Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  14
Like Like:  46
Side 21 av 23 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 446
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,980
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Ja den duellen mot Marantz håper vi virkelig dere får til
    Er selv nokså spent på dette. Det spiller veldig bra hos meg nå, med smekk og fylde og alt jeg egentlig ønsker (...bortsett fra Atmos).

Det blir ikke noe problem å kople på en annen prosessor, men om det blir mulig å kjøre direkte A/B-testing...det er jeg ikke så sikker på. Jeg håper Svein kommer opp med en grei løsning på dette, siden direkte A/B-testing er den aller beste måten å kjøre sammenligninger på.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

2. Liker Torolan har likt denne posten
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nytt AV-rack under planlegging

Jeg har bestemt meg for å anskaffe et nytt AV-rack. Nå som jeg har fått inn CX-A5100, er det jeg har akkurat for lite. Det viser seg at det er ikke gjengs med dype (40cm+) mediamøbler og dermed er man fort at man må bygge selv.

Jeg har da besluttet å bygge et rack selv i 16mm MDF, montert på hjul. Det fine med dette er at jeg får tilpasset racket akkurat slik jeg selv ønsker. Her er forslaget mitt tegnet i Sketchup:

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-avrack_1-png

Sett bakfra. Det blå er kabelgate med slisser slik at alle kabler skal gå i denne. Rødfargen man ser er koblingsområde for plugger.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-avrack_2-jpg

Sett fra siden uten sidevegger. Det hvite man ser er en strømpadde som ampene skal kobles til. Strømpadda skal styres fra Telldus slik at jeg kan skru av/på power fra Lumina (mitt egenutviklede hjemmekino-styringssystem).
    Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-avrack_3-png
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

4. Liker Torolan, Gurba, Hunsbedt har likt denne posten
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir jo helproft
    Det er best å bygge slikt selv ja. Med en del Mac i heimen måtte jeg bygge selv jeg også.
    Og når man i tillegg har litt begrenset plass , så gjelder det å få utnyttet plassen man har til rådighet

Mitt er nok langt fra så så optimalt tilpasset med mtp. kabler osv. som det du planlegger , men det gjør nytten.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-image-jpg
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

6. Liker Midas har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir jo helproft
    Det er best å bygge slikt selv ja. Med en del Mac i heimen måtte jeg bygge selv jeg også.
    Og når man i tillegg har litt begrenset plass , så gjelder det å få utnyttet plassen man har til rådighet

Mitt er nok langt fra så så optimalt tilpasset med mtp. kabler osv. som det du planlegger , men det gjør nytten.

Det der var jo fint det også! Så ut som alt satt som støpt inni der. Hvordan er det med kjøling? Så ut som det var litt trangt rundt ampene. Blir det varmt?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Det der var jo fint det også! Så ut som alt satt som støpt inni der. Hvordan er det med kjøling? Så ut som det var litt trangt rundt ampene. Blir det varmt?
    Mac blir jo ikke varme i det hele tatt , da skal man jammen kjøre dem hardt ! Så sånn sett så tar dem egentlig ikke så stor plass som det ser ut til
    Og det samme gjelder jo Rotel ampene mine , for det er klasse -D. Og det rr nok like greit , for skulle det vært Mac på alle kanaler så hadde det blitt TUNGT
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir jo helproft

Hva er dimensjonene på dette? Én ting er å lage racket slik at det passer elektronikken jeg nå har, men jeg vet jo ingenting om hva jeg evt kommer til å kjøpe inn. Hvor dyp er racket ditt innvendig? Og hvor dypt stikker elektronikken du har?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Hva er dimensjonene på dette? Én ting er å lage racket slik at det passer elektronikken jeg nå har, men jeg vet jo ingenting om hva jeg evt kommer til å kjøpe inn. Hvor dyp er racket ditt innvendig? Og hvor dypt stikker elektronikken du har?
    Ja det er akkurat det som er problemet , man må lage noe som kan modifiseres i ettertid alt etter hva man kan finne på.
    Jeg har allerede gjort om åå hyllene mine en gang , etter at jeg fikk monoblokker på plass
    Innvendig dybde på racket mitt er 50cm. Elektronikken bygger vel ca 45cm i dybden de største mener jeg.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fikse Yamaha RX-V757

Som en midlertidig løsning var planen å benytte en gammel (2006) Yamaha 7x100W receiver som amp til bakkanalene. Men den har tydeligvis ikke likt å være ubrukt i 3 år. Når den ble skrudd på gikk den i protect, så da var det bare å brette opp armene, finne frem servicemanualen og loddebolt å sette i gang:

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20151001-0001-av-jpg

Dette er faktisk slik man skal feilsøke på undersiden men strømmen står på. Klok av skade: Merk strømpadden med av-knapp som jeg har innen kort rekkevidde!

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20151001-0004-av-jpg

Feilen viser seg å være et av 5V suppliene som var defekt. En komponent til 5 kr! På bildet er dette en av chippene som sitter inntil kjøleribben til høyre i bildet.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20151010-0036-av-jpg

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20151011-0038-av-jpg

Når jeg først var i gang, bestemte jeg meg for å modde pre-out. I stedet for å ha en egen pre-out, koblet jeg meg inn slik at jeg kobler utenom hele preampen og kan sende et lydsignal rett inn på ampene. På samme måte som NAD har på mye av sitt utstyr. Da er absolutt alt forbikoblet, inklusive volum kontroll. Da blir det spennende å se hviken gainstruktur man får på det hele.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20151011-0039-av-jpg

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20151011-0040-av-jpg

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20151011-0042-av-jpg

Og hurra! Det virker!

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20151011-0037-av-jpg

Så nå kan jeg begynne å koble opp til Atmos i hjemmekinoen.

12. Liker Torolan, Gurba, Hunsbedt har likt denne posten
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du verden - du har jo virkelig peiling du
    Bra at du får Atmos muligheter nå snart.
    Hva tenker på når det kommer til effekt til frontene da ?

14. Takk Midas takket for denne posten
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du verden - du har jo virkelig peiling du
    Bra at du får Atmos muligheter nå snart.
    Hva tenker på når det kommer til effekt til frontene da ?
    Takk for det.

Jeg skal bruke denne RX-V757 receiveren som effekt til bak-HT, dvs. totalt 6 kanaler. På frontrekka skal jeg bruke min gamle RX-A1020. Da skal jeg biampe alt, slik at jeg bruker også her 6 kanaler. Tidligere testing viste at det var bedre lyd i forsterkeren når den ble koblet som biamp, så da gjør jeg det for senteren også.

Langtidsplanen er å bytte til en skikkelig effekt til frontene. Litt mer usikker på hva jeg gjør bak. Receiverene ligger på rundt 100W/kanal, med maks uttak på 850W når det klipper hardt, så for effektbruk bør dette være nok. Men jeg vet godt at en receiver amp absolutt ikke låter like bra og dynamisk som en skikkelig amp.

16. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Newcomer janghell sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    273
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skikkelig handyman:-)
    Tror du det hadde hatt noe for seg og gjort det motsatte av det du har gjort med den gamle receiveren din?;

La oss si man har en Yamaha 2040 som man bare bruker med eksterne effektforsterkere. Hadde det da hatt noe for seg å gått inn og koblet fra de innebygde forsterkerne så de ikke lå og trakk strøm /lagde støy til for-forsterkeren.

18. Takk Midas takket for denne posten
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,403
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo en genial måte å få brukt en gammel receiver på!! Har noen gamle slike jeg også - særlig en veldig sprek Pioneer VSX-LX70 hadde nok vært perfekt til slik bruk. Men siden klasse D Rotel effekt stadig faller mer i smak ender jeg nok opp med det.

Enig Janghell - dette burde vært en funksjon man skulle hatt. Dette har jeg til og med på Pioneer spilleren i min bil.

20. Takk Midas takket for denne posten
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janghell Vis post
    Skikkelig handyman:-)
    Tror du det hadde hatt noe for seg og gjort det motsatte av det du har gjort med den gamle receiveren din?;

La oss si man har en Yamaha 2040 som man bare bruker med eksterne effektforsterkere. Hadde det da hatt noe for seg å gått inn og koblet fra de innebygde forsterkerne så de ikke lå og trakk strøm /lagde støy til for-forsterkeren.
    Det er dessverre ikke så enkelt. Lydmessig er det tålig greit å koble utenom forforsterkerdelen, men å ta bort kretsene/kortene slik at de ikke trekker strøm er ikke enkelt. Jeg prøvde å ta bort alt som hadde med video på 757en. Fysisk var det enkelt, fordi dette var egne kort som det var bare å flekke ut. Men disse receiverene er så integrerte med styring, overvåking, kommunikasjon i øst og vest at min receiver gikk bare i protect dersom den manglet videokortene. Så jeg endte opp med å ha dem på plass. Når det er sagt, har Yamaha Pure Direct. Denne slår av strømmen på videokortet og frontdisplayet, slik at da ligger den ikke å trekker strøm.

Jeg vurderte å ribbe bort absolutt alle prepro-kort og styring og bare la receiveren være helt ren forsterker. Men da vil ikke enheten starte opp en gang fordi den krever en kontroller for å starte. Det vil være mulig å tvangsstyre ampen slik at den alltid står på, men kanskje viktigere, jeg syns det er greit å ha protect-funksjonen intakt. Da har kontrolleren mulighet til å overvåke og kutte på eventuell overbelastning, temperatur og kortslutning. Ellers kan den bli ødelagt.

*edit* Nå leste jeg spørsmålet ditt på nytt, og så at jeg hadde helt bommet i svaret. Men forsvidt det samme: Slike receivere er veldig integrerte, slik at det å ta bort deler av funksjonaliteten kan være mer omstendig enn hva man liker.
    Sist endret av Midas; 10-12-2015 kl 17:07

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,291
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock Vis post
    Det var jo en genial måte å få brukt en gammel receiver på!! Har noen gamle slike jeg også - særlig en veldig sprek Pioneer VSX-LX70 hadde nok vært perfekt til slik bruk. Men siden klasse D Rotel effekt stadig faller mer i smak ender jeg nok opp med det.
    Neida, du har en Yamaha RX-V659 som vil være enda bedre til slik bruk

Og så bøyer jeg meg i støvet for Midas' sin modding og særdeles pedagogisk riktige fremvisning av jobben.

23. Takk Midas takket for denne posten
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,403
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp Vis post
    Neida, du har en Yamaha RX-V659 som vil være enda bedre til slik bruk

Og så bøyer jeg meg i støvet for Midas' sin modding og særdeles pedagogisk riktige fremvisning av jobben.
    Jeg har ikke eid en RX-V659, Derimot har jeg en Sony STR-DB830, En Pioneer VSX-LX70 og nå sist en Yamaha RX-A1030, så det så Alle er i bruk, Sonyen som Butt-kicker forsterker, Pioneeren som hdmi repeater (Yamahaen er veldig svak slik) og Yamahaen til lyd.

Klør det fingrene etter å fyre opp loddebolten på deg også Supertramp?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,291
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he - trodde du hadde 659. My bad

Klør og klør - det jeg skrur på av elektronikk hjemme er gjerne på brytere og knotter på framsiden av produktene. Tror det er tryggest slik.
    Men man er jo alltid lærevillig

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende gjenbruk av komponenter, Midas. Og ikke minst imponerende kunnskaper!
    Digger løsningene du har gjort sålangt, eks Rockfon i taket(kommer til å kopiere den litt), og følger med her framover. Spennende med Atmos og racket ditt. Stå på
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

27. Takk Midas takket for denne posten
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig å lese at du er fornøyd med CX-A5100. Jeg er i ferd med å utvide med 9 ekstra kanaler med effektforsterkeri så jeg får tilsammen 13 effektkanaler. Så da blir det nok vanskelig å unngå å handle 5100. Jeg er nokså spent på om det er forskjell på musikk fra RX-A3040'en jeg bruker nå og opp på 5100. Men det er uansett ekstra funksjonalitet jeg er ute etter med å oppgradere så så lenge 5100 ikke er dårligere enn 3040, noe den temmelig sikkert ikke er, så blir det nok bra.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Artig å lese at du er fornøyd med CX-A5100. Jeg er i ferd med å utvide med 9 ekstra kanaler med effektforsterkeri så jeg får tilsammen 13 effektkanaler. Så da blir det nok vanskelig å unngå å handle 5100. Jeg er nokså spent på om det er forskjell på musikk fra RX-A3040'en jeg bruker nå og opp på 5100. Men det er uansett ekstra funksjonalitet jeg er ute etter med å oppgradere så så lenge 5100 ikke er dårligere enn 3040, noe den temmelig sikkert ikke er, så blir det nok bra.
    At det er forskjell på musikk fra 3040 og til 5100 kan du føle deg veldig trygg på

30. Liker Gurba har likt denne posten
    Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,062
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fått testet atmos på film med den nye prossesoren???
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Side 21 av 23 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •