg intern layout vil bli

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20160112-0010-av-jpg

Jeg gleder meg som en unge til å prøve og høre på denne!
    Ja det blir moro å hvordan du opplever denne

Takk skal du ha.

Den kjøpte jeg på Sløyd-detaljer: https://www.sloyd-detaljer.no/katego...-folie-pid0528

Takk begge to. Dere er hjertelig velkomne på demo hvis dere skulle være i området og har anledning.
    Takk for invitasjon , det hadde garantert vært hyggelig og moro det
    Men ser vel ikke for meg noen tur til sørvestlandet sånn umiddelbart , men man vet aldri ....
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde lenge planer om hypex selv, men nå i rekkehus har jeg allerde overflod med kraft :-(
    Bor i Sandnes så det er nok ikke lange turen.
    Får ta det når hypexen er oppe å går! 😉
    Onkyo TX-NR1010 - KEF XQ40 - KEF XQ50 - KEF IQ10 - B&W ASW 3000 - Sony HW65ES - Panasonic 55ST50 - Panasonic DMP BDT 320 - Onkyo DX 7555 - ATV 3 - XBOX 360 - Xbox One S

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,481
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft. Dette blir bedre og bedre.

Ps: Islagsmutter heter den mutteren du ikke vet navnet på.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Første lytteinntrykk av ncore400

Da har jeg bygget ferdig forsterkeren og har koblet den opp i hjemmekinoen på frontene (B&W DM603 S3).

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20160116-0010-av-jpg

Jeg har fortsatt mye å oppdage med denne ampen, men som førsteinntrykk: Det aller første som slo i mot meg med denne ampen var bassen. Når jeg satte prosessoren i large på frontene, så var det som et villdyr som våknet i bassregisteret. Rått, kraftig, punchy. Det er helt åpenbart at ncore har kustus på høyttalerene. I forhold til tuningen i hjemmekinorommet (som er basert på Yamaha ampene), så kunne det bli litt i overkant mye bass til tider. Normalt kjører jeg uansett alt i small, fordi rommet er optimalisert for subbene og det låter bedre slik.

Nummer to er åpenheten og klarheten i forsterkeren. Et detaljnivå som kommer langt tydeligere frem enn før. Selv når det er andre lydelementer som normal overdøver, som f.eks. publikumsjubel, så hører man musikken igjennom til tross for. Jeg har oppdaget nye lyder og musikalske elementer i musikk som jeg kjenner godt. Den skaper en større nærhet til musikken.

ncoren leverer mye energi i diskanten, det er det absolutt ingen tvil om. Jeg hører at den gjengir "luften" i diskanten, symbaler, osv. som er helt på øvre grense av hva jeg selv klarer å høre. Men den jobber tydeligere lengre nede også, og det gir den god smekk. Vokal blir fin og åpen med god tydelig som følge av dette.

Jeg vil tenke (og jeg vet) at et slikt lydbilde er det mange som vil ha, men jeg syns det til tider kunne bli litt for hardt. Altså i området 2,5-3,5 kHz omtrentlig. Spesielt nå som jeg sitter å skriver dette, merker jeg på ørene at jeg har hørt på mye hard lyd -- litt som å ha vært på konsert. Det er fristende å brighte opp et lydbilde for å få det klarere og tydeligere, men noen ganger kan det bli litt for mye medisin. Jeg klarer ikke bestemme meg enda om jeg liker dette med ncorene. Det er en meget fin linje mellom, "å, dette var åpent" og "dette ble for mye". Og så hører det jo til historien at jeg er svært vant med lyden fra Yamahaene, så det kan godt hende jeg må avlæres først.

Et område hvor Yamahaene stikker seg mer frem enn ncore, er i lo-mid. Det gjør at Yamaha+B&W (allefall mine) låter knall på rock med tyngde. F.eks. tam-slag som trøkker. ncorene gjengir disse med svært god presisjon, men med langt mer nøktern presentasjon. Dette er nok også en vanesak, så her kan jeg hverken si pluss eller minus enda.

Jeg har testet med noen filmkutt. For å få en realistisk test av frontene, så satte jeg prosessoren opp til å ikke bruke senteren. Bl.a. så jeg litt på Star Trek Into Darkness, og jeg må si at jeg faktisk til tider ble redd! Dynamikken denne forsterkeren er så hinsides det jeg har fra før at man nesten må sette filmen på pause for å komme seg igjen! Når man setter dialognivået til sånn passe, så er det så enormt dynamisk med trøkk når det er action -- med en veldig autoritet. Jeg trodde ikke mine B&W-er kunne yte så mye!

Dette er en spennende forsterker, og jeg gleder med til videre testing! Følg med...

14. Liker Gurba har likt denne posten
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bygget ferdig forsterkeren og har koblet den opp i hjemmekinoen på frontene (B&W DM603 S3).

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20160116-0010-av-jpg

Jeg har fortsatt mye å oppdage med denne ampen, men som førsteinntrykk: Det aller første som slo i mot meg med denne ampen var bassen. Når jeg satte prosessoren i large på frontene, så var det som et villdyr som våknet i bassregisteret. Rått, kraftig, punchy. Det er helt åpenbart at ncore har kustus på høyttalerene. I forhold til tuningen i hjemmekinorommet (som er basert på Yamaha ampene), så kunne det bli litt i overkant mye bass til tider. Normalt kjører jeg uansett alt i small, fordi rommet er optimalisert for subbene og det låter bedre slik.

Nummer to er åpenheten og klarheten i forsterkeren. Et detaljnivå som kommer langt tydeligere frem enn før. Selv når det er andre lydelementer som normal overdøver, som f.eks. publikumsjubel, så hører man musikken igjennom til tross for. Jeg har oppdaget nye lyder og musikalske elementer i musikk som jeg kjenner godt. Den skaper en større nærhet til musikken.

ncoren leverer mye energi i diskanten, det er det absolutt ingen tvil om. Jeg hører at den gjengir "luften" i diskanten, symbaler, osv. som er helt på øvre grense av hva jeg selv klarer å høre. Men den jobber tydeligere lengre nede også, og det gir den god smekk. Vokal blir fin og åpen med god tydelig som følge av dette.

Jeg vil tenke (og jeg vet) at et slikt lydbilde er det mange som vil ha, men jeg syns det til tider kunne bli litt for hardt. Altså i området 2,5-3,5 kHz omtrentlig. Spesielt nå som jeg sitter å skriver dette, merker jeg på ørene at jeg har hørt på mye hard lyd -- litt som å ha vært på konsert. Det er fristende å brighte opp et lydbilde for å få det klarere og tydeligere, men noen ganger kan det bli litt for mye medisin. Jeg klarer ikke bestemme meg enda om jeg liker dette med ncorene. Det er en meget fin linje mellom, "å, dette var åpent" og "dette ble for mye". Og så hører det jo til historien at jeg er svært vant med lyden fra Yamahaene, så det kan godt hende jeg må avlæres først.

Et område hvor Yamahaene stikker seg mer frem enn ncore, er i lo-mid. Det gjør at Yamaha+B&W (allefall mine) låter knall på rock med tyngde. F.eks. tam-slag som trøkker. ncorene gjengir disse med svært god presisjon, men med langt mer nøktern presentasjon. Dette er nok også en vanesak, så her kan jeg hverken si pluss eller minus enda.

Jeg har testet med noen filmkutt. For å få en realistisk test av frontene, så satte jeg prosessoren opp til å ikke bruke senteren. Bl.a. så jeg litt på Star Trek Into Darkness, og jeg må si at jeg faktisk til tider ble redd! Dynamikken denne forsterkeren er så hinsides det jeg har fra før at man nesten må sette filmen på pause for å komme seg igjen! Når man setter dialognivået til sånn passe, så er det så enormt dynamisk med trøkk når det er action -- med en veldig autoritet. Jeg trodde ikke mine B&W-er kunne yte så mye!

Dette er en spennende forsterker, og jeg gleder med til videre testing! Følg med...
    Fin gjennomgang av Ncore dette ja.
    Litt av det samme som jeg opplevde med UCD400 når jeg fikk den i hus. Fra å kun bruke receiver og da koble på UCD'n til mine GX300 som jeg hadde da , var forskjellen stor. Fikk mye mer kontroll , og bassen trøkket mye mer selv om elementene nesten ikke beveget seg lengre
    At den er ekstremt gjennomsiktig tviler jeg ikke på , og det er nok ikke alltid like ønskelig nei selv om det er dette som er "riktig".

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin gjennomgang av Ncore dette ja.
    Litt av det samme som jeg opplevde med UCD400 når jeg fikk den i hus. Fra å kun bruke receiver og da koble på UCD'n til mine GX300 som jeg hadde da , var forskjellen stor. Fikk mye mer kontroll , og bassen trøkket mye mer selv om elementene nesten ikke beveget seg lengre
    At den er ekstremt gjennomsiktig tviler jeg ikke på , og det er nok ikke alltid like ønskelig nei selv om det er dette som er "riktig".
    Gjennomsiktigheten er helt tydelig. Jeg vet ikke om jeg vil si at jeg vil si at jeg ikke ønsker at det er gjennomsiktig. Hovedproblemet, i den grad det er et problem, er at tuningen på anlegget i kinoen helt klart er tilpasset lydbildet som Yamaha-ampene gir. Med ncorene, blir jeg nødt til å starte forfra med tilpasningene/kalibreringen -- noe som var forventet.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjennomsiktigheten er helt tydelig. Jeg vet ikke om jeg vil si at jeg vil si at jeg ikke ønsker at det er gjennomsiktig. Hovedproblemet, i den grad det er et problem, er at tuningen på anlegget i kinoen helt klart er tilpasset lydbildet som Yamaha-ampene gir. Med ncorene, blir jeg nødt til å starte forfra med tilpasningene/kalibreringen -- noe som var forventet.
    En ny runde med kalibrering er på sin plass ja
    Var VELDIG nære å kjøpe Ncore selv for en tid tilbake , men så dukket plutselig det opp noen karer på døra her med en "feit" Mac mellom seg. Og når jeg fikk teste den i eget oppsett , så var det ingen vei tilbake
    Nå er nok ikke Mac like gjennomsiktig som f.eks Ncore ,men den spiller MUSIKK og gir enorm eierglede - til og med samboer er dypt forelsket

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ny runde med kalibrering er på sin plass ja
    Var VELDIG nære å kjøpe Ncore selv for en tid tilbake , men så dukket plutselig det opp noen karer på døra her med en "feit" Mac mellom seg. Og når jeg fikk teste den i eget oppsett , så var det ingen vei tilbake
    Nå er nok ikke Mac like gjennomsiktig som f.eks Ncore ,men den spiller MUSIKK og gir enorm eierglede - til og med samboer er dypt forelsket
    Har sett film på ncoren, og det er bare magi. Dynamisk, presis, trofast, transparent. På musikk er jeg litt mer nølende. Enkelte musikktyper fungerer det supert med, mens andre kan bli litt masete. Så ja, jeg kjenner meg igjen i det du skriver.

Jeg glemte å spørre, hvordan er UcD-ene egentlig? Jeg har lurt på hvordan de er i forhold til nc400.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett film på ncoren, og det er bare magi. Dynamisk, presis, trofast, transparent. På musikk er jeg litt mer nølende. Enkelte musikktyper fungerer det supert med, mens andre kan bli litt masete. Så ja, jeg kjenner meg igjen i det du skriver.

Jeg glemte å spørre, hvordan er UcD-ene egentlig? Jeg har lurt på hvordan de er i forhold til nc400.
    Ja at dem har god dynamikk og full kontroll er jeg ikke i tvil om

Nå har jo ikke jeg hørt Ncore engang , men dem sier at UCD modellen med H+G eller hva det heter (var dem jeg hadde) er veldig like Ncore i bassområdet , mens Ncore en enda litt glattere og mer oppløst lengre oppover , samt at dem takler enda lavere impedanser.(er vel stabile til 2 ohm)

Så når jeg fikk UCD ampen i hus , så var det stor lykke. Den gir utrolig mye for pengene , og man skal lete litt for å finne noe bedre egentlig. Jeg hadde den med ut til en kompis , og vi prøvde den på hans Dali Mentor 8. Og vi var begge enige om at den spilte bedre enn hans Paraound A-21 , så det sier jo en del. Den hadde enda bedre kontroll , og var faktisk mer behagelig en A-21 i toppen.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er glansdagene med lån av ncore over, og denne er på vei tilbake til sin rettmessige eier. I den forbindelsen begynner jeg nå på en overhaling av anlegget. Første skritt er å få på plass en del av den provisoriske kablingen til et litt mer fleksibelt system.

Nå legger jeg opp speakon til frontene. I det siste har det blitt ganske mye (PA) amp-testing, og da er speakon mer eller mindre must. Nå legger jeg det opp fast, slik at det skal være enkelt å bytte kilde senere. Jeg legger opp til biwire til frontene, fordi så lenge jeg skal kjøre receiver som amp, så gir biamp litt ekstra margin på lydkvaliteten når forsterkeren presses. For driving med skikkelig forsterker (som en PA-amp eller ncore) behøves ikke biamp og dermed kjøres enkel biwire fordi det er lagt opp slik i kabelen.

Som man ser av bildet har jeg laget adaptere fra banan til speakon plugg for de tre frontene. Surroundene (midt i bildet) kobles på vanlig vis direkte i forsterker med bananplugger. (Å hvor jeg hater bananplugger.)

Jeg har også tenkt å kjøre anti-moden balansert, ved å kobinere 0° og 180° utgangene til en balansert XLR, og så en Y splitt til H og V subb (som altså er mono). Som bildet viser 2xRCA -> XLR hann, XLR hunn -> 2xXLR han, og så ut til hver subb.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20160314-0016-av-jpg

21. Liker Torolan, Gorm har likt denne posten
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,980
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør godt å se slik oppkobling, en flott mix av proffe og hjemmemekka ting. Veldig greit at det er fleksibelt også, slike overganger er gull verdt når man vil prøve ut forskjellige ting.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

23. Takk Midas takket for denne posten
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helprofft som alltid

25. Takk Midas takket for denne posten
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...men det blir jo komplett kaos bak racket uansett hvor mye man bunter ting sammen. Problemet er at det er relativt få ledninger som skal gå samme vei.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20160315-0013-av-jpg

Side 22 av 23 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •